ridestøvler
Fra : Marlene Jensen

Dato : 11-10-03 09:55

hej alle sammen!!!

jeg vil meget gerne have et læderridestøvler, men har aldrig haft nogle før.
derfor ville jeg høre om der var nogle her inde som kunne råde mig lidt.

jeg har kigget på et par hos ingdams. de er med snørre foran og lynlås bag i
modellen er Tampa og de koster 1798,00.

skal jeg kigge efter noget andet eller er de gode nok??

hvad med prisen, hvad skal jeg regne med at give for at få et ordentligt
par, som kan holde i mange år???

er det en fordel eller ulempe at der er snørre og lynlås i???

håber i kan råde mig

på forhånd tak

Marlene

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-10-03 10:03

On Sat, 11 Oct 2003 10:54:44 +0200, "Marlene Jensen"
<marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> wrote:

      Hej Marlene =)

   Da jeg aldrig har ejet et par læderridestøvler skal jeg ikke
udtale mig om kvalitet og pris. Jeg agter dog at købe et par til ca
1500,- hos www.happy-horse.dk og regner med at de i hvert fald holder
nogle år. De er med lynlås bagi hvilket for mig er en fordel da jeg
har ret brede lægge og de derfor er nemmere at komme i. Om de så
holder bedre? Ja det skal jeg så teste =)

>er det en fordel eller ulempe at der er snørre og lynlås i???

   Der er en helt bestemt ulempe ved snøre - du må ikke ride med
snøre-ridestøvler til dressurstævner. Det skal du være opmærksom på
hvis du altså er til dressur =) Ellers er der som nævnt den fordel med
lynlås at de er nemmere at komme i fordi de kan lukkes op og man
derfor ikke oplever at blive "suget fast" =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : skingur

Dato : 11-10-03 10:15

"Trine Stubbe Teglbjærg" skrev d. 11-10-03 10:03 dette indlæg :
> On Sat, 11 Oct 2003 10:54:44 +0200, "Marlene Jensen"

hej.... sørg for at få et par, der kan omsåles...det forlænger levetiden
betragtelligt for de dyre støvler!

http://www.kandu.dk/

Fra : Marlene Jensen

Dato : 11-10-03 13:43

Hejsa!!!

Jeg har kigget lidt på diverse sider, og kan ikke lige finde det specifikt
nogen steder, at man ikke må bruge støvler med snøre. Jeg har blandt andet
kigget på Dansk Rideforbunds hjemmeside (www.rideforbund.dk), samt på
www.rytter.no og diverse undersider jeg fandt på google, og ingen steder
synes jeg, at kunne finde det. Alle steder jeg har fundet, står der blot
lange mørke eller sorte støvler...

Ved du evt. hvor jeg kan finde det henne så?

Marlene

Fra : Marlet

Dato : 11-10-03 13:49

Hej Malene.

Jeg har haft mine læderstøvler i mange år og de er stadig i god stand, men
hvis du er dressur rytter bør du ikke købe med snørre, da det mest er
springryttere der bruger dem!

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-10-03 22:41

On Sat, 11 Oct 2003 14:43:05 +0200, "Marlene Jensen"
> [...]

>lange mørke eller sorte støvler...
>
>Ved du evt. hvor jeg kan finde det henne så?

   Nej - men jeg har desværre hørt om problemer med dommerne når
man red i sådan nogle. Jeg kan i øvrigt heller ikke finde det. :(

Fra : Marlene Jensen

Dato : 11-10-03 10:21

har en dressurmodel ikke ikke holder til sporer bag på???....eller er det
bare de modeller jeg har kigget på som ikke har det???

Marlene

Fra : Pernille

Dato : 11-10-03 16:04

Marlene Jensen <marlene_jensenNO_SP@Mmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f87cbf9$0$9783$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> har en dressurmodel ikke ikke holder til sporer bag på???....eller er det
> bare de modeller jeg har kigget på som ikke har det???
>
> Marlene
>
> Hej Marlene.

Nej, læderstøvler har ikke den "dims" bagpå som gummi- og kunstlæderstøvler.
Det er heller ikke nødvendigt, du skal bare sørge for at sporeremmene er
spændt tilstrækkelig højt eller lavt alt efter temperament. Jeg har altid
selv redet med dem, så de flugter med syningen fra fod til skaft. Jeg har
selv redet med læderstøvler i mange år og været meget glad for dem. Men de
skal selvfølgelig vaskes og smøres jævnligt for at læderet kan holde til
vind og vejr. En anden ting jeg har lært efter adskillige par læderstøvler
er at det godt kan betale sig at få sat en gummisål på hos en skomager,
selvfølgelig medmindre de har det i forvejen. Sålen er mere slidstærk end
lædersålerne de mange gange sælges med og støvlen er ikke så glat i bøjlen
hvis den er våd.

Mvh

Pernille

Fra : Anet

Dato : 11-10-03 18:25

> hej alle sammen!!!
>
> jeg vil meget gerne have et læderridestøvler, men har aldrig haft nogle
før.
> derfor ville jeg høre om der var nogle her inde som kunne råde mig lidt.

(klip)

Læderridestøvler er en meget personlig ting. De skal nemlig sidde helt
rigtigt og passe dig 100 % for at du bliver glad for dem. Hvis de ikke
passer dig ordentlig så bliver du aldrig helt glad for dem og vil så ærgre
dig over de mange penge som et par ridestøvler i læder koster. Jeg har haft
3 par læderridestøvler i mine rideår. Jeg har haft et par De Luxe, et par
König og et par Cavallo. De støvler som var gladeste for var mine første
læderridstøvler som jo var De Luxe. I ordentlige rideudstryrsforretninger
som f.eks Hubertushuset i Ringsted (hvis du bor på Sjælland) er de meget
dygtige til, at måle hvilken fod størrelse, læg størrelse og skafthøjde du
skal have for, at støvlerne vil sidde helt perfekt på dig.
Jeg har altid mættet mine nye ridestøvler godt med fedt inden brug. Når de
skal rides til kan de godt være lidt en pestillens fordi de er helt stive.
Jeg har straks fået lagt en tynd gummisål på under lædersålen som er meget
glat også i stigebøjlen. Om vinteren har jeg enten først taget støvlerne på
lige inden jeg sad op på hesten eller også har jeg trukket et par bløde
latex galocher uden på støvlerne. Det beskytter dem meget, og gør deres
levetid betydelig længere. Dog skal man huske, at gøre skomageren opmærksom
på, at man ønsker gummisålen lagt helt fra skosnuden og helt ind til der
hvor hælen starter. Jeg har set nogle eksempler på, at en skomager ligger
kun ude på den første 3/4 del af skosnudedelen og så hænger stigebøjlen
ligesom fast.
Om man er til snørre og lynlås er nok en smagssag som hver enkelt skal
afgøre med sig selv. Dog vil jeg fraråde snørrerne som jeg personligt syntes
ser helt forkerte ud på læderridestøvler. Lynlåsen er en god ting og gør det
meget nemt at komme i og ud af støvlerne.

--
~ Hilsen
Annette ~