Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skift af bank, konto hos gammel bank.
Fra : Svenne

Dato : 15-10-03 16:25

Hej gruppe,

Jeg står for at skulle oprette en bankkonto hos en ny bank.

Jeg har allerede én bankkonto, til hvem jeg skylder nogle penge på min
kassekredit, disse penge har jeg tænkt mig at betale så snart jeg får min
kasse kredit hos den nye bank, og derved lukke denne konto.

Mit spørgsmål lyder:

Kan den nye bank på nogen måde se at jeg har en anden bankkonto hvis ikke
jeg selv oplyser dette?

Jeg håber i kan hjælpe :)

Fra : Du.nk.

Dato : 15-10-03 16:30

"Svenne" <sorry@nulmail.sudan> skrev i en meddelelse

> Kan den nye bank på nogen måde se at jeg har en anden bankkonto hvis ikke
> jeg selv oplyser dette?

Er det samme koncern (f.eks. BGbank og Danske Bank) kan de - ellers ikke.
Den nye bank vil nok bede dig om årsopgørelser ol., så de vil nok spørge dig
ud om, hvorfor du har gæld/renteudgift uden at have en bank. Mon ikke du
bliver nødt til at fortælle om forholdet - bortset fra det har det jo ingen
betydning at fortælle det, hvis du ellers opfylder betingelserne for din nye
kassekredit.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Svenne

Dato : 15-10-03 16:42

"Du.nk." <09125VAK5@iname.com> skrev i en meddelelse

> Er det samme koncern (f.eks. BGbank og Danske Bank) kan de - ellers ikke.

Ok, det kom jeg også i tanker om. Det ville jo være et brud på
registerloven.

> Den nye bank vil nok bede dig om årsopgørelser ol., så de vil nok spørge
dig
> ud om, hvorfor du har gæld/renteudgift uden at have en bank.

Hmm, det er jeg ellers aldrig blevet spurgt om, jeg har ellers haft 3
forskellige banker.

Men gæld kan vel stamme fra andre steder?

> [...]
ingen
> betydning at fortælle det, hvis du ellers opfylder betingelserne for din

Ah, jeg har ingen problemer med at de ved at jeg skylder penge.

Det er mere situationen hvor min nye bank begynder at kontakte min gamle
bank med henblik på at ville overtage gælden og den slags trælse ting.

men takker for svaret :)

Fra : Devilicious

Dato : 15-10-03 17:54

> dig
>
> Hmm, det er jeg ellers aldrig blevet spurgt om, jeg har ellers haft 3
> forskellige banker.
>
> Men gæld kan vel stamme fra andre steder?

Det kan den. Men du vil sandsynligvis stadig blive afkrævet dokumentation
for gælden, og dens størrelse pt.

> [...]
>
> Det er mere situationen hvor min nye bank begynder at kontakte min gamle
> bank med henblik på at ville overtage gælden og den slags trælse ting.

Hvad er problemet i den henseende? Hvis din nye bank i øvrigt ellers mener
at have fuld/tilstrækkelig overblik over din økonomi, vil de bede dig
specificere hvilke konti du gerne vil have lukket i dit nuværende PI.
Derefter lave de en lille seddel som sendes til den gl. bank, som så opgøre
dit engagement og sender den nye bank div. papirer. Den procedure tager ca.
14 dage. Ved mindre der er et eller andet der går i kage (sker MEGET
sjældent), taler de 2 PI'er ikke med hinanden, og dit nye PI modtager dit
engagementet inden for 14 dage, ofte før. Dette er klart den
anbefalelsesværdige måde at gøre det på. Jeg har hørt nogle barokke
historier om folk der ville prøve at ordne det selv, og endte med at rende
fra Herodes til Pilatus og bruge oceaner af tid på det.. =)

-dev

Fra : Svenne

Dato : 15-10-03 20:40

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> historier om folk der ville prøve at ordne det selv, og endte med at rende
> fra Herodes til Pilatus og bruge oceaner af tid på det.. =)

Min søster skiftede fra samme bank som mig, og hun oplevede at den gamle
bank ikke lukkede hendes konto (som hun havde bedt om), og fortsat trak
penge fra kontoen til husleje. Da der så kom overtræk på hendes konto
henvendte de sig til hendes nye bank og fik overført pengene fra hendes nye
konto!!!

Det er dog ikke den eneste grund til at jeg ikke ønsker min nye bank for
kendskab til min gamle (og omvendt), så drejer det sig ligeså meget om det
principielle i at det faktisk ikke rager min nye bank hvor og hvilke bank
forhold jeg har haft.

Fra : Devilicious

Dato : 15-10-03 22:58

> Min søster skiftede fra samme bank som mig, og hun oplevede at den gamle
> bank ikke lukkede hendes konto (som hun havde bedt om),

Det lyder altså temlig underligt. Hvis hun har bedt dem (den gamle bank)
lukke hendes konti, så skal hun modtage kvitteringer op at de er lukket.
Hvis hun får sit nye pengeinstitut til at lukke dem for sig, vil
kvitteringerne blive tilsendt dem i stedet. Med andre ord, hvis du beder dit
nye PI om at sørge for dine konti bliver lukket (hvis det er en
rådgivningsbank vil de/bør de altid selv bringe det på bane og tilbyde det),
og du kan derfor udbede dig meddelelse om at kontine er udgået, eller bede
om at få tilsendt kopier af kvitteringerne.
Igen, hvis der er tale om rådgivningsbanker vil de ofte selv sende dig en
meddelelse når de modtager dit engagement og kvitteringerne på dine udgåede
konti.

> [...]
> penge fra kontoen til husleje. Da der så kom overtræk på hendes konto
> henvendte de sig til hendes nye bank og fik overført pengene fra hendes

Det er ikke usædvaneligt at der indløber restbetalinger på ikke-lukkede
konti. Det drejer sig dog mest om Dankort-notaer som først er blevet
forevist til betaling efter kontoen er lukket. Her trækker
pengeinstitutterne mellem hinanden, da det ofte er en ren ekspeditionssag.
Når det så er sagt, lyder det her (som ovenstående) en anelse mærkeligt (for
at sige det mildt). Det er ikke normalt man inddækker overtræk ved at
henvende sig til andre banker hvor kunden ligeledes har konti. Situationen
burde kun forekomme, hvis din søster har bedt sin nye bank sørge for hendes
gamle konti bliver opgjort.
Omvendt bør man også huske på, at såfremt din søster rent faktisk skylder de
penge, så kan man vel betragte det som en service de to instittutter giver,
ved at ordne det uden at hun behøver blandes ind i det. Det er naturligvis
den problematik i det, at de reelt ikke kan vide om hun skylder de penge
eller ej. Dette kan tale for, at banken ikke burde have betalt hendes
husleje, således at der fremkom et overtræk, men igen, se det som et forsøg
på service for bankens side for at forhindre, at hun kom i restance med
huslejen. (Det er ret almindeligt bankerne køre husleje og
fagforeningskontingenter og A-kassebetalinger igennem, selv om der ikke er
dækning på kontoen når betalingen forfalder).

> [...]
> principielle i at det faktisk ikke rager min nye bank hvor og hvilke bank

Objektivt er jeg uening med dig. Både dig og banken kan have en lang række
gode grunde til at vide en del om dit forhold til andre banker.
F.eks. vil din nye bank have stor interesse i at vide, om andre
pengeinstitutter har måtte hensætte på dit engagement (en ting der kan gøre
det uhyre vanskeligt at etablere andet end en lønkonto i et andet PI). Hvis
din økonomi er solid, vil banken derimod være meget interesseret i, hvad der
fik dig til at skifte, altså hvilke ting var du utilfreds med, og hvilke
ting du lagde vægt på da du valgte netop deres bank frem for andre. Disse
informationer gør det meget nemmere for begge parter at indfri hinandens
forventninger i det fremtidige kundeforhold, og klarlægger på forhånd, hvis
der enten er urealistiske forventninger, eller urigtige forudsætninger. Det
du får ud af det, er en bankrådgiver der er mere opmærksom på, hvad det er
du ligger vægt på, og som bedre bliver i stand til at målrette sin indsats
mod netop de forventninger du har til samarbejdet.

Hvis der blot er tale om irrationelle grunde til at du ikke vil have banken
skal kende din fortid, kan jeg blot sige, at du skal forberede dig på, at de
fleste banker gerne vil have indsigt i din økonomi, heriblandt dokumenter
fra dit nuværende pengeinstitut. Ihvertfald vis du vil etablere udlån. På
rent indlån stilles der sjældent de store krav, men vær ikke overrasket hvis
de som minimum vil se din årsopgørelse.

-dev

Fra : Anders [8000]

Dato : 18-10-03 11:50

> dig
>
> Hmm, det er jeg ellers aldrig blevet spurgt om, jeg har ellers haft 3
> forskellige banker.
>
> Men gæld kan vel stamme fra andre steder?

Har arbejdet i 2 banker i forskellige afdelinger og i alle steder vil vi se
årsopgørelse og spørge om hvad gælden er til.