Programmere fra windows til linux
Fra : paj

Dato : 11-04-01 07:37

Hej,

Kan det ikke lade sig gøre at sidde på en windows-platform og udvikle
til linux(c/c++)?
Jeg sidder i øjeblikket og udvikler programmer i gcc via en windows
editor, overføre sourcen til en linuxmaskine og compliere - linker. Det
virker OK.
Nu er problemet at jeg skal ud i "marken" for at supportere og ville
gerne lade min linuxmaskine blive hjemme. Jeg kan desværre ikke bytte og
tage linuxmaskinen med ud i "marken", da mit andet udviklingsmiljø KUN
kan køre på windows.

Kan det ikke lade sige gøre at compilere en linux compiler(gcc etc)
under windows sammen med de tilhørende includes og lib?
En anden løsning kunne måske være en cross-compiler,men jeg syntes kun
de virker den anden vej omkring.

Er det nogen der har nogle erfaringer, idéer eller kommentarer vil jeg
gerne høre dem.

På forhånd tak

Per Asbjørn Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 11-04-01 08:23

Den Wed, 11 Apr 2001 08:36:55 +0200 skrev paj:
> [...]
>
>Kan det ikke lade sige gøre at compilere en linux compiler(gcc etc)
>under windows sammen med de tilhørende includes og lib?

Det er det der hedder en cross-compiler.

>En anden løsning kunne måske være en cross-compiler,men jeg syntes kun
>de virker den anden vej omkring.

Det burde ikke være noget problem - gcc er lavet til at kunne bruges
som cross-compiler. Mon ikke du kan følge samme vejledning, som hvis
det var på en linux-maskine?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: easter.png
Fedt - ferie helt til 1/5 :-þ

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-04-01 11:09

Hej Per,
"paj" <per.a.jensen@mail.dk> wrote in message
> Hej,
>

> Er det nogen der har nogle erfaringer, idéer eller kommentarer vil jeg
> gerne høre dem.

Hvis du kører Windows NT/Windows 2000, så kan du bruge VMware
(www.vmware.com) til at hare Linux kørende under din Windows session. Det
virker udemærket, selvom Linux naturligvis kører lidt langsommere, og det
kræver noget RAM.
Det betyder også at du kan have mange forskellige Linux'er (f.eks Red Hat
6.2, Red Hat 7.0, Suse etc.) kørernde samtidig på samme maskine.
Det er sådan jeg kører linux for tiden.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-04-01 13:12

On Wed, 11 Apr 2001, paj wrote:

> Kan det ikke lade sige gøre at compilere en linux compiler(gcc etc)
> under windows sammen med de tilhørende includes og lib?

Njah. Du er formentlig interesset i Cygwin miljøet, som emulerer et
Unixmiljø under Windows. gcc med venner.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Kristian Frederiksen

Dato : 15-04-01 16:14

paj wrote:

> [...]
> de virker den anden vej omkring.
>
> Er det nogen der har nogle erfaringer, idéer eller kommentarer vil jeg

Til Per

Jeg er enig med mange af de andre svar, hvis du skriver ordentlig kode,
skulle der ikke være nogle problemer med at porte den til Linux. CygWin er
et godt alternativ, selvom jeg aldrig har syntes om det, virker en smule
klumpet til min smag. VMware kan bruges, ja, men det er dyrt at købe
licenseret, så ville jeg hellere bruge pengene på en laptop med Linux
istedet ;)

Men hvis koden er iorden kan den sagtens portes, ellers er det bare et
spørgsmål om mindre ændringer, for at få det til at køre.

- Kristian Frederiksen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-04-01 17:29

"Kristian Frederiksen" <cfp12851@vip.cybercity.dk> wrote in message

> VMware kan bruges, ja, men det er dyrt at købe
> licenseret, så ville jeg hellere bruge pengene på en laptop med Linux
> istedet ;)

30 dages gratis prøvetid ?
For kr. 2.500,- ?
Med mulighed for at have flere Linux installationer samtidig - side om side?
Med mulighed for at have velkendte reference installationer til at teste på
?
Har du prøvet det ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen