nyt ciklide akvarie
Fra : D19SakaPOPPE

Dato : 16-10-03 20:33

efter at mit 200L lækkede lidt, har jeg kørt med et 128L, men nu er mit 200L
blevet lavet, men inden jeg sætter det op igen, ville jeg lave en baggrund,
er der nogle der han komme med nogle gode links, til en guide??
jeg ville godt have lidt hjælp ang. hvordan man laver så du ikke kan se
slanger, filter, eller udsugning.. jeg ville gerne have en powerhead, men
skal der ikke sidder filter på det, eller er det kun til at flytte vand.

er det en god ide med bundfilter i, når jeg køre med fint sand?? eller skal
jeg bare bruge det lille filter der sidder på min spandpumpe??

--
Dennis
Randers

Fra : Martin Heller

Dato : 16-10-03 21:01

D19SakaPOPPE wrote in
<3f8ef27b$0$27458$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> [...]
> nu er mit 200L blevet lavet, men inden jeg sætter det op igen,
> ville jeg lave en baggrund, er der nogle der han komme med

Jeg synes du skulle tage og kigge på Jan Bøgh's hjemmeside <URL:
http://jan.boegh.net/akvarium/> under baggrundsbyggeri. Han har
lavet nogen meget flotte baggrunde, og der er en god beskrivelse
af en mulig fremgangsmåde.

> [...]
> udsugning.. jeg ville gerne have en powerhead, men skal der
> ikke sidder filter på det, eller er det kun til at flytte vand.

Du kan sagtens have et filter på et powerhead. Efter min mening
er det en af de nemmeste filtertyper at vedligeholde. Samtidigt
er de meget effektive og billige filtre. Du køber blot en klods
af "de blå filtersvampe" i en form som passer til den ønskede
indretning. En af de mest kendte filtre bestående af en
powerhead og en sådan svamp er det såkaldte Hamburger
mattenfilter. Det er der masser af information om på nettet.
Ellers kan du blot købe en klods og lave et hul ned gennem
midten hvori du placerer et perforeret rør som forbindes til din
powerhead. Alle remedier til det kan købes hos større
akvarieforretninger (fx. www.flyvefisken.dk,
www.planteimporten.dk, www.cichlidecentret.dk eller
www.avifauna.dk).

> er det en god ide med bundfilter i, når jeg køre med fint
> sand?? eller skal jeg bare bruge det lille filter der sidder på
> min spandpumpe??

Du kan godt bruge et bundfilter selvom dit bundlag er relativt
finkornet. De enkelte korn må dog ikke kunne komme gennem
bundfilterets plader. Desuden kan det være problematisk med et
bundfilter hvis de cichlider du ønsker at holde graver meget.