Newbie Søkort spørgsmål
Fra : Peter Nørkjær

Dato : 11-10-03 08:54

Hejsa
Dette er en helt ny verden for mig. Jeg er lige startet på aftenskole til
duelighedsprøven, og har ikke engang aldrig haft mine ben på en sejlbåd
endnu (Udover min gamle optimistjolle...).
Men jeg har et spørgsmål, som jeg håber I kan svare på, eftersom min lærer
ikke helt kunne. Hvis han kunne, så forstod jeg i hvert fald ikke svaret.
Det er jo egentlig et meget teoretisk spørgsmål, men når man nu "går i
skole" så prøver man at forstå alle aspekterne inden man kommer på søen.

Nå men here goes:
1)
I sidste time gennemgik vi kort fyr og vores lærer tog udgangspunkt i fyret
"Sjællands Rev N" (Der også er på side 18 i Duelighedsbogen)
Ved dette fyr står der: "Iso. WRG.2s 25m 22-17M"
Det er det "WRG" som jeg gerne vil spørge til.
Det betyder at fyret lyser hvidt, grønt og rødt - Eller hvad?
Hvis man ser på kortet, jo så er den god nok, der er hvide, grønne og røde
vinkler.
Så det syntes jeg egentlig gav mening nok.

MEN, ser man så på fyret på Hjeml, så står der også "Iso. WRG.8s". Men ser
man på kortet, så lyser det kun hvidt ihh til farven på kortet.

Hvilken del af det er det som jeg ikke har forstået?

2)
Og så lige et andet spørgsmål, stadig angående Hjeml fyr. Der er en
fjerdedel mellem vest og syd, hvor der ikke er sådan en hvid cirkel rundt
om. "start"/"stop" er markeret med en streg, ligesom når lys-vinklen skifter
farve.
Min lærer begyndte at påstå, at der på denne "bagside" af hjelm fyr også var
lys.
Er det korrekt, eller talte vi forbi hinanden?

På forhånd tak for hjælpen

/Peter

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 11-10-03 13:17

Hej Peter

Jeg er absolut ikke expert her, men da jeg læste dine spørgsmål kom jeg til at tænke på at vi (konen og jeg vidst har haft samme
diskussion i løbet af sommeren.

Jeg har checket på 3 kort:

Kort 100U (undervisningskort fra dengang jeg tog duelighedsbevis for 9 år siden)
Her hedder Hjelm Iso W.8s 61m 18-15M
Der vises en ca 270 graders hvid cirkel bue som du beskriver

Kort 100 (som konen brugte forrige vinter til duelighedsbevis
Her hedder Hjelm Iso WRG.8s 61m 18-15M
Igen hvid 270 graders cirkel bue

Kort 112 (Århus bugt)
Her hedder Hjelm Iso WRG.8s 61m 18-15M
IGen den hvide 270 graders cirkel bue men yderligere både hvide, røde og grønne felter på den SW kvadrant.

Jeg tror forskellen er at de to kort 100 er oversejlingskort. Det er ikke meningen at man skal bruge dem hvis man befinder sig i
"snævert farvand" som Århus bugten.
Oversejlingskort mangler typisk en masse detaljer.
Når kort 100U så bruger en anden betegnelse på Hjelm skyldes det netop at det er et undervisningskort og det vil blot forvirre hvis
illustration og benævnelse konflikter (som du også oplever - mit gæt er at i også bruger kort 100 (uden U), da undervisningskortene
ikke laves mere

Det er da et bud på en besvarelse

/Kim
Der er en masse d

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 11-10-03 14:58

> [...]
> Her hedder Hjelm Iso WRG.8s 61m 18-15M
> IGen den hvide 270 graders cirkel bue men yderligere både hvide, røde og

Okay. Det lyder som om det giver mening.
Det kan naturligvis godt undre, at de ikke tegner hele fyret på kort 100,
men de har sikkert deres årsager (Muligvis at forvirre os novicer... :) )

Tak for hurtigt svar og god weekend

/Peter

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-10-03 21:53

Peter Nørkjær wrote:

> [...]
> Det kan naturligvis godt undre, at de ikke tegner hele fyret på kort
> 100, men de har sikkert deres årsager (Muligvis at forvirre os

Njae.. det er fordi at detaljerne ville blive for små på kort 100, men der
er jo en hint, idet at man skriver WRG 8s ( vinkelfyr med rød grøn og hvid
vinkel og 8 s ISO fase /lige lange perioder med lys og mørke). Så når man
ser det kan man se at der er mere end man tegner i signaturen - og derfor
bør man kigge på dert mere detajlerede kort (eller i fyrlisten).
For nogen fyr er der endvidere forskellig flammehøjde (og synsvidde)for de
enkelte dele af fyret.

Vær opmærksom på at ALT der står i et søkort betyder noget, der er intet
overflødigt og det er uhyre sjældent at det er en fejl.

/carsten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-10-03 15:24

Ja, det er så simpelt som (W)hite, (R)ed and (G)reen...

Bjarke

Fra : Kurt Becher

Dato : 12-10-03 21:38

Hejsa

Peter Nørkjær wrote:

> Nå men here goes:
> 1)
> I sidste time gennemgik vi kort fyr og vores lærer tog udgangspunkt i
> fyret "Sjællands Rev N" (Der også er på side 18 i Duelighedsbogen)

Det gør de vist altid

> Ved dette fyr står der: "Iso. WRG.2s 25m 22-17M"

W(hvid) R(rød) G(grøn), det giver vist mening! 25m = flammehøjde 25 meter.
22-17M betyder at i klart vejr kan hvid ses 22 sømil væk og grøn 17 sømil.
Rød ligger et sted imellem. Farverne, fyret lyser med, er altid opstillet
med det kraftigste lys først.

> [...]
> kortet.
>
> Hvilken del af det er det som jeg ikke har forstået?

Det, der er markeret med hvidt (eller gult i kortet) er det, der lyser
hvidt...

> [...]
> fjerdedel mellem vest og syd, hvor der ikke er sådan en hvid cirkel
> rundt om. "start"/"stop" er markeret med en streg, ligesom når

Det er i denne kvadrant, den røde og grønne farve ligger...

I mit kort 100 er vinklerne markeret, men kun den hvide farve påført. De
andre giver dog (næsten) sig selv, hvis man ser hvorfor vinklerne er lavet!
F.eks. dækker en af vinklerne Gåsehage til 6 m-linien ud for Gåsehage. Denne
vinkel er jo nok næppe markeret med hvid!!! Ligeledes dækker de andre
vinkler grunde eller frie gennemsejlinger og farverne er nok derefter.

Hvis jeg skulle sejle i det område, ville jeg nok vælge et mere detaljeret
kort, hvor farverne er angivet

> Min lærer begyndte at påstå, at der på denne "bagside" af hjelm fyr
> også var lys.
> Er det korrekt, eller talte vi forbi hinanden?

Det er min klare opfattelse, at din lærer har ret!

MVH

Fra : Jan T Pharo

Dato : 12-10-03 22:52

Sun, 12 Oct 2003 22:38:04 +0200, "Kurt Becher"
<kurtbecherUknowwhat2do@pedal.dk>;
<3f89bb60$0$45351$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Hvis jeg skulle sejle i det område, ville jeg nok vælge et mere detaljeret
>kort, hvor farverne er angivet

(Peter Nørkjær)

>Det er min klare opfattelse, at din lærer har ret!

Jeg tjekkede lige nu i garmin-kortet (BlueChart);
der er (fra syd mod vest) grønt (over Bjarkes grund) - hvidt (mellem
Bjarkes grund og Øreringene) - rødt (over Øreringene) - grønt (over et
større grund) - hvidt (sejlrenden syd for Klokkegrund) - rødt (over
Klokkegrund) - så den store hvide sektor trekvart rundt.

(jo, og det passer med det, man observerer på stedet...)

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 13-10-03 00:12

> Det er min klare opfattelse, at din lærer har ret!

Ja, det tænkte jeg nok...

Men I skal alle have mange tak for en kort :) indføring i hvordan disse kort
virker.

/Peter

Fra : Kurt Becher

Dato : 13-10-03 01:14

Peter Nørkjær wrote:

> Ja, det tænkte jeg nok...
>
> Men I skal alle have mange tak for en kort :) indføring i hvordan
> disse kort virker.
>
> /Peter

Hejsa

Har du ikke kort 1 eller kort A eller hva' det nu hedder nu om dage???

Det er altså en nødvendig bibel!

MVH

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 13-10-03 07:51

> Har du ikke kort 1 eller kort A eller hva' det nu hedder nu om dage???
> Det er altså en nødvendig bibel!

Jo jo, jeg har et helt bibliotek, så det er meget muligt, at jeg har overset
noget der i, men jeg synes nu ikke lige det med vinklerne står der - altså
at nogle vinkler af fyret ikke er gengivet i oversigtskort.

Men fair nok, det ligger jo muligvis i ordet "Oversigtskort".

Det ville også komme bag på mig, hvis jeg som total novice lige pludselig
kunne spotte en fejl i kortet... :)
/P

Fra : Ivar Holm

Dato : 13-10-03 12:55

Lige en præcisering:

22 - 17 M angiver fyrets LYSEVNE. Det er ikke sikkert, at du kan se det så
langt. Hvis du sidder med numsen i havoverfladen, så tillader
kimingsafstanden "kun", at du ser Sjællands Rev Fyr i en afstand af cirka 12
sømil - og så skal der være fuld sigtbarhed.

M.v.h.

Ivar Holm