?? GPS fråga ??
Fra : Henric

Dato : 10-10-03 23:50

Hej. Jag sitter här och letar efter GPS och det är inte lätt.
Jag har kikat på Garmin 176 GPS och Lowrance Globalmap3200. Och nu funderar
jag på det här med kartor. En i GPS finns en baskarta och om man behöver
andra vatten måste man väl ladda upp dessa? Räcker baskartan (man får om man
köper en GPS i Sverige) om jag vill ha vattnet utanför Simrishamn till
exmpel?
Lönar det sig om min kompis köper en i USA eller kostar extra minneskort och
kartor så pass mycket att det äter upp förtjänsten med att handla i USA?

Vidare funderar jag på VHF. Fast monterad eller handburen? En del säger fast
för man får bättre räckvidd och andra säger handburen då detta innebär att
man kan ta med sig radion över bord.

Tacksam för alla svar.
Mvh Henric

Fra : Marek

Dato : 11-10-03 07:16

Det beror på hur du vill använda GPS-en. En variant är en mycket enkel GPS
med kommunikationsmöjlighet och en bärbar PC (som du kanske har tillgång
till ändå) samt sjökortsprogram eller inskannade kartor/sjökort. Om man har
en ruffad båt med navigationsplats går det utmärkt att köra så, så länge det
går att strömförsörja PC-n med båtens 12V-elsystem. Samma gäller om man är
på land och har tillgång till bil.

Den enklaste typen av GPS består endast av antenn och mottagare (12 st
parallella) samt en serielänk (NMEA), dvs. helt utan display och knappar.

En fast monterad VHF ger längre räckvidd endast om antennen är monterad
relativt högt. Visserligen brukar sådana även kunna köras på högre effekt,
men detta har mindre betydelse än antennhöjden. Räckvidden i sjömil blir
ungefär 2 gånger kvadratroten ur sändarantennhöjden över havet plus samma
formel för mottagaren. Om mottagaren är en landstation med 144 meters
antennhöjd och din egen antennhöjd är 9 meter blir räckvidden cirka 2 x 12 +
2 x 3 sjömil = 30 sjömil.

En variant kan vara en bärbar VHF med extra (högt monterad) antenn.

/Marek

Fra : Niels B

Dato : 20-11-03 09:27

Noget sådan kan man købet til PC i Danmark. Det hedder det Levende Søkort og
koster kun 850 kr.