strømførende hegn.
Fra : Rasmus

Dato : 11-10-03 09:36

Jeg var ude et gå med hundene i går, og gil langs en hestefold. Da min
labrador kommer til at røre hegnet, giver hun et hyl fra sig, og kigger olmt
på mig. Som om hun tror det var mig , som havde gjort hende ondt.
Hun falder dog hurtigt til ro, og er ikke viddere mærket af det, heldigvis !
Men skal der ikke være skiltet med et det er et strømførende hegn ?? Vi bor
lidt ude på landet, dog er her mange som har hunde, og lufter dem. Og så var
et skilt vel ikke for meget forlangt ?

Mvh
Rasmus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-10-03 09:48

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> writes:

> [...]
> lidt ude på landet, dog er her mange som har hunde, og lufter dem. Og så var

Du mener måske også at det skal være skiltet ved træer, at der kan
falde grene ned? Alle og enhver ved da, at hegn til hestefolde er
strømførende.

Det skal jo ikke være sådan, at man skal skilte alt, vi har jo ikke
lyst til at blive et nyt USA.

Men trøst dig med, at nu har hun en gang været på hegnet, så gør hun
det ikke igen.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Pia J

Dato : 11-10-03 09:49

> lidt ude på landet, dog er her mange som har hunde, og lufter dem. Og så
var
> et skilt vel ikke for meget forlangt ?

Kan din hund læse?

Gå som udgangspunkt ud fra, at hvis der er trådhegn, er der også strøm i.
Men jo, der er regler for, at der skal være skilte langs offentlig vej.

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-10-03 09:55

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> Gå som udgangspunkt ud fra, at hvis der er trådhegn, er der også strøm i.
> Men jo, der er regler for, at der skal være skilte langs offentlig vej.

Kan du dokumentere det? Jeg har nemlig ledt og kunne ikke finde det i
lovgivningen?

Fra : Pwh

Dato : 11-10-03 15:33

Pia J wrote:

> Kan din hund læse?

Min kan godt, det er bare Tyson's udtale der ikke er til at forstå

/Jens

Fra : Ladycatwoman

Dato : 11-10-03 21:52

> Min kan godt, det er bare Tyson's udtale der ikke er til at forstå
>
> /Jens

Jeg tillader mig bare at grin og nikke forstående med, for jeg har det samme
problem med Cujo. Han vil så gerne sige så meget, men jeg fatter minus.
Måske skulle man gå til hundesprogsundervisning .

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : NEWS

Dato : 11-10-03 09:52

Det var måske en god ide men jeg tror sku ikke hunde kan læse.
Tilgengæld kan de huske.
Poul

Fra : kajo

Dato : 11-10-03 10:03

> [...]
bor
> lidt ude på landet, dog er her mange som har hunde, og lufter dem. Og så

Hvad skal du bruge et skilt til, det er da ganske normalt, at hvis der er et
elhegn om en hestefold, så er der som regel også strøm i, hvad skulle det
ellers være der for.

Men jo der skal være et skilt, selvom det ikke gør den store gavn, for dem
som er gamle nok, til at læse skiltet, ved udmærket godt at der er strøm i
et elhegn. Jeg går ikke udfra din labrador kan læse, selvom det er en klog
hund.

Mvh. Kajo
http://home.worldonline.dk/privat09/

Fra : Winther

Dato : 11-10-03 14:02

> [...]
bor
> lidt ude på landet, dog er her mange som har hunde, og lufter dem. Og så

Kan din hund læse?

Vh. Winther

Fra : Maria

Dato : 11-10-03 15:30

Sat, 11 Oct 2003 15:02:12 +0200, Winther <falk-petersen@fjerntele2adsl.dk>
skrev:

> Kan din hund læse?
>
> Vh. Winther

Det var vist ikke det Rasmus spurgte om Winther!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Per, Odense

Dato : 11-10-03 15:56

Maria, <maria@fjernfjong.dk>
skrev i oprwvukpdr48hpk3@news.tele.dk, bl.a. (forkortet):

> Det var vist ikke det Rasmus spurgte om Winther!!!!!!!!!!!!!!!

Nej, der var Winther der spurgte om det

--
MVH Per Herholdt, Odense
Molly (Vizsla):

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-03 15:38

> [...]
bor
> lidt ude på landet, dog er her mange som har hunde, og lufter dem. Og så

Hej Rasmus

Min kæreste er "hestegal", og hun siger at der skal være markeret med skilte
på hegnet hvis det er strømførende. Hun mener at der skal være et skilt på
100 meter men er dog ikke helt sikker på afstanden.

En anden ting er dog at jeg vil mene at det er alm. viden at et hegn rundt
om en fold altid (eller sågodt som altid) er strømførende.

Men da rart at høre at din hund ikke er skræmt fra vid og sans over den
oplevelse.

Mvh Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-03 15:40

.. Hun mener at der skal være et skilt på
> 100 meter men er dog ikke helt sikker på afstanden.

Hmmmmm ikke et skilt på 100 meter men.....et skilt pr 100 meter

Det første er nok lige stort nok

Mvh Martin

-- kunne lige så godt selv rette det før end jer andre --

Fra : Rasmus

Dato : 11-10-03 16:04

spørgsmålet gik på om der skal være skilt, eller ej. Om min hund eller jeg
kan læse har sku ikke noget med sagn at gøre !!! Jeg syntes ærlig talt det
er en totalt plat udtaelse at komme med, da det er klart at min hund ikke
kan læse. Ikke flere kommentare fra mig i denne tråd !!

Fra : Raptor

Dato : 11-10-03 16:35

jeg fandt lige dette link hvor der står hvilke regler der gælder.

bla. står der
1. elhegn skal jf. hegnsloven §3 placeres mindst 50 cm fra veje og stier
hvor andre end hegnets ejer har adgang
2. lang offentligvej og sti skal el-hegn afmæres med advarselsskilte for
hver 40 meter, loven påbyder gule skilte med sort tryk, andre farver er ikke
tilladt!

http://www.hegn.dk/pdf/hegnsmanualTotal.pdf

--

/Brian C.

Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
men glem aldrig at være mod andre som de er mod dig

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-10-03 16:54

"Raptor" <Bcon_8@hotmail.dkslet> writes:

> [...]
> hver 40 meter, loven påbyder gule skilte med sort tryk, andre farver er ikke

Det kan godt være det står i linket, men det er ikke den gældende
lovgivning.

§ 3. Elektriske hegn langs gade, vej, sti eller plads, hvor andre end
hegnets ejer har færdselsret, skal være fjernet mindst 1/2 m fra
færdselsbanen. Pigtrådshegn skal under tilsvarende forhold være
fjernet mindst 1 m fra færdselsbanen, for gangstiers vedkommende
mindst 1 m fra stiens midtlinie.

Hvilket betyder, at elektriske hegn ikke skal være afmærkede.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, juletræer, gran og julebutik
Tag familien med på skovtur og fæld dit eget juletræ.

Fra : Raptor

Dato : 11-10-03 17:04

> [...]
> mindst 1 m fra stiens midtlinie.
>
> Hvilket betyder, at elektriske hegn ikke skal være afmærkede.

fint hvor står det?

/Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-10-03 17:07

> fint hvor står det?

Når der ikke står noget om det, så betyder det, at man ikke skal. Der
står jo heller ingen steder i loven, at man gerne må gå over gaden.
Man nævner kun påbud og forbud i loven, ikke ting man selv må
bestemme. Man må jo gerne afmærke hegnet, men man må også lade være.

Fra : Raptor

Dato : 11-10-03 19:25

> [...]
> Man nævner kun påbud og forbud i loven, ikke ting man selv må
> bestemme. Man må jo gerne afmærke hegnet, men man må også lade være.

selvom det ikke står i hegnsloven, er det ikke ensbetydende med at der ikke
er lovgivning om det.
for nogen gange er der flere love/regler mm. som omhandler samme ting
det kan vi jo se mht. andre emner, desuden kunne der være lokale
bestemmelser.

men jeg sendte lige en mail til hjemmesidens ophavsmand, for når vedkommende
skriver "ifølge lovgivningen"
må han jo vide hvor det står ikke sandt

og svaret jeg fik var

>Det står ikke hegnsloven eller i anden dansk lovgivning at elhegn ( til
dyr) skal være afmærket. Men i den vejledning som er >udarbejdet vedr.
elektrisk hegn for EN (EN betyder europåsik norm) står der at elektriske
hegn langs offentlig vej og sti skal >være tydeligt afmærket med
advarselsskilte. Skiltene skal være gule med sort tryk og indeholde de
obligatoriske lyn.

så jeg bøjer mig.... indtil videre

/Brian C

Fra : Winther

Dato : 11-10-03 23:41

> [...]
> er en totalt plat udtaelse at komme med, da det er klart at min hund ikke
> kan læse. Ikke flere kommentare fra mig i denne tråd !!

Godt ord igen, men slap dog af. Selvfølgelig kan din hund ikke læse, men du
burde vide, at der kan være strøm i et elhegn. Jo, der skal skiltes ud til
offentlig vej eller sti, men det er dit ansvar at forudse, at der kan være
strøm i et hestehegn, både for at holde hestene inde, men sandelig ikke om
det også kan holde hunde ude fra indhegningen. Kunne også være hesteejeren
ikke synes det er en god ide med de løse hunde.

Vh. Winther

Fra : Raptor

Dato : 11-10-03 23:52

> [...]
du
> burde vide, at der kan være strøm i et elhegn. Jo, der skal skiltes ud til

ved du hvor det står henne, for jeg har ikke kunne finde noget, det jeg har
fundet var åbenbart ikke gældende lov,
se andetsteds i denne tråd

/Brian C

Fra : Berit Nielsen

Dato : 11-10-03 18:58

> [...]
bor
> lidt ude på landet, dog er her mange som har hunde, og lufter dem. Og så

Hej Rasmus.
De fleste hegn står på privat grund,
så når du efterlyser et skilt fordi din hund får stød må den givetvis have
været på en anden M/ Ks grund.
Havde du indhentet tilladelse til at din hund luftes på den fremmede persons
grund ???
Ifølge lovgivningen skal der ikke skiltes med elhegn, med mindre den
forekommer i bebyggede områder.
I landzone, må du næsten forvente at der kan være strømførende hegn.
Men vær du glad for at det ikke var et pigtrådshegn, for så havde du nok
skulle besøge dyrlægen.
Din hund fik sig givetvis en forskrækkelse, og min egen har også været i
vores strømhegn.
De gør det aldrig igen.
Selv om din hund var kommet nok så slemt til skade, er ansvaret dit eget !!!

Hilsen Berit Nielsen

Fra : RAndersen

Dato : 13-10-03 19:27

Hej Rasmus

Vær taknemlig over det stød din hund fik - for nu kan den huske det og ikke
mindst fortælle dig det næste gang du nærmer dig et el-hegn. Vores hund
(halv størrelse i forhold til en Labrador) fik sig én over snude forleden.
Og nu kan den mærke el-hegn 2 meter før vi kommer til det.

Selvfølgeligt vil afmærkning være optimalt, men omvendt er ét stød ude fra
hegnet bedre end mange stød hvis den med held var kommet ind på den anden
side af hegnet og ville ud igen. Tro mig deter synd.

Mvh.

R. Andersen