afliv bare svinet eller hvad ?
Fra : Mic

Dato : 15-10-03 11:59

Linket er jeg faldet over hos no.alt.hunder

http://kotisivu.mtv3.fi/irlis-hemmo/nicedoggy.mpeg

Hvad syntes i ??? syg hund eller syg journalist eller begge dele....

Michael

Fra : Casper

Dato : 15-10-03 12:12

On Wed, 15 Oct 2003 12:58:47 +0200, "Mic" <sletmig@jubiimail.dk>
wrote:

>Linket er jeg faldet over hos no.alt.hunder
>
>http://kotisivu.mtv3.fi/irlis-hemmo/nicedoggy.mpeg
>
>Hvad syntes i ??? syg hund eller syg journalist eller begge dele....

Hmm...

1. Journalisten (hvis han er det) gør måske ikke det smarteste. Det
kan nemt opfattes som truende adfær af hunden.

2. Hunden er formentlig en K9 som er trænet i alverdens
ubehageligheder og vil/skal reagere på sådanne "trusler". Hvilket
fører til pkt. 3

3. Betjenten burde være skredet ind længe før det skete. Evt. ved at
få journalisten på afstand. Det vidner ikke om den store indsigt i
hundens psyke fra hans side.

4. Hunden overreagerer for voldsomt og burde holdes væk fra disse
situationer fremover.

Om hvorvidt den skal aflives vil jeg ikke tage stilling til på så
spinkelt et grundlag, men hvis det er "daglig opførsel" fra hundens
side, ville jeg nok overveje det...

Casper

Fra : Winther

Dato : 15-10-03 12:43

"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Linket er jeg faldet over hos no.alt.hunder
>
> http://kotisivu.mtv3.fi/irlis-hemmo/nicedoggy.mpeg
>
> Hvad syntes i ??? syg hund eller syg journalist eller begge dele....
>

> Michael

Hunden er presset for hårdt. Den slikker sig om munden, lægger ørerne,
journalisten besvarer med at klappe oven på hovedet og gribe om hovedet,
læne sig mere ind over hunden, altså øger sin i hundens øjne truende adfærd,
først der forsvarer hunden sig.
For mig at se har det intet med K9 træning at gøre. Kunne lige så godt være
sket med en gravhund. Det er tvært imod en usikker hund/angstbideri for mig
at se, og en hundefører der ikke kender sin hunds grænser.

Flere meninger?

Vh. Winther

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 15-10-03 14:21

> Hvad syntes i ??? syg hund eller syg journalist eller begge dele....
>

> Michael

Pt ville jeg mene at det var journalisten der var gal på den!!!
Mon ikke han skulle tage kursus i hundeadfærd?!?
Det samme burde føreren!
Hunden burde ikke aflives eftersom det er dens måde at sige fra på,
medmindre, som nævnt i et andet indlæg, det er hverdags kost!!

Hilsen Betina

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-10-03 15:06

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> escribió

> Pt ville jeg mene at det var journalisten der var gal på den!!!
> Mon ikke han skulle tage kursus i hundeadfærd?!?

Det er da klart at han ikke handler 100% som en god og meget
opmærksom dyreadfærdsekspert ville have gjort, men det giver absolut
ikke hunden ret til at foretage så farligt et udfald mod ansigtet. En
hund bør også kunne begå sig omkring mennesker der ikke er har dyb
kendskab til dyrene (eller alternativt holdes helt væk fra
situationer hvor de kan komme i kontakt med "civile"). Det kan ikke
være rigtigt at alle folk der ønsker blot at komme i nærheden af en
hund har brug for at forstå en masse dybtliggende hundesignaler.
Havde det været mig havde jeg måske heller ikke fanget de signaler
dyret kommer med og jeg er da vandt til at omgås hunde.

> Det samme burde føreren!

Ja, føreren burde kende sin hund, det er vi enige om.

> Hunden burde ikke aflives eftersom det er dens måde at sige fra på,
> medmindre, som nævnt i et andet indlæg, det er hverdags kost!!

Om hunden skal aflives bør besluttes udfra en vurdering af hvor
sandsynligt det er at episoden gentager sig, men efter min mening ser
det ikke positivt ud for kræet.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 15-10-03 17:17

> Det kan ikke
>være rigtigt at alle folk der ønsker blot at komme i nærheden af en
>hund har brug for at forstå en masse dybtliggende hundesignaler.

"Komme i nærheden af" !!! - jeg ville aldrig stikke mit ansigt hen til
3 cm fra gabet på en fremmed hund.

>Ja, føreren burde kende sin hund, det er vi enige om.

Personlig har jeg ingen anelse om hvordan min egen hund vil reagere
hvis en fremmed stikke sit ansigt så tæt hen på hende. Jeg synes
ellers jeg kender min hund godt, men denne situation har jeg ingen
erfaring i. Mener du det er noget man bør træne i?

>Om hunden skal aflives bør besluttes udfra en vurdering af hvor
>sandsynligt det er at episoden gentager sig, men efter min mening ser
>det ikke positivt ud for kræet.

Jamen har hunden overhovedet bidt? Jeg synes mest det ser ud som om
den har markeret. Manden har uden tvivl fået en forskrækkelse, men det
får man da så tit, f. ex. i trafikken. At aflive hunden virker lidt
som en overreaktion.

Mvh
Søren

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-10-03 17:25

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> escribió en el mensaje

> "Komme i nærheden af" !!! - jeg ville aldrig stikke mit ansigt hen
til
> 3 cm fra gabet på en fremmed hund.

Du har ret, det er ikke smart at gøre det, at førreren ikke advarer
er dirrekte dumt, men hunden bør stadig ikke reagere så voldsomt som
den gør.

> [...]
> ellers jeg kender min hund godt, men denne situation har jeg ingen
> erfaring i. Mener du det er noget man bør træne i?

Jeg er ikke den store træningsfreak så det skal jeg ikke kunne udtale
mig om, men jeg mener at hvis førreren ikke ved hvordan hunde vil
reagere i den situation, bør han sørge for at situationen ikke opstår
(advare journalisten)

> [...]
det
> får man da så tit, f. ex. i trafikken. At aflive hunden virker lidt

Nu har jeg kigget filmen igennem et par gange til og du har ret, det
ser blot ud som om den markerer.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-10-03 06:43

> Nu har jeg kigget filmen igennem et par gange til og du har ret, det
> ser blot ud som om den markerer.

Det er et Hollandsk klip og efter som jeg kan Hollandsk synes jeg at jeg ud
fra underteksterne kan se at journalisten efterfølgende fik 5 stæng...

Jeg er så enig med Lars Hoffmann... Var hunden i harmoni med sig selv skulle
den ikke lave sådan et udfald, for hvad nu hvis et barn kom hen og krammede
den? Sådanne situationer kan man ikke se sig fri for...!

Rinnie

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-10-03 08:58

Rinnie Ilsøe escribió / skrev

> Var hunden i harmoni med sig selv skulle
> den ikke lave s†dan et udfald, for hvad nu hvis et barn kom hen og
> krammede den? S†danne situationer kan man ikke se sig fri for...!

I går aftes da jeg vare ude at spadsere med min sringer spaniel, så vi
en knægt på 14-16 år gå tur med en schæfer. Han mødte nogle af hans
venner lige da vi gik forbi, og en flok på ca 10 unger nærmede sig
hunden. De skulle selvfølgelig alle pille ved og hils på hunden, og den
gav præcis de samme signales som schæferen på film. Den lagde ørene ned
og smaskede. Hvis jeg ikke lige havde set det videoklip havde jeg 100%
ikke lagt mærke til det. Ganske rigtigt blev det for meget for hunden,
men istedet for at bide efter ungerne gøede den lidt truende (den kunne
sagtens have snappen dem, men det gjorde den ikke), det virkede som en
langt mere kontroleret adfærd fra hundens side end blot at bide fra sig.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-10-03 09:06

On Sat, 18 Oct 2003 07:42:32 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<adminNOSPAM@flatcoated-retriever.dk> wrote:

>"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse

>Det er et Hollandsk klip og efter som jeg kan Hollandsk synes jeg at jeg ud
>fra underteksterne kan se at journalisten efterfølgende fik 5 stæng...

Tasterne er taknemmelige - hvem har mon uploadet klippet, hvorfor og
med hvilket formål? Er der garanti for at man kan stole på
vedkommende? Du kan sige hvad du vil, for mig ser det ud som om hele
hundens gab er foran manden:
http://www.lemanszone.dk/slh/holly/svinet.jpg

Som jeg har fortalt før i et indlæg kunne min hund tidligere i glæde
finde på at hoppe op til ansigtet af en person og lige berøre med
fortænderne. Jeg forstod på indlæggene at andre hunde også havde den
vane. Hvilken diskussion kunne et klip af det ikke have afstedkommet i
en nyhedsgruppe?

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 18-10-03 09:30

On Sat, 18 Oct 2003 08:06:16 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrote:

> [...]
>fortænderne. Jeg forstod på indlæggene at andre hunde også havde den
>vane. Hvilken diskussion kunne et klip af det ikke have afstedkommet i

Tjaeh, Vaks gør det da ind imellem, og en enkelt gang stiftede min
næse da nært bekendtskab med en af hans hjørnetænder. Der blev skam et
lille hul (i næsen, ikke i hjørnetanden!) og lidt blod kom der sørme
også!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-10-03 12:49

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med hvilket formål? Er der garanti for at man kan stole på
> vedkommende? Du kan sige hvad du vil, for mig ser det ud som om hele

Jeg forstår ikke lige hvad du mener med "Tasterne er taknemmelige"
....Taksterne ligner til forveksling de undertekster der er på de fleste
Hollandske kanaler...
Forstår heller ikke lige hvor du vil hen med "du kan sige hvad du vil"

Billeder kan snyde og efter som vi ikke har mere af klippet er det umuligt
at se hvad der sker efter... om manden har en flænge eller ej, men man jeg
betragter da Hollandsk TV som lige så pålideligt som Dansk TV... Hvis ikke
mere pålideligt!

> [...]
> fortænderne. Jeg forstod på indlæggene at andre hunde også havde den
> vane. Hvilken diskussion kunne et klip af det ikke have afstedkommet i

Den her hund kan du jo se er trykket, så det hænger ikke sammen med hvad en
hund gør af glæde... Mine gør det også, specielt Jenna kan finde på, hvis
jeg ligger at komme glad hen og lægge hele gabet om min hals imens hun
logrer... Hold op hvis folk opto det hvor man kun kunne se hendes gab og
ikke hendes holdning...!
....Men nu er det sådan at i det klip her kan man se hele holdningen på
hunden og manden samt deres samspil... eller mangel på samme...

Rinnie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-10-03 11:03

"Rinnie Ilsøe" <adminNOSPAM@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse
> Det er et Hollandsk klip og efter som jeg kan Hollandsk synes jeg at jeg
ud
> fra underteksterne kan se at journalisten efterfølgende fik 5 stæng...

Som Rinnie siger, blev han syet med 5 sting. 3 i kæben, og to i panden, men
var dog ikke mere skadet, end han kunne fuldføre sin opgave.
Jeg tror det gik helt skævt, mest fordi føreren vist havde meget stor tiltro
til sin hund, og på det nærmeste så væk, og ikke så de indledende øvelser.
Jeg så det hele på TV Danmark forleden dag. Jeg tror man skal huske på, at
hunden jo, som politihund, er trænet som et magtmiddel, og den faktisk
følte, at dens fører blev truet, ved at manden lænede sig ind over hunden,
og det efter først, at have udsat hunden for, næsten de groveste
fornærmelser man kan komme afsted med. Føreren er meget travlt beskæftiget
med at forklare alt hvad han kan med sin hund, og er tydeligtvis, meget glad
for sin hund, men også meget glad for at høre sig selv snakke om den, så han
dermed ikke lagde mærke til, at hunden bestemt ikke kunne lide den
pågældende person, hvilket hunden meget klart giver udtryk for.

M.V.H......Benny..

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-10-03 11:12

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

Tak for forklaringen om hvad der efterfølgende skete og generelt skete i
klippet... Gad vide hvor meget han pralede bagefter?

Rinnie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-10-03 12:14

> [...]
>
> Tak for forklaringen om hvad der efterfølgende skete og generelt skete i
> klippet... Gad vide hvor meget han pralede bagefter?

Hej Rinnie

Gætter på, at han både er chokeret, men alligevel også et eller andet sted,
en lille smule stolt. For selv om udfaldet måske ikke var helt heldigt, så
fik han da svar på, at hunden var oppe på dupperne, selv om han selv var
helt afslappet. Man kan måske sige, en for os almindelige mennesker, ikke
særligt ønskeligt, men ude i sidste instans, måske forskel på liv og død for
betjenten. Politihunde får jo ofte et dårligt ry, fordi, de skal jo bide,
hvis situationen er til det. Betjente må også skyde, når forholdene er til
det. Desværre kan man ikke mærke, hvordan betjenten, eller i dette
tilfælde, hunden føler. Men som man siger i trafikken. Overhal aldrig i
tvivl. Hundens situation, eller i givet fald betjenten, kan ikke vente, for
at se hvordan situationen udvikler sig, de skal handle her og nu. Det
medfører selvfølgelig, at der sker fejl, men dem må vi jo så lære at leve
med. Man skal ikke sætte så høje grænser for en hund, at selv mennesket
ikke kan leve op til dem.

M.V.H.....Benny..

Fra : Winther

Dato : 19-10-03 12:39

> Gætter på, at han både er chokeret, men alligevel også et eller andet
sted,
> en lille smule stolt.

Chokeret ja sikkert, stolt, absolut nej.

Han har intet at være stolt af. Han har en meget usikker hund som ikke
stoler på sin fører. En hund som ikke kan klare de pressede situationer den
kommer ud for som tjenestehund. Jeg ser det ikke som en hund der vil
beskytte sin fører, nej den har nok i at redde sig selv.

> [...]
> medfører selvfølgelig, at der sker fejl, men dem må vi jo så lære at leve
> med. Man skal ikke sætte så høje grænser for en hund, at selv mennesket

Jeg kan kun være uenig med dig. En hund må godt være skarp, men den skal
være så belastbar og have så meget situationsfornemmelse, at disse ting
ikke sker. Normale hunde kan sagtens skelne, om det er ufarlige eller skarpe
situationer.
Vh. Winther

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-10-03 15:26

Tja.. først politimanden, selv en blind mand med kendskab til hunde, kunne
fornemme på hunden at den ikke var tryg ved situationen.. Hunden ..efter
min mening.. burde ikke bide i så dæmpet en situation.. men tror at prikken
over iet er at han (i hundens øjne) gør sig stor, tættest på hunden.
Men holder på at betjenten skal have et kursus i hunde adfærd... ..hvis han
engang får en ny og mere nervefast hund.
DN

Fra : mathilde

Dato : 17-10-03 01:34

"Mic" skrev d. 15-10-03 11:59 dette indlæg :

Jeg syns at hunden reagerer for skarpt.
Mine hunde SKAL acceptere fremmede, hvis jeg har sagt god for dem. Så
hvis en af mine tæver reagerede på den måde, ville jeg bede en
adfærdsterapeut om at bedømme min hund.
Jeg ser ikke journalisten som en der overskrider hundens grænser
voldsomt, jeg kan sagtens se de dæmpende signaler. Men ingen hund skal
gå fra så få signaler til et bid.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-10-03 20:12

On Fri, 17 Oct 2003 00:34:09 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg ser ikke journalisten som en der overskrider hundens grænser
>voldsomt, jeg kan sagtens se de dæmpende signaler. Men ingen hund skal

Mathilde, der er efter min bedste overbevisning ikke tale om bid.

Det er tydeligt at hunden allerede ved starten af klippet synes fyren
er temmelig træls. Hunden er allerede da i gang med at mønstre alle de
dæmpende signaler den kan. Noget er altså gået forud, som vi ikke ved
hvad er, men som hunden ikke synes har været ok. Så stikker fyren sit
store flæskehoved ned til 3 cm fra hunden, nærmer hånden truende fra
oven, viser sine tænder og oser af dårlig ånde (som en hund jo vil
kalde en dyr aftershave). Hvis jeg var hund ville jeg sgu' også være
kommet til det punkt hvor jeg ville sige fra. Hunden viser sit våben,
det er det eneste den kan, for det er en lydig hund, så den bliver
siddende som den har fået at vide. Den markerer lidt, men dens
bidehæmning er der ikke noget i vejen med sådan som jeg ser video'en,
og manden lider ingen skade.

Mvh
Søren

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-10-03 06:45

> [...]
> siddende som den har fået at vide. Den markerer lidt, men dens
> bidehæmning er der ikke noget i vejen med sådan som jeg ser video'en,

Jeg mener at en fornuftig hund bør knurre før et sådan udfald!

Som skrevet over, så synes jeg at kunne læse mig frem til at journalisten
fik 5 sting...

Rinnie

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-10-03 08:02

On Sat, 18 Oct 2003 07:45:21 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<adminNOSPAM@flatcoated-retriever.dk> wrote:

>"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
>
>Jeg mener at en fornuftig hund bør knurre før et sådan udfald!

Det burde den da, men min hund knurrer nu heller aldrig. Det er
selvfølgelig en brist, men hvad så?

>Som skrevet over, så synes jeg at kunne læse mig frem til at journalisten
>fik 5 sting...

Det er klart at det er ikke så godt. Jeg kan nu ikke se der har været
skrevet om det her i gruppen, hvor har du læst det?

Mvh
Søren

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 18-10-03 08:03

> Det er klart at det er ikke så godt. Jeg kan nu ikke se der har været
> skrevet om det her i gruppen, hvor har du læst det?

Jeg har skrevet det længere oppe i den her tråd... Der er undertekster i
starten af klippet...
(Har tilbragt 1/3 af mit liv i Amsterdam... Underteksterne er Hollandske...)

Rinnie

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-10-03 08:05

>Som skrevet over, så synes jeg at kunne læse mig frem til at journalisten
>fik 5 sting...

OK - ser først nu dit andet indlæg........