øjenproblem part II
Fra : Mark

Dato : 11-10-03 12:25

Jeg skrev herind for et par uger siden, hvor jeg beklagede mig over
meget genstridigt øjenbetændelse, som bare ikke vil forsvinde,

Jeg har nu fundet ud af at der ikke er tale om en betændelse i gængs
forstand. Det kan der simpelthen ikke være.

Mit besøg ved øjenlæge gav blot endnu en omgang antibiotika og
øjensalver, som ikke gjorde hverken fra eller til. Det har intet
gjort, selvom jeg har prøvet og fået udleveret ALT.

Alligevel er det et faktum at jeg har nogle røde plamager, og at der
ofte er betændelse i dem.

Det nye er, at jeg er ret sikker på at der er tale om noget andet end
betændelse i gængs forstand. De plamager som sidder i begge øjne og
sidder i øjenlåget i hjørnet op mod næsen, _må_ blive fremprovokeret
af en årsag. Det kan som jeg selv har nævnt måske skyldes for meget
tid foran en skærm, som øjnene reagerer imod ved at disse poser (de
burde have et navn) kommer ned oppefra næsens start i begge øjne.

Jeg kan faktisk "proppe" dem tilbage ved at trykke disse
plamager/poser tilbage og op hvor de kommer fra, via en vatrondel,
hvilket faktisk giver et vist resultat.

Jeg har prøvet med allergi-medicin til øjnene uden resultat, så helt
præcist hvorfor disse plamager trækker ned (nogen gang er det meget
værre end andre) er så den store gåde, som jeg skal have fundet af.

Har tid ved øjenlæge i næste uge.

fut: dk.helbred

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-10-03 00:22

Mark wrote:

>... Det kan som jeg selv har nævnt måske skyldes for meget
> tid foran en skærm, som øjnene reagerer imod ved at disse poser (de
> burde have et navn) kommer ned oppefra næsens start i begge øjne.

tårekanaler????

http://www.synoptik.dk/Syn/dk/RightMenu/Leksikon/t/taarekanal.htm
(tror nok, der er et billede. Min IE gør knuder igen igen, så jeg kan
ikke selv se hele siden)

Hvad med podningen for herpes? Blev den til noget?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Mark

Dato : 12-10-03 08:30

On Sun, 12 Oct 2003 01:21:46 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>tårekanaler????
>
>http://www.synoptik.dk/Syn/dk/RightMenu/Leksikon/t/taarekanal.htm
>(tror nok, der er et billede. Min IE gør knuder igen igen, så jeg kan
>ikke selv se hele siden)

Mja, altså vi skal op lige over øjet for at finde mit problem. Disse
tårekanaler ser ud til at ligge under øjet, men hvis de kan varirere i
positiion og altså forsykdes så ligner det noget.

Jeg har lige lånt noget upload plads, så her er en viderførelse af den
udemærkede tegning.
http://www.home1.stofanet.dk/heat/taarekanal2.jpg
Det røde er selve posen,(det ligner faktisk meget godt) som huserer,
og det blå er ligesom det område hvor jeg ville gætte på at problemet
stammer.

Hvis jeg eks provokerer området med våde vatrondeller, går det helt
amok, så kan jeg praktisk talt ikke se ud af øjet på grund af en
væske som fremkommer. (formentlig vand med en stor grad af betændelse)
Ved de slemme "angreb" rammes jeg også af noget træthed og svimmelhed

>Hvad med podningen for herpes? Blev den til noget?

Nej, Det er sådan at der er en enorm ventetid i min by på øjenlæge
her, så jeg tog til min læge, som blot gav mig endnu et
bakteriedræbende middel(som ikke hjælper andet end måske en lille
smule). Da næsten en måneds ventetid på øjenlæge, trods så akutte og
evigt generende problemer, næsten kan slå mig ihjel psykisk, så
kontaktede jeg en øjenlæge i en større by = Århus. Her kan man få tid
dagen efter. Til gnegæld er han måske noget overfladisk. Han mente at
det knne være stafellikokker i øjet, og det endte med mere antibiotika
og bakteriedræbende salver. Igen ingen resultater. Han sagde også at
det var en god ide at kontakte min læge for at få taget en podning for
at konstatere hvad type bakterie der er tale om.
Og så ringede jeg dagen efter til min læge, men hun var nærmest sur
over at jeg havde taget til en anden øjenlæge, inden jeg så blev endnu
mere arrig og fortalte af de vanvittige ventetider absolut gjorde at
jeg ikke kunne holde ud bare at vente uden at i det mindste forsøge et
eller andet.
"Podning bruger vi ikke" sagde hun, men sagde at det kunne jeg snakke
med lægen om. Jeg har ikke været så heldig med valget af hende lægen
her(er flyttet til byen for ikke så længe siden)
Men nu har jeg så tid hos Øjenlægen i byen på tirsdag.

Jeg tror altså det må være slut med bakterie dræbende medicin, det har
været forsøgt, og som sagt problemerne har stået på i meget lang tid.

Tak fordi din hjælp. Den er meget værdsat, da jeg psykisk ikke klarer
dette her så meget længere, hvis ikke snart der kommer en løsning, så
håb er det der holder mig oppe)

(har fået tagert blodprøver som er gennemtestet uden resultat)

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-10-03 11:03

"Mark" <digtekat@hotmail.com> skrev

> "Podning bruger vi ikke" sagde hun, men sagde at det kunne jeg snakke
> med lægen om.

*SUK* Folk der er i stand til at skrive recepter på antibiotika ud, bør
også være indstille på at pode.

Ja det er besværligt, med prøver der skal sendes eller bringes, og
prøvesvar der måske kommer 9 dage efter podningen.
Men skal vi også i fremtiden have antibiotika der virker, og vil lægen
give patienten den bedste behandling, nytter den holdning med at
"podning bruger vi ikke" ikke. Overvej et lægeskift.

> Jeg tror altså det må være slut med bakterie dræbende medicin, det har
> været forsøgt, og som sagt problemerne har stået på i meget lang tid.

Kunne det være inflamatorisk?

Mvh.

Fra : Mark

Dato : 12-10-03 12:05

On Sun, 12 Oct 2003 12:03:15 +0200, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

> [...]
>give patienten den bedste behandling, nytter den holdning med at
>"podning bruger vi ikke" ikke. Overvej et lægeskift.

Det gør jeg også. Det er ikke noget værre end at have en tilstand som
er ulidelig, og så samtidig have en læge som ikke er til at snakke
med. Det kan virkelig få en ned.

>Kunne det være inflamatorisk?

Jeg har prøvet at slå det op på nettet, men jeg er ikke helt sikker på
om jeg har forstået betydningen. Nogle af de tillægsord, jeg så på
eks. netdoktor
"Kendetegnende for en inflammation er hævelse, rødme, varme, ømhed og
eventuelt nedsat bevægelighed. " kan jeg da nikke genkende til. Der
er klart tale om en hævelse(i begge øjne, nogle gange værre end
andre, men i praksis konstant), varme er lidt svært, men ømhed er der
i øjnene omkring området.
Hvad er det specielle ved inflammatorisk. Jeg har nu lidt i langt over
et år, og jeg er så bange for noget kronisk, for hvis man skal leve
sådan er, er det ikke et liv, jeg kan holde ud. Det vil vitterlig ikke
være til at leve med.

Omvendt virker det som om, at når der er betændelsestilstande og en
tydelig rød plamage, så må Kraftedemig kunne gøre et eller andet. Jeg
har jo trods alt også af og til perioder hvor problemet er næsten væk,
men det kommer altid igen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-10-03 13:59

Mark wrote:

> [...]
> Det røde er selve posen,(det ligner faktisk meget godt) som huserer,
> og det blå er ligesom det område hvor jeg ville gætte på at problemet

Jeg kom til at tænke på bygkorn? Det er en meget generende
betændelestilstand

> Hvis jeg eks provokerer området med våde vatrondeller, går det helt
> amok, så kan jeg praktisk talt ikke se ud af øjet på grund af en
> væske som fremkommer. (formentlig vand med en stor grad af betændelse)

Nu er jeg ikke læge, men en provokation af betændelsestilstanden udført
af vatrundeller, som du ikke er sterile eller ej.....sorry to say so: så
er du sgu selv udenom problemerne.

På jævnt dansk: Undlad de der hjemmelavede "tests"

> [...]

> dagen efter. Til gnegæld er han måske noget overfladisk. Han mente at
> det knne være stafellikokker i øjet, og det endte med mere antibiotika

Den næste gang du tager til øjenlægen, så SKAL du INSISITERE
(stavefejl?) på en podning for herpes!

Du siger siger simpelthen, at du ikke forlader stolen (eller hvor du
opholder dig) før du har fået den podning!

> [...]
> mere arrig og fortalte af de vanvittige ventetider absolut gjorde at
> jeg ikke kunne holde ud bare at vente uden at i det mindste forsøge et

Hvis min læge var sur på mig fordi jeg søger hjælp, så ville jeg
kraftdælme skifte læge ØJEBLIKKELIG!

> "Podning bruger vi ikke" sagde hun, men sagde at det kunne jeg snakke
> med lægen om.

Har du snakket med lægen eller lægesektræren?

Til lægesekræteren kan du sige, at hun bare skal blande sig uden om de
medicinske ting.
Hun skal bare skaffe dig en tid hos lægen! Resten taler du med lægen om!
Sekræteren har ikke krav på at få noget af vide af dig om hvad du vil
snakke med lægen om.
At hun så senere kan se det i journalen. Det er en anden snak.

> Tak fordi din hjælp. Den er meget værdsat, da jeg psykisk ikke klarer
> dette her så meget længere, hvis ikke snart der kommer en løsning, så
> håb er det der holder mig oppe)

Du har nu klaret det i en måneds tid (eller længere. Jeg kan ikke huske
den oprindelige tråd). Det tager jeg sgu hatten af for!

Jeg ville være bukket under for længst! Keep up the spirit. Det
ordner sig nok skal du se.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Mark

Dato : 12-10-03 16:26

On Sun, 12 Oct 2003 14:59:12 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> [...]
>er du sgu selv udenom problemerne.
>
>På jævnt dansk: Undlad de der hjemmelavede "tests"

Det kan du sige. Men bare det at hælde vand i øjnene kan give
problemer i forbindelse med et ganske normalt bad. Det er jo uhørt,
det er det sarte område der, som reagere.

>Den næste gang du tager til øjenlægen, så SKAL du INSISITERE
>(stavefejl?) på en podning for herpes!

Hvis det er noget som han har muligheder for at gøre, uden at
reservation af tid og lign er nødvendigt, så ja det vil jeg gøre.

>Har du snakket med lægen eller lægesektræren?

Hov, der skulle stå øjenlæge anden gang. Det var lægen jeg snakkede
med der.

>Du har nu klaret det i en måneds tid (eller længere. Jeg kan ikke huske
>den oprindelige tråd). Det tager jeg sgu hatten af for!

Jeg har ikke andre muligheder, ventetider på 3 uger på en skide
øjenlæge med de her problemer. Ja det har jeg det svært med.
Nu har jeg det sådan at jeg lige akkurat holder gejsten til på
tirsdag, hvor jeg så vil forlange en podning og så håber at det er en
kvalifreret(har ikke været ved ham før) mand som udfra de tydelige
plamager og samtale kan diagnositicere mig. Bare det at få et navn på
det lort, ville være en befrielse.

Tak igen

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-10-03 20:45

Mark wrote:

> Det kan du sige. Men bare det at hælde vand i øjnene kan give
> problemer i forbindelse med et ganske normalt bad. Det er jo uhørt,
> det er det sarte område der, som reagere.

Nemlig og netop fordi det er så sart et område, så skal man ikke
provokere det med vatrundeller af tvivlsom herkomst (sterilitetsmæssigt)

> Hvis det er noget som han har muligheder for at gøre, uden at
> reservation af tid og lign er nødvendigt, så ja det vil jeg gøre.

Podning er, at han tager en vatpind og tager en prøve af betændelsen!

Det tager maks 15 sekunder!

Så nej, det bør ikke bestilles "ekstra tid" til det, men indgå som en
naturlig del af den konsultation du har bestilt.

> Hov, der skulle stå øjenlæge anden gang. Det var lægen jeg snakkede
> med der.

hmmmm, så har jeg misforstået dig. Jeg forstod på dig, at du har været
til din første konsultation hos øjenlægen.

> Jeg har ikke andre muligheder, ventetider på 3 uger på en skide
> øjenlæge med de her problemer. .....

Jeg begriber ikke, at din læge ikke har sendt dig til øjenlæge som /akut
patient/ a la det som jeg beskrev i sidste omgang hvor vi diskuterede
det her.

Dine problemer er langt langt større end dem jeg kæmpede med.
Og jeg kan love dig for, at jeg også var på randen til at give op.

Det viser jo på en eller anden måde, at du kan tage mere end hvad andre
kan.......Som sagt: Keep up the spirit.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Mark

Dato : 12-10-03 22:04

On Sun, 12 Oct 2003 21:44:50 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

akkede

>hmmmm, så har jeg misforstået dig. Jeg forstod på dig, at du har været
til din første konsultation hos øjenlægen.

Okay, det kan også være lidt indviklet.
Men igen:
For en måned siden tog jeg til læge her efter jeg er flyttet. Hun gav
mig noget bakterie dræbende og gav mig en henvisning. Der var så 3-4
uges ventetid hvilket jeg fandt uacceptabelt og tog derfor til
øjenlæge i Århus hvorr der er tid dagen efter. Denne øjenlæige tog et,
efter min vurdering, lidt vel hurtig kig og gav mig noget antibiotika
og noget andet salve.
Hvilket heller ikke har hjulpet, men endelig foreslog han podning ved
min læge her i byen. (Det er jo nemmere da Århus ligger pænt langt
væk)
Men da jeg så ringede til min læge her i Århus var hun så som jeg har
givet udtryk temmelig træls og kunne ikke forstå at jeg ikke kunne
leve med 3-4 ugers ventetid uden at forsøge et eller andet og en
pdoning var hun slet ikke rigtig med på, men sagde at det kunne den
øjenlæge som jeg har HER i byen gøre, hvis han følte det nødvendig.

Og den tid har jeg på tirsdag.

> [...]
>
>Dine problemer er langt langt større end dem jeg kæmpede med.
>Og jeg kan love dig for, at jeg også var på randen til at give op.

Jeg synes ikke hun lyttede. Hun kiggede kort, og begyndte så at skrive
en henvisning ned, dereffter var det jo så op til mig at kontakte
øjenlægen og ja, hvis man siger at man har genstridig øjenbetændelse
så kommer man åbenbart ikke foran i køen. Måske hvis man råber og
skriger, men det har jeg ikke rigtig været manden for.
Men det er klart at min tålmodighed er så sandelig opbrugt.

>Det viser jo på en eller anden måde, at du kan tage mere end hvad andre
>kan.......Som sagt: Keep up the spirit.

Det er det eneste der er at gøre. Hvis ikke der sker noget i løbet af
de næste par uger, så tror jeg også at jeg får meget svært ved at leve
videre, '(håbet er det eneste der holder en kørende og tanken om at
kunne vende tilbage til livet som det var)men jeg skal nok forlange og
presse på. DE får ikke lov til at stikke mig et bakterie dræbende
middel og så er det det, een eneste gang mere.

Fra : Regin Thomsen

Dato : 12-10-03 10:38

....... kan som jeg selv har nævnt måske skyldes for meget
> tid foran en skærm, som øjnene reagerer imod ved at disse poser (de
> burde have et navn) kommer ned oppefra næsens start i begge øjne.

blinkhinderesten?

thomsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-10-03 19:02

> [...]
> hvilket faktisk giver et vist resultat.
>
> Jeg har prøvet med allergi-medicin til øjnene uden resultat,

Har du prøvet med ganske almindelige tabletter mod høfeber? Det ville jeg
lige bruge en 3-4 dage til, for at se om det hjalp. Og man kan sagtens have
høfeber på denne årstid (jeg i øjblikket fuldstændig opløst).

Mvh Maria

Fra : Mark

Dato : 12-10-03 19:34

On Sun, 12 Oct 2003 20:01:38 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>lige bruge en 3-4 dage til, for at se om det hjalp. Og man kan sagtens have
>høfeber på denne årstid (jeg i øjblikket fuldstændig opløst).

Tak for tippet, men desværre har problemet været MEGET længere), og i
hele den periode har jeg bemærkelsesværdigt nok ikke været forkølet

(ikke at der er en sammenhæng, men det må pege imod at der er tale om
allergi, ligesom en allergitest på hånden ikke gav noget resultat)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-10-03 19:58

> Tak for tippet, men desværre har problemet været MEGET længere), og i
> hele den periode har jeg bemærkelsesværdigt nok ikke været forkølet

Høfeber er mere end at være "forkølet". Jeg kan sagtens have høfeber uden
forkølelsessymptomer, men jeg kan altid mærke det på øjnene, så det var
såmænd bare et forslag.

> (ikke at der er en sammenhæng, men det må pege imod at der er tale om
> allergi, ligesom en allergitest på hånden ikke gav noget resultat)

En allergitest er typisk på 20 eller 40 af de mest almindelige ting, og
siger ikke noget om hvorvidt du er allergisk over for andre ting.

Hvis jeg var så generet, som du tilsyneladende er, og diverse almindelige
behandler ikke hjalp, så er det om at tænke utraditionelt. Har du forsøgt at
holde dig fra skærme (både pc og tv) i nogle uger? Gør lys det bedre eller
værre? Hænger det sammen med ugedage - er det værst i week-ender eller på
hverdage? Hvad gør spiritus/øl? Har du forsøgt dig med kosttilskud af en
eller anden slags lige før eller mens det har stået på? Hjælper damp (altså
at sidde 20-30 minutter med hovedet over en elkedel med dampene vand)?

Måske er det ikke en infektion, og så må du jo finde ud af hvad det så kan
være.

Mvh Maria

Fra : Mark

Dato : 12-10-03 22:21

On Sun, 12 Oct 2003 20:58:12 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>behandler ikke hjalp, så er det om at tænke utraditionelt.

>Har du forsøgt at
>holde dig fra skærme (både pc og tv) i nogle uger?

Nej, men jeg kunne godt forestille mig at det kunne være sådan noget.
Jeg var en uge i Grækenland for et godt stykke tid siden, og bagefter
havde jeg det faktisk ganske fremragende men langsomt vendte sygdommen
tilbage. Så jeg har da tænkt det, men jeg har svært ved at kunne se
det direkte, og derudover forhindrer min studium og min hverdag at jeg
kan undvære skærme.

> Gør lys det bedre eller
>værre?

Når jeg har det skidt, er det rareste at lukke øjnene eller have mørke
omkring mig, fordi lyspåvirkning så gør at det svier mere (sikkert da
øjet skal arbejde)

>Hænger det sammen med ugedage - er det værst i week-ender eller på
>hverdage? Hvad gør spiritus/øl?
Spiritus -Øl er skidt. Det fremprovokerer ofte reaktionerne, men noget
uge-system er der ikke.

>Har du forsøgt dig med kosttilskud af en
>eller anden slags lige før eller mens det har stået på?

Ja! Faktisk!!. Jeg tog 10 kilo på i forbindelse med kosttilskud
forholdsivst kort før det her skete. (tabte de feleste af de kilo
igen)
Jeg er meget interesseret i hvad du ved omkring min situation nu, for
de ting du har nævnt nu er altså meget rammende!

Hjælper damp (altså
>at sidde 20-30 minutter med hovedet over en elkedel med dampene vand)?

Jeg har taget nogle ture med Kamillethe, det hjælper kortvarigt.

>Måske er det ikke en infektion, og så må du jo finde ud af hvad det så kan
>være.

Du ser ud til at vide meget omkring dette, så jeg er meget spændt på
hvad du ved. Især omrking det med kosttilskud.
Jeg har som sagt gennemført blodprøver osm intet har vist om min krop.
Mange blodprøver.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-10-03 16:00

> [...]

> hvad du ved. Især omrking det med kosttilskud.
> Jeg har som sagt gennemført blodprøver osm intet har vist om min krop.

Jeg ved ikke noget som helst, og har heller ingen forudsætninger for det.
Jeg gætter bare - eller rettere, mit erhverv kræver systematik, og den
bruger jeg så også i denne sammenhæng. Du har tilsyneladende følgende fakta:
Ingen bakterieinfektion - antibiotika virker ikke.
Irriteret øjne - det har altså ramt begge øjne, hvilket ikke udelukker
allergi, men næsten udelukker "noget i øjet" (næsten, da du kan være ramt i
begge øjne).

Altså må der være noget andet galt. Dette "andet" kunne være
allergi/overfølsomhed. Det ved jeg tilfældigvis noget om fordi jeg selv er
multiallergiker. Og jeg ved at øjendråber mod allergi i bedste fald virker
en time eller to, mens piller mod høfeber giver en meget bedre hjælp mod
gener i øjet. Derfor ville jeg foreslå at du bruger lidt håndører på at købe
en lille pakke høfeberpiller - det kunne være Benadryl, Loratadin eller
Teldanex (det er dem, som jeg har brugt) - og se om det hjalp. Hvis det ikke
har givet nogen virkning inden for 3-4 dage, så stop igen. Så er det i hvert
fald ikke det.

Mine spørgsmål til kosttilskud og spiritus er lidt i samme boldgade. Hvis du
ikke normalt er allergisk over for noget som helst, så er det ret
usædvanligt at man lige pludselig bliver det, medmindre man har været rodet
ind i et eller andet kosttilskud/plantemedicin, der har indholdt store
mængder af noget du ikke plejer at spise. Og hvis du har det, så kunne der
ligge noget der. Spiritus/øl - her gælder for mig, at øl udløser allergi,
mens spiritus (rent) hindrer allergi. Det er som om at spritten bedøver mine
slimhinder så meget, at der ikke kommer en allergisk reaktion, mens der
åbenbart er stoffer i øl, der er værre end den gode virkning af alkohol
(altså rent allergimæssigt).

Og så er der den mulighed at du har en virus af en eller anden art, men her
kræves der rigtig lægelig ekspertise og ikke systematiske gætterier

Mvh Maria

Fra : Mark

Dato : 13-10-03 16:35

On Mon, 13 Oct 2003 17:00:11 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>slimhinder så meget, at der ikke kommer en allergisk reaktion, mens der
>åbenbart er stoffer i øl, der er værre end den gode virkning af alkohol

Jeg har netop taget en del kosttilskud, i form af proteinpulver.

Og det du siger, passer i hvert fald med hvad jeg har oplevet. Jeg
har ikke drukket alkohol længe nu, fordi jeg har fået dårlige
reaktioner af det.
Øjnene løber i vand, og jeg bliver træt. Jeg har så haft teorien om at
det var fordi at jeg har denne betændelse og at alkohol får det til
at udvikle sig.

Men min sidste læge foretog en allergi test på min arm med 6-8 ting
som ikke gav resultat. Er det så stadig sandsynligt at man har en form
for allergi?
Og kan man få svaret på hvad man er allergisk overfor på en måde?

Jeg har nu også taget øjendråber mod øjenallergi, uden rigtig
resultat?

Jeg vil prøve dit høfeber medicin. Man kan ligeså godt prøve, men hvis
jeg bare vidste hvad jeg skulle holde mig fra (i fald at der er tale
om allergi) ville det være meget nemmere. Som sagt ingen alkohol i 2-3
måneder nu.

Så jeg har været inde omkring Allergien, men jeg mente bare at når
lægen havde taget en håndtest og jeg havde fået allergi dråber til
øjnene så var den retning testet ,eller hva?

Jeg sætter også pris på din hjælp, fordi du er inde på nogle områder
jeg kan genkende.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-10-03 17:40

> Men min sidste læge foretog en allergi test på min arm med 6-8 ting
> som ikke gav resultat. Er det så stadig sandsynligt at man har en form
> for allergi?

Jeg er blevet testet for omkring 100 stoffer i flere omgange. Den en omgang
var en test på 20 stoffer, hvor jeg ikke viste en eneste allergisk reaktion
efter en time. Om natten blev jeg så syg, at vagtlægen måtte give mig en
insprøjtning. Her var det altså en kombination af ting, over en længere
periode, der udløste allergien. Vi fandt aldrig ud af hvad det var jeg
reagerede så voldsomt over for.

> Jeg har nu også taget øjendråber mod øjenallergi, uden rigtig
> resultat?

Jeg giver som sagt ikke så meget for øjendråber. Jeg synes ikke de hjælper
ret længe.

> [...]
> jeg bare vidste hvad jeg skulle holde mig fra (i fald at der er tale
> om allergi) ville det være meget nemmere. Som sagt ingen alkohol i 2-3

Nu kan du jo prøve høfeber medicinen, og så høre hvad øjenlægen siger
tirsdag. Næste punkt kunne være at skrive alt ned du drikker og spiser, og
se om der viser sig noget der.

> Jeg sætter også pris på din hjælp, fordi du er inde på nogle områder
> jeg kan genkende.

Lad os håbe at øjenlægen finder ud af noget. Det er trods alt lettere med en
diagnose - en god en, der let kan helbredes - frem for skulle bøvle med
allergier.

Mvh Maria

Fra : Mark

Dato : 13-10-03 18:26

On Mon, 13 Oct 2003 18:40:14 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>diagnose - en god en, der let kan helbredes - frem for skulle bøvle med

Ja, optimisme i forbindelse med lægerne er dog efterhånden for
nedadgående.

Med hensyn til allergien er det da helt klar en mulighed, men jeg har
haft blik for den undervejs og eks levede jeg i en peiode kun af
rugbrød med samme pålæg i en uge af gangen. (Enormt kedeligt) uden at
det ændrede noget. Men det er også lige det med alkoholsreaktionerne,
det tyder sgu på noget allergi

Jeg har dog også levet noget isoleret og med mørke og med mange skræme
så den retning bør måske også undersøges. Jeg har bidt mærke i at jeg
har "kompenseret" imod de plamager som får mine øjne til at falde
sammen ved at bruge muskler til at løfte øjenbrynene hele tiden (for
ikke at ligne toalt en træt mand).

Det er bare det at hvis der var een lille forbandet test som kunne
vise udslag for allergi, så var det ligesom til at have med at gøre.
Så vidste jeg hvad fanden der er galt. Nu er der stadig en masse
forskellige muligheder, og tanken om at der kan være en helvedes masse
allergi-ting, som man så måske ikke engang kan få sporet lyder godt
nok ubehageligt.
Hvis så bare man kan tage en pille eller 2 om dagen og så leve et
normalt liv, så kan jeg sagtens klare det, og jeg håber i tilfælde af
allergi at det høfeber-piller vil afhjælpe mit problem gevaldigt,
ellers opgiver jeg sgu snart.

Faktum er at jeg har lidt i omkring 3 år. Fra at være et glad socialt
menneske til at leve med gener stort set hver eneste dag. Jeg lider
ikke sådan her i flere måneder endnu, det er helt sikkert.

Men altså: øjenlæge-tid i morgen og høfeber pillekøb

Og atter engang tak :)

Fra : Mark

Dato : 13-10-03 18:29

On Mon, 13 Oct 2003 18:40:14 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

PS: Er en mørkere urin også et muligt kendetegn på allergi?
Det var noget af det der slog mig i sin tid, at min urin var blevet
mørkere og af og til temmelig ildelugtende. Jeg kan selvfølgelig også
være blevet lidt paranoid.

Fra : Mark

Dato : 14-10-03 08:44

On Mon, 13 Oct 2003 19:28:43 +0200, Mark <digtekat@hotmail.com> wrote:

Så har jeg købt "Clarityn 10 mg Loratadin"

Taldanex er på recept, så dem kunn jeg ikke købe. Jeg har spist
dagens tablet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-10-03 02:30

Mark wrote:

> On Mon, 13 Oct 2003 19:28:43 +0200, Mark <digtekat@hotmail.com> wrote:
>
> Så har jeg købt "Clarityn 10 mg Loratadin"
>
> Taldanex er på recept, så dem kunn jeg ikke købe. Jeg har spist
> dagens tablet.

Hvordan gik det så hos øjenlægen?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Fra : Mark

Dato : 15-10-03 10:50

On Wed, 15 Oct 2003 03:30:08 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Hvordan gik det så hos øjenlægen?

Tja.
Jeg ved ikke om sorteper(mig) blev sendt videre igen, men her er lidt
om hvad der skete.

Det "sjove" er at betændelsen er stoppet her lige op til besøget.

Øjenlægen gør en pæn indsats for at lokalisere problemet. Han spørger
til mig omkring hvornår jeg rammes af betændelse, og jeg kan ikke
forklare det ordentligt. Det er om morgenen især, men det siger han så
at det kan man ikke rigtig bruge, for hvis betændelsen viser sig om
morgenen så vil det ikke kunne lokaliseres til en allergi eller andet.

Konklusion er som du også har været inde på, at de plamager nok er
meget ømtålelige og man absolut ikke skal røre dem.

Men det ændrer ikke ved at jeg er træt og jeg har disse synligt store
plamager, som jeg ikke kan acceptere, og jeg spørger ham så, hvad
fanden det er for nogen plamager, og han siger at det er ganske enkelt
fordi at min hud er blevet for slap og at det derfor falder sammen på
en sådan måde. Det skal der gøres noget ved siger jeg til ham(det
ødeligger det sociale liv at have så meget hængeøjne), og han sørger
for at få kontakt til amtsygehus, som jeg vil få brev omkring.

Jeg er nu 100 % commited til at få fjernet overflødig hud fra det
øverste øjenlåg. Hvis jeg ikke kan få det gjort gratis og inden for
rimelig tid, så betaler jeg på et privathospital.
Jeg er udemærket klar over at der er sket et eller andet som har fået
den øjenregion til at falde sammen (hvad ved jeg dog ikke) men at det
var irreversibelt og at det nok ikke skyldes noget sygdomsmæssigt
havde jeg ikke forestillet. Men det tyder det absolut på.

Som det er nu, så er det i hvert fald helt sikkert at jeg vil gennemgå
en operation.

Fra : Mark

Dato : 16-10-03 13:30

I forlængelse...

Er der nogen der har hørt om hvordan man pludselig kan blive slap i
det øverste af øjenregionen ved begge øjne? Det er sket i løbet af
meget kort tid for som sagt et par år siden.
Jeg var en rimelig ivrig solarie-bader(en gang i ugen ca.) og tog som
sagt også proteintilskud. Kan det på en eller anden måde få
musklen/området til at blive slap?

Jeg har bestilt tid, jeg føler mig overbevidst om at det vil afhjælpe
betydeligt. Det er så vanvittigt tydeligt hvor trætte øjenlåg jeg har,
i forhold til før jeg blev syg.

Det er tidligt midt i tyverne at foretage sådan et indgreb, men det
skal ske, da jeg ikke kan gå nogen steder hen med så ekstremt trætte
og tunge øjenlåg.

Til gengæld kan jeg formentlig igen blive den flotte og sociale mand
som jeg var før i tiden.

Jeg takker for alt hjælpen og jeg skal nok vende tilbage med
oplysninger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-10-03 22:32

"Mark" <digtekat@hotmail.com> skrev

> PS: Er en mørkere urin også et muligt kendetegn på allergi?

Hvordan mørk?

I nuancerne gul/mørkegul/ let-orangeagtigt elller
rose/rødligt/rødvinsfarvet?

> Det var noget af det der slog mig i sin tid, at min urin var blevet
> mørkere og af og til temmelig ildelugtende. Jeg kan selvfølgelig også
> være blevet lidt paranoid.

Den slags kan ske for os alle

Mvh.