Spørgsmål vedr. sur sål og bidderri...
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-10-03 14:33

Hej med jer.

Er der en venlig person som kan give os svar på følgende...

Hvor lang tid (ca.)tager det,før at sur sål er færdig behandlet med
blåstenpulver ??

En andet stort og meget belastende problem er,at vores lille kæledække
Jonas,som er
Nordbakke,er begyndt at bide i alt ....jeg mener ALT...det startede med
krybbe biderri og
er blevet gradvist værre.
Så nu kommer spørgsmålet så...Kan man smøre et eller andet på,så han stopper
med det pjat.
Vi har forsøgt med at lægge en trækævle ud på folden,men det er jo ikke lige
så sjovt,når det er noget man må,vel

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Michael

Fra : bandit

Dato : 09-10-03 17:07

Hej Michael
Hvornår en hov er færdig behandlet med blåsten afhænger af hvor slemt det
er. Men jeg har gjort sådan i svære tilfælde at ordne hoven hver anden dag
med blåsten i en uge og så en gang om ugen indtil man kan se at det nu er
blevet godt. Hvis det ikke er slemt går det rimeligt hurtig med at blive
godt igen. En uge - 14 dage. Med bidderi, så gjorde vi sådan: vi købte en
flaske hjortetaksolie og smurte på alle de steder hvor der var bidt, det kan
de ikke lide. Når man smørge det på skal hestene ikke være inde, da det
stinker forfærdeligt indtil det er tørt. Hilsen Sanni
"Michael Rasmussen" <michaelrasmussen"Demonaz"@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f85626d$0$54851$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : bandit

Dato : 09-10-03 21:40

Hej igen. I kunne evt. også hænge noget legetøj op til ham inde i boksen,
f.eks. en bold. så han får noget andet at tænke på. På folden gider han nok
ikke bide i alt muligt da der sikkert er mange andre ting som er mere
spændende som f.eks. græs, tørre blade osv.
Hvor længe står han i boksen om dagen kan jo også have en betydning, hvis
han står og keder sig.

Fra : Anet

Dato : 09-10-03 22:04

> [...]
>
> Er der en venlig person som kan give os svar på følgende...
>
> Hvor lang tid (ca.)tager det,før at sur sål er færdig behandlet med

(klip)

Hvorfor bruge blåstenspulver når der er noget som virker meget nemmere og
hurtigere? Jeg har lige kopieret mit tidligere indlæg ind her som svar.
> Den røde biotex indeholder et bestemt enzym som stopper forrådnelsen i
hovens underside (strålen). Fra den ene dag til den anden, vil du kunne se,
at hoven "tørrer" hvor der før har været blødt og lugtende af sur stråle.
Der skal bruges 1 dl flydende rød biotex til 9 dl lunkent vand. Afvask hoven
i blandingen med en børste eller svamp. Du skal ikke skylle efter. Denne
behandling kan de evt. gentage dagen efter, og så er du ude over det. Men
det kræver jo selvfølgelig, at man sørger for at hesten står tørt i dens
boks så den ikke står og "sejler" i vådt underlag. Det er kun rød biotex der
indeholder det enzym så det er kun det vaskemiddel der vil have ovenstående
virkning.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-10-03 06:16

> [...]

spændende som f.eks. græs, tørre blade osv.
Hvor længe står han i boksen om dagen kan jo også have en betydning, hvis

Hej igen.

Jeg skal lige sige at han ikke står inde i hans boks (fast),de 3 dejlige
drenge (læs Heste)
vi har,går i løsdrift.
Vi mener at det er det mest naturlige og det sundeste for dem,hvilket
selvfølgelig vil sige at de
altid har muligheden for at gå ind når de har lyst.

Tak for jeres svar

Hilsen
Michael
Som syntes at det er et træls vejr

Fra : Anet

Dato : 10-10-03 06:25

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussen"Demonaz"@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f863f6b$0$29342$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> selvfølgelig vil sige at de
> altid har muligheden for at gå ind når de har lyst.

Jeres måde at have heste på kan jeg sagtens følge. Det er også blevet mere
og mere inn at have heste i løsdrift. Jeg er selv lige gået i gang med at
lave et læskur på min vinterfold så hestene kan gå ude så meget som muligt
og så selv vælge at gå ind i læ for blæst og regn om dagen. Om natten skal
de sikkert stadig ind når det bliver frostvejr.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : taina

Dato : 10-10-03 23:54

> [...]

> selvfølgelig vil sige at de
> altid har muligheden for at gå ind når de har lyst.

Første tanke: er der græs på den fold, de har adgang til? Hvis ikke, kan det
være simpel kedsomhed, og så ville jeg også gå i gang med at kigge på
aktiveringsmuligheder - bolde eller andet de kan pille i. Ole har før
fortalt om, at han smed hele afgrenede træer på folden, hvorefter hestene
med stor fornøjelse gik i gang med at afbarke dem

Tanke nummer to: Jeg har læst, at bideri kan skyldes, at der ikke er nok
træstof i foderet. Træstof findes især i stråfoder. Tanken modbevises måske
af, at han ikke er interesseret i en trækævle på folden, men måske det
alligevel var værd at undersøge, inden I begynder at smøre hele stalden til?
(Nu ved jeg jo godt nok ikke, om I allerede giver en hel masse hø, hvis I
gør, falder teorien nok helt på jorden)

> Hilsen
> Michael
> Som syntes at det er et træls vejr

mvh. tina (som hader at være cyklist på grund af selv samme!!)

Fra : Anet

Dato : 11-10-03 08:06

> "Michael Rasmussen" <michaelrasmussen"Demonaz"@tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse

(klip)

Nu kan to af vores heste ikke tåle hø så derfor får de hver eneste dag en
balle halm ud i folden og hygge med. Sådan en balle halm kan de bruge mange
timer på at spise. Det er jo en god måde at bruge deres tid på.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : bandit

Dato : 10-10-03 17:17

Ja rød biotex er rigtig godt, det havde jeg ikke lige i tankerne, men det
kan jeg godt huske at du fortalte mig engang, Annette. knus

Løstdrift er rigtigt godt, så prøv engang at smører med det hjortetaksolie
jeg fortalte om før.

Ja sikke et møg vejr