Hjælp til kursus ideer... i vores rideklub~
Fra : Berit Nielsen

Dato : 16-10-03 13:58

Hejsa.
Jeg har lige brug for lidt hjælp.
Jeg sidder og skal lave en oversigt over mulige kursus ideer for medlemmerne
i vores rideklub.
Det skal ikke bare være ideen til kurset, men også oplysninger om hvordan /
hvem o.s.v.
Jeg vil gerne have fat i en beslagsmed (kunne være sjov hvis en af de
kvindelige ville).
Der vil forklare lidt om pasning af hestens hove, samt forberedelse af
føllets hove til beskæring,
forberedelse af hestens hove til skoning / beskæring, og lidt om de
forskellige skotyper.
Så jeg mangler navn og telefon nummer på de kvindelige smede i DK.. hvis
nogen kan hjælpe.

Og så mangler jeg ellers ideer ... sååå hjælppppp *Please*

Hilsen Berit Nielsen
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Anet

Dato : 16-10-03 14:09

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i vores rideklub.
> Det skal ikke bare være ideen til kurset, men også oplysninger om hvordan

(klip)
Kursus med f.eks Ute Lehmann i horsemannship. Hun er virkelig dygtig og man
får meget med hjem efter et kursus med hende. Man kan også godt deltage på
hendes kurser uden hest. Faktisk er det også ganske lærerigt at se de gode
og dårlige ting som andre gør med deres heste. www.parelli.dk

Kursus med en sadelmager. Arabere kan godt være svære at finde gode sadler
til pga. deres ryg. En dygtig lokal sadelmager som vil tage en stak sadler
med og vise rigtigt og forkert, vise f.eks stopgjorde, om og opstopninger,
fyld i sadler f.eks uld, skumgummi osv.

Foderkurser fra f.eks St. Hippolyts. Deres fodersælgere har en bred viden om
foder og problemhestes foder. Jeg har selv haft stor nytte af min
foderleverandør fra St. Hippolyts. http://www.hippolyt.dk/
Eller fra Greenpower http://www.dangroent.dk

Kursus i læderarbejde og produktion af fine fremvisningstrenser og liner.
Prøv evt. at høre Birgit Noer ad. Hun har lavet trense, næsebånd,
gjordstropper til sadel til f.eks mig. Lps.bnn@get2net.dk

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 16-10-03 14:32

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> medlemmerne
> /

Klip)

Flere ideer....

Fra følhoppe til det levende føl. Foredrag af en dyrlæge om hoppe, foster,
foder, vitaminer, føllets udvikling i hoppens mave.

Fremstillingskursus. Hvordan en hest mønstres, stilles op, gøres klar i
pels, hove, hale og man, hvilken næsebånd og farver der fremhæver hesten
bedst muligt, hvordan en hest kan kåres, hvordan man læser en
kåringsbeskrivelse og kan se noget om hesten ud fra karakterne.
Foredragsholder Berit Nielsen som ejer Wendy.

Kursus f.eks fra Askhim om naturplanter og deres gode forebyggende og
helbredende virkninger. Planter vi kender virkningen af fra gammel tid. Brug
af den alternative behandling på heste. Foredragsholder Askhim eller Tove
Due.

Hestemassage og hesten fysik og helbred. Foredrag af en hestemassør som kan
fortælle og vise hvordan man undersøger sin hest og giver lidt indblik i
hestens bevægeapparat.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-10-03 15:21

Anet wrote:
> Hestemassage og hesten fysik og helbred. Foredrag af en hestemassør som kan
> fortælle og vise hvordan man undersøger sin hest og giver lidt indblik i
> hestens bevægeapparat.

Eller et foredrag med en heste-kiropraktor. Scott fra Sæby (kan ikke
huske hans efternavn) er meget dygtig (og I øvrigt også
menneske-kiropraktor). Han er også god til at formidle.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 16-10-03 16:20

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
..

> Eller et foredrag med en heste-kiropraktor. Scott fra Sæby (kan ikke
> huske hans efternavn) er meget dygtig (og I øvrigt også
> menneske-kiropraktor). Han er også god til at formidle.

(klip)

Det er meget vigtigt at han er god til at formidle sin viden videre. Der er
mange mennesker der er meget dygtige, men de evner bare ikke at give det
videre. Enten så forklarer de det ikke så folk forstår det eller også er de
så store brugere af fagudtryk. Nogen mennesker har bare ikke evnen der
hedder pædagogik og evnen til at stille sig ned på andre folks plan.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 16-10-03 17:30

> [...]

> huske hans efternavn) er meget dygtig (og I øvrigt også
> menneske-kiropraktor). Han er også god til at formidle.

Ham har jeg set i action én gang, og jeg gik ikke imponeret hjem.
Noget jeg aldrig har forstået var hvorfor han skulle have hesten i
fuldbedøvelse, det kan da ikke være optimalt?
Han hedder vist Scott Thorkelsen/Therkeldsen eller sådan noget.

Berit, vi er pt kun 2 aktive kvindelige beslagsmede i DK (Anja, den 3. er
lige stoppet) der er Dorte på sjælland, og mig på Fyn.
Dortes nr finder du på www.hovpleje.dk, hendes firma hedder ´svinø
beslagsmedie´.
.. Men der er desværre ingen kvindelige beslagsmede i Århus omr.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-10-03 08:10

Matilde Bøgh wrote:
> [...]
> Noget jeg aldrig har forstået var hvorfor han skulle have hesten i
> fuldbedøvelse, det kan da ikke være optimalt?

Han har en ret bestemt holdning til, at til visse behandlinger skal
hesten bedøves. Hans argumenter er, at nogen behandlinger kræver at
heste ligger ned og slapper af (ligesom mennesker på briksen...). Og jeg
må give ham ret i, at det er de færreste heste der gør den slags frivilligt.

Forøvrigt går det igen i flere sammenhænge. Nogle dyrlæger (og
hestetandplejere eller hvad de kalder sig) vil også altid have bedøvet
hesten (dog ikke fuldbedøvet) når de rasper tænder. Og jeg må give dem
fuldstændigt ret i, at det er meget vanskeligt at diagnosticere / raspe
det inderste af arkaderne uden hesten er bedøvet beroliget (eller bare
ligeglad :).

Til det foredrag jeg har oplevet med ham, brugte han to heste med
mistanke om problemer til at illustrere nogle af hans pointer. Ingen af
dem blev bedøvet - men behandlingen var også i begge tilfælde i
ryggen/nakken.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 17-10-03 08:19

On Fri, 17 Oct 2003 09:10:07 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

> [...]
>må give ham ret i, at det er de færreste heste der gør den slags frivilligt.

   Med mine "humanerfaringer" på området - nogle ting gør
_hamrende_ ondt hvis man ikke slapper ordentligt af. Så jeg forstår
godt at han i visse tilfælde vælger at få bedøvet hesten.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 17-10-03 15:27

> [...]
> heste ligger ned og slapper af (ligesom mennesker på briksen...). Og jeg
> må give ham ret i, at det er de færreste heste der gør den slags

Okay jeg ved ikke så meget om det, jeg mener bare det må være svært at se
hvornår hesten reagerer når den er bedøvet- den jeg så ham arbejde med lå på
ryggen med manden og hans gummihammer på maven.

> [...]
> fuldstændigt ret i, at det er meget vanskeligt at diagnosticere / raspe
> det inderste af arkaderne uden hesten er bedøvet beroliget (eller bare

Dennis, det kan ikke sammenlignes, jeg mener også at en hest skal bedøves
(en som til stående kastration) når de rasper tænder, ellers kan det ikke
gøres optimalt.

OK

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 17-10-03 15:32

On Fri, 17 Oct 2003 16:26:56 +0200, "Matilde Bøgh"
<matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote:

>Okay jeg ved ikke så meget om det, jeg mener bare det må være svært at se
>hvornår hesten reagerer når den er bedøvet- den jeg så ham arbejde med lå på
>ryggen med manden og hans gummihammer på maven.

   Ja så må jeg da spørge - hvor mange heste kender du der
frivilligt lægger sig på ryggen og lader folk kravle rundt på deres
mave? ;)

>Dennis, det kan ikke sammenlignes, jeg mener også at en hest skal bedøves
>(en som til stående kastration) når de rasper tænder, ellers kan det ikke
>gøres optimalt.

   Hvorfor er det lige at heste skal bedøves for at få raspet
tænder? Min ellers af og til noget varmhovede DV stod lisså fint
stille med tungen ud af gabet og lod dyrlægen komme til. Keine problem
=)

Fra : Anet

Dato : 17-10-03 16:34

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænder? Min ellers af og til noget varmhovede DV stod lisså fint
> stille med tungen ud af gabet og lod dyrlægen komme til. Keine problem

(klip)

Vores araber er meget følsom. Han vil gerne være så flink så flink men han
er helt vild i øjnene når han skal have raspet tænder. Ham vil jeg få
bedøvet næste gang han skal have raspet tænder.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 17-10-03 17:02

On Fri, 17 Oct 2003 17:33:52 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er helt vild i øjnene når han skal have raspet tænder. Ham vil jeg få
>bedøvet næste gang han skal have raspet tænder.

   Jeg sku måske ha skrevet _skal_ bedøves?? Altså som i at det
da ikke kan være nødvendigt på alle heste =) Jeg er godt klar over at
det ikke er alle der står pænt og finder sig i det.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-10-03 08:05

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> [...]
> tænder? Min ellers af og til noget varmhovede DV stod lisså fint
> stille med tungen ud af gabet og lod dyrlægen komme til. Keine problem

For det første gælder det ikke alle heste. Men ifølge *nogle* af de
hestetandplejere og dyrlæger vi har snakket med om det, bedøver de mere
eller mindre ekonsekvent for at være på den sikre side. (Så arbejdet kan
gøres ordentligt).

For det andet er det *meget* svært at få raspet helt inde bagerst i
munden, og så godt som umuligt at mærke der med hånden, uden et
mundspær. Og mundspær kan være farlige, hvis hesten skulle blive vild.

Men vi bedøver skam heller ikke vores heste for en ganske almindelig
'overfladisk' raspetur. Det har vi kun prøvet én gang, på grund af et
helt konkret problem med en hest, som ikke bare lige kunne løses på den
nemme måde. Så måtte vi sætte én med en pandelampe og forvokset Dremmel
sliber til at ordne det :)

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-10-03 08:00

Matilde Bøgh wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> frivilligt.
>
> Okay jeg ved ikke så meget om det, jeg mener bare det må være svært at se
> hvornår hesten reagerer når den er bedøvet-

Ja, det kan jeg godt se. Men tilsyneladende er det vigtigere at hesten
er afslappet, end at den 'reagerer'. Måske diagnosticerer han først, og
bedøver så og behandler bagefter? Så detaljeret var hans foredrag heller
ikke :)

> den jeg så ham arbejde med lå på
> ryggen med manden og hans gummihammer på maven.

Tak for det pæne 'billede' :)

> Dennis, det kan ikke sammenlignes,

Hvorfor ikke? Man skal gøre noget ved hesten, som den ikke vil stå
stille nok til, og man bedøver eller beroliger.

> jeg mener også at en hest skal bedøves
> (en som til stående kastration) når de rasper tænder, ellers kan det ikke
> gøres optimalt.

Hvis du mener at fuldbedøvelse og beroligelse (eller hvad det hedder)
ikke kan sammenlignes, så er jeg helt enig. Det var heller ikke min
intention.

-dennis
--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 19:18

> [...]
> er afslappet, end at den 'reagerer'. Måske diagnosticerer han først, og
> bedøver så og behandler bagefter? Så detaljeret var hans foredrag heller

Ja måske? Jeg talte efterfølgende med en Dyrlæge der tog skarp afstand fra
hans måde at behandle pågældene hest.

> Tak for det pæne 'billede' :)

Selv tak :)

> Hvorfor ikke? Man skal gøre noget ved hesten, som den ikke vil stå
> stille nok til, og man bedøver eller beroliger.

Fordi, en tandraspning kan ikke sammenlignes med et kiropraktisk indgreb, er
vi enige i det?
Tandlæge/Kiropraktor, whatever- eller hvad?

> Hvis du mener at fuldbedøvelse og beroligelse (eller hvad det hedder)
> ikke kan sammenlignes, så er jeg helt enig. Det var heller ikke min
> intention.

Det mener jeg heller ikke kan sammenlignes, da det ikke er den samme ting :)

VH Matilde alias Studs.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 19:40

On Mon, 20 Oct 2003 20:18:00 +0200, "Matilde Bøgh"

>Fordi, en tandraspning kan ikke sammenlignes med et kiropraktisk indgreb, er
>vi enige i det?
>Tandlæge/Kiropraktor, whatever- eller hvad?

   Hvorfor kan det ikke det - jeg kan altså lissom Dennis ikke se
hvad der er forskellen? Man bedøver hesten ved tandraspning fordi den
ikke står stille nok eller er nervøs ved det (Det gør man jo
indimellem også ved heste der ikke vil skos) - det er da for mig at se
det samme at bedøve hesten for en kiropraktorbehandling der kræver
fuldkommen afslappelse.

>VH Matilde alias Studs.

   *suk*

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 19:55

> [...]
> indimellem også ved heste der ikke vil skos) - det er da for mig at se
> det samme at bedøve hesten for en kiropraktorbehandling der kræver

Okay, du ved sikkert mere om emnet end mig- men- en tandraspning er en ting
man gør ved noget fast, imens et kiropraktisk indgreb er noget "løst"- hvis
du forstår?

> *suk*

suk suk

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 20:11

On Mon, 20 Oct 2003 20:54:43 +0200, "Matilde Bøgh"
> [...]

>man gør ved noget fast, imens et kiropraktisk indgreb er noget "løst"- hvis

   Ja, det er noget "løst". Men det er nødvendigt at slappe af i
alle musker omkring det led der skal "knækkes" og det kan man ikke
bede en hest om. Samtidig gælder det ved både led og muskler - man
skal yde et modpres der modsvarer musklens/leddets spænding. Der skal
en anseelig mængde bøffer til at udøve pressur på et punkt i en stor
og meget spændt muskel. Eller på en lille men meget spændt muskel ...
Der er visse ting som fx. at lægge hesten ned på ryggen som man bare
ikke kan få den til uden at bedøve/berolige den med forskellige
medikamenter.
   I øvrigt - jeg så en (Det var vist dig =) nævne noget med en
dyrlæge der ikke syntes det var så smart osv. ... Well - jeg har af en
neurokirurg fået at vide at jeg i hvert fald aldrig skulle gå til
kiropraktor for det var jo kvaksalvere af den anden verden ...
uautoriserede og bla bla bla - de har været autoriseret til
humanbehandling siden '86 og det er der vel en grund til ;) Jeg nævner
det her for at sætte de traditionelle vestlige behandleres syn på
"alternativ behandling" lidt i relief. Altså - min oplevelse er at
både læge- og dyrlægestand ser sig truet af eller ikke vil indse at
alternativ behandling også er godt for noget =)

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 20-10-03 20:51

> [...]
> både læge- og dyrlægestand ser sig truet af eller ikke vil indse at
> alternativ behandling også er godt for noget =)

Hmm ja, det kan da være de er lidt for medicinske til at indse at det kan
være godt.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 20:57

On Mon, 20 Oct 2003 21:51:12 +0200, "Matilde Bøgh"
<matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote:

>Hmm ja, det kan da være de er lidt for medicinske til at indse at det kan
>være godt.

   Nogle er i hvert fald. Jeg må indrømme at jeg ikke ville være
bleg for at anvende alternative behandlingsmetoder på hesten. Det gør
jeg jo også på mig selv. =)

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 21:18

> [...]
Jeg må indrømme at jeg ikke ville være
> bleg for at anvende alternative behandlingsmetoder på hesten. Det gør

Jeg tror at nogen alternative behandlingsmetoder er gode. Man må jo bare
tage de "kritiske" briller på og evt. forhøre sig om andre kender til
behandlingen. Der er f.eks Tove Due som mange har gode erfaringer med. Den
gang jeg første gang hørte om en hestevisker syntes jeg også, at det var
lídt alternativt.....men alternativt er vel bare en form for naturmåde at
gøre tingene på.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : nuser

Dato : 16-10-03 15:20

> [...]
> i vores rideklub.
> Det skal ikke bare være ideen til kurset, men også oplysninger om hvordan
KLIP

Kursus med dressurdommer (reklame for mig selv eller en af mine kollegaer
) ), Hvordan ser dommeren på hver enkelt øvelse, bedømmelse for åben
mikrofon med videooptagelse, og derefter gennemgang i rytterstuen med
udgangspunkt i kritik og videooptagelse. Spørgerunde.

Mange hilsner

Nuser