Vi bider negle :-(
Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 21:43

Søndag eftermiddag virkede Dizzy en lille smule mat
- hun havde en lille smule "snask" i øjnene, men hun
spiste og drak fint, ligesom bakken blev brugt til både
og.

Mandag morgen blev jeg vækket med et hyggeligt
næsebid. Der var stadig lidt snask i øjnene, men Diz
virkede ikke decideret syg - alligevel var jeg ikke helt
tryg, så jeg bestilte tid til et tjek hos dyrlægen.

Efter lidt trykken her og der, så fandt dyrlægen en
nøddestor "ting" på den ene side af Dizzys hals og
et temperaturtjek sagde feber, konklusionen var en
byld!

Fordi Diz er så lille og ikke mindst på grund af byldens
placering og konsistens, så turde dyrlægen ikke prikke
hul straks. Hun iværksatte derfor behandling med Synulox,
i håb om bylden ville lække selv.

I dag var bylden stadig hel, dog en del mindre og mere
blød, så dyrlægen anbefalere at vi prikker hul i morgen,
hvilket indebærer, at Dizzy skal bedøves. Dyrlægen
mener, at selv om bylden vil kunne svinde af sig selv,
så vil det tage alt for lang tid og koste for mange kræfter.

Dizzy virker nu, bortset fra når det er medicintid (adr!)
ret upåvirket - matheden er helt væk og hun både spiser,
drikker og leger, men jeg er alligevel urolig ved tanken
om bedøvelse.

Jeg er ikke helt færdig med at være rystet, for jeg begriber
ikke, at jeg ikke opdagede bylden selv og ikke mindst, at
jeg kunne være i tvivl om hvorvidt Dizzy var syg - pyha,
hvor har jeg det skidt med det, og det selv om dyrlægen
siger, at for den som ser dyret hele tiden, er det ofte svært
at opdage problemer som kommer gradvist.

Hvordan bylden er opstået er et uopklaret mysterium!

Vil i krydse fingre og poter i morgen kl. 10?
--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-03 22:26

Lotte M wrote:
> Søndag eftermiddag virkede Dizzy en lille smule mat

> Vil i krydse fingre og poter i morgen kl. 10?

Krydser fingre og poter herfra.

Bylder kan komme uden årsag, og de kan nå at komme så hurtigt, at man ikke
når at opdage dem, før dyret virker lidt mat i koderne. Der er ikke den
store forskel på bylder hos mennesker og dyr. Jeg har af og til selv haft
bylder, der kom i løbet af et par timer. Det går bare stærkt!

Hun skal nok klare den

Tina, Mis og alle marsvinene

--
Besøg os på http://wunjo.webbyen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-03 18:23

Tina skrev i <news:3f8f0c71$0$54788$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,>:

> Krydser fingre og poter herfra.

Tak, det hjalp vist

Diz er meget træt efter bedøvelsen, men har det ellers fint,
nu skal hun "bare" bekæmpe infektionen, hele og have
pels igen.

Jeg troede, at vi skulle have haft vores udstillingsdebut i
Hjallerup, men det bliver hun ikke klar til.

> Bylder kan komme uden årsag, og de kan nå at komme
> så hurtigt, at man ikke når at opdage dem, før dyret virker
> lidt mat i koderne.

Det er åbenbart noget triggy noget med de bylder :-/
Som jeg har forstået det, så kan den udløsende årsag
ulme længe og så pludselig sker der ting og sager

> Der er ikke
> den store forskel på bylder hos mennesker og dyr. Jeg
> har af og til selv haft bylder, der kom i løbet af et par timer.
> Det går bare stærkt!

Det trøster mig lidt, for jeg bestemt at gøre det "rigtige"
og være ansvarlig - det ligger mig feks fjernt. at trække
tiden for at se om et dyrlægebesøg kan undgås.

> Hun skal nok klare den

Det håber jeg!

Desværre viste det sig, at hun også har ringorm. Dyrlægen
mener, at det er en "sidegevinst" hun har med hjemmefra
- inkubationstiden er åbenbart nogle uger og Diz har tydelige
(for den som har forstand på den slags) mærker. Mimi skal
også behandles, der er intet at se på hende, men det tager
åbenbart et par uger at få en prøve undersøgt, så det sikreste
er at behandle begge katte.´

I øvrigt sagde dyrlægen, at hun mener opdrætteren skal
betale ringormsbehandlingerne - er det almindelig procedure?

--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Kate

Dato : 17-10-03 23:23

"Lotte M" <lotte_m(at)stofanet.dk> wrote in

> Diz er meget træt efter bedøvelsen, men har det ellers fint,
> nu skal hun "bare" bekæmpe infektionen, hele og have
> pels igen.

Det lyder godt.

Jeg mener at din dyrlæge har ret i at det kan være svært at opdage
sygdomme som kommer snigende.
Desværre har jeg prøvet det nogle gange nu, med lige stor dårlig
samvittighed tilfølge. Man ønsker jo ikke at kræene har det skidt, men
når det kommer over tid og dyret kun ændrer sig lidt så kan det altså
være umådeligt svært at opdage før det er galt.

Godt du fik Dizzy afsted og hun nu er i bedring, det er rart nok

Iøvrigt siges ringorm at være meget smitsomt, det kan smitte mellem
mennsker og dyr. Jeg skriver "siges" fordi den gang min første kat
havde det fik de to katte han nåede at få kontakt med, min veninde, som
havde den ene kat, og hendes søn ringorm, men jeg som slæbte rundt på
kræet fik det ikke. Desværre havde sønnen meget svært ved at komme af
med sit og var i behandling over flere omgange.
Er du blevet anbefalet at blive behandlet?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : N/A

Dato : 18-10-03 12:56

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-10-03 12:56

In article <3f9112fc$0$14608$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Lotte M
wrote:

> Da jeg kom hjem i går var jeg på vippen til panik, tanken om ring/orm/,
> krible-krable - uf - fik mig til at overveje at decinficere hele hytten

Hej Lotte

Bare for en ordens skyld.. du ved godt at ringorm faktisk ikke er orm,
ikke? Det er en svampesygdom i huden.. vist meget irriterende, men ikke
noget med krible-krable..

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 13:04

Ann Rudbeck skrev i <news:181020031356157345%webmaster@fjernsiamis.com,>:

Hej Ann

> Bare for en ordens skyld.. du ved godt at ringorm faktisk ikke er orm,
> ikke? Det er en svampesygdom i huden.. vist meget irriterende, men ikke
> noget med krible-krable..

*Grin* jo, jeg ved godt det er en svampeinfektion.

Jeg prøver at fremmane billeder af hyggelige paddehatte,
fremfor væmmelige orm, når jeg tænker eller siger ringorm,
men det virker ikke helt endnu
--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-10-03 16:32

In article <3f912f5f$0$14617$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Lotte M
wrote:

> Jeg prøver at fremmane billeder af hyggelige paddehatte,
> fremfor væmmelige orm, når jeg tænker eller siger ringorm,
> men det virker ikke helt endnu

Måske vi skulle omdøbe det til svamperinge... men det lyder så lidt hen
ad de dér hekseringe i græsplænen, så det giver nok heller ikke de
rette billeder