lære at give tegn om at den skal ud og nif~
Fra : Lasse Lundberg

Dato : 13-10-03 09:49

Vi har en dejlig berner på 7 måneder (neelix.lundberg-net.dk) han var
utrolig hurtig til at lære at man nifler uden for og vi har kun haft 10
uheld i alt indendøres..så det er jo meget godt....men vi har haft døren ud
til haven stående åben det meste af somemre så han kunen bare trave derud
når han fik lyst eller skulle tisse.

her i weekenden havde vi gæster og han havde lige været ude...men pga af
gæsterne havde han nok ikke tænkt på at tisse en tår...da han komemr ind
bliver han klapper af en af dem og af ren glæde sjat pisser han på
gulvet(plejer kun at sjatpisse når folk lige er ankommet ikke når alt ånder
ro)....vi lukker ham straks ud og han tisse en ordentlig tår.... jeg er
sikker på at havde døren stået åbent hele tiden ville han have luntet ud og
tisset af sig selv...nu da efteråret og vinteren står for døren kan denne
dør jo sjovt nok ikke stå åbent hele tiden pga af kulde, så hvordan får vi
ham til at vise os at han skal ud tisse.

Mvh
Lasse

Fra : Pia J

Dato : 13-10-03 09:56

> dør jo sjovt nok ikke stå åbent hele tiden pga af kulde, så hvordan får vi
> ham til at vise os at han skal ud tisse.

Lær ham at lave en lyd. Gø fx. Når han så har lært det, bed ham om at give
et bjæf inden I lukker døren op ud til haven. Hver gang. Måske gå ud masser
af gange, altid et bjæf inden døren åbnes. Men bed ham ikke om det i andre
tilfælde, når først han har lært det.

Nogen sætter en lille klokke ved døren. Hver gang de går ud, puffer de til
den, det varer ikke længe inden hunden fatter, at for at få døren til at
åbnes, skal klokken ringe først. I starten synes han måske det er sjovt at
bimle med den i tide og utide. Luk ham da ud et par minutter og ros ham hvis
han tisser. Hvis han bare vil lege, ignorer ham totalt og gå ind igen. Det
samme gælder bjæf, ellers finder han også hurtigt ud af, at det er en sjov
leg.

Det kan også være et helt andet ritual, men helst noget som ikke bruges til
andet og kan forveksles med at hunden fx bare vil nusses.

:Pia

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-10-03 15:42

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> escribió

> [...]
de til
> den, det varer ikke længe inden hunden fatter, at for at få døren

Hov, det lyder sjovt og praktisk og vi mangler også et godt
jeg-skal-tisse signal, så den med klokken vil jeg da prøve

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 14-10-03 08:07

tak for tipset....tror nok at jeg lærer ham at gø, for nogen gange er man jo
i byen..og hvad sker der så når han ikke kan finde sin klokke

nu er han ikek lige hunden der er nem a få til at gø...men vi gør et forsøg

Lasse