Overben
Fra : Familien Jakobsen

Dato : 13-10-03 20:47

Hej!

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Min hest fik et overben for 2 måneder siden, det er hårdt og koldt, så jeg
er begyndt at ride ham, igen selfølgelig med gamscher.
Mit spørgsmål er så; Er der nogen der ved noget om hvad det koster at få det
fjernet, og hvad er jeres erfaringer med det?

Hilsen Sophie

Fra : Anet

Dato : 13-10-03 20:55

"Familien Jakobsen" <durrjakobsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> fjernet, og hvad er jeres erfaringer med det?

(klip)

Et overben er jo ikke noget der pynter sådan kosmetisk på en hest. Men som
regel så betyder det ikke noget for brugen af hesten i det daglige. Men hvor
stort er det overben? Vil det ikke efterlade et stort ar at få det opereret
det væk?

hilsen

Annette

Fra : Familien Jakobsen

Dato : 14-10-03 10:22

Det er meget stort.... Hvis man ser det forfra går det omkring tre cm. ud
fra benet.
Jeg køler det hele tiden og kan ikke gøre andet end at håbe at det bliver
mindre.

-Sophie

Fra : Anet

Dato : 14-10-03 12:53

> [...]
> fra benet.
> Jeg køler det hele tiden og kan ikke gøre andet end at håbe at det bliver

(klip)

Ja, hvis det er så stort så kan jeg godt se problemet. Har du talt med
dyrlægen om det? Jeg har selv fået lavet et overben på min hest her i
sommer. Hun blev forskrækket da en stor bus havde sneget sig ind på os
bagfra og så hoppede hun fremad og ca. 1 meter til siden. Men der var meget
højt græs så hverken hun eller jeg så at hun hoppede ind i en elkasse fra
elselskabet. Det gav så en lyd. Jeg hoppede af og kiggede på hendes ben men
der var ikke rigtig noget at se. Da vi kom hjem ordnede jeg benet men der er
efterfølgende kommet et lille overben. Men dog ikke så stort som på din
hest. Nu kan hendes kamufleres godt da hun har meget hår på benene. Hun har
slet ikke været halt af det. Hun har heller ikke været øm eller noget.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-10-03 11:44

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et overben er jo ikke noget der pynter sådan kosmetisk på en hest. Men som
> regel så betyder det ikke noget for brugen af hesten i det daglige.

Hej

Min hest Jacques har også et overben, det er også ret stort og pynter
bestemt ikke, men som du også skriver er det ikke noget der generer ham. Jeg
kom egentlig bare til at tænke på om det har nogen betydning hvis man
eventuelt skal sælge sin hest og den har et overben? (vil lige sige at jeg
ikke skal sælge Jacques) Vil hesten så ryge ned i pris?

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 16-10-03 13:50

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f8e7952$0$29351$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> eventuelt skal sælge sin hest og den har et overben? (vil lige sige at jeg
> ikke skal sælge Jacques) Vil hesten så ryge ned i pris?

Ja, det vil have betydning når du skal evt. sælge din hest. En evt. dyrlæge
vil også påpege det i en handelsundersøgelse over for den kommende køber.
Men dyrlægen vil også i langt de fleste tilfælde (hvis vi taler almindelige
rideheste) sige som jeg, at det ikke vil have betydning. Er det derimod en
konkurrencehest eller avlshingst eller lignende, så kan man være uheldig at
en evt. køber trækker sig efter en handelsundersøgelse. Et overben vil også
komme til at stå i en evt. beskrivelse af hestens sundhedstilstand i
forsikringspapirer til hesteforsikring. En hest til f.eks en normalt pris på
20.000 kroner vil måske således ryge omkring 2-3.000 kroner ned i pris hvis
den har et stort overben.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-10-03 09:37

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det vil have betydning når du skal evt. sælge din hest. En hest til
f.eks en normalt pris på
> 20.000 kroner vil måske således ryge omkring 2-3.000 kroner ned i pris
hvis
> den har et stort overben.

Ja, det tænkte jeg nok. Der skal ikke altid så meget til før at prisen
falder.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 17-10-03 13:07

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f8fad0c$0$45318$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja, det tænkte jeg nok. Der skal ikke altid så meget til før at prisen
> falder.
>
> (klip)
Nej, og jeg tror også, at folk generelt er mere bevidste om, at man ikke vil
give fuld pris for en hest bare der er det mindste også bare det er en lille
skønhedsfejl. Der er jo rigtig mange heste til salg så det er jo lidt køber
marked og de kan vælge og vrage i et meget stort udbud.

--
~ Hilsen
Annette ~