Zitromax til katte ?
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 13-10-03 09:53

Hejsa

Et spørgsmål fra 3. person

Hun har en kat med klamydia, og har fået at vide at pillerne Zitromax kan
udrydde det .. Det kan tilsyneladende ikke fåes til katte i Danmark, men i
Tyskland .. Er der nogle som har erfaringer med dette ???

Hilsen Pia

Fra : Katrine Nederby

Dato : 13-10-03 11:37

"Pia Lihme Petersen" <Pia@lihme.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udrydde det .. Det kan tilsyneladende ikke fåes til katte i Danmark, men i
> Tyskland .. Er der nogle som har erfaringer med dette ???

Hej Pia.

Har 3. personens kat/katte været igennem den gængse
chlamydia-behandling?
Zitromax er, så vidt jeg forstår, ikke bare noget, man lige gi'r sine katte.

Jeg tillader mig at copy/paste nedenstående fra FD-opdrætterlisten, da jeg
synes det er ret vigtigt at få det hele med. Det er skrevet af Teresa
Guldager, som er konsulent i Racekatten (d. 8/7 -03):

Citat
....Sidst men ikke mindst - jeg har også i den forløbne periode fået en del
henvendelser fra folk der er blevet anbefalet at bruge Zithromax af den ene
eller den anden opdrætter.
Lad mig i den forbindelse komme med nogle advarsler:

1. Zithromax er IKKE godkendt til katte. Dvs. at hvis du vælger at bruge
denne medicin OG kan få en dyrlæge til at udskrive det til dig så
eksperimenterer du og påtager dig fuldt og helt ansvar for hvad medicinen
kan gøre mod dine katte.

2. Zithromax bør IKKE gives til killinger under 10 uger.

3. Zithromax må IKKE gives til drægtige hunkatte før i sidste trimester ( de
sidste 3 uger - selv anbefaler jeg de sidste 2 uger).

4. Zithromax virker formodentlig ikke overfor herpes. Zithromax er specifict
til Clamydia og Calicivirus samt lungebetændelser og underlivsbetændelser,
infectiøs bronchitis........ Derfor er det ret vigtigt at alle de af jer der
tror at I har Clamydia men symptomerne faktisk mere ligner herpes får
checket jeres katte hos en dyrlæge. Det gælder også hvis I ikke kender nok
til de to sygdomme til at kunne se forskellen - eller dem I kender som I har
taget med på råd ikke kan se forskellen.........

5. Zithromax er et STÆKT medicin og kan skade lever og nyre. Brug det med
forsigtighed. Det er virkelig godt mod Clamydia og calici men skal bruges
rigtigt. Hvis I har hørt om det og vil bruge det og I mener at det er det
rigtige for jeres katte så få KORREKT besked om hvordan det skal bruges. Det
er IKKE en medicin på linie med de I ellers har brugt og skal gives på en
helt anden måde. Gives det ikke rigtigt så virker det ikke mod sygdommen men
kan stadig skade katten.

6. Hvis I anbefaler en medicin eller behandling til andre mennesker så
anbefal KUN helt præcis HVAD I SELV HAR ERFARING MED! - altså - kun det I
har prøvet og som er gået godt.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 13-10-03 11:49

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Pia.
>
> Har 3. personens kat/katte været igennem den gængse
> chlamydia-behandling?

Ja, det har de vist ..

> Zitromax er, så vidt jeg forstår, ikke bare noget, man lige gi'r sine
katte.

Nej, det kan jeg forstå -- og som jeg også forstår det, er det kun godkendt
til mennesker i DK -- og jeg er meget imod at give katte menneskemedicin ..
hvilket jeg også har fortalt hende .. Men .. "den opdrætter som har fortalt
om Zitromax har avlet i 20 år, og har brugt Zitromax ... " og så må jeg jo
prøve at finde ud af om der er andre, der har erfaringer .. ?? og herinde
er altid nogle som ved "et eller andet" ..

> Jeg tillader mig at copy/paste nedenstående fra FD-opdrætterlisten, da jeg
> synes det er ret vigtigt at få det hele med. Det er skrevet af Teresa
> Guldager, som er konsulent i Racekatten (d. 8/7 -03):

Mange tak for det !!! Det vil jeg videresende til hende !!!

Hilsen Pia

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-10-03 16:58

> [...]
> prøve at finde ud af om der er andre, der har erfaringer .. ?? og herinde
> er altid nogle som ved "et eller andet" ..

Hej Pia

Det er ikke noget problem at få Zitromax i Danmark - man skal bare have en
recept fra dyrlægen...
Det er godt nok ikke *specielt beregnet* til katte, men det er alt det andet
medicin vi får til dem jo heller ikke!

Hvis ikke egen dyrlæge vil udskrive recept på Zitromax, hvad så med at prøve
opdrætterens dyrlæge?

Mvh. Camilla

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 13-10-03 17:53

> [...]
andet
> medicin vi får til dem jo heller ikke!
>
> Hvis ikke egen dyrlæge vil udskrive recept på Zitromax, hvad så med at

Hej Camilla ( og jer andre som læser med )

Nej - det viste sig så også, da hun ringede til dyrlægen, at hun kunne få
det der !! Jeg er lidt mere beroliget, idet hun nu kan få ordenlig
vejledning --- Tanken om at købe piller på 500 mg og dele ud til 10 katte og
sådan noget virkede lidt utjekket synes jeg

Men - som sagt er pillerne købt - hos dyrlægen .. så .. Tak for jeres hjælp
!

Hilsen Pia

--
Pia@lihme.com
Look at my quilts, cats and other stuff :

Fra : Denise

Dato : 13-10-03 18:56

> [...]
> udrydde det .. Det kan tilsyneladende ikke fåes til katte i Danmark, men i
> Tyskland .. Er der nogle som har erfaringer med dette ???

Der kan man bare se. Jeg anbefaler selv Zitromax, til _mennesker_ altså. Har
prøvet dem 1 gange, hvor alm. penicillin ikke hjalp ved min lungebetændelse
og en anden gang bad jeg om dem efter et par dage på penicillin. Zitromax
virkede i løbet af få dage. Min søster og min svigerinde har samme gode
erfaringer. Læger var ikke meget for at udskrive det, da de synes man skal
prøve en hel penicillinkur først og gerne flere . Det er noget med, at de
gerne ville holde lidt igen med det, for at have noget specielt der kunne
klare bakterier sydfra - mener det var sådan jeg fik det forklaret.
Heldigvis har jeg en forstående læge og kunne få dem uden de store
sværdslag. Men at katte også kan bruge dem, det var pokkers.

--
Hilsen Denise

Fra : Stine Sørensen

Dato : 14-10-03 21:13

Mit ydmyge besyv:

Siden vi fik vores seneste skud på stammen - Coke - hjem i juli måned, har
han (dog med varierende styrke) døjet med, hvad dyrlægen har diagnosticeret
som en infektion i de øvre luftveje med hævede slimhinder til følge.
Mislingen fik først en antibiotikakur i pilleform og siden antibiotika i
form af øjendråber a to omgange - uden imponerende respons.

For nylig kontaktede jeg opdrætteren (igen) desangående, og hun henviste til
at give ham en kur med netop Zitromax. Det er tilsyneladende meget udbredt
blandt maine coon-opdrættere i USA (?),og hun anvendte det selv med jævne
mellemrum (!).

Jeg konfererede dette med vores dyrlæge, der ikke umiddelbart havde
betænkeligheder ved at udskrive en recept på midlet. Han ville dog foreslå
miksturen fremfor pillerne, da det alt andet lige er lidt svært at dele en
pille i 10 lige store dele! Det er i øvrigt meget almindeligt at anvende
humanpræparater til dyr - dog kan respons og evt. bivirkninger ikke altid
sammenlignes.

Jeg købte altså præparatet, men har endnu ikke givet ham en kur - måske mest
fordi jeg er lidt usikker på udfaldet. Dyrlægen understregede desuden, at
Zitromax kun virker bakteriedræbende og dermed _ikke_ har nogen form for
effekt på en evt. underliggende virusinfektion.

Mange hilsener
Stine

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-10-03 09:09

"Stine Sørensen" <stine@mail.sonofon.dk> skrev...
> [...]
> Zitromax kun virker bakteriedræbende og dermed _ikke_ har nogen form for
> effekt på en evt. underliggende virusinfektion.

Og så kan du sikkert smide det væk lige om lidt... færdigblandet Zitromax
kan nemlig kun holde sig i 5-7 dage (der står 5 på flasken, men ifølge min
dyrlæge er det forsvarligt at bruge det i 7 dage, som en kur ofte tager).

Vi har også fået mikstur i stedet for piller - det er dejlig let at have med
at gøre, da man bare tager en engangssprøjte (uden nål, selvfølgelig) og
fylder med den dosis katten skal have (1/2 ml i vores tilfælde) og sprøjter
det ind i munden på katten.

Mvh. Camilla

Fra : Stine Sørensen

Dato : 15-10-03 13:52

> [...]
> fylder med den dosis katten skal have (1/2 ml i vores tilfælde) og sprøjter

Camilla,

Må jeg spørge, hvordan og i hvilke tilfælde du bruger Zitromax (altså
symptomer, lidelse, mængde per kilo kattevægt, intervaller, evt. pause
osv.) og med hvilken effekt?

Bør jeg overhovedet være nervøs for at give en kur til vores
coon-killing på 6 måneder (præcis i dag faktisk - HURRA)?

Med venlig hilsen
Stine Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-10-03 17:24

"Stine Sørensen" <stineKATTE@BAKKEmail.sonofon.dk> skrev...
> Camilla,
>
> Må jeg spørge, hvordan og i hvilke tilfælde du bruger Zitromax (altså
> symptomer, lidelse, mængde per kilo kattevægt, intervaller, evt. pause
> osv.) og med hvilken effekt?

Ja, nu fik jeg det jo nok til at lyde som om det var noget vi gjorde tit -
det er det ikke, for faktisk har vi kun brugt det to gange

Første gang var da vi havde noget, som vi (dyrlægen og os) mener var
herpes - det var ikke Chlamydia, for det reagerede ikke på traditionel
behandling (øjensalve og Ronaxan) - og de katte, som havde deciderede
snotnæser, fik så ordineret Zitromax for at undgå at de blev ramt af
yderligere bakterielle infektioner når deres immunforsvar i forvejen var
hæmmet. Vi brugte desuden "herpes-øjendråber" og Lysin i behandlingen.

Anden gang var for nylig, da vi havde en killing på 4½, som blev
småsnottet - ingen af de andre katte/killinger (vi havde 13 i alt!) fik
nogen symptomer på noget som helst, så det var højst sandsynligt bakterielt
og ikke særlig smitsomt (burmesere klumper og vasker hinanden - meget...).
Zitromax'en tog toppen af snotnæsen i løbet af to dage, og efter 5 dage var
der intet at høre/se længere.

I begge tilfælde vejede kattene ca. 3 kg. og dosis var 1/2 ml. to gange
dagligt i 5-7 dage. En enkelt kat, som led særlig slemt under herpesangrebet
(?) fik dog to gange behandling.

> Bør jeg overhovedet være nervøs for at give en kur til vores
> coon-killing på 6 måneder (præcis i dag faktisk - HURRA)?

Næh, jeg ville ikke være nervøs - men jeg stoler nu også 110% på min
dyrlæge, som jeg er sikker på ikke ville ordinere noget-som-helst til
kattene, hvis der var risiko for, at det ville skade dem med den behandling
hun ordinerer.
Hun er *meget* påpasselig med at ordinere/anbefale brug af antibiotika
generelt - især til killinger, og det andre opdrættere tager som en
selvfølgelig (fx at give killinger Ronaxan) tager hun skarpt afstand fra.

Men jeg ville heller *aldrig* - som andre gør - begynde at eksperimentere
med selvmedicinering med online-indkøbte ting og sager - slet ikke
antibiotika! Det forbløffer mig hver gang jeg hører om nogen som tror, at en
omgang *what ever* kan kurere hvad som helst, og at de ikke mener, at det er
noget man tager til dyrlægen for *suuuuuuk* Men jeg besøger såmænd nok også
min dyrlæge for ofte - det siger bankkontoen ihvertfald (og den er lige
blevet 1500 kr. fattigere igen i dag pga. en kastration og vaccinationer -
men det skal jo til...). Ihvertfald er jeg blevet ægte hys efter vores
omgang måske-herpes og reagerer meget hurtigt med et ring til dr. dyregod
ved et par nys eller "forkert host" - der har 7-9-13 ikke været noget siden,
men jeg blev godt nok lidt bleg da den store killing begyndte at snotte...

Mvh. Camilla

Fra : Stine Sørensen

Dato : 16-10-03 07:41

Kære Camilla,

Tak for dit svar

> [...]
> generelt - især til killinger, og det andre opdrættere tager som en
> selvfølgelig (fx at give killinger Ronaxan) tager hun skarpt afstand fra.

Det var netop en kur med Ronaxan, som vores forhenværende dyrlæge
ordinerede Coke, da han var de her 13 uger. Ville det ifølge din dyrlæge
være en "fejlordination" og er det fordi killingerne endnu ikke har
opbygget det immunforsvar der skal til for samtidig at tackle
antibiotikummet samtidig med en infektion eller..?

> men jeg blev godt nok lidt bleg da den store killing begyndte at snotte...

Vil det sige at jeg bør være mere end bekymret over Cokes fortsatte
snotteri? Han har været det en del i bølger, siden vi fik ham i juli
måned. Jeg har talt med opdrætteren, der siger, at det er helt normale
symptomer hos killinger - i alle fald i hendes katteri. Spørgsmålet er,
om jeg så også skal opfatte det sådan!?

Det er altså ikke min mening at plage dig personligt med mine spørgsmål
- andres kommentarer er også velkomne

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-10-03 20:01

"Stine Sørensen" <stineKATTE@BAKKEmail.sonofon.dk> skrev...

Hej Stine

Velbekomme - vi er her vel for at hjælpe hinanden

> [...]
> opbygget det immunforsvar der skal til for samtidig at tackle
> antibiotikummet samtidig med en infektion eller..?

Nej, det er ingen fejlordinering - Ronaxan bør bare ikke benyttes til ganske
små killinger, da det kan ødelægge dannelsen af tandemalje og medføre, at de
ingen tænder får... Når først tænderne er kommet, så skulle der ingen
problemer være!

> [...]
> måned. Jeg har talt med opdrætteren, der siger, at det er helt normale
> symptomer hos killinger - i alle fald i hendes katteri. Spørgsmålet er,

Jeg ville ihvertfald opfatte det som et problem!
Noget kunne tyde på, at den pågældende opdrætter - ligesom så mange andre i
øvrigt - er plaget af enten Chlamydia eller Herpes. Det er helt almindeligt
i multi-kattehold, og selvfølgelig et større problem hos opdrættere, som
jævnligt får killinger og sælger disse.
Man bør under *ingen omstændigheder* sælge snottede killinger, for det er og
bør ikke være "normale symptomer" - det er tegn på sygdom (omend ikke en
kattene dør af...), men det er et problem der kan sætte sig til kronisk
lidelse, hvis det henstår ubehandlet/forkert behandlet. Herpes kan desuden
give øjenskader, hvis det sætter sig dér i stedet for "kun" at sætte sig i
næse/svælg, og herpesudbrud kan desuden give nogle ordentlige omgange
halsonde (som min dyrlæge sagde om min ene kat, som var hårdest ramt:
"Hendes hals ligner råt kød" - og hun kunne selvfølgelig ikke behandles med
piller og spiste meget lidt indtil det fortog sig!).

Chlamydia og Herpes skal behandles forskelligt, og opstår på grund af
forskellige ting - begge dele hænger dog sammen med mange katte samlet, med
deraf følgende større stressniveau blandt kattene. Det er vigtigt at man får
testet sine avlskatte for disse ting, da begge er arvelige, hvis moderkatten
fx er bærer af sygdommen (hun behøver ikke selv at vise sygdomstegn!).

Herpes-katte går typisk i udbrud i stress-situationer, og det kan fx være en
killing der flytter hjemmefra - men det betyder så, at den pågældende
killing har herpes, som kan bryde ud i forskellige situationer... det kan
være alt fra løbetider (som kan være en stressende oplevelse for en kat - og
for os mennesker at høre på...), en udstilling, en flytning, ny kat, nye
møbler osv. osv. I dagligdagen behøver det bestemt ikke at være et problem,
men det kan være et problem hvis man havde tænkt sig, at det skulle være ens
nye avls- el. udstillingskat.

Jeg synes du skal få din kat testet - når den har symptomerne, ellers kan
man ikke finde ud af hvad det er - for forhåbentlig at finde ud af præcis
hvad den har, og hvordan du så tackler det. Det kan være svært at få
entydige testresultater på fx Herpestests, men en dygtig (katte)dyrlæge
burde kunne hjælpe dig.

Mvh. Camilla

Fra : Stine Sørensen

Dato : 17-10-03 14:08

Hej igen-igen Camilla,

Og endnu engang tak for dit svar, som jeg vil overveje at tage et print
af og med i baglommen ved næste dyrlægebesøg

Siden vi fik Coke har vi konsulteret dyrlæge (2 forskellige) 3 gange + x
antal gange per telefon. Alle gange har jeg givet udtryk for min
bekymring over, at lidelsen ubehandlet/med fortsatte symptomer vil sætte
sig til noget kronisk, men dette har begge afvist.

Ved første besøg fik vi ordineret Ronaxan. De efterfølgende gange
Spersadex øjendråber - uden synderlig stor virkning, hvilket var mit
incitament til at kontakte opdrætteren, der så oplyste mig om Zitromax.

Som sagt har jeg endnu ikke givet ham en kur med Zitromax, men jeg er
dybest set også bange for at det ikke vil virke på hans egentlige
lidelse (som jeg kun kender som "infektion i de øvre luftveje").

Coke begyndte natten til i dag at "ralle" i kraft af sin snotnæse.
Øjenklatter har han haft siden overtagelsen i juli - i større eller
mindre udstrækning, men mere end der kan tilskrives søvn.

Coke er vaccineret og revaccineret mod (med) chlamydiainfektion.
Dyrlægen har ikke ytret sig i retning af, hvorvidt Cokes symptomer evt.
kan skyldes chlamydia eller herpes.

Skal jeg være mere direkte og bede om at få Coke testet, og hvordan
foregår det i praksis? Jeg har efterhånden ret så ondt af mit lille pus,
der dog spiser, drikker og leger i henhold til normalen for killinger i
den alder.

Mange weekendhilsener

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-10-03 17:10

"Stine Sørensen" <stineKATTE@BAKKEmail.sonofon.dk> skrev...
> Hej igen-igen Camilla,

Hej selv

> [...]
> bekymring over, at lidelsen ubehandlet/med fortsatte symptomer vil sætte
> sig til noget kronisk, men dette har begge afvist.

Nu ved jeg ikke hvor du bor - men hvis du befinder dig i Københavns-området,
så kan jeg bestemt anbefale dig at kontakte Raiku Sarvå, Felina Katteklinik
på Frederiksberg. Raiku behandler KUN katte og er derfor særdeles
velbevandret i kattenes sygdomme - endnu er der vist aldrig en
sygdom/lidelse hun ikke har kunnet diagnosticere...
Selvom du ikke bor i Københavns-området, så kan hun selvfølgelig kontaktes
pr. telefon - eventuelt af din dyrlæge, hvis vedkommende ikke selv kan finde
ud af hvad han/hun skal gøre.

> Ved første besøg fik vi ordineret Ronaxan. De efterfølgende gange
> Spersadex øjendråber - uden synderlig stor virkning, hvilket var mit
> incitament til at kontakte opdrætteren, der så oplyste mig om Zitromax.

Det lyder som om I forsøger at få kureret øjensnalleret - men hvad med
snotteriet? Det går ihvertfald ikke væk med øjendråber!
Ronaxan er antibiotika, som skulle kunne hjælpe på snotteriet - men det kan
kræve længere behandlingstid.

> Som sagt har jeg endnu ikke givet ham en kur med Zitromax, men jeg er
> dybest set også bange for at det ikke vil virke på hans egentlige
> lidelse (som jeg kun kender som "infektion i de øvre luftveje").

Nej, det er heller ikke sikkert, at Zitromax virker 100%, men det kan måske
hindre at der kommer yderligere infektion, hvis Cokes immunforsvar kører på
lavt blus.

> Coke begyndte natten til i dag at "ralle" i kraft af sin snotnæse.
> Øjenklatter har han haft siden overtagelsen i juli - i større eller
> mindre udstrækning, men mere end der kan tilskrives søvn.

Ja, det lyder godt nok som en helt klassisk Chlamydia-/herpesinfektion,
begge kan være temmelig svære at få has på, og kan kræve længerevarende
behandlinger.
Du kan næsten altid kende søvn fra betændelse på farven - betændelse er
gult/grønt, søvn er mere gennemsigtigt-klart og er typisk "sejt" (kan
strækkes), hvor betændelse er mere klattet... Ok, mærkelig forklaring -
håber du forstår meningen

> Coke er vaccineret og revaccineret mod (med) chlamydiainfektion.
> Dyrlægen har ikke ytret sig i retning af, hvorvidt Cokes symptomer evt.
> kan skyldes chlamydia eller herpes.

Selvom Coke er vaccineret mod Chlamydia, så kan de godt få det alligevel -
for det første er Chlamydiadelen af vaccinen ikke effektiv i særlig lang tid
(iflg. min dyrlæge, ca. 4 måneder), og for det andet kan virus mutere og
derfor ikke blive "snuppet" af vaccinen (ligesom vores influenzavirusser).

Hvis du vil have lidt info (på engelsk - sorry, men de bedste artikler er
altid på engelsk...) om forskellige typer infektioner, er der noget her:
http://www.winnfelinehealth.org/health/rhinotracheitis.html
http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=1&cat=1348&articleid=210
http://www.tica.org/fox.htm
http://www.vetinfo.com/catrespir.html
http://www.fabcats.org/is4.html

- Flere af linksene beskriver også Calici virus, som oftest giver sår i
munden - hvis din kat ikke har det, så er det nok ikke Calici (selvom det
kunne det også være... pyh, der er ingen der har sagt at det altid skal være
let at finde ud af præcis hvad ens kat fejler!).

> [...]
> foregår det i praksis? Jeg har efterhånden ret så ondt af mit lille pus,
> der dog spiser, drikker og leger i henhold til normalen for killinger i

Herpes-test foregår ved, at man tager et swab (med en vatpind - ikke noget
der gør ondt) i øje/svælg, som derefter sendes til analyse - jeg ved ikke,
om der findes nogle danske laboratorier, der foretager disse analyser - min
dyrlæge snakkede om et lab. i Tyskland... Det tager 2-3 uger at få svar, så
vidt jeg husker.

Mvh. Camilla

Fra : Stine Sørensen

Dato : 20-10-03 11:09

Kære Camilla,

Mange tak for dit fyldestgørende svar/indlæg og de forskellige links

Umiddelbart har Coke ikke sår i munden og hans øjenklatter er ikke
"klassisk" betændelse (det havde han nemlig i de første par uger efter
overtagelsen, så det kender jeg). Det han har pt.t er mørkerødt (Coke er
hvid), men jeg synes bare der er så meget af det og så ofte, at jeg
næppe ville tro, det er regulære søvnklatter!? Men er der mon andre
muligheder?

Jeg vil snarest indlede Zitromaxkuren og så krydse fingre for et godt og
holdbart resultat

Mht. valg af dyrlæge "hænger" jeg jo på udvalget i mit område (Allborg),
selvom jeg har hørt så meget godt om Raiku. Men tak for henvisningen -
det kan jo være et opkald til hende kunne blive aktuelt...

KH
Stine

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 13:14

Stine Sørensen skrev i <news:3f93b4498c339@dk-fritid-dyr-kat.dk,>:

> Mht. valg af dyrlæge "hænger" jeg jo på udvalget i mit område (Aalborg),

Antyder du, at vi er ringe stillet, hvad angår dyrlæger med
kattekompetance i Aalborgområdet?
--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk

Fra : Stine Sørensen

Dato : 20-10-03 18:47

Hej Lotte,

> Antyder du, at vi er ringe stillet, hvad angår dyrlæger med
> kattekompetance i Aalborgområdet?

Det var egentlig ikke min hensigt at antyde noget sådan, selvom jeg da
sagtens kan se, at det kan tolkes på den måde. Ringe stillet er nok også et
lige vel stærkt udtryk for det jeg personligt oplever for tiden.

Men nu du spørger, så savner jeg faktisk noget initiativ fra min dyrlæges
(og forhenværende dyrlæge) side, hvad angår problemerne med min killing Coke
(se længere oppe i tråden). Jeg synes oprigtigt, at det virker lidt omvendt,
at det er mig, som skal komme med forslag til, hvad Coke bør undersøges for
og evt. behandlinger. Ja, jeg føler egentlig, at jeg p.t. slår i en dyne -
eller står i stampe om man vil - og har gjort siden min allerførste dyrlæge
desværre måtte afhænde sit fantastiske virke af private årsager.

Jeg ønsker på ingen måde at betvivle de aalborgensiske dyrlægers store
faglighed og kompentencer udi katten og dens sygdomme. Personligt har jeg
bare på det seneste erfaret en tilgang til faget, som jeg har svært ved at
forlige mig med og som mine dyr ærgeligt nok ikke er blevet raske af. Det
kan selvfølgelig _aldrig_ blive en dyrlæges ansvar, såfremt min kat skulle
vise sig at have en kronisk lidelse, men jeg forventer dog, at vedkommende
udviser de fornødne færdigheder udi at stille en eller anden form for (og
med tiden præciseret) diagnose endsige foreslår en form for handlingsplan og
ikke lader dette være op til mig.

Jeg håber, jeg fik udtrykt mig nogenlunde klart og vil endnu engang gerne
understrege, at jeg _ikke_ havde eller har til henvist at rejse tvivl
omkring de pågældende dyredoktores kattekompetencer.

Hvis mit indlæg har givet anledning til yderligere, skriver du bare igen

Mange hilsener
Stine

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-03 12:29

Stine Sørensen skrev i <news:bn1741$cit$1@sunsite.dk,>:

Hej Stine

> Det var egentlig ikke min hensigt at antyde noget sådan, selvom jeg da
> sagtens kan se, at det kan tolkes på den måde.

Først og fremmest: - jeg synes ikke det er farligt at være skeptisk
og kritisk, og da slet ikke når kritikken fremføres sagligt. i øvrigt
har jeg selv spekuleret en del over definitionen på den gode
kattedyrlæge - og hvem det er her i byen.

> Ringe stillet er nok også
> et lige vel stærkt udtryk for det jeg personligt oplever for tiden.

Indtil for nylig har jeg været forskånet for syge dyr og har ikke
overvejet dyrlægens kvalifikationer nærmere - bortset fra at
jeg har valgt en kæledyrsdyrlæge, fremfor en af landklinikkerne.

I sommer oplevede jeg indenfor en uge, at Mimi blev akut syg
(smuttede ud og blev bidt) ligesom et marsvin vi passede blev
syg og efterfølgende døde. Mimi blev behandlet hos en fremmed
dyrlæge pga ferien og marsvinet kom til sin sædvanlige dyrlæge.
I begge tilfælde oplevede jeg at blive mødt i "øjenhøjde" og havde
i det hele taget en god fornemmelse vedrørende behandlingen og
dyrlægernes måde at håndtere situationen på - for mig en helt ny
oplevelse af dyrlægebehandling.

I forbindelse med jeg fik Dizzy besluttede jeg, at jeg ville skifte
dyrlæge og jeg havde en masse overvejelser vedrørende mine
forventninger - jeg har nogle praktiske behov vedrørende klinikkens
tilgængelighed (er kørestolsbruger), men derudover vil jeg naturligvis
have den bedste kattedyrlæge i byen og vedkommende skal også
kunne kommunikere ordentligt med os tobenede. Så langt så godt!

Da jeg begyndte at spørge mig for, så fik jeg 117 forskellige svar
og anbefalinger, dog var der ingen konkret kritik rette mod den
dyrlæge som behandlede Mimi i sommer og som jeg så endte
med at vælge.

> Men nu du spørger, så savner jeg faktisk noget initiativ fra min dyrlæges
> (og forhenværende dyrlæge) side, hvad angår problemerne med min killing
> Coke (se længere oppe i tråden).

Jeg forstår du har været frustreret over behandlingen af Coke!

> [...]
> undersøges for og evt. behandlinger. Ja, jeg føler egentlig, at jeg p.t.
> slår i en dyne - eller står i stampe om man vil

Min erfaring vedrørende humane læger svarer til din aktuelle
dyrlægeerfaring, så jeg er ikke så overrasket. Spørgsmålet er - hvad
kan vi forlange/forvente af den dygtige kattedyrlæge - hvor meget må de
tvivle, hvornår skal de henvise videre osv?

> Jeg ønsker på ingen måde at betvivle de aalborgensiske dyrlægers store
> faglighed og kompentencer udi katten og dens sygdomme.

Der er givetvis forskel på "almindelige" katteproblemer/sygdomme
og mere sjældne tilstande - mon vi kan stole på, at enhver dyrlæge er
fagligt dygtig nok til de almindelige ting udi katte (jeg ser bort fra JBH)
- hvad er det vi forventer?

> Jeg håber, jeg fik udtrykt mig nogenlunde klart og vil endnu engang gerne
> understrege, at jeg _ikke_ havde eller har til henvist at rejse tvivl
> omkring de pågældende dyredoktores kattekompetencer.

Jeg synes du har udtrykt dig både klart og sagligt!

--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk

Fra : Stine Sørensen

Dato : 21-10-03 17:49

Hej igen-igen Lotte,

> [...]
> har jeg selv spekuleret en del over definitionen på den gode
> kattedyrlæge - og hvem det er her i byen.

Det er jeg glad for, at du siger!

> Indtil for nylig har jeg været forskånet for syge dyr og har ikke
> overvejet dyrlægens kvalifikationer nærmere - bortset fra at
> jeg har valgt en kæledyrsdyrlæge, fremfor en af landklinikkerne.

Ditto her.

> [...]
> i det hele taget en god fornemmelse vedrørende behandlingen og
> dyrlægernes måde at håndtere situationen på - for mig en helt ny

Tager gerne imod en anbefaling

> [...]
> have den bedste kattedyrlæge i byen og vedkommende skal også
> kunne kommunikere ordentligt med os tobenede.

Det er også meget det, jeg lægger vægt på - altså den gode kommunikation.

> Da jeg begyndte at spørge mig for, så fik jeg 117 forskellige svar
> og anbefalinger

Det kender jeg godt

> [...]
> kan vi forlange/forvente af den dygtige kattedyrlæge - hvor meget må de
> tvivle, hvornår skal de henvise videre osv?

Præcis!

> [...]
> og mere sjældne tilstande - mon vi kan stole på, at enhver dyrlæge er
> fagligt dygtig nok til de almindelige ting udi katte (jeg ser bort fra

Jeg _ved_ jeg forventer en del. Mest af alt forventer jeg utvetydig
kommunikation og en dyrlæge, der åbenhjertigt tør vejre det hvide flag, hvis
han/hun må "give fortabt". Jeg synes personligt, at det er mere kompentent
at bekende kulør end det er at gemme sig bag tilfældige laden-som-om-forsøg
eller initiativløshed. Jeg tror, du forstår, hvad jeg mener

> Jeg synes du har udtrykt dig både klart og sagligt!

Mange tak!

Måske vi kunne have gavn af at udveksle yderligere erfaringer under mere
private omstændigheder. Derfor får du lige min emailadresse, _hvis_ du nu
skulle synes om ideen:

dumdum@ofir.dk

Mange hilsener
Stine

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-03 11:32

Stine Sørensen skrev i <news:bn3o60$qe1$1@sunsite.dk,>:

Halløj Stine!

> [...]
> kompentent at bekende kulør end det er at gemme sig bag tilfældige
> laden-som-om-forsøg eller initiativløshed. Jeg tror, du forstår, hvad

Jo, jeg forstår hvad du mener og er meget enig. Det er en væsentlig
og ofte undervurderet kvalifikation at kunne sige "det ved jeg ikke".

> Måske vi kunne have gavn af at udveksle yderligere erfaringer under mere
> private omstændigheder. Derfor får du lige min emailadresse, _hvis_ du nu
> skulle synes om ideen:

God ide - jeg er lidt i tvivl om hvor konkrete vi kan være her vedr.
dyrlægeerfaringer.

--
Mange hilsner
Lotte M - http://www.lotte-m.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-10-03 17:54

"Stine Sørensen" <stineKATTE@BAKKEmail.sonofon.dk> skrev...

Hej Stine

> Mange tak for dit fyldestgørende svar/indlæg og de forskellige links

Velbekomme - håber der var noget, du kunne bruge!

> [...]
> hvid), men jeg synes bare der er så meget af det og så ofte, at jeg
> næppe ville tro, det er regulære søvnklatter!? Men er der mon andre

Hvis det er rødbrunt, så er det med garanti tårevæske, da det bliver
rødbrunt når det bliver iltet.
Cokes tårekanaler er givetvis stoppede, måske på grund af den tidligere
infektion, som måske ikke er blevet behandlet i tide/korrekt (længe nok).
Hvis hans tårekanaler er stoppede - og det lyder sådan - så vil de være det
altid (med mindre man får lavet et indgreb, hvor man "laver hul igennem"
igen), men heldigvis generer det sjældent katten, så det burde ikke være
nødvendigt at gøre noget ved det.

> Jeg vil snarest indlede Zitromaxkuren og så krydse fingre for et godt og
> holdbart resultat

Det vil vi gøre - fortæl gerne om resultatet!

> Mht. valg af dyrlæge "hænger" jeg jo på udvalget i mit område (Allborg),
> selvom jeg har hørt så meget godt om Raiku. Men tak for henvisningen -
> det kan jo være et opkald til hende kunne blive aktuelt...

Ja, det bliver måske en anelse besværligt at have dyrlæge i Kbh., når man nu
selv er i Ålborg - jeg ved dog, at der findes nogle rigtig gode dyrlæger
i Århus-området (ikke, Katrine m.fl.), hvis du en dag finder det nødvendigt
at få en "second opinion".

Mvh. Camilla