Et ordentligt stykke arbejde. (Lang)
Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 16-10-03 14:51

         Hej Gruppe.

   Nu har vi jo op til flere gange diskuteret smede - hvad de kan
og ikke kan og hvem og hvorfor osv. Dette er derfor ikke som sådan et
oplæg til en ny en af slagsen men mere fordi jeg gerne vil fortælle en
solstrålehistorie. =)
   Min lille hest har gennem flere år udvist en halvdårlig pels-
og hovkvalitet. Som I måske husker har han gået som rideskolehest i
mange år - men jeg har nu fuldtidslejet ham og skal derfor stå for
smed og dyrlæge. Dette har til nu betydet at der er lagt foderplan for
ham (Ikke noget fancyt - men han får noget hø og han får ren havre i
en noget mindre mængde end han tidligere har været vant til samt
dertil vitaminer i korrekt mængde samt noget Blue Horse Regulator for
hans knapt så gode mave (Og der er nu styr på maven! Jubi =). Så har
han fået raspet tænder og tadaaaa... han har fået ny smed.
   Jeg har været vant til at min lille hest har kunnet gå med
samme sæt sko (På forbenene) i mindst 10 uger - og ofte op til både 12
og 14 uger uden at være overdådigt langtået. Jeg har været vant til at
han smed sko i tide og utide om sommeren - så meget at det på et
tidspunkt var på tale at lægge kunsthov på fordi der næsten ikke var
noget at slå sko i.
   Jeg startede derfor med at bestille en smed jeg kender som en
glimrende smed - han forklarede mig noget om balleforskydning og så
videre og det ku han sagtens rette op. Det lød jo dejligt. Desværre
mistede hesten en sko midt i det hele så jeg ringede til smeden, som
ikke var til at få fat i :( Til sidst endte det med at jeg fik lavet
en aftale (Det tog over 1 uge at få den elendige sko på igen - men den
gik som en garanti-reparation da den faldt af efter 10 dage) over
telefonsvarer!
   Han kom da også - men for tidligt (En time!) så jeg måtte
hente hesten fra fold... Og fra han kom til han kørte gik der
nøjagtigt 8 (!!!!) minutter. Spørg lige om min stakkels hest var
fuldkommen forvirret? Han var helt blank i blikket :( Det eneste gode
var sådan set at skoen blev på.
   Ved næste aftale blev jeg brændt af (Efter jeg havde brugt en
del tid på at få bestilt den tid :( ) fordi smeden kom tidligere end
forventet så der ikke var nogle penge til ham (Jeg var på ferie og en
anden skulle betale for mig). Jeg forstår godt at han ikke skoede min
hest - men det var bare pisseærgerligt. Da jeg så ville ha en ny tid
kunne jeg sgu ikke få fat i manden :((( Så jeg måtte jo finde en anden
- og valgte min venindes smed.
   Ham fik jeg fat i med det samme - han kunne først komme
tirsdagen efter hvor jeg ringede onsdag - men hvis nu han smed en sko
eller lignende så sku jeg bare ringe! Det er da service over for en ny
kunde! =)
   Han kom som aftalt og kiggede på det - hev skoene af og
begyndte at skære mens han rystede lidt på hovedet. Da hesten var
færdigskoet stod han på de mindste hove jeg nogensinde har set på ham!
Og jeg fik forklaringen: Han var nødt til at skære lidt hårdt på for
at komme ned til friskt horn - for hvis man ikke skærer alt det døde
af så kan hoven ikke arbejde. Samtidig fik jeg en rigtig god
gennemgang af hvordan jeg skulle behandle hans sure stråle. Herligt.
   Hesten var godt nok øm et døgns tid - men gik rigtigt fint -
intet med at snuble eller noget som helst. Og nu kommer det
interessante så: Tidligere gik han som sagt raskt væk 10 - 12 uger
uden at blive beskåret - nu her 8 uger efter har han _meget_ lange
hove - faktisk så lange at jeg i samråd med min nye smed har bestemt
at han kun skal gå 6 uger for fremtiden. Samtidig har jeg fået
forholdsvist god bugt med hans sure stråle på 2 ben - og jeg har endda
ikke været så vedholdende i behandlingen da jeg har haft et voldsomt
tralvt efterår.
   Se det er fandme lækkert at se. En ordentlig smed kan som vi
vist allesammen er enige om udrette mirakler! =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-10-03 09:25

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har været vant til at
> han smed sko i tide og utide om sommeren - så meget at det på et
> tidspunkt var på tale at lægge kunsthov på fordi der næsten ikke var
> noget at slå sko i.

Hvad er kunsthov og hvordan virker det???

Venlig hilsen en dybt forvirret Nina som aldrig har hørt om kunsthov før.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 17-10-03 09:55

On Fri, 17 Oct 2003 10:24:52 +0200, "Nina Svanholm"
<ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Hvad er kunsthov og hvordan virker det???

   Hvad det helt nøjagtigt består af ved jeg ikke - men når nu
hestens hove er nærmest helt mølædte - altså at der dårligt er noget
at slå i så lægger man skoen på først og så "fuger" man hullerne op
med kunstig hov. Dette hærder så således at skoen bliver siddende fast
så hoven måske har en mulighed for at komme "med ned" til næste
skoning.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 17-10-03 15:23

Man kan se om det her på www.vettec.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-10-03 10:47

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan se om det her på www.vettec.com

Okay, tak for hjælpen.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-10-03 10:49

> [...]

> med kunstig hov. Dette hærder så således at skoen bliver siddende fast
> så hoven måske har en mulighed for at komme "med ned" til næste

Det er ret smart faktisk. Den ene haflinger Jacques går sammen med har
nemlig ret dårlige hove. Ejeren har efterhånden prøvet alt, og hun er ved at
gå ud af sit gode skind engang imellem. Det var derfor jeg tænkte om denne
metode kunne være en mulighed.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 18-10-03 11:30

On Sat, 18 Oct 2003 11:49:15 +0200, "Nina Svanholm"
> [...]

>gå ud af sit gode skind engang imellem. Det var derfor jeg tænkte om denne

   Uhm - man kan jo sige at det ikke som sådan er en løsning.
Hesten får ikke bedre hove af at gå med kunsthov. Men skoen bliver da
hængende. Har hun prøvet med en anden smed evt.?
   Jeg går ud fra at hun har forsøgt sig med alt hvad der hedder
biotin og ølgær og den slags fodertilskud? (Altså 6 mdr. ++?) Har hun
prøvet at pille skoene af hesten og sætte den på mosejord i 6 måneder?
At hoven ikke vokser betyder ofte at den har dårlig cirkulation -
eller at hesten mangler biotin. Sidstnævnte kan man fodre i hesten -
men førstnævnte handler om at få blodet til at cirkulere ordentligt.
At sætte sko på hæmmer hovens naturlige bevægelse i en vis grad -
derfor kan det hjælpe at tage skoene af og sætte den på blød bund -
men det kræver adskillige måneder som sagt.

Fra : Anet

Dato : 18-10-03 12:05

> At sætte sko på hæmmer hovens naturlige bevægelse i en vis grad -
> derfor kan det hjælpe at tage skoene af og sætte den på blød bund -
> men det kræver adskillige måneder som sagt.
>

>(klip)

Ja, hoven er jo hestens eftergivende og elastiske stødpude mod underlaget.
Hvad med Salvanas produkter? De skulle også have et specielt produkt mod
skøre hove og hove der flækker let.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 18-10-03 19:43

On Sat, 18 Oct 2003 13:04:40 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Ja, hoven er jo hestens eftergivende og elastiske stødpude mod underlaget.
>Hvad med Salvanas produkter? De skulle også have et specielt produkt mod
>skøre hove og hove der flækker let.

   Min oplevelse her er jo så også at skift af smed kan være en
god løsning. Det må man i hvert fald sige at det har været i mit
tilfælde =)

Fra : skingur

Dato : 20-10-03 07:29

"Trine Stubbe Teglbjærg" skrev d. 18-10-03 19:43 dette indlæg :
> [...]
>
>    Min oplevelse her er jo så også at skift af smed kan være en
> god løsning. Det må man i hvert fald sige at det har været i mit

hej Trine
Din hests hove er begyndt at vokse, fordi han nu får de mineraler, han
skal have. Hovene er det første, man kan se det på. Det er ikke
nødvendigvis voldsomt positivt, men det viset, at der er begyndt at ske
noget. Når hesten igen er i balance, vil de formodentlig ikke vókse så
hamrerende hurtigt længere!
Mvh Christina, der lige er blevet afsinditgt klog efter en uge på
ridelejr!!!!!!!!!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 08:23

On Mon, 20 Oct 2003 06:29:08 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>nødvendigvis voldsomt positivt, men det viset, at der er begyndt at ske
>noget. Når hesten igen er i balance, vil de formodentlig ikke vókse så

   Men det sker ikke på de 3 - 4 uger der er tale om at han har
fået fuld ration vitaminer. Hovene er ikke bare begyndt at vokse i
vildskab - men de ser også pæne ud - hele vejen ned. Det ville de ikke
gøre hvis det var vitaminernes skyld for det kan ikke nås på så kort
tid =)

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 09:04

> [...]
> vildskab - men de ser også pæne ud - hele vejen ned. Det ville de ikke
> gøre hvis det var vitaminernes skyld for det kan ikke nås på så kort

Tit kan man se ringe på hovene som tit forveksles med forfangenhed. Disse
ringe kommer ved foderskift og opstart af f.eks vitaminer/mineraler. Det ses
tit efter en sommer på fold og så når tilgangen af vinterfoder iværksættes.
Har din hest fået disse ringe på hoven?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 09:41

On Mon, 20 Oct 2003 10:04:00 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>tit efter en sommer på fold og så når tilgangen af vinterfoder iværksættes.

   Niks. Ikke det der ligner. Det eneste han har er en udbulning
efter et optråd. Dette er efterhånden vokset helt ned. Det sad
oprindeligt ca 3½ cm oppe og skaden skete i marts. Sidst han fik sko
på sad den sidste rest ca 1 cm oppe på hoven - og det er altså væk -
inden for 8 uger.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-10-03 08:48

> [...]

> Min oplevelse her er jo så også at skift af smed kan være en
> god løsning. Det må man i hvert fald sige at det har været i mit

Ja, det har du ret i. Den første smed jeg havde han slog den ene af hestene
i hovedet, og så røg han ud for fuld musik! -det vil jeg alligevel ikke
finde mig i.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 09:44

On Mon, 20 Oct 2003 09:47:36 +0200, "Nina Svanholm"

>Ja, det har du ret i. Den første smed jeg havde han slog den ene af hestene
>i hovedet, og så røg han ud for fuld musik! -det vil jeg alligevel ikke
>finde mig i.

   Jeg kan godt finde mig i at smeden må advare med et dask over
bagdelen - eller et klap på maven. Hvis hesten er ved at smide sig på
ham nærmest så skal han naturligvis ikke finde sig i det. Men slag
over ben, i hovedet osv. eller slag med værktøj som hammer og deslige
- der trækker jeg også en grænse.

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 09:51

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f939b59$0$9726$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
Den første smed jeg havde han slog den ene af hestene
> i hovedet, og så røg han ud for fuld musik! -det vil jeg alligevel ikke
> finde mig i.
>
> (klip)

Selvfølgelig kan en hest være lidt småfræk over for en smed men at slå den i
hovedet overstiger også lige min grænse så jeg kan godt forstå at du ikke
ville finde dig i det.

Min smed siger at han aldrig slås med hestene for de er altid de stærkeste.
Nu har jeg så set 2 unge heste som hver især var lidt vanskelige at løfte
hove på men som han på forunderligste vis fik skoet rimeligt fredeligt
alligevel. Og så blev det jo bare bedre og bedre for hver gang hesten blev
skoet. Selvfølgelig fordi at hestens ejer dagligt trænede med hesten i at
løfte hove og fordi hesten vænnede sig til at blive ordnet og skoet af
smeden.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-10-03 10:25

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min smed siger at han aldrig slås med hestene for de er altid de
stærkeste.

Det samme har jeg også altid sagt!

> [...]
> hove på men som han på forunderligste vis fik skoet rimeligt fredeligt
> alligevel. Og så blev det jo bare bedre og bedre for hver gang hesten blev

Ja, det kan jo ikke nytte noget at en fx nervøs hest får smækket sig een på
kassen af smeden, så vil den jo være endnu mere umulig næste gang smeden
kommer -det er logik synes jeg, og det burde den smed jeg skrev om ha´
fundet ud af for længst!

Selvfølgelig fordi at hestens ejer dagligt trænede med hesten i at
> løfte hove og fordi hesten vænnede sig til at blive ordnet og skoet af
> smeden.

Jeg har også altid trænet mine heste i alt muligt mærkeligt, sådan at både
dyrlæge og smed kan komme til dem uden problemer. Men en unghest kan godt
blive utålmodig, og det burde altså ikke komme bag på en smed!
Vil lige tilføje at når Jacques får smed står han helt selv sammen med
smeden uden at være bundet eller noget. Smeden mumle snakker næsten hele
tiden til Jacques, og jeg kan sagtens gå og nuldre med andre ting i stalden
imens. Det er fantastisk hyggeligt når smeden er på besøg, det synes Jacques
også. Skulle han blive lidt besværlig er det aldrig værre end at smeden lige
hæver stemmen til normalt toneleje og beder ham om at stå pænt -og han roser
ham når han gør hvad han bliver bedt om!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-10-03 08:44

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Har hun prøvet med en anden smed evt.?

Nej, hun har ikke prøvet med en anden smed. Men en anden smed kan vel ikke
"fremtrylle" mere hov på hesten, hvis du forstår hvad jeg mener......

> Jeg går ud fra at hun har forsøgt sig med alt hvad der hedder
> biotin og ølgær og den slags fodertilskud? (Altså 6 mdr. ++?)

Ja, uha han får biotin og hvad ved jeg. Biotinen er det der har hjulpet
bedst, men det er langt fra nok! Han har virkelig dårlige hove, det er sådan
at han rent faktisk drejer hele benet for at det skal gøre mindre ondt at gå
for ham -problemet er jo så at han tilsidst får en helt forkert benstilling.

Har hun
> prøvet at pille skoene af hesten og sætte den på mosejord i 6 måneder?

Han har slet ikke sko på da der ikke er noget hov den kan side fast på. Næ,
mosejord har hun ikke prøvet.......jeg troede kun det var til heste der var
halte?

> [...]
> derfor kan det hjælpe at tage skoene af og sætte den på blød bund -
> men det kræver adskillige måneder som sagt.

Winzig (som han hedder) er født med dårlige hove, det har han arvet fra hans
mor. Det har dog aldrig været så slemt som det er nu. Før i tiden var
biotinen nok, men lige i øjeblikket er den helt gal. Ejeren er begyndt at
tvivle på hvor længe han kan holde.

Tak for de gode forslag, jeg vil bringe dem videre.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 09:08

On Mon, 20 Oct 2003 09:44:28 +0200, "Nina Svanholm"
<ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Nej, hun har ikke prøvet med en anden smed. Men en anden smed kan vel ikke
>"fremtrylle" mere hov på hesten, hvis du forstår hvad jeg mener......

   Min oplevelse er at det kommer an på hvordan smeden beskærer.
Derfor kan en anden smed _måske_ hjælpe. Men der er jo ingen garantier
for noget som helst.

> [...]
>for ham -problemet er jo så at han tilsidst får en helt forkert benstilling.

   Det er altså ikke smart. Jeg må indrømme at jeg nok snarere
ville hælde til en sidste tur til dyrlæge hvis det var så slemt :(

>Han har slet ikke sko på da der ikke er noget hov den kan side fast på. Næ,
>mosejord har hun ikke prøvet.......jeg troede kun det var til heste der var
>halte?

   Det er for at genskabe hovens elasticitet. Hoven skal kunne
give sig en smule for at være støddæmpende. Denne funktion kan
ødelægges af dårlig skoning - og der hørte jeg så det råd at man kunne
pille skoene af og sætte hesten på mosejord for at få gang i
cirkulationen og for at genskabe støddæmpningsfunktionen. Det er også
noget med at jorden er så blød at hesten ikke får så ondt af at gå der
så vidt jeg husker.

> [...]
>mor. Det har dog aldrig været så slemt som det er nu. Før i tiden var
>biotinen nok, men lige i øjeblikket er den helt gal. Ejeren er begyndt at

   Ja det skal jeg sørme love for. Det lyder ikke spor godt. Jeg
håber da ikke at man har avlet videre på moderen??

>Tak for de gode forslag, jeg vil bringe dem videre.

   Jeg håber at nogle af dem kan bruges. =)

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 16:22

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f939530$0$9721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Ja, uha han får biotin og hvad ved jeg. Biotinen er det der har hjulpet
> bedst, men det er langt fra nok!

Man skal huske at det ikke er ligemeget hvilken slags man bruger, det er
vigtigt at biotinen er i den rette blanding (man giver jo ikke biotin rent)
noget jeg har haft meget gode erfaringer med er Hoof-Maker fra Hypona.

> [...]

benstilling.

> Har hun
>
> Han har slet ikke sko på da der ikke er noget hov den kan side fast på.

Der kunne det være en løsning med kunsthorn, så hoven får fred til at gro ud
igen.

Næ,
> mosejord har hun ikke prøvet.......jeg troede kun det var til heste der
var
> halte?

Mosejord/blød bund har den effekt at spillet i hoven forøges via det tryk
der hele tiden kommer imod strålen, og derved hjælper til at fremme spillet
i hoven, samme princip som når man skoer med ringsko med strålestøtte, sål
og pakning- det fremmer væksten i hoven, og er særligt godt til heste med
flade hove.

VH Matilde

Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-10-03 10:34

> [...]

rent)
> noget jeg har haft meget gode erfaringer med er Hoof-Maker fra Hypona.

Okay, det vil jeg sige videre. Jeg ved ikke lige hvad det er for en biotin
hun bruger.......

> Der kunne det være en løsning med kunsthorn, så hoven får fred til at gro
ud
> igen.

Ja, det var det jeg tænkte da jeg læste om det. Rart at få det bekræftet

> [...]
> og pakning- det fremmer væksten i hoven, og er særligt godt til heste med

Okay, det er da værd at undersøge om der er mulighed for at han kunne komme
til at gå i mosejord, hun kan jo ikke ride ham som det står til lige nu
alligevel.