Antiglidunderlag
Fra : Anet

Dato : 15-10-03 11:42

Jeg har lige købt et antiglid underlag til min hoppe. Hendes sadel glider
frem så gjorden gnaver lidt når vi er på lange ture. Jeg har prøvet mange
andre sadler og den hun har er absolut den der ligger bedst. Det er ikke
fordi at sadlen i stopningen ikke passer til hende for det gør den, men hun
har bare en enorm kort ryg og ikke ret meget manke og så har sadlen bare let
ved at rutsche frem på hendes runde ryg. Er der nogen af Jer der har prøvet
et antiglidunderlag på Jeres hest? Hvordan holder i det rent og hvilke
erfaringer har I med det.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-10-03 12:44

Anet wrote:
> [...]
> et antiglidunderlag på Jeres hest? Hvordan holder i det rent og hvilke

Vi bruger/har brugt flere forskellige slags underlag, hvor nogen af dem
har været af gummi/skum, som (til dels) forhindrer sadlen i at glide frem.

For tiden bruger vi især nogen små grå underlag, der er "foldet", så de
passer ind i sadlens underside. De virker fint, men forhindrer ikke
problemet fuldstændigt.

En forgjord kan også hjælpe lidt, men løser igen sjældent problemet helt.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 15-10-03 13:53

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Vi bruger/har brugt flere forskellige slags underlag, hvor nogen af dem
> har været af gummi/skum, som (til dels) forhindrer sadlen i at glide frem.

(klip)
Det er sådan et sort noget latez agtigt noget med skum inden i som jeg har
købt.

> For tiden bruger vi især nogen små grå underlag, der er "foldet", så de
> passer ind i sadlens underside. De virker fint, men forhindrer ikke
> problemet fuldstændigt.

(klip)
Hvad er det for små grå underlag? Hvor køber man dem? Hvad koster de? Har du
evt. et billede du kan ligge i dk.binaer ?

> En forgjord kan også hjælpe lidt, men løser igen sjældent problemet helt.
> (klip)
Den sadel jeg har købt er med indbygget stopgjord. Det vil sige at den
forreste gjordstrop sidder længere fremme end normalt og så går de to
bageste gjordstropper ned i et V og ender i en gjordstrop. Du har nok set
det før.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-10-03 07:54

Anet wrote:

> (klip)
> Hvad er det for små grå underlag?

De er vel nærmest lavet af let neopren (ca. 10-12 mm. vil jeg tro), og
formet som undersiden på en sadel.

> Hvor køber man dem?

Vi har vist købt vores diverse små steder, der har rideudstyr. Jeg ved
ikke om det er nogen underlag der især er fremme i
islandsheste-verdenen, men der var ihvertfald mange steder der havde dem
til VM i Herning.

Jeg kunne forestille mig at Hyldahl har dem (se mere på
http://www.joras.dk/hyldahl/).

> Hvad koster de?

Et par hunrede? Jeg kan ikke helt huske det.

> Har du
> evt. et billede du kan ligge i dk.binaer?

Hmm. Den var værre. Jeg tror ikke umiddelbart jeg har et billede
liggende, men jeg skal nok tænke på det.

> [...]
> forreste gjordstrop sidder længere fremme end normalt og så går de to
> bageste gjordstropper ned i et V og ender i en gjordstrop. Du har nok set

Jeps. Det har også en effekt, men kan være lidt mere besværligt at
indstille til hesten/situationen.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 16-10-03 13:46

> De er vel nærmest lavet af let neopren (ca. 10-12 mm. vil jeg tro), og
> formet som undersiden på en sadel.

(klipklip)
Jamen så må det være de små sadelformede ting som f.eks Læderværkstedet har
sig. Jeg har smugkigget lidt på dem. Men jeg var ikke helt tiltrukket af at
de kun fylde oppe under sædet på sadlen. Tænkte at kanterne måske kunne
genere hesten, men det har I ikke erfaring for kan jeg høre.

> [...]
> ikke om det er nogen underlag der især er fremme i
> islandsheste-verdenen, men der var ihvertfald mange steder der havde dem

(klipklip)
Min lille hest er jo også en islænder og jeg har kigget en del rundt på
onlinehandel stederne for især islænderne.

> Jeg kunne forestille mig at Hyldahl har dem (se mere på
> http://www.joras.dk/hyldahl/).

> Et par hunrede? Jeg kan ikke helt huske det.

(klipklip)
Jeg har lige givet 600 kroner for et helt antiglid underlag til under hele
sadlen.

> Hmm. Den var værre. Jeg tror ikke umiddelbart jeg har et billede
> liggende, men jeg skal nok tænke på det.

(klipklip)
Jeg vil tage et billede i løbet af eftermiddagen og ligge i dk.binaer så du
kan se det har købt og om det ligner dem som I bruger på Jeres isheste.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-10-03 15:19

Anet wrote:
> [...]
> de kun fylde oppe under sædet på sadlen. Tænkte at kanterne måske kunne
> genere hesten, men det har I ikke erfaring for kan jeg høre.

Nej, underlagene er store nok (ihvertfald med vores sadler og heste) til
at dække den del af sadlen, hvor vægten er.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 16-10-03 16:22

> Nej, underlagene er store nok (ihvertfald med vores sadler og heste) til
> at dække den del af sadlen, hvor vægten er.

(klip)

Forstår jeg det korrekt når jeg tror at underlaget er sadelformet og ligger
under sædet på sadlen og ikke ned under benklapperne?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-10-03 08:03

Anet wrote:
> [...]
>
> Forstår jeg det korrekt når jeg tror at underlaget er sadelformet og ligger
> under sædet på sadlen og ikke ned under benklapperne?

Jeps, lige præcis. En lille skum-sadel, om man vil :)

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 18-10-03 12:16

Hejsa

Jeg har prøvet at lagt et billede af det antiglidunderlag i dk.binaer så I
kan se det.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 18-10-03 14:01

Efter lidt møje og besvær lykkes det at indlægget med billede kom frem i dk.
binaer. Jeg har før haft problemer med at få billeder vist i denne gruppe.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 06-11-03 23:56

> Jeps, lige præcis. En lille skum-sadel, om man vil :)

(klip)

Hej Dennis er det sådan nogen her i har til Jeres heste?

http://www.sitecenter.dk/laedervaerkstedet/kunststof/view.nhtml?profile=kunststof&UID=10014

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-11-03 09:10

Anet wrote:
> Hej Dennis er det sådan nogen her i har til Jeres heste?
>
> http://www.sitecenter.dk/laedervaerkstedet/kunststof/view.nhtml?profile=kunststof&UID=10014

Ikke helt, men udformningen er den samme. Vores virker noget
simplere/billigere end den der er afbilledet på linket.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 07-11-03 09:30

> [...]
>
> Ikke helt, men udformningen er den samme. Vores virker noget
> simplere/billigere end den der er afbilledet på linket.

Ok, sad bare lige og kiggede inde hos Læderværkstedet efter anatomisk
korrekt sympatex gjorde i evt. Wintec og faldt så over dette underlag.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 18-10-03 12:19

Hej Dennis

Jeg har siddet og kigget på den side som du linkede til og så faldt mine
øjne på det med sommereksem og dækken og det hele. Har I prøvet det eller
har erfaring med det middel som de annoncerer for som hedder Beelzebug?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-10-03 07:54

Anet wrote:
> [...]
> øjne på det med sommereksem og dækken og det hele. Har I prøvet det eller
> har erfaring med det middel som de annoncerer for som hedder Beelzebug?

Nope. Vi prøver at styre udenom - og har hidtil været forskånet for -
eksemheste.

Så vi har heller ikke så meget erfaring med behandling/håndtering af
det. Men et sommerdækken kan da hjælpe lidt på problemet.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 09:00

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Nope. Vi prøver at styre udenom - og har hidtil været forskånet for -
> eksemheste.

(klip)
Vi købte en hest uden sommereksem og det viste sig at den havde sommereksem.
Den anden hest vi købte skulle have let sommereksem men har slet ikke vist
noget endnu.

> Så vi har heller ikke så meget erfaring med behandling/håndtering af
> det. Men et sommerdækken kan da hjælpe lidt på problemet.

(klip)
Hvor kan man købe de bedste eksemdækkener bare så jeg ikke køber noget der
ikke holder. Foretrækker islænderfolket dækkener med eller uden hals?(ps. så
godt at du skrev at i prøvede at styre uden om eksemheste men tænkte at nu
du bevæger dig inden for racen kunne det være du kunne råde mig)

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 20-10-03 13:46

Anet wrote:
> [...]
> Den anden hest vi købte skulle have let sommereksem men har slet ikke vist

Ja, det sker somme tider at eksemen dukker op pludseligt. Nogle gange
virker det tilfældigt, og andre gange virker det som en effekt af
udskiftningen af hestens omgivende miljø (mitte-tæthed osv.)

> Hvor kan man købe de bedste eksemdækkener bare så jeg ikke køber noget der
> ikke holder.

Det har jeg desværre ingen forslag til? Jeg har aldrig købt ét selv.

> Foretrækker islænderfolket dækkener med eller uden hals?

Det ved jeg ikke. Jeg ville nok selv foretrække med hals, idet det
oftest er halerod og man hestene klør i stykker ved eksem.

> (ps. så
> godt at du skrev at i prøvede at styre uden om eksemheste men tænkte at nu
> du bevæger dig inden for racen kunne det være du kunne råde mig)

Ja, da. Jeg øser gerne af den begrænsede viden jeg har :)

Sommereksem er iøvrigt et meget interssant fænomen, som mest - men ikke
udelukkende - er et problem for islændere. På Island vil de til at
undersøge det nærmere (igen, igen) og se om man kunne gøre noget ved
det. Der er noget der tyder på at både arv og miljø har indflydelse på
eksem.

Jeg tror, at jeg har hørt hyppigheden nævnt som 30% for islandsk fødte,
og 3% for dansk fødte.

Men der findes også 'kynikere', der bare mener det er et spørgsmål om
tid (alder), så vil så godt som alle islandsk fødte heste få
sommereksem. Så slemt tror jeg nu ikke det er.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Heidi Falch

Dato : 20-10-03 16:14

On Mon, 20 Oct 2003 14:46:27 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

<snip>

>Det ved jeg ikke. Jeg ville nok selv foretrække med hals, idet det
>oftest er halerod og man hestene klør i stykker ved eksem.

Det seneste jeg har set, er at man anbefaler heldækkener - altså
dækkener incl. hals *og* hoved, da mitterne godt kan finde ud af at
bide i hovedet, hvis halsen er dækket

--
Knus

Trolden

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 19:06

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse

> Det seneste jeg har set, er at man anbefaler heldækkener - altså
> dækkener incl. hals *og* hoved, da mitterne godt kan finde ud af at
> bide i hovedet, hvis halsen er dækket
>
> --
(klip)
Har du et link til et sted jeg kan se det og evt. købe sådan et dækken? Jeg
syntes at jeg har ledt lidt rundt omkring på nettet men ikke rigtig fundet
noget.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Heidi Falch

Dato : 20-10-03 20:41

<snip>

>Har du et link til et sted jeg kan se det og evt. købe sådan et dækken? Jeg
>syntes at jeg har ledt lidt rundt omkring på nettet men ikke rigtig fundet
>noget.

Ikke umiddelbart, men har en veninde, der har en hest, der har
eksemdækken - dog ikke med hætte, men den har jeg set seperat - som
jeg kan prøve at spørge.

--
Knus

Trolden

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 20:53

> [...]
>
> Ikke umiddelbart, men har en veninde, der har en hest, der har
> eksemdækken - dog ikke med hætte, men den har jeg set seperat - som

Ja, for jeg kommer nok til at have et dækken klar til min Freyja her til
foråret når mitterne holder deres indtog igen. Så det ville være fint.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Heidi Falch

Dato : 21-10-03 18:31

On Mon, 20 Oct 2003 21:53:23 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

<snip>

>Ja, for jeg kommer nok til at have et dækken klar til min Freyja her til
>foråret når mitterne holder deres indtog igen. Så det ville være fint.

Min veninde har købt sit dækken hos Hyldahl -
http://www.joras.dk/hyldahl/eksemdaekken.html, men siger, at Hööks
også har et.

--
Knus

Trolden

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 19:04

> [...]
> virker det tilfældigt, og andre gange virker det som en effekt af
> udskiftningen af hestens omgivende miljø (mitte-tæthed osv.)

Vi bor nok hvor der ikke er så mange mitter. Vi bor uden grantræer og
mosehuller. Det har du nok ret i at det kan have spillet ind på den hest som
vi købte som skulle have let sommereksem som så viste sig ikke at have haft
sommereksem her i år. Det er da meget heldigt for eksemheste er jo lidt
billigere. Men til gengæld var så vi så lidt mere uheldig med den anden
hest. Hun gnubbede halvdelen af manen af og hendes hale ser ud som om jeg
har klippet halen i siderne af haleroden. Det var lidt ærgerligt for hun var
ellers blevet så fin og havde sådan en fin og tyk man.

> Ja, da. Jeg øser gerne af den begrænsede viden jeg har :)

(klip)
Du har nok mere erfaringen inden for islænderne end jeg har det. Vi købte jo
vores første to islændere her i foråret.

> [...]
> undersøge det nærmere (igen, igen) og se om man kunne gøre noget ved
> det. Der er noget der tyder på at både arv og miljø har indflydelse på

(klip)
Det lyder spændende.

> Jeg tror, at jeg har hørt hyppigheden nævnt som 30% for islandsk fødte,
> og 3% for dansk fødte.

(klip)
Det er jo en betydelig forskel kan man sige. Jeg var ikke klar over at
tallet var så højt for islandske og så forholdsvis lavt for danske fødte
heste. Det overrasker mig faktisk en del. Men det vil sige at min næste
islænder skal være danskfødt. Jeg kiggede forresten på en hoppe som I havde
til salg og var lige ved at ringe til Jer om hende tidligere på året, men I
bor lidt langt væk fra mig. Har I sådan løbende heste til salg?

> Men der findes også 'kynikere', der bare mener det er et spørgsmål om
> tid (alder), så vil så godt som alle islandsk fødte heste få
> sommereksem. Så slemt tror jeg nu ikke det er.

(klip)
Nej, men der forskes også fortsat i det. Har fået at vide at St.Hippolyts
islænderfoder skulle hjælpe på at holde sommereksemen lidt stangen og væk.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Heidi Falch

Dato : 20-10-03 20:40

On Mon, 20 Oct 2003 20:04:18 +0200, "Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
>har klippet halen i siderne af haleroden. Det var lidt ærgerligt for hun var
>ellers blevet så fin og havde sådan en fin og tyk man.

Vi har haft en del heste, hvor vi har været lidt i tvivl om de har
haft sommereksem her i sommer, da de har haft kløet man og hale vildt.
Men har man først set en hest med sommereksem i svær grad (vi har en
til hingst, som nu har været hos os over et år - den er nærmest vild,
og de vil have den tilredet også, men det er en anden histortie ,
så er man *overhovedet* ikke i tvivl ;o( og det de andre havde - på
trods af sår og kløe - var *ikke* sommereksem, og det forsvandt da der
blev smurt "anti kløe linement" (tror jeg det hedder) på. En snak med
en af de lokale dyrlæger, afslørede at det var noget, hun så tit her
i sommer, da der har været en masse bidende insekter frem for
stikkende (det har vel noget med kløen at gøre kunne jeg forstille mig
- og så klør hestene sig mere?)

--
Knus

Trolden

Fra : Anet

Dato : 20-10-03 21:21

Det virker vil jeg sige. Det jeg købte er en dressurmodel som min sadel nok
ligner mest med lange benflapper. Det er meget få centimeter at sadlen ryger
fremad. Før kunne sadlen flytte sig mange centimeter. Det er jo skønt ikke
at have smidt 599,00 kroner ud af vinduet til ingen ting.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-10-03 09:21

Anet wrote:
> [...]
> tallet var så højt for islandske og så forholdsvis lavt for danske fødte
> heste. Det overrasker mig faktisk en del. Men det vil sige at min næste

Ja, det er noget af en satsning at købe en ubeset hest hjem fra Island,
må man sige. Jeg har dog ikke umiddelbart opfattelsen af, at problemet
er helt så stort som nævnt.

Vi har haft en del islandsk fødte heste igennem gården, og der har som
sagt været meget få med sommereksem.

> Jeg kiggede forresten på en hoppe som I havde
> til salg og var lige ved at ringe til Jer om hende tidligere på året, men I
> bor lidt langt væk fra mig. Har I sådan løbende heste til salg?

Ja, afstanden kan være lidt af et problem. Men ja, vi har som regel
altid heste til salg.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 21-10-03 10:01

> Ja, afstanden kan være lidt af et problem. Men ja, vi har som regel
> altid heste til salg.

(klip)
Ja, jeg syntes at der står flest gode islændere (ifølge annoncerne) i
Jylland. I Jylland er priserne også lidt billigere end her på Sjælland. Men
næste gang jeg skal have islænder så tror jeg lige at jeg vil tage en dags
tid til Jylland og se mig om i paradiset derovre.

--
~ Hilsen
Annette ~