Erstatning af defekt CPU. (Hjælp!)
Fra : Lars

Dato : 11-04-01 13:38

Først skal jeg lige sige, at ikke er novice og har rodet med masser af
hardware-installationer og har samlet masser af computere gennem årenene.
--------------------------------

I sidste uge købte vi to stk. Abit KT7A, én AMD Duron 800MHz, én AMD Athlon
T-Bird 1.33GHz samt to stk. Thermaltake Mini Super Orb kølere.
Det blev købt hos Soft & Hardware Guiden (www.shg.dk).

Jeg startede med at samle første system med Duron. - Det forløb fint, og alt
vrikede, som det skulle.

Så var turen kommet til systemet med T-Bird 1.33. - Her gik det mindre godt,
da jeg tændte for første gang: Alle blæsere i kabinettet samt harddiskene
startede, men der skete ikke noget på skærmen eller nogen form for aktivitet
på RAM-optælling. ('Dyt' lyden.)
Nå, så rodede jeg rundt med alle kabler i kabinettet og sørgede for, at alt
sad, som det nu skulle. - Stadig ingen ændring.

Så begyndte jeg at være bekymret for, at det måske var en defekt CPU. Så jeg
satte den i motherboard #1 (som jo virkede med Duron). - Her skete det
samme - eller rettere sagt: stadig ingenting.
OK, så var det altså CPU'en, den var gal med... eller var det?
Jeg besluttede mig for at prøve Duron i motherboard #2, for at se, om det
var motherboardet, der var defekt.
Her skete nøjagtig det samme, som der gjorde med T-Bird 1.33: Alt tænder,
undtagen selve CPU'en.
Motherboard fik den strøm, det skulle have. Da blæserne kørte, og diverse
lamper på netkort osv. lyste.

Nå, dvs., at det var BÅDE motherboard og CPU... ret uheldingt, tænkte jeg.
Jeg satte Duron tilbage i motherboard #1 - hvor det jo virkede før.
Men nu viste det sig, at det nu heller ikke virkede.

Så jeg kom til den koklusion, at den var gal med motherboard #2. - Den havde
futtet begge CPU'erne af.
Jeg kunne ikke vide, om motherboard #1 var itu også, da begge CPU'erne var
røget på det tidspunkt.

Det hele blev sendt tilbage til SHG. Og i dag fik vi det så igen. Men til
vores store skuffelse, var det ikke blevet ombyttet, men bare sendt retur -
endda med en 'venlig' hilsen i form af en regning for test af varene +
forsendelse.
Begrundelsen: "Precessoren er knust..." (De har endda stavet det forkert.)
Hmm... Jeg kiggede på dem, og ja, ganske rigtigt, der var et lillebitte
'chip' (kan ikke finde det danske ord for den betegnelse) i hjørnet af det
lille område, hvor kølefladen rører ved CPU-fladen. - Det er ikke ret stort,
men man ser det faktisk med det samme, når man kigger på CPU'en.
Det samme gælder for den anden CPU; 'chippet' sidder bare et andet sted her,
men stadig på siden/hjørnet/kanten.
Det, der nu gør mig mistænsom, er, at jeg rensede begge CPU'ere for
kølepaste, da vi sendte det hele tilbage til dem i sidste uge. - Jeg VED med
390% sikkerhed, at de 'chips' ikke var der, da de blev sendt retur til SHG.
Den anden ting er, at de begge har fået den der regnbuefarve, der indikerer,
at de er futtet af.
Men de påstår, at begge motherboards virker. - Hvilket jeg jo ikke kan
modbevise, da jeg bestemt ikke har tænkt mig at ofre en CPU mere på at teste
det motherboard.

Her har jeg to spørsmål:
1. Kan det overhovet lade sig gøre, at de futter af bare hvis der er sådan
et lille 'chip' på siden? - Og det på ca. 4-6 sekunder? (Længere var de ikke
tilsat strøm fra motherboardet.). Jeg har ennda selv slebet min Celeron
366MHz PPGA ned på det stykke med en grovfil, for at komme til at køle den
bedre - og dermed overclocke den højere. - Den virker fint...
2. Det ser ud som påstand mod påstand om, hvem der har forårsaget de
'chips'. - Jeg er HELT sikker på, det er dem, og de siger, det er os. - Hvem
vinder sådan et slagsmål? - Kan vi overhovet gøre noget?

På forhånd mange tak for evt. hjælp og vejledning.

Fra : SuneF

Dato : 11-04-01 14:20

Nu siger du Mini Super Orb kølere, Orb kølere er vist nærmet berømte for at
knuse CPU'er fordi de er stramme, og nogle skal skrues på hvilket heller
ikke hjælper på sagen.

Det lyder mærkeligt at SHG skulle ødelægge processorer på den måde, man må
vel antage de har en vis rutine i at af-/påmontere kølerne.
På den anden side ligner det en klassisk svinestreg fra de
computerforretninger, de tror de kan slippe afsted med hvad som helst.

Har du evt. et vidne der kan skrive under på at CPU'erne var intakte ved
afsendelsen, så må du vel stå lidt stærkere?

-S.

Fra : Peter Petersen

Dato : 12-04-01 22:25

> Nu siger du Mini Super Orb kølere, Orb kølere er vist nærmet berømte for
at
> knuse CPU'er fordi de er stramme, og nogle skal skrues på hvilket heller
> ikke hjælper på sagen.

Dette kunne måske være en alternativ indgangsvinkel til sagen, såfremt SHG
fastholder at disse 'chips' er årsagen.... Blame the Orb...... (De
medfølgende monteringsvejledninger til det meste hardware skriger næsten på
en sag om produktansvar)

> [...]
> På den anden side ligner det en klassisk svinestreg fra de
> computerforretninger, de tror de kan slippe afsted med hvad som helst.

Jeg tror nu ikke SHG giver sig af med svinestreger....... For mig lyder det
nærmere som en af de sædvanelige nyudklækkede edbeksperter, med omtændt lige
så meget forstand på PC'er som min afdøde oldemor, har haft første hånd på
sagen nede hos SHG.......

> Har du evt. et vidne der kan skrive under på at CPU'erne var intakte ved
> afsendelsen, så må du vel stå lidt stærkere?

Måske. Men husk, at vidner helst skal uvildige parter.......

Fra : Lars

Dato : 13-04-01 03:31

"Peter Petersen" <the.1@get2net.dk> wrote:

> [...]
lige
> så meget forstand på PC'er som min afdøde oldemor, har haft første hånd på

Læste du overhovet mit indlæg igennem?
Sikkert ikke...

Fra : Peter Petersen

Dato : 16-04-01 21:48

> Læste du overhovet mit indlæg igennem?
> Sikkert ikke...

Selvfølgelig gjorde jeg da det!
På hvilken baggrund ville du antyde andet?

the.1@get2net.dk

Fra : SuneF

Dato : 17-04-01 08:48

> lige

> Læste du overhovet mit indlæg igennem?
> Sikkert ikke...

Rolig Lars, det var jo ikke dig han kaldte nyudklækket edbekspert, det var
dem i SHG.

Fra : Thumb

Dato : 11-04-01 14:41

Skrækkelig historie !
for enhver selvbygger et skræmmende eksempel.
Du hænger lidt på den.

mvh

John

Fra : Lars

Dato : 11-04-01 17:05

"Thumb" <john.knuhtsen@mailzone.com> wrote:

> Skrækkelig historie !
> for enhver selvbygger et skræmmende eksempel.

Mildest talt.

> Du hænger lidt på den.

Vi kontakter advokaten efter påske. Hvad han siger, ved vi ikke endnu.
Men jeg har ikke tænkt mig at opgive så let.

Fra : René Petersen

Dato : 11-04-01 17:51

Vi kontakter advokaten efter påske. Hvad han siger, ved vi ikke endnu.
Men jeg har ikke tænkt mig at opgive så let.

Jeg har desværre ikke noget hjælp til dig, jeg vil bare høre om du vil holde
os orienteret om hvad du får ud af det ??

Held og lykke

René

Fra : Lars

Dato : 11-04-01 19:32

"René Petersen" <petersen@gvdnet.dk> wrote:

> Jeg har desværre ikke noget hjælp til dig, jeg vil bare høre om du vil
holde
> os orienteret om hvad du får ud af det ??

Hvis jeg ikke har taget livet af mig selv til den tid, vil jeg prøve at
holde jer up-to date. :/

Fra : Bjarne

Dato : 12-04-01 09:33

Hold ud Lars - og alle andre i ng.

Købeloven og forbrugerombudsmanden gælder selvfølgelig også når det drejer
sig om køb af smådele til computere over nettet.
Er det en god advokat? - så lad os få et navn, så vi kan bruge ham/hende i
lignende sager.

Hilsen
Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 12-04-01 09:23

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 12-04-01 20:41

> [...]
>Den anden ting er, at de begge har fået den der regnbuefarve, der indikerer,
Man spekulerer på om det vil være en god ide at tage et billede af
hardwaren før man sender det til reparation.

Fra : Peter Petersen

Dato : 12-04-01 21:45

> Man spekulerer på om det vil være en god ide at tage et billede af
> hardwaren før man sender det til reparation.

Hvorfor? Man har alligevel stadig kun dit ord for at billedet er taget
umidlbart inden afsendelse.

Fra : Morten Jensen

Dato : 12-04-01 23:17

Et godt solidt tæskehold plejer at fikse problemerne - nogen gange den
eneste løsning - held og lykke med det.
Brug Pitt-Bull metoden - bliv ved før eller senere har de ikke energi til
det mere og så sker der lidt.

MHJ

Fra : ole hoj rasmussen

Dato : 13-04-01 00:11

>Hvorfor? Man har alligevel stadig kun dit ord for at billedet er taget
>umidlbart inden afsendelse.

Jeg synes at have hørt folk anbefale f.eks. at man tager billeder af
hvad man har i forbindelse med forsikring af sine sager.

Man kunne måske sende en email med vedhæftet billede til forhandleren.

Fra : Lalleglade

Dato : 16-04-01 21:56

> [...]
Hvem
> vinder sådan et slagsmål? - Kan vi overhovet gøre noget?
>

> På forhånd mange tak for evt. hjælp og vejledning.

Jeg ville ehlt klart råde dig til at poste denne besked i dk.videnskab.jura,
hvis du altså ikke allerede har gjort det.

Jeg ved at der sidder en MASSE der gerne vil hjælpe dig i hovede og røv!
Har selv fået hjælp ang indbrud i min bil! De hjalp mig til at jeg fik
erstatning!

Håber du klare det!!