Windows/filer ved opgradering
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 11-04-01 12:17

Hej,

Hvis man vil opgradere sin PC med eks. ny processor og nyt bundkort, kan man
så bare køre videre med det samme Windows uden at slette det, og andre filer
på computeren, eller skal det hele geninstalleres?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-04-01 13:40

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andre filer
> på computeren, eller skal det hele geninstalleres?

Processoren kan du bare udskifte uden nogen problemer.
Med bundkortet er det nok en anden sag. Måske kan windows 'overleve'
et bundkort skift, men mine erfaringer er i de flere tilfælde det
modsatte.
Under alle omstændigheder skal du bruge windows cd-en når der bootes
første gang efter skiftet. Her vil windows finde alle mulige ting på
bundkortet (isa, pci-bridge, agp-port osv.)

Det er nok en god ide at tage lidt back-up før du går igang.

/Jakob

Fra : Thumb

Dato : 11-04-01 14:40

On Wed, 11 Apr 2001 13:16:57 +0200, "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

> [...]
>så bare køre videre med det samme Windows uden at slette det, og andre filer
>på computeren, eller skal det hele geninstalleres?

Processor skift betyder ingenting.

Men bundkort skift gør. Du skal ikke slette noget i kontrolpanel på
forhånd, men have den tilsvarende windows cd i baghånden og parat.

Hvis man har installeret fra harddisk fra et directory med windows
cd'ens indhold, vil skift af bundkort og tilpasning af software hertil
ske dejligt automatisk med windows 98. Med windows 2000 er det noget
mere problematisk, men undertiden kan den godt finde ud af det.

Ellers må du bide i det sure æble og reinstallere forfra. Dette kan
godt vise sig at være den bedste løsning i det lange løb.

Du bør vide, at windows 98 i tilfælde med via chipset skal patches med
4-in-1 patchen fra http://www.viatech.com under technical support og
drivers. Desuden er directx6 eller nyere en betingelse for at udnytte
3dnow hos mange af amd's cpu'er.
Det betyder, at med windows98 kan en speciel installations procedure
være aktuel: tag alle pci og isa kort ud af pc'en og isæt dem først,
når der er patched.

Windows 2000 skal ikke patches.

hilsen

John