.htaccess (læse-/ændre brugernavn)
Fra : Jan Hansen

Dato : 15-10-03 11:23

Hej

Hvordan kan man læse brugernavnet i .htaccess og kan man ændre det med php
og/eller asp.

--
MVH Jan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-10-03 12:01

Jan Hansen wrote:
> Hvordan kan man læse brugernavnet i .htaccess og kan man ændre det med php
> og/eller asp.

http://dk.php.net/file

Noget ala

<?php
$passwdFile = file('./.htaccess');
foreach($passwdFile as $authLine) {
$auth = explode(':',$authLine,1);
//$auth[0] indeholder brugernavn
//$auth[1] indeholder password
//Gør som du vil med det nu ;)
}
?>

At skrive til en .htaccess fil skal du blot bruge fopen, fwrite, fclose

http://dk.php.net/fopen
http://dk.php.net/fwrite
http://dk.php.net/fclose

Eventuelt hvis du skal slette - kan du jo køre løkken igennem, som vidst
ovenover - og lave en ny variabel som du smider brugernavn som skal
bibeholdes i - og sletter resten...

mvh
Johan

Fra : Jan Hansen

Dato : 15-10-03 12:10

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev

Du misforstod jeg vil gerne kunne læse hvilken bruger der er logget på og
kunne ændre det til en anden bruger.

--
MVH Jan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-10-03 12:56

Jan Hansen wrote:
> Du misforstod jeg vil gerne kunne læse hvilken bruger der er logget på og
> kunne ændre det til en anden bruger.

Kan du ikke - da det er klientbaseret.

Serveren har ingen anelse om hvem der er logget på via htaccess ;)
(udover du kunne lave en authorization via PHP script som kalder
htaccess filen).

mvh
Johan

Fra : Jan Hansen

Dato : 15-10-03 13:07

Tak for det. Så er den løsning på mit problem også kuldkastet (du kan læse
næmere om problemet i dk.edb.internet.webdesign.clientside)

--
MVH Jan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-10-03 13:26

Jan Hansen wrote:
> Tak for det. Så er den løsning på mit problem også kuldkastet (du kan læse
> næmere om problemet i dk.edb.internet.webdesign.clientside)

Well, der er 2 løsninger.

1. Få brugeren til at lukke vinduet <script
type="text/javascript">window.close();</script>. Dog vil de få et
spørgsmål ala "Vil du lukke vinduet". Så øgelægges sessionen hvori
browseren har gemt password og brugernavn.

2. Lave alternativ login system (der findes masser på f.eks.
http://hotscripts.com osv..), som authorizerer brugeren via PHP (og
f.eks. MySQL, der findes vist også nogle der bruger htaccess filer ;)).

mvh
Johan

Fra : Jan Hansen

Dato : 15-10-03 14:10

Tak det må jeg have set på. vender tilbage hvis jeg finder en god løsning.

--
MVH Jan