Hvordan gemmes referater i en database
Fra : Troels Rasmussen

Dato : 09-10-03 15:05

Hej alle

Jeg har et spørgmål angående, hvodan jeg skal gemme en række referater
i en database.

Jeg skal cirka hver måned lægge et referat fra et bestyrelsesmøde ud
på internettet. Jeg vil gerne gemme disse referater i en database.
(MySQL/PHP).

Mit spørgmål går på, hvordan jeg gør det bedst. Jeg kan se to muligder
for mig.

1. Enten opretter jeg en tabel for hvert referat. I hver af disse
tabeller opretter jeg en ny række for hvert afsnit i referatet.

2. Eller jeg gemmer hvert referat i én række og samler alle
referaterne i én tabel.

Jeg sværger mest til den sidste metode, da jeg så kan have alle
referater samlet i en tabel. Men det betyder at der kommer html-koder
ind i databasen.

Er det "tilladt" at gemme html-koder i en database eller er det
dårligt databasedesign?

På hvilken måde skal jeg gemme referaterne?

Hilsen

Troels Rasmussen

Fra : Jimmy

Dato : 12-10-03 20:27

"Troels Rasmussen" <troels@hamrum.dk> wrote in message
> [...]
>

> 1. Enten opretter jeg en tabel for hvert referat. I hver af disse
> tabeller opretter jeg en ny række for hvert afsnit i referatet.

Skidt - Rigtigt skidt.

> 2. Eller jeg gemmer hvert referat i én række og samler alle
> referaterne i én tabel.

God ide.

> Jeg sværger mest til den sidste metode, da jeg så kan have alle
> referater samlet i en tabel. Men det betyder at der kommer html-koder
> ind i databasen.

Hvorfor kommer der HTMl i?

> Er det "tilladt" at gemme html-koder i en database eller er det
> dårligt databasedesign?

Det er tilladt, men det er generelt ikke tilrådeligt af flere grunde, bl.a.,
at du ikke kan søge i data og beslutter du at præsentere dine data på en
anden måde vil det være besværligt.
Som hovedregel skal man kun gemme tekst, da php-enden så klarer layout.

> På hvilken måde skal jeg gemme referaterne?

Da jeg ikke kender strukturen på dine referater er her et hurtigt forslag:

referat
-------
Moede_Dato
Deltagere
Referent
Tekst

Ovenstående er på *ingen* måde perfekt, men hvis du *kun* skal lægge
referater ud på nettet og du ikke kræver større grad af fleksibilitet vil
det være et hurtigt hack, der fungerer.

Mvh
Jimmy

Fra : Troels Rasmussen

Dato : 13-10-03 20:05

On Sun, 12 Oct 2003 21:26:36 +0200, "Jimmy"
<nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote:

> [...]

>Ovenstående er på *ingen* måde perfekt, men hvis du *kun* skal lægge
>referater ud på nettet og du ikke kræver større grad af fleksibilitet vil

Tak for dit svar Jimmy.

Jeg har stadig et par spørgmål.

Du giver mig et forslag til oprettelse af databasetabellen. En af
kolonnerne skal jeg kalde for "Tekst". Jeg går du fra, at du vil have
mig til at gemme selve referatet der.

Så er jeg sådan set tilbage ved begyndelsen. For, hvordan laver man
html-layout på de forskellige overskrifter, afsnit, skrifttyper etc.
i det referat, hvis man ikke skal lægge html-koder ind i databasen?

Vil det være bedre, at vedlægge referatet i en ekstern fil og bruge
mysql til at linke til dokumentet og PHP til at inkludere dokumentet?

hilsen
Troels

Fra : Jimmy

Dato : 13-10-03 22:11

> Du giver mig et forslag til oprettelse af databasetabellen. En af
> kolonnerne skal jeg kalde for "Tekst". Jeg går du fra, at du vil have
> mig til at gemme selve referatet der.

Jo det var tanken.

> Så er jeg sådan set tilbage ved begyndelsen. For, hvordan laver man
> html-layout på de forskellige overskrifter, afsnit, skrifttyper etc.
> i det referat, hvis man ikke skal lægge html-koder ind i databasen?

Det gør du med php.
Hør i .php - det er en meget aktiv gruppe.

> Vil det være bedre, at vedlægge referatet i en ekstern fil og bruge
> mysql til at linke til dokumentet og PHP til at inkludere dokumentet?

Det er også en mulighed.
Det afhænger af dit temperament, kompetence og den grad af fleksibilitet du
ønsker.

Det er f.eks. svært at søge i en tekstfil i forhold til i en database.

Mvh
Jimmy

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-10-03 09:18

On Thu, 09 Oct 2003 16:05:07 +0200, Troels Rasmussen wrote:

> 1. Enten opretter jeg en tabel for hvert referat. I hver af disse
> tabeller opretter jeg en ny række for hvert afsnit i referatet.
Den er unødvendigt kompliceret.

> 2. Eller jeg gemmer hvert referat i én række og samler alle
> referaterne i én tabel.
Der er flere forskellige måder at bryde et dokument ned på i overskrift,
afsnit og underoverskrifter, beslutninger, osv. Hvor grundigt du ønsker
at gøre det, bestemmer du selv.

Personligt tror jeg, at jeg ville kravle under, hvor gærdet er højest og
gemme et helt referat som et XML-dokument (fx. i form af HTML, hvis det
passer) i et BLOB-felt. I samme række ville jeg nok gemme nogle udvalgte
nøgletal for dokumentet såsom hvornår referatet er fra, overskrifter
for emner, der blev diskuteret og måske fremmødte:

Tabel: "referat"
----------------
starttid : TIMESTAMP (primærnøgle)
dokument : BLOB
Primærnøgle: starttid

Tabel: "emne" (ét emne pr. record)
----------------------------------
starttid : TIMESTAMP (refererer "referat")
emneord : VARCHAR(50)
Primærnøgle: starttid+emneord

Tabel: "fremmødte" (refererer evt. til medlemstabel)
starttid : TIMESTAMP (refererer til "referat")
navn : VARCHAR
Primærnøgle: starttid+navn

> det betyder at der kommer html-koder ind i databasen.
På en eller anden måde skal du jo kunne gemme, at et ord fx. er
fremhævet (<em>ord</em>), med mindre du på sindrig vis vil nedbryde dit
referat ned til hvert eneste ord, hvilket jeg vanskeligt kan se værdien
af.