Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Citibank
Fra : Claus

Dato : 15-10-03 23:13

Hej!

Er der nogen der har fået den lille reklame ind af brevsprækken som jeg, om
Citibank?

Jeg overvejer at skifte mine banklån ud med et lån i Citibank, der
tilsyneladende kan gøre det meget billigere. Men jeg kan ikke rigtig
gennemskue om Citibank vil være en god investering eller ej.

Er der nogen der kan sige god/dårlig for Citibank eller har kendskab til
erfaringer med banken?

Vh
Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 16-10-03 19:30

Claus wrote:
:: Jeg overvejer at skifte mine banklån ud med et lån i Citibank, der
:: tilsyneladende kan gøre det meget billigere. Men jeg kan ikke rigtig
:: gennemskue om Citibank vil være en god investering eller ej.

Efter hvad jeg kan se, er de, sammenlignet med alm. banker, for dyre. Prøv
at sammenlign årlige omkostninger i procent.

M.v.h.

Fra : Devilicious

Dato : 16-10-03 20:28

"Claus" <flygenring@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan sige god/dårlig for Citibank eller har kendskab til
> erfaringer med banken?

Nu har jeg kun lige skimtet deres hjemmeside, men umiddelbart synes jeg
bestemt ikke det ser superbilligt ud. Faktisk ligger det i den dyre ende, i
forhold til hvad man kan få som tilbud i andre banker, hvis man iøvrigt
ellers er et fornuftigt engagement, og sørger for samle sine bankprodukter i
samme institut. Kigger vi videre over til de rene internetbanker, kan de
endvidere gøre det lige så billigt, uden at du behøver samle noget som
helst.

Nu skal man være uhyre varsom med at bruge begrebet 'årlige omkostninger i
%', da det i mange tilfælde kan være misvissende. Enhver sammenligning på
det grundlag kræver en tolkning af resultatet, og en gennemgang af, hvorvidt
de sammenlignede lån passer til debitor mht. afdragsprofil etc. Dog kan det
ofte give et fingerpeg om, hvad vej vinden blæser. Og 18,4% er altså ikke
umiddelbart imponerende.

"Du er desuden dækket af en gruppelivsforsikring i tilfælde af dødsfald." -
hehe, de får det næsten til at lyde som om det er en service for kunden :)

Ikke, at det ikke kan være en kanon god idé, både for kunden og banken, men
de får det til at lyde som 'noget ekstra' i forhold til hvad alm. banker
tilbyder. (Ordet 'forsikring' har for mange en meget positiv klang).

Noget helt andet er, at når de ikke tager sikkerhed, så vil jeg æde min
gamle cap på, at de har ret høje krav til kreditvurderingen for at lånet
bevilliges.

Nu ved jeg ikke hvad det er for nogle lån du har, eller hvad dine nuværende
vilkår er, men hvis Citigroup finder dig kreditværdig, så vil mange andre
banker det sikkert også, og så tror jeg klart du kan få bedre vilkår end
citigroup tilbyder.

-dev

Fra : Devilicious

Dato : 16-10-03 21:31

> Er der nogen der kan sige god/dårlig for Citibank eller har kendskab til
> erfaringer med banken?

Læg i øvrigt lige mærke til den mandatoriske gruppelivsforsikring. For det
første koster den 0,058% af restgælden pr. måned. En normal
gruppelivsforsikring med en dækningssum på 189.000 kr. koster ca. 30 kr. pr.
måned. Har du et lån på 175.000 kr., koster den her forsikring 101,50 kr.
pr. måned. For det andet:

Dækningsomfang: Ved dødsfald indfries restgælden på lånet/kreditten hos
Citibank [..].

Umiddelbart kan jeg ikke se andet, end at forsikringen kun lige akkurat vil
dække restgælden. Ved normale gruppelivsforsikringer, er forsikringen godt
nok pr. definition pantsat til forsikringsselskabet (derfor du ikke har
underskrevet en håndpantsætningserklæring), men evt. overskud vil derefter
blive udbetalt til nærmeste pårørende ved mindre andet er fastlagt.

-dev