Stort problem ved hundetræning
Fra : Lisbeth

Dato : 13-10-03 17:35

Jeg vil gerne have nogle gode råd til hvordan min hund kan komme over sit
problem med andre hunde. For ca. 8 måneder siden blev han bidt i øret og
siden dengang har han været bange for store hunde, men det største problem
er hundetræningen, han kan øvelserne når vi er alene, men ved hundetræningen
vil han slet ikke i nærheden af de andre, så det har jeg droppet, for han er
virkelig helt nedtrykt over at være der.

Fra : Carina Graversen

Dato : 14-10-03 03:00

Hej Lisbeth.

Min hund blev bidt voldsomt af to schæfere i maj, og har også siden været en
anelse tilbageholden overfor især schæfere .

Det jeg har gjort er, at jeg startede med at træne langt væk fra de andre
hunde, og så nu stille og roligt er rykket tættere og tættere på,
efterhånden som hun blev mere tryg ved de andre hunde. - Det går helt fint
igen nu, blot skal schæfere ikke gø af hende eller komme løbende for hurtigt
over imod os . Så måske skal du alligevel ikke droppe hundetræningen,
men derimod evt. finde en god træningsplads der har lyst til at hjælpe dig,
og som accepterer at du går lidt på afstand af de andre hunde og så stille
og roligt kommer nærmere. Det er næsten den eneste måde jeg kan se du kan
løbe problemet, det er jo svært at træne på gåturen, da du her har svært ved
at kontrollere hvor de andre hunde går......

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Lisbeth

Dato : 13-10-03 20:55

Hej Carina!
Mange tak for for dit forslag. Jeg kan regne ud, at det vil tage lang tid,
for han stivner helt, når vi er på en afstand af ca. 50 m fra de andre hunde
der træner, så sætter han sig ned og vender hovedet væk.
Hilsen
Lisbeth

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 14-10-03 17:09

Hej Lisbeth

Vi er vel ikke så heldige, at du bor i Østjylland ?? For så kunne vi evt.
hjælpe hinanden med at løse problemet ! Jeg har selv en 1½ år gammel
labrador, som af en eller anden grund (vi ved ikke nøjagtigt hvorfor, men
har nogle teorier) heller ikke vil lave noget når der er andre hunde.
Vi kan gå almindelig lydighed med hende, når vi er sammen med andre hunde,
men vi kan ikke få hende til, at lave noget af alt det hun ellers gerne vil,
f.eks. apportering og søg.
Finder du en god løsning på problemet, så hører jeg gerne om det.
Held & lykke
Hanne

Fra : Lisbeth

Dato : 14-10-03 19:12

"Hanne Pedersen" <bo.hanne@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Held & lykke
> Hanne
>

>Nej desværre vi bor i midtjylland, og jeg skal nok skrive og fortælle
hvordan han forhåbentlig kommer over det.

venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Is

Dato : 13-10-03 19:10

> [...]
er
> virkelig helt nedtrykt over at være der.
---

Pas på ikke at gøre problemet størrer end det er !

Hvis du er bange for at hunden igen skal blive bidt, kan hunden mærke det

Hvis du viser din "styrke" vil hunden føle (og behøve) den trykhed det er at
være ved ind side, det må kunne brugen til noget godt

Prøv hvis det er muligt at besøge træningspladsen uden for træning

Kan du ikke aftale at mødes med et par "rare" hunde og så lad dem lege,
gerne nogle blandt dem du træner med.

Hvor gammel er din hund ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Lisbeth

Dato : 13-10-03 23:15

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Venlig hilsen
> Erik Isager
>
> Når vi besøger træningspladsen er der ikke noget i vejen, vi kan sagtens
gå og træne, når der ikke er andre, men når jeg prøver at tage ham med,
når der er andre der træner vil han ikke være der. Der er 4 - 5 hunde vi
møder på vores lufteture som han gerne vil lege med og min datters hund
(hunhund, Springer Spaniel / Border Collie) som vi tit passer, er han helt
vild med at lege med.Min hund er 1,5 år og labrador. Vi har også mødt et par
hunde fra træningen og det gik da nogenlunde, men i klubben som jeg gik i,
måtte hundene ikke snakke med hinanden eller lege sammen.

Fra : Is

Dato : 14-10-03 19:11

> [...]
> hunde fra træningen og det gik da nogenlunde, men i klubben som jeg gik i,
> måtte hundene ikke snakke med hinanden eller lege sammen.

Det lyder jo alt sammen meget godt ! på nær lige det sidste (synes jeg)

Der hvor jeg træner lægger vi stor vægt på at hundene lærer at omgås
hinanden, derfor holde vi på hvalpeholdene et eller to "frikvater", det
betyder hele holdet slipper hundene løs, og så render de og leger i to til
fem minutter , hvorefter hundene kaldes hjem igen, og træningen kan
fortsætte. Det kan lyde underligt, men der kommer tit mere ro på hundene
efter de lige har hilst på "de andre".

nå men det er en anden historie.

Du må vise din hund at du er den stærke, så vil den føle sig tryg ved dig.

Hvis hundene ikke må lege eller "snakke" med hinanden, hvordan kan din hund
så blive bidt i øret ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Lisbeth

Dato : 14-10-03 22:28

> [...]
> Venlig hilsen
> Erik Isager
>
> Det var ikke ved træning han blev bidt i øret, men i en hundeskov.
Der hvor jeg gik til træning mente de, at hundene ikke kunne koncentrere
sig, hvis de fik lov at snakke med hinanden, men det var jo heller ikke små
hvalpe men hunde fra 8 mdr til 5 år
hilsen
Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 08:46

"Lisbeth" <gitano@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Der hvor jeg gik til træning mente de, at hundene ikke kunne koncentrere
> sig, hvis de fik lov at snakke med hinanden, men det var jo heller ikke
små
> hvalpe men hunde fra 8 mdr til 5 år

De folk jeg kender, som går til hundetræning, får hundende lov til, at lege,
også selvom det ikke er hvalpe mere.
Jeg tror også, ligesom Erik Isager, at det hjælper på koncentrationen. ( og
usikkerheden på din hund )

Vores labrador blev også overfaldt, af en schæfer, da den var hvalp og hun
var derfor meget skeptisk, når vi mødte schæfere senere. Jeg fandt en anden
ejer, med en rolig og hundevant schæfer og de fik lov, at snakke og lege
uden snor. Dette hjalp meget på hende.
Hvis du kan finde nogen hundeejere med nogle rolige hunde, som din hund kan
snakke med, så skal den nok komme efter det og slappe mere af efterhånden,
men det kan selvfølgelig godt tage et stykke tid.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : mathilde

Dato : 17-10-03 01:34

"Lisbeth" skrev d. 13-10-03 17:35 dette indlæg :

Der er skrevet en bog der hedder shaping, jeg tror det er Anders
Hallgren der har skrevet den.
Lån den og så brug den step by step, så kan din hund gradvist vende sig
til at være sammen med andre store hunde igen.
Noget af hundens frygt bunder måske også i din egen reaktion. Så tænk
over hvordan du selv foholder dig, når der er store hunde i nærheden.
Hverken ynke eller det modsatte.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lisbeth

Dato : 17-10-03 11:13

"mathilde" <mathilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lån den og så brug den step by step, så kan din hund gradvist vende sig
> til at være sammen med andre store hunde igen.

Hej Mathilde!

Jeg vil få fat i bogen, tak for rådet. Håber det kan bruges, jeg vil prøve
alt.

venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Dharma