Udskrivning/vejledning
Fra : Claus U

Dato : 16-10-03 19:27

Hej - jeg sidder og skal til at lave en vejledning til hvordan man
udskriver fra Explorer'en på en fornuftig måde.

Jeg har en god idé om hvad den skal indenholde - men hvis nogle/nogen
allerede har opfundet den dybe tallerken eller lavet en vejledning der
er kanon god, vil jeg gerne nasse lidt - forfatter vil selvfølelig
blive krediteret med et navn.

Bemærk, at den skal bruges på et bibliotek - så den skal være på dansk
og meget præcis - men ikke for kompliceret.

--
Claus U www.cykeltyven.dk

Usenet - my favorite waste of time

Fra : Leo.E

Dato : 17-10-03 06:29

Claus U <nospam.remove.all.valid@dumbass.dk> wrote in message news:<1461558.E8JUX4brxA@cykeltyven.dk>...
> [...]
>
> Bemærk, at den skal bruges på et bibliotek - så den skal være på dansk
> og meget præcis - men ikke for kompliceret.

Det må du lige skære ud i pap, altså helt nøjagtig, hvad du mener,
fordi meget kort fortalt, kan du bruge ctrl+p.
Leo

Fra : Claus U

Dato : 17-10-03 07:17

Leo.E skrev:

> Det må du lige skære ud i pap, altså helt nøjagtig, hvad du mener,
> fordi meget kort fortalt, kan du bruge ctrl+p.

Nej - ikke hvis der er frames, siden er breddere end hvad printeren kan
klarer, store billeder, skift mellem farver og sort/hvid ovs. Og
hvordan udskriver man en mail fra Hotmail, når teksten stadigvæk står i
compose boksen.

Tro mig, der en mange problemer! Og husk på, at hos os skal folk betale
for alt!

Har selv begyndt på en vejledning (se nedenunden) MEN den er ikke færdig
- jeg er kun begyndt, den er uredigeret og sikkert fyldt med fejl og
mangler - men jeg håber den giver en idé om hvad jeg skal bruge.

Udskrivning FAQ/OSS

Kendte problemer i forbindelse med udskrivning
Metoder til at udskrive korrekt
- Ved frames
- Ved for bred ramme
- Hvorfor en ekstra blank eller næsten side?

Kendte problemer i forbindelse med udskrivning:

Det er ikke alle web-designere/forfattere der tænker på, at deres
hjemmeside også gerne skulle kunne skrives ud.

Frames:
Betyder, at en hjemmeside er delt op i rammer. For eksempel en ramme til
logo, en ramme til menuen og en ramme til selve teksten.
Problemet med frames er, at man ikke altid får hvad man ønsker. Hvis
Exploren er sat op til at udskrive alle rammer (frames) vil man få en
udskrift pr ramme. Det sige, at udskrift med menuen, en udskrift med
f.eks. et top logo og en udskrift med den tekst man ønsker. Hvis
Exploren er sat op til at udskrive "aktuelle ramme" får man kun menuen,
da det jo er der, man sidst har trykket. Det er den ramme, hvor man
sidst har trykket, som er aktivt.

For bred ramme:
Betyder, at hvis hjemmesidens ramme er bredere end hvad printeren kan
udskrive, så forsvinder højre side af udskriften.
Hvor en ekstra blank eller næsten blank side?
Hvis man udskriver fra Word kan man opleve, at man ved udskrift får en
ekstra blank side. Det skyldes, at man nederst i sin tekst ubevist har
lavet ekstra linieskift. Inden man udskriver fra Word er det vigtig, at
man checker sit dokument via "vis udskrift" og checker hvor mange sider
dokumentet fylder. Hvis der er ekstra uønskede linieskift må man jo så
slette dem med "backspace".
Hvis man udskriver fra en hjemmeside og altid synes, at man får en
ekstra næsten tom side, så skyldes det simpelthen, at hjemmesiden er
for stor til at kunne være på en side.

Metoder til korrekt udskrivning:

Disse metoder jeg vil beskrive, er nogle jeg har lært af erfaring.
Hvornår den ene metode er bedre end den anden er umuligt at forklarer.
Det er noget man lære med tiden når man har fået lidt erfaring. Hvis
der findes en "printer venlig" funktion på en hjemmeside, skal man
bruge den.

Ved frames:
Hvis en hjemmeside ser ud til at være opdelt i ramme, er den bedste
metode, at markere lidt af den tekst man ønsker at udskrive. Her efter
vælge "Menu" ? "Filer" ? "Udskriv" ? "Udskriv markede ramme"

Ved for bred ramme:
Hver findes to metoder.
Metode 1: At udskrive på langs. "Menu" ? "Filer" ? "Udskriv" ?
"Egenskaber" ? vælge landscape og afslut med ok. Hvis rammen er bredere
end et stykke papir på langs vil dette ikke hjælpe.
Metode 2: Kopiere teksten til et andet program som for eksempel Wordpad,
Word eller Note. Markere først teksten med musen, vælge herefter i
menuen "Redigere" ? "Kopier" skift til det andet program og vælge i
menuen "redigere" ? "sæt ind".

Og så er jeg ikke nået længere

Fra : Leony

Dato : 17-10-03 13:11

"Claus U" <nospam.remove.all.valid@dumbass.dk> skrev i en meddelelse

> Har selv begyndt på en vejledning (se nedenunden) MEN den er ikke
> færdig
[snip] udskrivnings FAQ.

Hvis det var mig der skulle lave en sådan FAQ, så ville jeg gribe det an
på følgende måde.

Tag udgangspunkt i aktuelle problemer.
Lad være med at forfatte en hel masse, vent til problemerne opstår, giv
den fornødne hjælp og lav derefter en skriftlig vejledning i hvordan
problemet løses.
Du kender sikkert en del af de mest almindelige, dem kunne du starte
med.

Brug billeder (ved ikke om det er planen).
Hvis jeg havde et problem ville jeg spørge, i stedet for at læse den
roman du er i gang med at forfatte.
Lav skærmskud af de billeder som optræder i fremgangsmåden og forklar
med en kort tekst hvad der skal skrives/markeres/flyttes osv.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Claus U

Dato : 17-10-03 14:45

Leony skrev:

> Du kender sikkert en del af de mest almindelige, dem kunne du starte
> med.

Det er også mit udgangspunkt - men jeg vil også gerne forklarer lidt til
start, så folk kan genkende det problem de står overfor.

> Brug billeder (ved ikke om det er planen).
> Hvis jeg havde et problem ville jeg spørge, i stedet for at læse den
> roman du er i gang med at forfatte.

Skærmbilleder, det havde jeg ikke tænk på! Det en god idé også for at
skabe lidt luft, så folk kan følge med og føle sig hjemme. Tror jeg vil
lave en hjemmeside i stedet, så folk kan vælge, om de vil klikke sig
direkte ind på deres problem eller læse noget mere grundlæggende.

--
Claus U

Fra : Leony

Dato : 19-10-03 01:00

> Det er også mit udgangspunkt - men jeg vil også gerne forklarer lidt
> til start, så folk kan genkende det problem de står overfor.

Tag udgangspunkt i de problemer som er størst.
Du nævner selv nogle (udskrivning fra Hotmail osv).
Der er ingen grund til at skrive en roman om noget som ikke er aktuelt.

> Skærmbilleder, det havde jeg ikke tænk på!

Et billede siger jo mere end 1000 ord.

> Tror jeg
> vil lave en hjemmeside i stedet, så folk kan vælge, om de vil klikke
> sig direkte ind på deres problem eller læse noget mere grundlæggende.

Det lyder som en god ide.
Husk dog at printe hjemmesiden ud, så kan den ligge ved siden af alle
computerne som har brug for udskrivning.

Fra : Claus U

Dato : 09-11-03 20:14

Leony skrev:

> Det lyder som en god ide.
> Husk dog at printe hjemmesiden ud, så kan den ligge ved siden af alle
> computerne som har brug for udskrivning.

Her er et forløbigt forslag - kritik ønskes.
http://www.dumbass.dk/work

--
Claus U

P.S. linket i indlæget er til et midlertidigt web-sted. Så til dig der
læser tilbage og finder et dødt link - kontakt mig via mail.

Fra : Leony

Dato : 10-11-03 14:19

> Her er et forløbigt forslag - kritik ønskes.
> http://www.dumbass.dk/work

Jeg synes det ser rigtig godt og pædagoisk ud.
Jeg kan ikke se billederne/screenshots'ne, men jeg ved ikke om det
skyldes at det er midlertidigt.

Fra : Claus U

Dato : 10-11-03 18:30

Leony skrev:

> Jeg synes det ser rigtig godt og pædagoisk ud.
> Jeg kan ikke se billederne/screenshots'ne, men jeg ved ikke om det
> skyldes at det er midlertidigt.

Nej det skyldes en meget simpel HTML fejl fra min side. Den skulle gerne
være rettet nu!

Fra : Leony

Dato : 11-11-03 14:06

> Nej det skyldes en meget simpel HTML fejl fra min side. Den skulle
> gerne være rettet nu!

Det er den også.
Jeg synes, det er en yderst glimrende, og pædagoisk, vejledning, du har
fået lavet.
Thumbs up.