[MSSQL] Datatypeproblemer ved import
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-10-03 14:45

Jeg er ved at importere en række Excel-filer med persondata til
MSSQL 2000.

Det volder problemer ved et felt som postnummer - hvor næsten alle
poster består af 4 cifre, men et par procent er fra udlandet og har
derfor også tekstligt indhold.

Jeg har forsøgt at sætte 'DK-' foran de første par numre, samt at
sætte formatet på kolonnen (i Excel) til tekst - men lige lidt
hjælper det: når jeg importerer kolonnen bliver felttypen float, og
ikkenumeriske værdier smides bort. Hvis jeg tvinger felttypen til
at være varchar, gemmes talværdierne som tekst mens de
ikkenumeriske værdier stadig smides bort.

Hvordan får man MSSQL til at vælge det rigtige feltformat?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-10-03 18:57

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Jeg er ved at importere en række Excel-filer med persondata til
> MSSQL 2000.
>
> Hvordan får man MSSQL til at vælge det rigtige feltformat?

Smid dataene ud i en CSV fil først
Her vil du typisk kunne spotte eventuelle konverteringsfejl

Eks
"Tekst"; 1234; "mere tekst"; "2000"; "København N"

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-10-03 22:56

Peter Lykkegaard skrev:

> Smid dataene ud i en CSV fil først
> Her vil du typisk kunne spotte eventuelle konverteringsfejl

Hm - nyt problem. Gem som csv benytter ikke anførselstegn. Hverken
tekst- eller talværdier markeres med nogen feltafgrænser (udover
det semikolon der adskiller to felter.

Jeg kan ikke finde nogen indstilling der ændrer på eksportformatet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-10-03 15:18

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hm - nyt problem. Gem som csv benytter ikke anførselstegn.
> Hverken tekst- eller talværdier markeres med nogen
> feltafgrænser (udover det semikolon der adskiller to felter.

Problemet løst ved at importere fra Excel til Access først - her
fungerer det fint.
--
Jens Gyldenkærne Clausen