klap-sene
Fra : skingur

Dato : 11-10-03 07:32

Hej... hvem ved noget om klap-sener?
Min lille islænder har desværre fået sådan eeen... nu står han viklet
ind i bandager, der skal fordele trykket fra hævelsen omkring senen. Han
skal stå på hårdt underlag for ikke at træde forkert, men må gerne gå i
løsdriften med de andre. Hvis han stod i boks skulle jeg trække ham 2 x
en halv time hver dag.

Han halter ikke så meget nu, men senen er meget hævet stadigvæk. Skaden
skete formodentlig i søndags, dvs der er gået knap en uge. Han skal stå
med bandagen i 14 dage ialt. Hvad så derefter?

bekymrede hilsener, Chrisitna

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 11-10-03 09:58

Hej

Har pt en hest som står med klap sene.
Han skal dog scannes på mandag.
Han har stået stille i 2½ månede, og først på mandag ved jeg om det bliver
til ridehest igen.
Det er fiber i senen som er sprunget, der findes to slags klap sener der
hvor senen klapper helt og der hvor fiberne springer i senen, min har den
sidste.
Hesten må ikke gå på fold med andre da de ikke må have kontakt til de andre
heste, da de kan ophise den skadet hest til at bukke og løbe.
Normalt er det kun trav og military heste som får disse skader, men det sker
i dag mere og mere for vores rideheste. Det er meget vigtigt at få scanet
hesten så man kan se hvor stort omfang skaden er.
Hvis hesten kommer igang igen, skal den rides normalt efter genoptræningen,
men opvarmnings perioden skal forlænges med ca 10 min. Det kan ske at sådan
en skade kan komme igen på samme ben da hesten jo er lidt svager på dette
ben. Og kun ridning vil vise dette.
Hvis du har mulighed så få fat i noget som dyrlægerne kalder for løgsuppe,
det er ganske godt.

Har du haft dyrlæge og fået hesten scanet?
Hvis du vil vide mere er du velkommen til at skrive til mig eller ringe:
Camilla@fruergaard.com

Fra : skingur

Dato : 11-10-03 10:14

"Camilla Fruergaard" skrev d. 11-10-03 09:58 dette indlæg :

hej..ja, jeg har haft dyrlæge. han sagde, at han ikke syntes det kunne
betale sig at scanne, da det ofte ikke viser det reelle omfang af
skaden. Han menrte sagtens den kunne gå i løsdriften med de andre heste.

jeg flytter nu hesten til et sted, hvor den kan stå på boks om natten og
ellers kun gå sammen med een anden islænder, der også er syg...

Det der løgsuppe, hvad er det?

kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 11-10-03 18:26

> [...]
>
> jeg flytter nu hesten til et sted, hvor den kan stå på boks om natten og
> ellers kun gå sammen med een anden islænder, der også er syg...

(klip)

Det er tit godt for en syg hest at gå i en lille flok eller i tosomhed. Der
vil han forhåbentlig hurtigt komme sig igen. Nu var I jo lige nået så langt
sammen. Held og lykke med hans ben.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : skingur

Dato : 12-10-03 09:41

"Anet" skrev d. 11-10-03 18:26 dette indlæg :
> [...]
tosomhed. Der
> vil han forhåbentlig hurtigt komme sig igen. Nu var I jo lige nået så

Ja, det er bare SÅ ærgeligt. Vi var nået til at kunne skridte hjem for
laaange tøjler, kunne jorde af sted og stoppe igen og han er blevet mere
løsgjort efter jeg fandt ud af at sadlen ikke passede. Nu står den på
trækture i skridt. Nå,- jeg får råd til at spare sammen til en sadel og
vi kan træne en masse horsemanship fra jorden. Han keder sig og bliver
tvær, når han ingenting må lave, så det kan være svært at fastholde hans
opmærksomhed.

Nu skal jeg på ridelejrferiekursus i en hel uge med min mors hest,
glæder mig. Vejret er perfekt!

Tak for kommentarene.

Kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 12-10-03 10:49

> [...]
> vi kan træne en masse horsemanship fra jorden. Han keder sig og bliver
> tvær, når han ingenting må lave, så det kan være svært at fastholde hans

(klip)

Hvilken sadel havde du til ham? Hvilken sadel regner du med at vil passe ham
og hvor og hvem vil du købe den? Jeg har selv en hest der er lidt svær at
ligge sadel på. Hun har ikke ret meget sadelleje og så glider sadlen frem.
Jeg har prøvet mange sadler på hende og har så fundet den der ligger bedst.
Det er en sadel med indbygget stopgjord og så har jeg lige investeret i et
antiglidunderlag som jeg gerne skulle få med posten på mandag.
prøv at gå ind på den her side http://www.parelli.dk/ under "om PNH" og lav
nogle af de øvelser der er under "7 games". Måske at han vil syntes at det
er sjovt.

> Nu skal jeg på ridelejrferiekursus i en hel uge med min mors hest,
> glæder mig. Vejret er perfekt!

(klip)

Hvad er det for et ridelejrferiekursus? Hvad skal I lave der? Er det kun med
islændere?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-10-03 09:52

skingur skrev i meddelelsen
>Det der løgsuppe, hvad er det?

Løgsuppe bruges meget til travheste, og det er noget du selv laver. Nu hvor
gruppen har været så geniale at få den eneste med viden på det felt til at
holde med at skrive her, så ved jeg ikke hvor du får opskriften og
brugsanvisning ud over at du kan prøve at ringe til en travtræner - men
deres råd er selvfølgelig
ikke gratis.

Hilsen Anders Sørensen

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 13-10-03 19:01

Jubii min hest er erklæret for rask. og genoptræningen kan begynde. det har
været tre lange måneder men det hele vær....

Fra : Anet

Dato : 14-10-03 12:54

"Camilla Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

> Jubii min hest er erklæret for rask. og genoptræningen kan begynde. det
har
> været tre lange måneder men det hele vær....

(klip)

Nej, hvor dejligt for dig. Så er der håb for at andre heste også bliver
ridebare igen. Skriv fortsat hvordan det går med genoptræningen.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 14-10-03 19:06

Hele dagen har jeg gået med sommerfugle i maven. i dag skulle det ske, for
første gang i 2½ månede skulle jeg sidde på min heste igen noget som jeg
ikke troede ville ske igen.

Det var somom han viste hvad der skulle ske, for han var ret vågen.
Med lidt besvær fik vi sadlet op da vi ikke var helt enige om hvor hurtigt
det skulle gå.
Da vi sammen forlod staldgangen forgik det i trav. vi nåede lige uden for
døren. hvor han vente rundt, kiggede på de andre heste som gik på folden.
Også gik han ellers i vejeret. en hest på 1.75 bliver ret stor når den skal
gå på to ben.
Han skulle lige vise sig over for de andre

Da jeg først kom i sadlen med en del sved på panden, tog vi et par lette
hop, og så skridtet han der ud af for der skulle jo laves noget. men
skuffelsen kom hurtigt, efter et kvarter hoppe "mor" af og trak ham ind i
stalden igen, så var det over....
Hvor på at jeg måtte fortælle ham at vi skulle jo lige igennem
genoptræningen før der skulle harbejdes rigtigt.

Så vi må på den igen i morgen og forlænger her med "hele" 2 minuter.

Hvor er det dejligt at sidde på ham igen,...

Fra : Anet

Dato : 15-10-03 15:33

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Det der løgsuppe, hvad er det?
>
> kh Christina

(klip)

Løg er fra gammel tid kendt som en god og helbredende plante. Den indeholder
store mængder af vitaminer, mineraler og sporstoffer. De virksomme stoffer i
løg er bakteriedræbende og virker fremmende på fordøjelseskirtlerne. Men
modsat så falder f.eks fedt, sukker, kolesterol og andre skadelige stoffer i
blodet. Mange bruger løg til at bekæmpe allergi med også på grund af den
rensende effekt. Hvis man giver sin hest friske løg, så vil dens mave og
tarmfunktion forbedres og derved vil appetitten stige betydelig også. Dette
kan udnyttes ved heste som mangler appetit, eller som er nervøse eller som
skal gå høje konkurrencer (heste under stort træningsmæssigt pres). Det vil
give hesten et stærkere immunforsvar, og det vil øge hestens almene
velbefindendehed i det hele taget. Der findes et stof i løg som vil give
hesten bedre helbredelsesmæssige kræfter ved f.eks længerevarige sygdomme og
længe stilstående heste pga. f.eks benskader.
Nu er det ikke alle heste der vil spise rå løg og derfor kan man give løg et
opkog. Skær hele løget ud (med top og det hele), og kog det og giv det
dagligt til hesten. Doseringen pr. hest vil være ca. 50-200 gram pr. dag.
Alt efter hvor stor hesten er i højde og drøjde. Man skal bruge hele
løgplanten for at få alle de gode virkninger med. Løgen skader ikke hesten,
så man kan ikke komme til at give den en overdosering af det. Men man skal
lige tænke sig om når man giver sin hest løg, for i dag er alt jo sprøjtet
og behandlet hos bønderne. Denne sprøjten og kemikalier de kan ødelægge
noget af virkningen, så allerhelst skal man bruge økologiske løg som er
sprøjtefri og ubehandlede.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anders Sørensen

Dato : 16-10-03 10:43

Anet skrev i meddelelsen . Doseringen pr. hest vil være ca. 50-200 gram pr.
dag.
>Alt efter hvor stor hesten er i højde og drøjde.

Løgsuppe mod klap-sene er et omslag på senen, og ikke beregnet til fodring.
Løgsuppe skal anvendes med forsigtighed, da der kan forekomme ætsninger af
huden.

Kilde: Stig H. Johanson - travtræner i Sverige.

Løgsuppe kan ikke tilrådes til indvortes brug, pga. risiko for kolik og
diarre. Løgsuppe har en blistrende virkning og kan give betydelige
hudskader.

Kilde: Peter Bønnebæk - dyrlæge i Linde.

Anders Sørensen

Fra : Anet

Dato : 16-10-03 13:54

"Anders Sørensen" <kastanjet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
fodring.
> Løgsuppe skal anvendes med forsigtighed, da der kan forekomme ætsninger af

(klip)
Det er vist en anden løgsuppe du fortæller om end den jeg kender. For den
jeg kender bruges ikke/er ikke beregnet som omslag.

> Løgsuppe kan ikke tilrådes til indvortes brug, pga. risiko for kolik og
> diarre. Løgsuppe har en blistrende virkning og kan give betydelige
> hudskader.
>
> (klip)
Ikke ifølge de gamle huskeråd og brug. Vi har flere gange brugt det i årenes
løb og har aldrig haft en hest der har taget skade af det. Tværtimod har vi
haft gode resultater med det.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 16-10-03 19:53

> [...]
> diarre. Løgsuppe har en blistrende virkning og kan give betydelige
> hudskader.
>
> Kilde: Peter Bønnebæk - dyrlæge i Linde.

Så kom travfolket på banen igen, af og til tænker jeg på om I mon har
trukket travkasketten så langt ned, at I ikke vil høre på andre end jer
selv.

Fra : Lars

Dato : 18-10-03 11:02

Matilde Bøgh skrev i meddelelsen >Så kom travfolket på banen igen, af og til
tænker jeg på om I mon har
>trukket travkasketten så langt ned, at I ikke vil høre på andre end jer
>selv.

Eller var det Annettes fanklub som konsekvent giver alle der ikke er enige
med hende mundkurv på..............

Jeg har forresten ikke travkasket på, jeg har nemlig en araber *gg*

Lars

Fra : Anet

Dato : 18-10-03 12:01

"Lars" <ls@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med hende mundkurv på..............
>
> Jeg har forresten ikke travkasket på, jeg har nemlig en araber *gg*

Sorry, Lars eller hvad du nu hedder rigtig......jeg skriver herinde fordi
jeg syntes, at det er en interessant gruppe at være i og fordi jeg har
heste. Jeg skriver forresten også i flere andre grupper. Jeg skriver seriøst
herinde og syntes at din barnlige kommentar lader jeg stå her
alene...................

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Lars

Dato : 19-10-03 13:28

Anet skrev i meddelelsen>
> [...]
seriøst
>herinde og syntes at din barnlige kommentar lader jeg stå her

Jeg skrev til Matilde............ Og det gjorde jeg, fordi jeg er træt af at
mange af trådene ender med at gå op i hat og briller!

Når du nu vælger at svare, så synes jeg faktisk at dit svar er meget i tråd
med de problemstillinger som jeg forsøger at belyse i tråden, er det
virkeligt nødvendigt?
Du synes mit navn er mærkeligt eller mistænkeligt (???????? - hvad forventer
du af mig, at jeg sender mit personnummer som bevis for min
identitet??????????), og så kalder du min kommentar for
barnlig.............. Hvor seriøst synes du selv, du er lige nu?
Kan vi for nemhedens skyld fortsætte denne debat i den anden tråd, inden den
her også kommer til at løbe totalt af sporet?

Lars

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 19-10-03 19:10

> [...]
den
> her også kommer til at løbe totalt af sporet?

Ups, var der én der følte sig trådt over tæerne? Vi er heldigvis nogle der
tør stå ved vores identitet herinde.
Lars....

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-10-03 20:32

On Sun, 19 Oct 2003 20:10:08 +0200, "Matilde Bøgh"
<matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote:

>Ups, var der én der følte sig trådt over tæerne? Vi er heldigvis nogle der
>tør stå ved vores identitet herinde.

   Jeg synes ærlig talt at du er meget ubehagelig nu :(( Hvornår
kommer der noget sagligt om heste fra din hånd igen? Og hvorfor er det
så svært at se at begge fraktioner har "gjort i nælderne" og så blive
enige i at I har været lige gode om det og så blive gode venner igen i
en fart?

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 19-10-03 20:54

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ærlig talt at du er meget ubehagelig nu :((

Det var da noget af en reaktion der kom fra Lars, hvis nogle skrev det til
mig tror jeg ikke engang jeg ville have forstået spørgsmålet.

Hvornår
> kommer der noget sagligt om heste fra din hånd igen?

Når der kommer spørgsmål der er inden for min rækkevidde. Jeg ved ikke alt.

<Og hvorfor er det
> så svært at se at begge fraktioner har "gjort i nælderne" og så blive
> enige i at I har været lige gode om det og så blive gode venner igen i
> en fart?

Hvor er det jeg har gjort i nælderne?

Trine, du siger du ikke tager parti, fint nok men det er ikke lige den
opfattelse jeg har.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 19-10-03 21:12

On Sun, 19 Oct 2003 21:54:07 +0200, "Matilde Bøgh"

>Det var da noget af en reaktion der kom fra Lars, hvis nogle skrev det til
>mig tror jeg ikke engang jeg ville have forstået spørgsmålet.

   Hvilket spørgsmål? Jeg synes ikke at han har været uklar i
sine indlæg?

><Og hvorfor er det
>
>Hvor er det jeg har gjort i nælderne?
>
>Trine, du siger du ikke tager parti, fint nok men det er ikke lige den
>opfattelse jeg har.

   Jeg skriver jo for pokker ikke at DU har gjort i nælderne -
men at I alle var lige gode om at de tråde kom derud hvor de gjorde.
Hvor mange gange skal jeg skrive det? :((
   Hvor har jeg i øvrigt taget parti? Jeg vil ærlig talt godt ha
nogle eksempler for så har jeg udtrykt mig forkert. Jeg har netop
forsøgt _ikke_ at tage parti for nogen fordi jeg mener at alle har
været lige gode om at slå i bolledejen når det gælder disse vilde
diskussioner hvor alle er gået efter manden i stedet for bolden.

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 19-10-03 22:32

> Hvilket spørgsmål? Jeg synes ikke at han har været uklar i
> sine indlæg?

Jeg hentyder til måden hvorpå han reagerede på Antes hentydning til hans
identitet- tyv tror anden stjæler, og det var en meget kraftig raktion han
kom med.

> Jeg skriver jo for pokker ikke at DU har gjort i nælderne -
> men at I alle var lige gode om at de tråde kom derud hvor de gjorde.
> Hvor mange gange skal jeg skrive det? :((
> Hvor har jeg i øvrigt taget parti?

Ved kun at kommentere på Anet og mine reaktioner overfor Lene og co., og
ikke den anden vej også.
(du piller brudstykker ud af vores indlæg, men ikke fra de andres)

Hilsen Fru Studs.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 08:13

On Sun, 19 Oct 2003 23:32:14 +0200, "Matilde Bøgh"
> [...]

>identitet- tyv tror anden stjæler, og det var en meget kraftig raktion han

   Blot fordi Lars har valgt kun at benytte sit fornavn bliver
han straks mistænkeliggjort. Jeg forstår godt at han blir forurettet
over det. Bortset fra det - jeg har ofte overvejet at jeg burde fjerne
mine efternavne og kun præsentere mig med Trine - eller med det fine
"dæknavn" jeg allerede benytter mig af på mit job. Jeg sidder i en
kundeservicefunktion og vi oplever desværre trusler på livet (!) - jeg
har derfor måttet bede om at "hedde noget andet" for ikke at få mit
unikke navn frem.

>Ved kun at kommentere på Anet og mine reaktioner overfor Lene og co., og
>ikke den anden vej også.
>(du piller brudstykker ud af vores indlæg, men ikke fra de andres)

   Det har jeg ofte gjort. Denne gang mener jeg dog at _du_
vælger at fortsætte noget mod en der slet ikke var med i det
oprindelige parløb fordi du har fået travløb på hjernen. :( Derfor
vælger jeg at henvende mig til dig - og bruge dit indlæg til at skrive
ud fra. Bemærk venligst at jeg stort set ikke klipper noget af det du
skriver. Og at jeg citerer hele blokke. Ikke klipper halvdelen af en
blok ud for at få det jeg mener frem. =)

Fra : skingur

Dato : 20-10-03 07:29

Nu er der så gået knap 14 dage. Skenkurs sene er stadig lidt hævet og
han halter stadig lidt. I morgen ryger bandagen af, og så må jeg ringe
til dyrlægen og høære, hvordan pokker jeg skal forholde mig.
Jeg har flyttet ham til et lille sted, hvor han går sammen med en hoppe,
han kender godt...hun har lav blodprocent, så de kan gå og rekreere sig
sammen. De går og hygger, nusser hinanden lidt, hvilket er godt for dem
begge...ingen stress, fred og ro. Om natten står de i rare bokse.
Jeg håber og krydser fingre for, at han bliver til hest igen, andet er
sgu ikke til at bære. Jeg elsker den lille røde ting over alt på
jorden!!!!
De får luksusfoder, ekstra vitamniner og mineraler, godt hø og
gulerødder til natmad. Jeg skal have købt et ellet andet jeg har glemt
hvad hedder, der stimulerer ledvædsken.

Ridelejrferiekurset... var både for islændere og alm. heste/ponyer. Det
var helt kanon og den sidste dag töltede min mors rare, pasagtige hest
bare derudaf. Succesen gentages til sommer, så interesserede kan maile
mig på¨
christina underskår schmidt snabela get2net.dk (ingen mellemrum og et
underskår er en _ !!!)

Kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 20-10-03 08:19

On Mon, 20 Oct 2003 06:29:07 GMT, "skingur" <skingur.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg håber og krydser fingre for, at han bliver til hest igen, andet er
>sgu ikke til at bære. Jeg elsker den lille røde ting over alt på

   Jeg kan fortælle at vi har en araberblanding stående ude hos
os der har haft klapsene to (!) gange og som stadig er gående. Og hun
går lystigt både let dressur, let springning og i terrænet. Det skal
nok gå altsammen - ellers er der slet ikke retfærdighed til =)

>De får luksusfoder, ekstra vitamniner og mineraler, godt hø og
>gulerødder til natmad. Jeg skal have købt et ellet andet jeg har glemt
>hvad hedder, der stimulerer ledvædsken.

   Mon ikke det er noget med glucosamin?

> [...]
>mig på¨
>christina underskår schmidt snabela get2net.dk (ingen mellemrum og et

   =) Jeg tror aldrig jeg får taget mig sammen til at komme på
ridelejr med min gamle hest - men jeg har lige lavet en aftale med en
fra vores stald om at "de gamle røde" da skal ud og gå en let distance
her til sommer. Det skal vi da ;)

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 19-10-03 19:09

"Lars" <ls@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller var det Annettes fanklub som konsekvent giver alle der ikke er enige
> med hende mundkurv på..............

Mundkurv? Hvis det er så let, så er det da fordi folk ikke har noget særligt
at byde på.

> Jeg har forresten ikke travkasket på, jeg har nemlig en araber *gg*

Okay , jamen jeg har bare slet ingen kasket på når jeg debatterer, det gør
debatten langt mindre god når folk er for snævre i deres syn.

Fra : skingur

Dato : 20-10-03 08:06

Og nu har jeg ringet til dyrlægen, der med tordenrøst udtalte at "det jo
ikke lyder godt" da jeg fortalte, at han stadig er lidt hævet...
Nu venter vi på at flemming dyrlæge vender hjem fra argentina, så kan
han måske sige noget klogt!!!!

mvh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-10-03 08:28

> [...]
> ikke lyder godt" da jeg fortalte, at han stadig er lidt hævet...
> Nu venter vi på at flemming dyrlæge vender hjem fra argentina, så kan

Puha, ventetiden er aldrig ret sjov Jeg krydser fingre for den lille
røde!
Held og lykke, og lad os høre hvad dyrlægen siger.

Mange tanker fra Nina.

Fra : skingur

Dato : 22-10-03 08:20

"Nina Svanholm" skrev d. 20-10-03 08:28 dette indlæg :
> [...]
lille
> røde!
> Held og lykke, og lad os høre hvad dyrlægen siger.

Hej.. ja, han sagde at det ville være en RIGTIG god ide at lade hesten
stå i tre måneder! Så det gør jeg! Når vejret begynder at arte sig til
foråret, kan han så småt komme igang igen. Jeg er ude ved ham næsten
hver dag og nussepusse (og ordne stald m.m!), så han ikke tror jeg helt
har opgivet/ glemt ham! Han ser ellers godt ud... blank og kernesund og
glad! Der er bare liiiige det dumme ben!
Nu har veninden og jeg købt en shetlandshingst på 5 måneder... den vil
jeg så begynde at træne, når den er vænnet fra og er kommet godt i
stald!

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina Svanholm

Dato : 23-10-03 10:09

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> skrev i en

> Hej.. ja, han sagde at det ville være en RIGTIG god ide at lade hesten
> stå i tre måneder! Så det gør jeg!

Fint, så har du ihvertfald gjort hvad du er blevet rådet til.

> [...]
> har opgivet/ glemt ham! Han ser ellers godt ud... blank og kernesund og
> glad! Der er bare liiiige det dumme ben!

Tror også det er vigtigt at man ikke kommer for langt væk fra ham
socialt -hvis du forstår hvad jeg mener....

> Nu har veninden og jeg købt en shetlandshingst på 5 måneder... den vil
> jeg så begynde at træne, når den er vænnet fra og er kommet godt i
> stald!

Okay, hvad skal den trænes op til? -den er vel for lille til at i kan ride
på den?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : skingur

Dato : 24-10-03 08:08

"Nina Svanholm" skrev d. 23-10-03 10:09 dette indlæg :

> Tror også det er vigtigt at man ikke kommer for langt væk fra ham
> socialt -hvis du forstår hvad jeg mener....

chris:
ja, jeg tror det er endog MEGET vigtigt at hesten føler sig elsket og
værdsat, selvom den ikke kan rides på. Jeg har ofte set heste blive
triste, sure og "frække", fordi de ikke bliver brugt. Jeg tror, de føler
sig overset og forstår ikke, hvorfor der pludselig ikke er nogen, der
har interesse for dem længere. Så Skenkur bliver pussenusset ligeså
meget, som han plejer.. jeg elsker at strigle-børste-nusse-småsnakke! Og
senere kan jeg trække ture med ham!

> [...]
stald!

> Okay, hvad skal den trænes op til? -den er vel for lille til at i kan

chris:
ha, ha - nej, der går lige en tre år, inden man kan ride på den! Men den
har slet ikke været i hænder endnu, så den skal "tæmmes", dvs gøres
kysse-klar, lære at få løftet ben, ordnet hove, strigles, vænnes til
blafrende presseninger og trafik, lære at gå pænt mv mv. Senere skal den
så både køres til og rides til. Og derefter... medmindre vi har fået
børn (hvad jeg tvivler på!!) skal den sælges dyrt!!!! man kan få en
6-8000 for velredne, veltilkørte shetlændere. Og ham her har ovenikøbet
en umådelig lækker, chokoladebrun farve!

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 24-10-03 08:13

> børn (hvad jeg tvivler på!!) skal den sælges dyrt!!!! man kan få en
> 6-8000 for velredne, veltilkørte shetlændere. Og ham her har ovenikøbet
> en umådelig lækker, chokoladebrun farve!

Hvor meget må man veje for selv at tilride sådan en sag?

:Pia

Fra : Anet

Dato : 24-10-03 08:41

> Hvor meget må man veje for selv at tilride sådan en sag?
>
>(klip)

En shetlænder kan bære op til 100 kilo. Det lyder af meget vægt men det er
også nogle små stærke væsener som er godt og kraftigt bygget. Om
shetlænderen lige har godt af at bære 100 kg hver dag det er jo så ikke
sikkert.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 24-10-03 09:07

"Anet" <anet49FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> også nogle små stærke væsener som er godt og kraftigt bygget. Om
> shetlænderen lige har godt af at bære 100 kg hver dag det er jo så ikke

Ja, det blev godt nok nævnt for et stykke tid siden, hvor jeg skrev, at det
kunne jeg ikke helt forstå.... Jeg prøvede derefter at sætte mig op på min
lille shetlænder, og hun kunne da også godt bære mig, men benene rystede en
smule pga. vægten, og jeg vejer 50 kg., så jeg ville tvivle stærkt på, at
hun kunne bære 100 kg.

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Eriksen

Dato : 24-10-03 09:59

"Marlene" <tunnefjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

..

> [...]
en
> smule pga. vægten, og jeg vejer 50 kg., så jeg ville tvivle stærkt på, at

Ja, jeg tør da heller ikke udsætte min shetter for min vægt (fnis!), selv om
han er en god, solid shetter på 1 m, og jeg "kun" vejer 75 kg, og altså
burde have endnu 25 kg at gå på....
Selvom jeg skal indrømme at jeg tit har haft lyst til at prøve....

Mette - som forøvrigt mener at have hørt at en shetter må bære op til 50 kg?

---

Fra : Jon Eriksen

Dato : 24-10-03 10:01

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selvom jeg skal indrømme at jeg tit har haft lyst til at prøve....
>
> Mette - som forøvrigt mener at have hørt at en shetter må bære op til 50

Forresten kom jeg lige til at tænke på om nogen af jer ved, hvor meget sådan
en fætter kan trække?

Mette

---

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-10-03 19:19

On Fri, 24 Oct 2003 11:01:17 +0200, "Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk>
wrote:

>Forresten kom jeg lige til at tænke på om nogen af jer ved, hvor meget sådan
>en fætter kan trække?

   Shetteren er kendt for at være verdens stærkeste hest i
forhold til størrelsen. Jeg mindes at have hørt at sådan en kan trække
op mod 500 kg når den er i træning. Husk på at de gennem mange år er
blevet anvendt som trækheste i minerne i Skotland - altså som kulheste
=)

Fra : Jon Eriksen

Dato : 25-10-03 09:20

> [...]
> op mod 500 kg når den er i træning. Husk på at de gennem mange år er
> blevet anvendt som trækheste i minerne i Skotland - altså som kulheste

500 kg! Det var godt nok en sjat! Da vi købte vores og begyndte at køre
med ham, var jeg lidt nervøs for om han kunne trække 2 personer, for i
starten var det som om han dårlig kunne skille benene ad, når vi begge sad
i vognen. Senere fandt jeg ud af at han er ret doven, for når det passer
ham, kan han sagtens drøne afsted i galop med os begge i vognen. Han skal
bare have med startsvinget. Den ene dag jeg var ude og køre med ham
alene, kom vi til en opad bakke, og jeg tænkte om jeg skulle hoppe ud af
vognen, for han virkede som om det var tungt - lige indtil vognen kørte over
en gren der knækkede. Så var det fuld galop hele vejen op ad bakken uden
problemer!!

Mette

---

Fra : Anet

Dato : 25-10-03 09:41

> [...]
over
> en gren der knækkede. Så var det fuld galop hele vejen op ad bakken uden

(klip)

Åh, en udspekuleret lille shetter.....*griner*, men den kom da bare til at
afsløre sig selv alligevel. Hvad kan vi lære af det????? Joh, at med
ærlighed kommer man længst her i livet.....*smiler*

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Jon Eriksen

Dato : 25-10-03 16:23

> [...]
> afsløre sig selv alligevel. Hvad kan vi lære af det????? Joh, at med
> ærlighed kommer man længst her i livet.....*smiler*

Ja, det tog mig lidt tid at lure ham, for han viste sig jo at have astma da
vi købte ham, men dyrlægen sagde at han bare havde godt af lidt motion
( hesten altså, ikke dyrlægen...jo,ved nærmere eftertanke ville han måske
også have godt af lidt
motion.), sålænge det skete på hestens præmisser. Så jeg var så bange for
at presse ham til noget han måske ikke kunne klare. Men i foråret blev han
frisk og holdt op med at hoste, og ville stadig ikke flytte futterne -
indtil han afslørede sig selv den dag.
Heldigvis er han stadig hostefri, og jeg hååååber det ikke kommer igen denne
vinter.

Mette

---

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-10-03 08:35

> [...]

> triste, sure og "frække", fordi de ikke bliver brugt. Jeg tror, de føler
> sig overset og forstår ikke, hvorfor der pludselig ikke er nogen, der

Det var sådan min Fjordfjums blev, dengang hun ikke kunne rides på
mere -synd........

Så Skenkur bliver pussenusset ligeså
> meget, som han plejer.. jeg elsker at strigle-børste-nusse-småsnakke! Og
> senere kan jeg trække ture med ham!

Ja, det er så skønt, specielt her om vinteren elsker jeg at stå i stalden og
pussenusse som du skriver

> [...]
> 6-8000 for velredne, veltilkørte shetlændere. Og ham her har ovenikøbet
> en umådelig lækker, chokoladebrun farve!

Okay, jamen god fornøjelse så -tror du ikke det bliver svært at sælge
den bette fyr når den tid kommer? -der har man jo ligesom knyttet sig til
ham og så´en.........det kunne selvfølgelig også være en anledning til at få
nogle børn

Venlig hilsen Nina Svanholm.