da jeg er gået lidt i stå.................~
Fra : pia

Dato : 16-10-03 19:42

jeg vil gerne høre om der er nogle der kan give et godt råd til
hvordan jeg kan komme vidre.
jeg har fundet ud af at min morfar stammer fra tyskland og det er der
at jeg er gået istå, jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan at jeg
skal kunne søge på navn osv i tyskland.

Skulle der være nogle som kan hjælpe vil jeg blive meget glad.
Min morfars navn er HERBEL til efternavn.

på forhånd tak

pia

Fra : Bent Mortensen

Dato : 16-10-03 19:51

Hej Pia

prøv det limk der er manger med dette navn
http://www.familysearch.org/

v/h Bent Mortensen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 16-10-03 20:59

On Thu, 16 Oct 2003 18:42:07 GMT, pia <pia_henriksenFJERN@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>skal kunne søge på navn osv i tyskland.
>
>Skulle der være nogle som kan hjælpe vil jeg blive meget glad.
>Min morfars navn er HERBEL til efternavn.

Du skal nok allerførst gøre dig klart, at slægtsforskning er andet og
mere end "efternavns-søgning" (jeg kunne sige mange mindre pæne ting
om denne meget amerikanske måde at gribe sagen an på).

Dernæst bør du forstå at slægtsforskning ikke nødvendigvis foregår på
nettet.

Endelig bør du forstå, at man ALTID søger fra det kendte mod det
ukendte. Efternavnssøgning er det stik modsatte; man starter med at
samle en hel masse tilfældige og ukendte personer med samme navn, og
så håber man på et tidspunkt i denne pærevælling af ligegyldige data,
at finde den person man kender.

Nej, man starter med det kendte, d.v.s. din morfar. Det du mangler er
hans fødested (Tyskland er nemlig et meget stort land). Istedet for at
søge fremmede personer med samme navn, så start dog med din morfar.
Hvis han lever, så spørg ham, hvis han ikke lever så spørg andre i
familien. Måske er der nogen, der ved noget.

Hvis det ikke hjælper, så begynd at samle oplysninger om din morfar.
Hvornår kom han til Danmark? Hvor kom han fra? Saml alle de
oplysninger og alle de papirer, du kan finde om ham. Har du set din
morfars dødsattest? Hvad står der på din mors dåbsattest? O.s.v.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 16-10-03 21:52

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> oplysninger og alle de papirer, du kan finde om ham. Har du set din
> morfars dødsattest? Hvad står der på din mors dåbsattest? O.s.v.

Men hvis du kender hans nærmere data, kunne du søge på www.familysearch.org
og finde en enkelt i Danmark, som er kendt af Mormonernes register (Georg
Peter Herbel i den tyske menighed i København - med ægtefælle og forældre)-
samt en hel del i Tyskland. Men der kan jo sagtens være mange flere end dem.
Så det ville som Lars Helbo siger, være mest nærliggende at spørge flest
mulige af de gamle i familien

Kjeld Jakobsen