Landjagt - hvilken ammunition?
Fra : Casper

Dato : 13-10-03 08:56

Hej gruppe

Jeg er blevet inviteret med på en landjagt hvor der primært er
råvildt, hare, ræve og fasaner. Jeg driver mest andejagt selv og er
derfor lidt i vildrede hvilken ammunition der er bedst til denne
landjagt.

Hvad vil I foreslå af ammunition?

Mvh
Casper

Fra : Olfot

Dato : 13-10-03 11:09

Skyd med dem som du plejer, dem kender du bedst, men til råvildt ræv og hare
vil jeg personlig anbefale størrelse 3 ellers bruger jeg selv 5'er til
resten, dog skal du være opmærksom på at i skov er det fornuftigt at bruge
en såkaldt skov patron, spørg hos din våben pusher.

Ellers knæk og bræk
/of

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-10-03 12:54

On Mon, 13 Oct 2003 09:56:00 +0200, Casper <caa@FJERNindbakke.dk> wrote:

> [...]
>råvildt, hare, ræve og fasaner. Jeg driver mest andejagt selv og er
>derfor lidt i vildrede hvilken ammunition der er bedst til denne

Jeg kan kun sige hvad jeg selv ville bruge: Stålhagl med 28 ell. 32gram
2-hagl og en udgangshastighed på min. 400 m/sek. Læs iøvrigt artiklen om
fasanjagt og stålhagl i det seneste nummer af "Jæger." Her bekræftets
statistisk hvad jeg selv og andre har konstateret i praksis de seneste 10 år;
store hagl er at foretrække når det gælder stålhagl.

Aller vigtigst; Lad være med at skyde på for lange hold. Bla. rævejagt med
hagl hænger i en tynd tråd hvis ikke vi får nedbragt antallet af anskydninger.

Knæk og bræk
--
- JN -

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 13-10-03 22:12

Jan Nielsen wrote:

> Aller vigtigst; Lad være med at skyde på for lange hold. Bla.
> rævejagt med hagl hænger i en tynd tråd hvis ikke vi får nedbragt
> antallet af anskydninger.

Vise ord ... det er en varm kartoffel med rævene i øjeblikket. Hvor
berettiget det er, vil jeg ikke ikke udtale mig om, men der er desværre
stadig en del jægere der konsekvemt skyder på ræve, uanset afstanden ... jeg
har sågar engang hørt kommentaren "Joh, men det kan da være jeg er heldig at
den får et par hagl"

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Lasse

Dato : 13-10-03 14:38

Jeg syntes Da at svaret er klart for alle jægere ! I skoven bruger man
skovpatroner, og gerne noget med noget "skrald" i . Jeg bruger selv Tungsten
32 grams størrelse 3 . Til rådyr, ræve og hare.. fasaner, duer osv, bruger
jeg størrelse 5 . (Gæs størrelse 1 ). Når jeg rammer vildtet, falder det..
Ulempen er dog prisen på patronerne, men hellere ofre 12 kr per skud, og
dyre ligger dødskudt, end at ofre 2 patroner til 4 kr stk, og det løber /
flyver vidre ..

/Knæk og bræk ! ..

Fra : Jæger

Dato : 13-10-03 16:50

Lasse, jeg kan ikke se hvad fordelen er ved skovpatroner kontra stålhagl.
Hvis du bruger en god stålhagl i størrlsen 3 til hårvildt og ikke mindre end
5 til fuglevildt, er jeg sikker på at jægerne er godt dækket ind.
Forskellen mellem stål og skovpatroner er kun prisen.
Hvis det ikke er et krav i den pågældende skov, kan jeg ikke se at det er
nogen grund til at skyde med skovpatroner.

Poul

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 13-10-03 22:15

Jæger wrote:

>Forskellen mellem stål og skovpatroner er kun prisen.

Det er jeg så ikke helt enig i. Plut-fasaner i trætop-højde forender for et
velrettet skud, næsten om man så kun ramte dem med haglskålen, men lidt mere
skudstærkt vildt synes jeg har en tendens til at være mere sikkert dødskudt
med f.eks. bismuth. Lad os håbe prisen kommer ned i et fornuftigt leje.

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Per, Odense

Dato : 13-10-03 23:30

Kim Frederiksen, <kim@FJERNthe-coffeeshop.dk>
skrev i 3f8b15d2$0$69953$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, bl.a. (forkortet):

> Det er jeg så ikke helt enig i. Plut-fasaner i trætop-højde forender
> for et velrettet skud, næsten om man så kun ramte dem med haglskålen,

Jeg her altid troet at plutfasaner var dem der lettede i roerne og bare
skulle have et skud 7 hagl i røven
(den gang der var bly, ukrudt i roerne og fasaner i buketter 1. oktober og
alt var ÅÅÅÅ så dejligt)

--
MVH Per Herholdt, Odense
Molly (Vizsla):

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 14-10-03 09:14

Per, Odense wrote:

> Jeg her altid troet at plutfasaner var dem der lettede i roerne og
> bare skulle have et skud 7 hagl i røven
> (den gang der var bly, ukrudt i roerne og fasaner i buketter 1.
> oktober og alt var ÅÅÅÅ så dejligt)

Ja, det var inden Verden gik af lave ... jeg savner især at sidde i
skjorteærmer og skyde duer i august ... med bly i bøssen.

--

fjern "FJERN" i direkte mail

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 14-10-03 02:07

Prisen kommer IKKE til å gå ned for vismut.

Det er et sjeldent metall. Mere sannsynlig at prisen går OPP.

Mens bly er et sjeldent VELEGNET, men alminnelig metall........

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
> [...]
SnIP

Fra : JSC

Dato : 14-10-03 07:10

"Kim Frederiksen" <kim@FJERNthe-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dødskudt
> med f.eks. bismuth. Lad os håbe prisen kommer ned i et fornuftigt leje.

Der bliver solgt nogle bismutpatroner "Leader" til 149 og 159 for 25 stk.
Det er faktisk er Eley imporeteret fra Tyskland. Så prisen går da den
rigtige vej.....

/Jørgen