Flåning af fladfisk
Fra : Peter Noes

Dato : 14-10-03 18:24

Hej alle!

Fik et chock igår da jeg for første gang skulle flå et par fladfisk. Da jeg
stod med hoved og hale i den ene hånd, sprællede fisken i den anden...havde
jeg ikke slået den ordentlig ihjel (den fik nogle meget hårde dask i
hovedet, men det er måske ikke nok til fladfisk?). Og er det rigtigt at
skrubber er lettere at flå end rødspætter? Og jeg har hørt at dem der
arbejder på en fiskefabrik med at filétere fladfisk har et eller andet
berømt tav, sådan at det går meget hurtigt...tog sgu en evighed om fire fisk
igår *SS*.

Mange spørgsmål, men håber I har et eller andet svar derude!

Venlig hilsen
Peter

Fra : Thomas Larsen

Dato : 14-10-03 22:40

Det du har oplevet, var såmænd bare nerver. Om ikke andet så var det tegn på
at det er friske fisk.
Det med om det er nemmere at flå en skrubbe end en rødspætte. Det er ligeså
men, syntes jeg. Nu har jeg selv arbejdet med at filiterer i nogle år, så
det er bare et spørgsmål om rutine. Men det ville hjælpe en hel del, hvis du
får fat i en filetkniv. Fire fisk, det tager jeg ca. 2½ min. om at flå og
filiterer.
Der er ikke andet for, end at du må gå igang med at øve dig.

Hilsen

Thomas

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 15-10-03 09:41

"Peter Noes" <peterline@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> arbejder på en fiskefabrik med at filétere fladfisk har et eller andet
> berømt tav, sådan at det går meget hurtigt...tog sgu en evighed om fire

Hej Peter,

Du starter med at skære hovedet af med et V-snit. Dermed må formodes at
fladspætten er gået hinsides. Og så fjerner du "motoren" på dyret og skraber
blodet langs ryghvirvlerne væk.
Derefter løsner du med en hvilkensomhelst kniv en flig af skindet oppe hvor
hovedet sad.Så bruger du enten en handske eller en karklud eller en tang til
af få fat på den løse skindflig og trækker derpå med et jævnt træk skindet
af. Forinden har du med en kraftig saks klippet finnerne og halen af.
Herved undgår du også af få flået din hænder af fiskens "skindtænder".

venlig hilsen
Michael Christoffersen

Fra : Hanne Hansen

Dato : 15-10-03 10:02

Et lille "fif"....

Når du har flået fisken, så kan man udmærket anvende en almindelig steakkniv
til at lave små filetter af (4 stk pr. fisk). Skær ned langs midten og lad
kniven følge benene ud. Så har du en fin lille fillet. Og tro mig: Det tager
ikke særlig lang tid.

Velbekomme

Hanne Hansen

PS. Der hvor du skal lægge dit snit for at få hovede og indvolde ud/af er
den side af fisken der føles "hård". Skær IKKE i en "bløde" side. Dette
gælder for isinger, skrubber og rødspætter (det er de typer jeg har brugt
dette lille fif på).

Fra : k

Dato : 16-10-03 09:08

endvidere kan det være en fordel at tage et gammelt spækbrædt og banke et
søm i gennem til at holde fiske med.. sæt fisken på sømmet 4-5 cm fra
spidsen Vét og træk så skinnet af..!!

Fra : MN

Dato : 17-10-03 15:40

I mine øjne er langt den nemmeste måde at flå en
fladfisk på, hvis du skærer fra den kødfulde side
af hovedet til du lige skærer igennem rygbenet.(
det er vigtig du ikke skærer videre så hovedet
ryger af). Dernæst lægger du et snit ned langs den
sidefinne der sidder på en kødfulde side, altså
den side du skar fra, ca. 1 cm inde og min til
midt på finnen. det er ikke nødvendigt at snittet
helt ned til halen. Her er det vigtigt du skærer
igennem benene, men ikke rygskinnet. Nu skal du
tage fat i finnen og "brækker" bagover, indover
oversiden og ligsom løsner skindet i det kødfulde
hjørne. Nu har du hovedet at holde i når du
trækker skindet af resten af ryggen. Underskinnet
skærer du af fileten, når den er skåret af, ved at
have skindsiden af fileten ned mod skærebrædtet og
holde kniven ned mod og derefter trækker i skindet
imellem kniven og skærebrædtet. derved "tvinger"
du skindet af fileten

Jeg håber du forstår meningen, da det er lidt svær
at beskrive uden at vise det i praksis. I stedet
for at bruge diverse klude, så brug et par alm
hvide strikhandsker til haven, du ved dem med
gummidutter på, og vend gummiet udaf på
håndryggen, så har du rigtig godt fat i fisken og
du er beskyttet med diverse stikkende ben.

Held og Lykke

/MN