Ægte jasmin?
Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-10-03 20:08

Hej alle sammen

Så skal vi til det med planterne igen...
Jeg havde jo ellers opgivet det med potteplanter - men idag så jeg så
en ægte jasmin. Dem holder jeg meget af og det faldt mig ind at den
sikkert ikke er giftig - baseret på, at man putter blomsterne i alt
muligt spiseligt fra the til ris
Jeg har selvfølgelig ledt på nettet, men det nærmeste jeg har fundet ud
af om evt. giftighed er, at den tilhører olivenfamilien (det lyder jo
ikke slemt), at jasminolie (som en en koncentreret olie presset af
blomsterne) er ugiftig. Og altså at man bruger den i the, mad og
parfume.
Jeg er altså næsten sikker - men vil gerne beroliges yderligere
inden jeg køber den
Er der nogen af jer, der ved noget?

Der er billede af tingesten her:
http://siamis.com/Helse/Resources/jasminum-officinale.jpg

Fra : Hanne Løvgreen

Dato : 17-10-03 21:31

Hej Ann ,

Jeg faldt lige over dette link på en svensk katte-nyhedsgruppe:

http://www.giftinformation.apoteket.se/vaxtlistan/nyvaxtlista.htm

I følge denne side er jasmin ikke farlig:
Jasmin, Jasminum-arter - Inga förgiftningar kända. Växten är sannolikt
ofarlig.

Med venlig hilsen
Hanne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-10-03 01:29

In article <3f9051941d117@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Hanne Løvgreen
<h.loevgreenKATTE@BAKKEmail.tele.dk> wrote:

> Hej Ann ,
>
> Jeg faldt lige over dette link på en svensk katte-nyhedsgruppe:
>
> http://www.giftinformation.apoteket.se/vaxtlistan/nyvaxtlista.htm

Tusind tak. Det er altid så rart med nye sider hvor man kan hente info

:Det eneste der bekymrer mig lidt, er at listen er beregnet på
mennesker - og vi er tit mere hårdføre end katte..
Men - mon ikke jeg tør vove det? Jeg må så bare holde skarpt øje med
Donna'en, min lille planteæder

Fra : JensenJS

Dato : 18-10-03 17:04

In article <181020030229274760%webmaster@fjernsiamis.com>,
webmaster@fjernsiamis.com says...

> [...]
> mennesker - og vi er tit mere hårdføre end katte..
> Men - mon ikke jeg tør vove det? Jeg må så bare holde skarpt øje med

Prøv dette link der kan du søge på Ugiftige planter og Giftige planter
med oplysninger om hvad der er giftigt og symptomer.

http://www.plants-and-your-cat.com/html/search2.php3

mvh
JensenJS

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-10-03 17:32

In article <MPG.19fb82da4e0e5c9e9896e2@news.tele.dk>, JensenJS <x@y.z>
wrote:

> Prøv dette link der kan du søge på Ugiftige planter og Giftige planter
> med oplysninger om hvad der er giftigt og symptomer.
>
> http://www.plants-and-your-cat.com/html/search2.php3

_Rigtig_ god side! Tak! Desværre har de ikke Jasminum officinale i
deres database, men bestemt en side jeg vil gemme

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-10-03 01:24

In article <181020031831477089%webmaster@fjernsiamis.com>, Ann Rudbeck
<webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

> [...]
Hej Denise

Jeg kan huske du spurgte om en plante der hed Pilea, ikke? Der er flere
varianter af Pilea på den ovennævnte "ikke-giftig-for-katte liste" - så
mon ikke den du købte osse er OK?

Fra : Denise

Dato : 19-10-03 08:41

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> Hej Denise
>
> Jeg kan huske du spurgte om en plante der hed Pilea, ikke? Der er flere
> varianter af Pilea på den ovennævnte "ikke-giftig-for-katte liste" - så
> mon ikke den du købte osse er OK?

Jo, den er nok ugiftig. Rigtig god side, bare der havde været billeder. Men
kattene er overhovedet ikke interesseret i den, så det er jo dejligt.

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-10-03 13:06

In article <bmtf5n$idb$1@sunsite.dk>, Denise <reindel*NOSPAM*@c.dk>
wrote:

> Jo, den er nok ugiftig. Rigtig god side, bare der havde været billeder. Men
> kattene er overhovedet ikke interesseret i den, så det er jo dejligt.

Ja.. jeg har siddet og kigget på den og jeg har da planer om at få
nogle af dem over på "min" liste - nogle af dem der er almindelige her
i landet, som jeg kan finde danske navne på og billeder af. Men det
kommer jo nok til at tage lidt tid

Fra : JensenJS

Dato : 19-10-03 18:33

> Jo, den er nok ugiftig. Rigtig god side, bare der havde været billeder. Men
> kattene er overhovedet ikke interesseret i den, så det er jo dejligt.

Jeg bruger gerne www.floradania.dk til at se billeder og få de botaniske
navne det er en rigtig god side.

Der ud over kan man også se på denne side der er også nogle velkendte
planter nævnt.
http://vet.purdue.edu/depts/addl/toxic/cover1.htm

mvh JenenJS

Fra : Denise

Dato : 19-10-03 19:08

"JensenJS" <x@y.z> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger gerne www.floradania.dk til at se billeder og få de botaniske
> navne det er en rigtig god side.

Tak for den, ja den er altså rigtig god.

--
Hilsen Denise