RE: Internetudbyder til erhverv???
Fra : søren hansen

Dato : 11-04-01 10:44

Hej Thomas og Henrik oa.

Fast linje eller ADSL???

Hvis man selv hoster server, eller har services der kræver adgang udefra vil
anbefale en fast linje.

Hvad nu hvis man kun har brug for email (exchange server) og almindelig
internet adgang??

Du Thomas fraråder ADSL, men på pil.dk's hjemmeside lovpises ADSL også til
erhverv.

TDC sælger ikke andet til erhverv, siger de selv. Men hvem sælger de til, de
fleste virksomheder har vel efterhånden eksempelvis en mail server????

Hvis vi skal følge jeres kriterie (servere) så skal vi have en fast linje,
mens vi fra alle andre får at vide at ADSL er udmærket til vores brug (TDC
og
Cybercity siger 99,9% oppetid).

Jeg er forvirret, hjælp mig!!!

mvh Søren Maagaard Hansen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-04-01 10:48

"søren hansen" <maagaard@MailAndNews.com> skrev i en meddelelse
> Hvis vi skal følge jeres kriterie (servere) så skal vi have en fast linje,
> mens vi fra alle andre får at vide at ADSL er udmærket til vores brug

Få en linje hvor der er en _garanteret_ oppetid. Mit bud er at det ikke
bliver ADSL.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 11-04-01 10:53

On Wed, 11 Apr 2001 05:44:27 -0400, "søren hansen"
<maagaard@MailAndNews.com> wrote:

> [...]
>internet adgang??
>
>Du Thomas fraråder ADSL, men på pil.dk's hjemmeside lovpises ADSL også til

Hvor fraråder jeg ADSL?

>TDC sælger ikke andet til erhverv, siger de selv. Men hvem sælger de til, de
>fleste virksomheder har vel efterhånden eksempelvis en mail server????

Det tvivler jeg på... mange større virksomheder m. egen it-afdeling
har sikkert. Der findes masser som outsourcer den slags.

> [...]
>mens vi fra alle andre får at vide at ADSL er udmærket til vores brug (TDC

ADSL spiller fint ja.

Vi har kun oplevet problemer m. vores ADSL forbindelsen een gang i
løbet af 3-4 mdr. (3-4 timers nedetid).

Dette skal sammenholdes m. at vi _aldrig_ har haft problemer m. vores
faste forbindelse (set over 2 år).

>Jeg er forvirret, hjælp mig!!!

I kan jo prøve at starte m. en ADSL-linie og få jer lidt empiri.
Sålænge det ikke er et produkt i sælger videre til andre, kan det også
"moralsk forsvares".

ps. læs gerne http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-04-01 19:31

"søren hansen" <maagaard@MailAndNews.com> wrote:

>Fast linje eller ADSL???

Jeg har haft en ordinær billig-udgave af 256kbps Pro@ccess ADSL i 5
måneder nu.

Min erfaring fra den periode er at den er nede oftere end en fast
linie (jeg har vel selv været irriteret over det 2-3 gange, og desuden
set sporene af det i logfiler et par gange til), men typisk kun i
ganske korte perioder. Det værste var en søndag aften hvor den var
nede i et par timer. Og den håndfuld mennesker jeg kender der også
har ADSL, har vistnok lignende erfaringer. Og stabiliteten går nok
opad efterhånden som børnesygdomme forsvinder.

Hvis vi lige ser bort fra at mit statistiske grundlag jo er begrænset,
så kunne den erfaring tyde på at hvis jeres primære behov er e-post,
og det ikke er en katastrofe hvis den en sjælden gang imellem ikke
kommer helt øjeblikkeligt frem, så er ADSL aldeles udmærket.

Og det er ikke spor sikkert at I har brug for en af de hurtigste
varianter: jeg arbejder i et programmeludviklingsfirma hvor ca. 75
medarbejdere deler en (pt. fast) 256kbps-linie. Den er dog ved at
være for lille nu, og vi venter utålmodigt på en opgradering (til
Pro@ccess ADSL) som vi bestilte den 13. oktober(! - men normalt tager
det ikke så lang tid). Men selvom de 256kbps føles lidt langsom
indimellem, så er det stadig absolut til at leve med, og e-post kommer
jo frem helt uden problemer - og uden mærkbar forsinkelse, medmindre
det ligefrem er megabytestore breve.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Christian Rasmussen

Dato : 12-04-01 19:06

Hej Søren,

Angående ADSL/fast linjer, den mest iøjenfaldende forskel er jo prisen, men
pga. prisforskellen drejer det sig jo også om 2 vidt forskellige produkter.
ADSL er et billigt produkt fordi at det udstyr som benyttes er billigere end
ved fast linjer, samtidig tilbydes heller ikke det samme service niveau. Det
gør alt ialt ADSL meget attraktivt for privat brugere som ikke er økonomisk
afhængige af forbindelsen, da udbyderne kan sælge produktet ekstremt
billigt og alligevel tjene penge.

Hvis man har større krav til sin linje, (hastighed/oppetid osv.) findes der
erhvervs-ADSL-løsninger, her er der bedre service og det er derfor også
dyrere. Alternativet er en decideret fast linje, her benyttes udstyr af en
højere kvalitet, samtidig med et væsentligt højere service niveau.

Det kan selvfølgelig være svært at vurdere i hvilke tilfælde man skal vælge
en fast linje løsning istedet for ADSL, men hvis man er direkte afhængig af
sin Internet forbindelse pga. mailserver/webserver vil jeg mene at det klart
vil være at foretrække.

Af seriøse erhvervs fastlinjeudbydere mener jeg der er: TDC Internet, UNI2,
Tele1 Europe (Euroconnect), UUNET. Disse kan alle så vidt jeg ved levere
fastlinjer i en seriøs kvalitet.

Angående mailservere, det er hos mange udbydere muligt at få hostet backup
mailservice, således at udbyderens mailserver indsamler ens mail mens ens
egen server er nede og derfor sender dette når serveren igen svarer, på den
måde er man lidt mindre sårbar overfor nedbrud, ISDN backup som overtager
hvis linjen er nede er også nogle steder muligt, hvilket øger oppetiden
kraftigt.

Med hensyn til oppetider og garantier, der er mange udbydere som lover
99,9999 % (cirka) oppetid, hvilket kan være lidt svært at tage seriøst. Der
kan altid ske fejl (og det gør der..!) og i tilfælde med garanti er det tit
et ganske symbolsk beløb man kan få som erstatning.

mvh
Christian Rasmussen
Ovenstående holdninger/observationer er udelukkende mine egne.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-04-01 22:02

> Af seriøse erhvervs fastlinjeudbydere mener jeg der er: TDC Internet,
UNI2,
> Tele1 Europe (Euroconnect), UUNET. Disse kan alle så vidt jeg ved levere
> fastlinjer i en seriøs kvalitet.

Hvad med:
- TeleGlobe
- GlobalCrossing
- (Telia)

Telia i parantes fordi jeg ikke personligt har erfaringer hermed.
Både TeleGlobe og Global Crossing leverer meget stabile forbindelser.

/jesper/

Fra : Martin Damberg

Dato : 16-04-01 00:54

Nogen der kender pris-lejer for min. en 2mbit forbindelse ( fastkredsløb )

Martin D
www.vejen-net.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-04-01 01:22

Mon, 16 Apr 2001 01:54:26 +0200, skrev "Martin Damberg"
<damberg_removethis_@ohkk.dk>:

>Nogen der kender pris-lejer for min. en 2mbit forbindelse ( fastkredsløb )

En af de få, som opgiver priser på deres hjemmeside er Cybercity.
<http://erhverv.cybercity.dk/produkter/fastnet/internetforbindelse/>

med venlig hilsen
Knud
http://smedeparken.mobilixnet.dk opdateret 24.03.2001

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-04-01 10:44

"Martin Damberg" <damberg_removethis_@ohkk.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der kender pris-lejer for min. en 2mbit forbindelse ( fastkredsløb )

Afhænger af din afstand til udbyderens POP, men ca 5000,- pr md.
Hvis man er "stor-kunde" kan der muligvis opsættes en radiokæde på kundens
bygning, for at undgå at LL fra TDC.

Mvh HA