KIP status
Fra : Lars J. Helbo

Dato : 09-10-03 14:04

Hermed en lille oversigt over, hvordan det går med indtastningen.

1845:
Hele kongeriget og Færøerne er indtastet. DDA er ved at klargøre en cd
med denne FT. Herpå vil der også være de dele af FT-1845 fra
Slesvig-Holsten, som er færdige. Det er en stor del af området nord
for grænsen, idet der dog stadig er en del ledige sogne i Tønder og
Aabenraa amter samt nogle enkelte sogne og byer syd for grænsen.

1803:
Vi er næsten færdige med indtastningen af Slesvig. Der mangler 6 sogne
fra Sydslesvig; men 3 af dem ligger allerede til korrekturlæsning. Vi
regner med at indtastningen bliver helt afsluttet inden nytår.
Derefter vil der komme en cd - forventet til april - med 1803 for hele
Slesvig samt de dele af Holsten, som er færdige. Samme cd vil
indeholde en revideret FT-1801. Mange sogne i 1801 er nemlig i
mellemtiden blevet korrekturlæst ligesom Færøerne er kommet til.

1787:
Der er afleveret lidt over 90%. D.v.s. at der mangler ca. 85.000
personer. Alt er under indtastning med undtagelse af Fly sogn, Viborg
amt - så hvis nogen har lyst til det sogn.
Alt forventes indtastet til april, hvorefter der vil komme en cd med
hele 1787 senere på året 2004.

1834:
Der er afleveret lidt over 70%. Det betyder at der mangler ca. 350.000
personer. Herfra skal dog trækkes København, som jo er gået tabt.
Reelt mangler vi derfor nok snarere 200.000. Herunder følger en liste
over ledige sogne. Den er ret lang, men der er samtidig mange små
sogne imellem. Der er dog også flere større byer som Odense,
Helsingør, Randers, Roskilde og Næstved.

Viborg amt: Skive købstad, Vindum, Sønder Vinge, Vester Velling, Øster
Velling, Oddense, Otting, Brøndum, Hvidbjerg, Hem, Dølby, Resen, Skive
landsogn, Almind, Graabrødre landsogn

Randers amt: Randers købstad, Hammelev

Ringkøbing amt: Holstebro købstad, Ringkøbing købstad, Rønbjerg,
Estvad, Haderup, Torsted

Ribe amt: Ølgod, Ansager, Hodde, Torstrup, Horne, Grindsted, Vorbasse,
Hostrup, Næsbjerg, Nordby, Gesten, Vejen, Brørup, Hjortlund, Obbekær,
Seem, St. Katarina lansogn, Vester Vedsted

Tønder amt: Højrup, Skærbæk, Rømø, Mjolden, Døstrup, Randerup, Ballum,
Sdr. Skast, Hjerpsted, Emmerlev, Visby, Daler, Abild, Højer,
Møgeltønder

Skanderborg: Horsens købstad, Nim, Tamdrup, Underup

Haderslev: Skrave, Fole, Øster Lindet, Nustrup, Skrydstrup, Branderup,
Agerskov, Bevtoft, Tislund

Odense: Odense købstad, Harndrup, Fjelsted, Ejby, Ingslev, Esperup,
Nr. Aaby, Gamborg, Føns, Husby, Baagø, Marslev, Birkende, Dalby

Svendborg: Rudkøbing købstad

Sorø: Ringsted Købstad, Korsør Købstad, Skælskør Købstad, Alsted,
Bjernede, Bromme, Fjenneslev, Flinterup, Gyrstinge, Lynge, Munke
Bjergby, Pedersborg, Slaglille, Sorø Landdistrikt, Stenmagle, Vester
Broby, Sigersted, Boeslunde, Gerlev, Gudum, Hejninge, Hemmeshøj,
Kindertofte, Lundforlund, Nordrupvester, Ottestrup, Sankt Mikkels
Landsogn, Sankt Peders Landsogn, Slots Bjergby, Sludstrup, Sorterup,
Stillinge, Sønderup, Taarnborg, Agersø, Eggeslevmagle, Faardrup,
Flakkebjerg, Haarslev, Holsteinborg, Hyllested, Høve, Magleby,
Sørbymagle, Ting Jellinge, Tjæreby, Venslev

Frederiksborg amt: Helsingør købstad, Tikøb, Grønholt, Karlebo,
Blovstrød, Birkerød, Hørsholm, Farum

Roskilde: Roskilde købstad, Gevninge, Karlstrup, Havdrup, Jersie,
Ølsemagle, Ørsted, Rorup, Daastrup

Præstø: Næstved købstad, Tybjerg

Maribo: Maribo købstad, Nykøbing F. købstad, Nysted købstad, Gedesby,
Idestrup, Nykøbing F. landsogn, Karleby, Horreby, Horbelev,
Kalkerslev, Aastrup
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : K.Haaning Andersen

Dato : 11-10-03 22:14

Det ser jo godt ud. Men hvornår kommer kip-programmet til kirkebøgerne?.

Venlig hilsen

K.Haaning Andersen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-10-03 13:57

On Sat, 11 Oct 2003 23:14:13 +0200, "K.Haaning Andersen"
<khaaning@image.dk> wrote:

>Det ser jo godt ud. Men hvornår kommer kip-programmet til kirkebøgerne?.

Det er et åbent spørgsmål. KIK har diskuteret sagen på sit sidste møde
(for 14 dage siden), og man nåede frem til, at man godt vil overveje
situationen omkring indtastning af kirkebøger fra grunden af en gang
til.

Efter at have set på de tilløb der er gjort, er man simpelthen blevet
bange for, at en fuldstændig indtastning (som vi kender det fra FT)
vil være uoverkommelig samt at det vil kræve et indtastningsprogram,
som er så avanceret, at det ikke kan betjenes af den gennemsnitlige
indtaster.

Derfor har man besluttet at nedsætte et udvalg, som skal overveje de
grundlæggende spørgsmål: Skal vi lave en komplet indtastning, eller
skal vi hellere nøjes med en art personregister? Skal vi lave alle
kirkebøger, eller giver det mere mening at starte med et begrænset
område, f.eks. vielser? Dernæst skal udvalget ud fra ovenstående
revurdere skabelonerne og dernæst lave forslag til
indtastningsprogram.

Ansvarlig for at etablere udvalget er Ole Degn <degn@dis-danmark.dk>,
så hvis du er interesseret i sagen, vil det være en god ide at tage
kontakt med ham. Jeg ved at han er på udkig efter folk, som vil være
med i arbejdet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Alf Christophersen

Dato : 12-10-03 17:29

On Sun, 12 Oct 2003 14:57:22 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

> [...]
>vil være uoverkommelig samt at det vil kræve et indtastningsprogram,
>som er så avanceret, at det ikke kan betjenes af den gennemsnitlige

Kanskje det kan være en ide å se nærmere på et samarbeide med
DIS-Norge som har allerede laget et slikt program. Vil tro at det
neppe er så store forskjeller i kirkebøkenes layout.

Ta evt. kontakt med Lars Nygaard, lnslekt@online.no om flere detaljer
ang. vårt opplegg mhp. kirkeboksregistreringer.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 12-10-03 20:32

On Sun, 12 Oct 2003 18:28:44 +0200, Alf Christophersen
<alf.christophersen@basalmed.uio.no> wrote:

>Kanskje det kan være en ide å se nærmere på et samarbeide med
>DIS-Norge som har allerede laget et slikt program. Vil tro at det
>neppe er så store forskjeller i kirkebøkenes layout.

I første omgang handler det bare mindre om et program, men mere om en
principiel overvejelse af, hvad det egentlig er vi vil. Ønsker vi en
egentlig indtastning eller blot et register? (Hvis kirkebøgerne kan
ses indscannet online, er et personregister måske nok - dette aspekt
var ukendt i 1991, da projektet startede). Skal det være alle
kirkebøger eller i første omgang kun udvalgte dele?

Og det handler især om at få nedsat en arbejdsgruppe, som vil
diskutere det igennem og finde en løsning. Det vi skal bruge her og nu
er altså personer med indsigt og interesse til sådan en arbejdsgruppe.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-10-03 08:13

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sun, 12 Oct 2003 21:32:27 +0200

>I første omgang handler det bare mindre om et program, men mere om en
>principiel overvejelse af, hvad det egentlig er vi vil. Ønsker vi en
>egentlig indtastning eller blot et register? (Hvis kirkebøgerne kan

Efter min mening helt klart et register. En komplet indtastning vil tage
alt for lang tid.

>ses indscannet online, er et personregister måske nok

Absolut enig.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Alf Christophersen

Dato : 14-10-03 00:14

On Mon, 13 Oct 2003 09:13:25 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Efter min mening helt klart et register. En komplet indtastning vil tage
>alt for lang tid.

>Absolut enig.

I Norge legges det opp til begge deler, men scanningen ser ut til å ta
tid før det kommer i gang, om regjering i det hele tatt tillater det
rent økonomisk.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-10-03 08:56

Alf Christophersen <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev Tue, 14
Oct 2003 01:14:14 +0200

>I Norge legges det opp til begge deler, men scanningen ser ut til å ta
>tid før det kommer i gang, om regjering i det hele tatt tillater det
>rent økonomisk.

Jammen det har du da ret i (og de resultater SA her i Danmark hidtil har
præsteret er desværre ikke alt for overbevisende).

Men en komplet indtastning vil givetvis tage endnu længere tid. Som
Helbo nævner har emnet været diskuteret i mere end 12 år.

Og efter disse 12 års grundige og omhyggelige overvejelser er man (dvs.
DIS-Danmark) så foreløbig kommet frem til at nedsætte et udvalg der skal
overveje hvad man skal gøre.!

O. Ch. Thygesen (manden bag Winkip og Dage) har jo allerede i flere år
haft en næsten færdig skabelon liggende til kirkebøger, men har manglet
den nødvendige opbakning.

Og med netop Ole Degn som Primus Motor i det nævnte udvalg er det næppe
et samarbejde med OCT der ligger i kortene.

Men for at gøre en lang historie kort. Jeg mener at et register der kan
være færdigt om nogle år er langt at fortrække, frem for en komplet
indtastning der måske og måske ikke kan være færdig om ganske mange år.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 15-10-03 17:01

On Wed, 15 Oct 2003 09:55:46 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Og efter disse 12 års grundige og omhyggelige overvejelser er man (dvs.
>DIS-Danmark) så foreløbig kommet frem til at nedsætte et udvalg der skal
>overveje hvad man skal gøre.!

Oppe i Gudbrandsdalen for en god del år siden var det 4 personer som
ble lei av all diskusjon av pro et contra, pro pro,pro contra, contra
pro og contra contra, pro pro pro, pro pro contra, pro contra pro, pro
contra contra etc. etc. etc. så de satte seg ned og satte opp en
standard, 4G, som de publiserte som forslag
http://home.online.no/~ddarkiv/standard/dda-std.htm

Mange er fortsatt uenige, og kommer med forslag til ny standard stadig
vekk, f.eks. Histform som ennå er kun gjeldende for folketellinger,
men ikke kirkebøker, men stadig vekk er 4G den eneste som er satt ned
på papiret og godkjent og implementert i programvare, et DOS-program
som Dovre data produserer, og augustus, som registreringsutvalget i
DIS-Norge tok nylig initiativet til, Begge kan lage eksport til
Digitalarkivet, hvor man i dag kan studere mange kirkebøker som er
levert inn.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/wc/webcens.exe?slag=meny&kategori=10&spraak=

Håper dette kan være av interesse og inspirasjon.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-03 17:42

Wed, 15 Oct 2003 18:00:58 +0200, skrev Alf Christophersen:

> [...]
>contra contra etc. etc. etc. så de satte seg ned og satte opp en
>standard, 4G, som de publiserte som forslag

Jeg har nedlastet (er det ikke sådan I kalder det) RTF-versionen. Jeg
må indrømme at jeg klasker mig på panden og stønner "Herre Jemini"!

48 sider - skriver: otte og fyrre - for at beskrive hvordan man
indtaster en kirbog!!!!! Det overgår vist DDA i formaliseret
bureaukrati og flueknepperi.

Siden 1814 har vi haft standardiserede kirkebøger. Der er et kolonne
til hver oplysning. Hver kolonne defineres som et felt i et simpelt
databaseprogram. Hvor svært kan det være?

Jeg skylder vel at sige, at jeg ikke har læst alle 48 sider.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Alf Christophersen

Dato : 15-10-03 20:46

On Wed, 15 Oct 2003 18:41:56 +0200, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Siden 1814 har vi haft standardiserede kirkebøger. Der er et kolonne
>til hver oplysning. Hver kolonne defineres som et felt i et simpelt
>databaseprogram. Hvor svært kan det være?

Problemet er at det viste seg at ikke alle prester var like lett å
dressere, så det er mye rart som forekommer i feltene, og derav mye
svada om hvorledes feltene skal brukes, evt. ikke brukes.

Mener jeg så her om dagen at noen skjema inneholder totalt over 110
felter for alle bruksformål.

Men, en minimumsløsning ville vel gitt en standard på kun et par
sider. 4G er ment å dekke alle slags kirkebøker i Norge. Både
ustandardserte fra før 1812, og de tre standardene som kom etterpå.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-10-03 00:25

Alf Christophersen <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev Wed, 15
Oct 2003 21:45:32 +0200

>Men, en minimumsløsning ville vel gitt en standard på kun et par
>sider. 4G er ment å dekke alle slags kirkebøker i Norge. Både
>ustandardserte fra før 1812, og de tre standardene som kom etterpå.

Såvidt jeg lige husker fyldte OCT's oplæg højest en 40 - 50 linier i XML
og dækkede alle forekommende typer af kirkebøger her i landet.

Bortset fra en enkelt fejl (som han selv var opmærksom på) og eet enkelt
punkt han var i tvivl om, så var det klar til brug allerede for flere år
siden.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 25-10-03 09:50

On Sat, 25 Oct 2003 01:24:44 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Såvidt jeg lige husker fyldte OCT's oplæg højest en 40 - 50 linier i XML
>og dækkede alle forekommende typer af kirkebøger her i landet.

Nu blander du altså tingene godt og grundigt sammen. En skabelon er
ikke skrevet i XML, og det er heller ikke OCT, der har udarbejdet den
tidligere skabelon.

Ved en skabelon forstår man et sæt af felter. Der kan f.eks. være et
felt til fornavn, et til efternavn o.s.v. Hvert felt har en størrelse
målt i et antal tegn og en type (numerisk, alfanumerisk etc.). Det er
dette sæt af felter med tilhørende beskrivelse, der tilsammen udgør en
skabelon.

Den eksisterende skabelon blev oprindeligt udarbejdet samtidig med
skabelonen til FT. Det skete i 1991/92, og det var især Elsebeth
Paikin, Hanne Rud og Svend-Erik Christiansen, der gjorde det.

Skabelonen er senere blevet videreudviklet og forbedret. Det er KIK,
der har stået for det. Herunder har Hans Martin Laustsen udført
_langt_ den største del af arbejdet.

På grundlag af denne skabelon har OCT så arbejdet med at lave et nyt
indtastningsprogram. Men det er ikke det, vi snakker om i øjeblikket.
Vi snakker faktisk slet ikke om indtastningsprogram, for det er nemlig
slet ikke sikkert, at vi skal have et egentligt program.

Problemet ligger et helt andet sted. I KIK er man kommet til den
konklusion, at der er nogle væsentlige problemer med forudsætningerne
for det oprindelige projekt. Vi har jo set, at indtastning af
kirkebøger ikke er kommet i gang i samme omfang som indtastning af FT.
Derudover har vi nu med OCT's oplæg set, at et indtastningsprogram,
der skal kunne håndtere alle typer kirkebøger ud fra den foreliggende
skabelon, bliver meget omfattende. I KIK har man vurderet, at
indtastning med sådan et program vil blive så kompliceret, at en
væsentlig del af indtasterne står af.

Derfor har man besluttet, at man bliver nødt til at revurdere
forudsætningerne helt fra bunden - og til det formål skal det nye
udvalg nedsættes. Resultatet kunne f.eks. blive, at man istedet for en
egentlig indtastning vælger at satse på en form for stikordsregister,
og i så fald kunne indtastningen måske laves i noget så simpelt som et
regneark. Men det er altså, hvad udvalget skal se på - og hvortil alle
interesserede indbydes.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 25-10-03 11:19

XML

> Nu blander du altså tingene godt og grundigt sammen.

Ja, og du pinder dem ud, så man skulle tro du ikke vidste bedre ...

> Derfor har man besluttet, at man bliver nødt til at revurdere
> forudsætningerne helt fra bunden

Hvorfor smide det gamle arbejde væk og nedsætter et nyt
"syltekrukkeudvalg" til at vurdere det, der basalt set blot er at
vedtage rækkefølgen af de allerede kendte standardfelter.

At gøre tingene så komplicerede, at der skal nedsættes flere udvalg og
arbejdsgrupper for at finde ud af hvordan man laver en simpel tabel til
indtastning er helt ude af proportioner. Man kan så kun gisne om
formålet, men fakta er at det allerede har og fortsat vil forsinke
arbejdet med at få tastet noget ind.

Man fristes til at tro det handler om noget helt andet, al den stund, at
der er andre statslige projekter iværksat der dækker samme formål (omend
i en ringere udgave).

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-10-03 11:48

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 25 Oct 2003 10:50:15 +0200

> [...]

>og i så fald kunne indtastningen måske laves i noget så simpelt som et
>regneark. Men det er altså, hvad udvalget skal se på - og hvortil alle

Svar på resten af dit indlæg er placeret i en ny tråd i håb om at der nu
omsider er mulighed for en saglig diskussion om emnet. Men det
ovenstående hører nok mest til her i tråden, så derfor:

Det er jo ikke gruppen her og ej heller mig personligt der har et
problem som udvalget skal hjælpe os med. Hvis det var tilfældet, så
måtte man naturligvis henvende sig dér hvor det var muligt at få hjælp.

Næ, udgangspunktet er at det er udvalget der har et problem, en opgave
de er sat til at løse. Og hvis de vil løse opgaven bedst muligt, så må
de *selv* gøre noget fodarbejde og opsøge nye ideer, information, viden
og erfaring, alle steder hvor den findes.

Sådan fungerer det alle andre steder hvor man nedsætter et arbejdsudvalg
til at løse en bestemt opgave - og sådan må det også fungere her.

Hvis udvalget ikke ønsker at undersøge om der her i gruppen findes ting
man kunne drage nytte af, så er det udvalgets problem - ikke gruppens.!

Og på det mere personlige plan, så er jeg da rystende ligeglad med om
udvalget ønsker at høre min mening eller ej. Men hvis de mener jeg
lejlighedsvis fremfører noget de kan bruge, så skal de da være yderst
velkomne.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 25-10-03 12:21

On Sat, 25 Oct 2003 12:47:41 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>de *selv* gøre noget fodarbejde og opsøge nye ideer, information, viden
>og erfaring, alle steder hvor den findes.

Det var dog noget utroligt ævl. Der er ikke noget udvalg, som har et
problem. Der er en FÆLLES opgave, som vi formentlig allesammen er
interesserede i at finde den bedste løsning på.

Derfor må alle have en fælles interesse i at bidrage. Der er ingen,
der med rimelighed kan sætte sig hen og vente på at blive opsøgt - og
hvis nogen alligevel sætter sig i venteposition og afventer
opvartning, så klarer vi os nok uden deres "hjælp".
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-10-03 12:30

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 25 Oct 2003 13:20:56 +0200

>Det var dog noget utroligt ævl. Der er ikke noget udvalg, som har et
>problem

Det lyder som om du ikke har den helst store praktiske erfaring i at
deltage i udvalgsarbejde?

Medmindre da udvalget - og ikke resultatet - er et mål i sig selv.?

>Derfor må alle have en fælles interesse i at bidrage.

Just my Point.

Fra : Hans Engmark

Dato : 24-10-03 23:13

> [...]

>til hver oplysning. Hver kolonne defineres som et felt i et simpelt
>databaseprogram. Hvor svært kan det være?

Jeg har nogle kirkebogsskabeloner til Paradox version 4, som jeg gerne
mailer til interesserede.

De er brugt til 2 sogne på Mors, 1645-1891

mvh
Hans Engmark

Fra : Hans Engmark

Dato : 25-10-03 16:23

Nu har jeg "oversat" dem til Access,

mvh
Hans Engmark

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 13-10-03 15:11

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:
Sun, 12 Oct 2003 14:57:22 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>indtaster.
>Derfor har man besluttet at nedsætte et udvalg, ...........

På hjemmesiden www.boerne.dk kan udvalget se kirkebøgerne fra 5 (fem)
sogne indtastet med næsten alle oplysninger, fra bøgernes begyndelse
til 1890, det ene sogn starter i 1642.
Der er brugt en simpel skabelon i Paradox, det kan altså sagtens lade
sig gøre.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Knud Aagaard

Dato : 13-10-03 15:56

Hej

On Mon, 13 Oct 2003 16:10:34 +0200, Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.dk>
wrote:

> [...]
>til 1890, det ene sogn starter i 1642.
>Der er brugt en simpel skabelon i Paradox, det kan altså sagtens lade

Et godt eksempel på at det kan lade sig gøre, jeg har brugt dem meget.

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-10-03 18:32

Mon, 13 Oct 2003 16:10:34 +0200, skrev Erik Helmer Nielsen:

> [...]
>til 1890, det ene sogn starter i 1642.
>Der er brugt en simpel skabelon i Paradox, det kan altså sagtens lade

Pæn hjemmeside, men jeg kan desværre ikke se eksemplerne på
kirkebøgerne. Mon jeg er den eneste i landet der ikke kan åbne
Paradox-filer?

Hvorfor er dette format så populært, når det gælder indtastninger. KIP
er jo også baseret på Paradox. Eksisterer programmet overhovedet mere?
Hvis jeg skulle lægge noget ud til download, ville jeg da vælge
kommaseparerede filer, som er et universelt format.

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 15-10-03 07:29

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote in message news:<05olovo5dqktpurl4p9bc7u46ighojq3ig@4ax.com>...

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> (Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

- Og hvorfor er Boe-slægten til download serveret i GENWiever i en
exe-fil, som de færreste har lyst til at åbne på grund af virusfrygt,
i stedet for som en simpel ged-fil pakket i zip? Hvis man ønsker, at
flest mulige skal se ens materiale, bør man bruge de mest anvendte
formater og programmer.

VH

Erling Vester Jacobsen

Fra : Ole Munk

Dato : 15-10-03 10:38

> [...]
> i stedet for som en simpel ged-fil pakket i zip? Hvis man ønsker, at
> flest mulige skal se ens materiale, bør man bruge de mest anvendte

Jeg kender ikke baggrunden for ovennævnte, men GenViewer er altså et
hammergodt program til at læse gedcomfiler. Prøv at gå ind på min
hjemmeside, hvor min gedcomfil kan downloades både i "classic" og pakket ind
i GENViewer - jeg tror det er de færreste slægtsprogrammer eller
gedcom-viser programer, der klarer at få lige så mange detaljer med som
GENViewer.

Samtidig tror jeg også, der sidder en gruppe af knapt så IT-kyndige
slægtsforskere, der har meget nemmere ved at få en gedcomfil serveret pakket
ind i GENViewer eller lignende.

http://www.ole-munk.dk/sider/download.htm

mvh Ole Munk

Fra : Hans Engmark

Dato : 25-10-03 16:35

On Mon, 13 Oct 2003 19:31:58 +0200, Kurt Hansen

Ja

De kan nemt importeres i Access

Lav en tom database

vælg

Filer
Hent eksterne data
Importer
vælg filformat Paradox (*db)
vælg filen der skal importeres

mvh
Hans Engmark

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-10-03 18:38

Sun, 12 Oct 2003 14:57:22 +0200, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>(for 14 dage siden), og man nåede frem til, at man godt vil overveje
>situationen omkring indtastning af kirkebøger fra grunden af en gang

Hvad med at overveje at etablere projektet UDEN for DDA-regi? De
sidder hårdt og tungt på folketællingerne, men nu har vi chancen til
at lave noget uafhængigt.

Ud på nettet med det. Læg det til fri afbenyttelse og download, lige
som i de gode, gamle dage med FT. De registre til "mine egne"
kirkebøger" jeg selv har indtastet, kunne jeg aldrig drømme om at
aflevere til DDA.

Jeg foretrækker personligt et hurtigt og simpelt projekt med registre,
frem for komplette indtastninger.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-10-03 08:56

Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev Mon, 13 Oct 2003 19:38:24
+0200

>Ud på nettet med det. Læg det til fri afbenyttelse og download, lige
>som i de gode, gamle dage med FT.

Enig.

>Jeg foretrækker personligt et hurtigt og simpelt projekt med registre,
>frem for komplette indtastninger.

Igen enig.

Fra : Kim Rosenberg

Dato : 17-10-03 11:21

Man kan også gøre som Ralph. Bruge "Word".

http://www.ralph-brian.dk/kirkebog/kirkebog.html

VH
Kim

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-03 12:14

Fri, 17 Oct 2003 12:20:39 +0200, skrev Kim Rosenberg:

>Man kan også gøre som Ralph. Bruge "Word".
>
>http://www.ralph-brian.dk/kirkebog/kirkebog.html

Jeps, og det ser jo nydeligt ud. Spørgsmålet er hvad formålet er: Er
det en afskrift der skal gengive originalen så meget som muligt, eller
skal data lægges ind i en struktureret database med henblik på søgning
og listeudtræk.

"Man" har fra starten af KIP-projektet valgt at sætte sig mellem to
stole: en databaseløsning, men med en skånselsløs nidkærhed med hensyn
til bogstavret indtastning. Man foregøglede os, at der senere ville
blive udviklet en søgefunktion der ville tage højde for at det er
umuligt af foretage effektive søgninger i et så forskelligtartet
materiale, men det har vi aldrig fået. Søgefunktionen online er en
katastrofe.

Kære venner, hvad handler dette her om? For mig at se handler det om
søgning. Søgning, søgning og atter søgning. Når man så - med størtst
mulighed sikkerhed og effektivitet - har fundet det man søgte efter,
kan man med kildeangivelsen selv slå det op i den originale protokol
for at få det hele med.

Altså et register. For en kirkebog må det dreje sig om følgende:

Fødte: Datoer, den fødtes/døbtes navne, forældrene og så naturligvis
stednavne/sogne o.s.v.

Viede: Brudens og gommens navne, fødested og år hvis det findes,
vielsesdato, forældre og/eller forlovere.

Konfirmerede:
Datoer og konfirmantens navne, forældre o.s.v.

Døde: Datoer, den dødes navne, ægtefælle og evt. forældre o.s.v.

Nuvel, jeg erkender at det også et at sætte sig mellem to stole, for
det er jo hverken en komplet afskrift, eller et simpelt og hurtigt
reister, men den model giver tilpas mange oplysninger til at kunne
afgøre om det er den rette person man har fat i.

Jeg har selv været med til at lave et vielsesregister for to herreder.
Datoer og navne - slut prut. Det er overkommeligt at taste ind og er
faktisk uhyggeligt effektivt, når man har kirkebøgerne på
mikrofilmkort lige ved siden af sig.

Efter min ringe mening, bør man lave så simpelt register som muligt af
den ene grund, at man så hurtigt som muligt kan blive landsdækkende.
Fase 2 kan så være en udbygning med de manglende felter. Hvor ville
det være fantastisk at kunne søge i hele landet efter en Marens
Jensdatter der er blevet væk. Hvor blev hun gift og hvor døde hun? Mon
ikke vi alle kender den situation?

Og så det vigtigste af alt: Det skal være FRIT tilgængeligt på nettet
UDEN begrænsninger!!!

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 12:30

On Fri, 17 Oct 2003 13:14:11 +0200, Kurt Hansen
> [...]

>blive udviklet en søgefunktion der ville tage højde for at det er
>umuligt af foretage effektive søgninger i et så forskelligtartet

Sikke da noget sludder. Jeg bruger næsten dagligt søgefunktionen i
Kip-Browser, som kan lige præcis det. Den er både hurtig og nem og
hermed er det helt bestemt muligt at foretage effektive søgninger.

>Altså et register. For en kirkebog må det dreje sig om følgende:
(snip)
>Efter min ringe mening, bør man lave så simpelt register som muligt af
>den ene grund, at man så hurtigt som muligt kan blive landsdækkende.

Det er jo en masse udmærkede ideer; men bemærk lige, at diskussionen
ikke foregår her. Hvis man er interesseret i sagen, og er villig til
at gøre et stykke arbejde, så kan man henvende sig til Ole Degn, som
står for nedsættelsen af det ansvarlige udvalg.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-03 13:17

Fri, 17 Oct 2003 13:30:29 +0200, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>at gøre et stykke arbejde, så kan man henvende sig til Ole Degn, som
>står for nedsættelsen af det ansvarlige udvalg.

Hvorfor kan diskussionen ikke OGSÅ foregå her? Her sidder en masse
mennesker der han kontakt via et diskussionsforum. En frugtbar
udveksling af tanker og ideer, som alle kan deltage i. Hvis først man
kommer i udvalg, er man jo isoleret. Lad mig citere Carl Scharnberg
(frit efter hukommelsen):

"Jeg vil æde den op indefra", sagde kaninen og lod sig sluge af
slangen. Siden har ingen hørt noget til den.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 15:58

On Fri, 17 Oct 2003 14:17:17 +0200, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Hvorfor kan diskussionen ikke OGSÅ foregå her? Her sidder en masse
>mennesker der han kontakt via et diskussionsforum.

Jamen selvfølgelig kan man da diskutere her og alle andre steder. Men
forvent ikke, at du på den måde kan få indflydelse på sagen.

Der bliver nedsat et udvalg, som skal behandle sagen. Der kan man søge
indflydelse, hvis man ønsker det. Hvis man hellere vil diskutere et
andet sted, så skal man naturligvis bare gøre det - det vil næppe
genere nogen.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-03 16:42

Fri, 17 Oct 2003 16:58:28 +0200, skrev Lars J. Helbo:

>Jamen selvfølgelig kan man da diskutere her og alle andre steder. Men
>forvent ikke, at du på den måde kan få indflydelse på sagen.

Indflydelse interesserer mig ikke. Hvis jeg kunne få reel MAGT, var
det en anden sag Jeg har alligevel ikke tænkt mig at bidrage med
indtastninger af før omtalte grunde, men jeg er så naiv at tro, at jeg
engang imellem barsler med nogle ideer og dem skal I være hjertelig
velkomne til at rode og vrage i og ta' hva' I ka' bruge.

Jeg forlanger ikke at den debat der eventuelt kører i dette forum får
bestemmende indflydelse, men jeg vil bestemt opfordre udvalget til at
lytte med og suge til sig alle de steder hvor der rører sig noget der
måske kan bruges til noget fornuftigt.

Jeg skal dog ikke glemme at kritisere projektet sønder og sammen, hvis
det bliver noget ubrugeligt makværk!

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 17:32

On Fri, 17 Oct 2003 17:42:07 +0200, Kurt Hansen
> [...]

>engang imellem barsler med nogle ideer og dem skal I være hjertelig
>velkomne til at rode og vrage i og ta' hva' I ka' bruge.

Her er vist noget, du har misforstået. Der er nemlig ingen grund til
at sige "I". Jeg deltager ikke i dette projekt, og jeg er ret sikker
på, at der ikke er nogen af dem der gør, som læser med i denne gruppe.

> [...]
>bestemmende indflydelse, men jeg vil bestemt opfordre udvalget til at
>lytte med og suge til sig alle de steder hvor der rører sig noget der

Som sagt er jeg ret sikker på, at ingen af dem, der beskæftiger sig
med sagen, læser med her i gruppen - så dine gode ideer vil være
spildte.

>Jeg skal dog ikke glemme at kritisere projektet sønder og sammen, hvis
>det bliver noget ubrugeligt makværk!

Sagt med andre ord. Du vil fortælle, hvordan tingene burde laves i et
forum som ingen af de ansvarlige læser. Du vil ikke selv bidrage med
noget konstruktivt der hvor tingene foregår. Men bagefter vil du
kritisere og rakke ned. Det er da en indstilling
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-10-03 18:33

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 17 Oct 2003 18:31:32 +0200

>Som sagt er jeg ret sikker på, at ingen af dem, der beskæftiger sig
>med sagen, læser med her i gruppen - så dine gode ideer vil være
>spildte.

Så er der altså også noget jeg har misforstået.

Jeg troede det var udvalgets opgave at opsøge ideer og erfaring der hvor
den findes (og det er bla. her i gruppen). Hvad i alveden skal de ellers
lave.?

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 18:38

On Fri, 17 Oct 2003 19:32:46 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>Jeg troede det var udvalgets opgave at opsøge ideer og erfaring der hvor
>den findes (og det er bla. her i gruppen). Hvad i alveden skal de ellers

Og derfor har jeg fortalt om det her i gruppen og indbudt alle
interesserede til at deltage. Jeg håbede nemlig, at der her kunne være
interesserede, som ville have interesse i at gå ind i et konstruktivt
arbejde. Men det forudsætter altså, at man er villig til at gøre en
indsats.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : H.H Jacobsen

Dato : 18-10-03 16:14

Jeg mener at have genkendt andre navne end Lars Helbo's i gruppen, - men det
er måske synonymer?
"Da fanden ville ha, at intet skulle ske, satte han en komite." (efter A-M)
Henning Jacobsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-10-03 18:06

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 17 Oct 2003 16:58:28 +0200

>Jamen selvfølgelig kan man da diskutere her og alle andre steder. Men
>forvent ikke, at du på den måde kan få indflydelse på sagen.

Det forekommer mig at være en noget arrogant holdning. Det afgørende er
vel ikke hvem der får indflydelse på hvad, men at finde frem til det
bedst mulige system.?

Hvis man alene holder sig til professionelle arkivarer og andre såkaldte
eksperter, uden at tage folk med praktisk erfaring med på råd, så får vi
et nyt stort og tungt (og kostbart) system a'la DDD.

Husk:
Titanic blev bygget af eksperter, Noas Ark blev bygget af amatører.!

Vi kan vel ikke alle være medlemmer af det nævnte udvalg. Og hvis
udvalget ikke lytter til de synspunkter de kommer frem både her og i
feks. Dis-forum så vil der aldrig komme noget fornuftigt ud af det.

Nu ved jeg ikke hvilke forudsætninger Degn har for at lede dette
arbejde, men jeg ved at det er her i gruppen og andre lignede steder man
finder de folk der skal deltage i projektet og som senere skal bruge
det. Det er også her man finder de folk allerede har erfaring på
området.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 18:38

On Fri, 17 Oct 2003 19:06:09 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>eksperter, uden at tage folk med praktisk erfaring med på råd, så får vi
>et nyt stort og tungt (og kostbart) system a'la DDD.

Hvad i alverden fabler du om? Jeg har jo netop skrevet, at alle der
har intersse for sagen, og som mener at de har noget, de kan bidrage
med, er mere end velkomne til at henvende sig. Men det har Kurt Hansen
jo tydeligt sagt, at han ikke vil, og det er der jo så ikke noget at
gøre ved.

Hvis man ikke vil søge indflydelsen, der hvor man kan få den, så er
man IMHO selv ude om det.

Jeg er enig i, at der sikkert er en del mennesker her i gruppen der
kunne bidrage med noget positivt; men hvis de ikke selv vil, så kan vi
altså dårligt tvinge dem til det, vel?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-10-03 19:22

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 17 Oct 2003 19:38:09 +0200

> [...]
>gøre ved.
>
>Hvis man ikke vil søge indflydelsen, der hvor man kan få den, så er

Jammen det er jo fordi du vender tingene fuldstændig på hovedet og gør
det til et spørgsmål om hvem der får indflydelse på hvad.

Det handler jo ikke om at Kurt og jeg eller andre vil have indflydelse
det handler faktisk slet ikke om indflydelse - men derimod om at det er
udvalgets opgave at nå frem til det bedst mulige resultat.

Og det handler om at der feks. her i gruppen (såvel som andre steder) er
folk med en viden og en erfaring på området som de er villige til at
stille til rådighed.

Og det handler først og fremmest om at udvalget i egen og især i sagens
interesse skal lytte til brugernes ønsker og selv skal opsøge viden og
erfaring de steder hvor den findes, i stedet for på forhånd at afskære
sig fra bestemte kilder.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 17-10-03 21:01

On Fri, 17 Oct 2003 20:22:06 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Jammen det er jo fordi du vender tingene fuldstændig på hovedet og gør
>det til et spørgsmål om hvem der får indflydelse på hvad.

Nej, problemet er, at du anser denne gruppe for at være dansk
genealogis centrum - og det er den bestemt ikke.

> [...]

>Og det handler om at der feks. her i gruppen (såvel som andre steder) er
>folk med en viden og en erfaring på området som de er villige til at

Og derfor skrev jeg i gruppen, at hvis der er nogen der mener at have
noget erfaring, som de er villige til at stille til rådighed, at bedes
de kontakte Ole Degn, som står for koordineringen. Længere er den
ikke.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-10-03 21:55

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 17 Oct 2003 22:01:26 +0200

>Nej, problemet er, at du anser denne gruppe for at være dansk
>genealogis centrum - og det er den bestemt ikke.

Læs dog for pokker det du svarer på istedet for at lægge noget i mine
ord jeg aldrig selv har givet udtryk for og ej heller mener.

Men det her er *eet* af de steder hvor der findes folk med erfaring i
netop de ting udvalget skal behandle.

Og så kan man ikke bare spise folk af med en arrogant bemærkning om at
"Hvis i har noget, så må i komme til os - vi kommer ihvertfald under
ingen omstændigheder til jer."

Men da du jo åbenbart vil misforstå mine indlæg og få det til at se ud
om det er ønsker er af få personlig indflydelse på dette eller hint, så
springer jeg fra her.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-10-03 09:09

On Fri, 17 Oct 2003 22:55:01 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Men det her er *eet* af de steder hvor der findes folk med erfaring i
>netop de ting udvalget skal behandle.

og derfor er det *eet* af de steder, hvor jeg har henvendt mig og
gjort opmærksom på, det udvalg der er ved at blive nedsat, for at
interesserede evt. kan bidrage til arbejdet.

>Og så kan man ikke bare spise folk af med en arrogant bemærkning om at
>"Hvis i har noget, så må i komme til os - vi kommer ihvertfald under
>ingen omstændigheder til jer."

Jamen jeg _er_ jo netop kommet herhen (suk). Men arbejdet kan altså
ikke foregå 117 forskellige steder. Denne gruppe er blot et blandt
mange steder, hvor slægtsforskere mødes. Denne gruppe har ingen
særstatus. De fleste slægtsforskere ved ikke engang at den findes.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-10-03 00:58

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Sat, 18 Oct 2003 10:08:58 +0200

>Jamen jeg _er_ jo netop kommet herhen (suk).

Ja. Du kom og *du* stillede 2 (iøvrigt meget relevante) spørgsmål, som
blev starten til en diskussion om emnet.

Da diskussionen med Kurt Hansens indlæg tog en drejning der ikke lige
passede dig forsøgte du med vold og magt at stoppe den igen. Og da det
ikke lykedes spillede du trumfen ud med noget i retning af: "I kan da
bare diskutere løs, der er jo alligevel jo ingen der gider høre på jer".

Uanset hvad udvalget kan, vil og bør gøre - og det kan vi så have
forskellige holdninger til - så *er* selve emnet både interessant og
relevant for gruppen her. Men stoppes skulle det altså.

Det er det faktiske forløb og mere er der ikke at sige om det.

-EOD-

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 19-10-03 15:50

On Sun, 19 Oct 2003 01:58:28 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>forskellige holdninger til - så *er* selve emnet både interessant og
>relevant for gruppen her. Men stoppes skulle det altså.

Nej, stoppes skulle det ikke. Som tidligere skrevet kan man i denne
gruppe for min skyld diskutere hvad som helst. Der skulle bare ikke
opstå det indtryk, at man kan påvirke udviklingen omkring indtastning
af kirkebøger ved at fremsætte ideer her i gruppen.

Man kan naturligvis diskutere som man vil, man skal bare vide, at
denne diskussion sandsynligvis ikke vil påvirke projektet, fordi de
ansvarlige ikke læser gruppen. Hvis man er tilfreds med sådan en
teoretisk diskussion for diskussionens skyld, så gerne for mig.

Man skal bare vide, at hvis man søger indflydelse og hvis man ønsker
at de ideer man har evt. kan blive brugt i projektet, så er det altså
ikke nok at skrive her i gruppen.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-10-03 18:21

Sun, 19 Oct 2003 16:50:11 +0200, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>
>Man skal bare vide, at hvis man søger indflydelse og hvis man ønsker
>at de ideer man har evt. kan blive brugt i projektet, så er det altså

Tænk hvis folketinget fungerede på den måde!!! Den eneste måde at få
indflydelse på ville så være at søge foretræde for de relevante
udvalg. Politikerne ville overhovedet ikke holde sig orienteret om
hvad der rører sig ude i befolkningen og en ellers interessant
diskussion i Politiken ville aldrig komme til politikernes kendskab,
fordi selvsamme politikere nægtede at læse aviser.

Det er dybt kritisabelt og uansvarligt, men nok desværre typisk, når
en forening vokser sig stor og/eller når en offentlig instans (Dansk
Data Arkiv) er indblandet. Man sidder i årevis og diskuterer
trivialiteter og knepper fluer, mens de forfriskende ideer og pust
udefra bliver ignoreret med tåbelige begrundelser som at man skal
melde sig med opsmøgede ærmer og bidrage med noget konstruktivt.

Kære venner derinde (i Kjøwenhavn, havde jeg nær sagt): Kom ud af
jeres elfenbenstårn og mød folket der hvor folket nu een gang er!!!

Fra : Alf Christophersen

Dato : 20-10-03 00:30

On Sun, 19 Oct 2003 19:21:25 +0200, Kurt Hansen
> [...]

>diskussion i Politiken ville aldrig komme til politikernes kendskab,
>fordi selvsamme politikere nægtede at læse aviser.

Se heller på våres diskusjoner i news som enhver diskusjon som foregår
ved enhver families middagsbord.

Hvis politikere skulle delta ved alle borgeres middagsbord for å fange
opp innspill til den politiske debatt, så ville politikere ikke få
særlig annet å gjøre.

Vi er ikke mer enn en vanlig familie

Derimot hvis dette var en diskusjon ved et årsmøte i DIS-Danmark eller
en av de andre store foreninger, så kanskje var det lurt om noen
rikspolitikere viste interesse.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-10-03 09:20

On Mon, 20 Oct 2003 01:29:56 +0200, Alf Christophersen
> [...]

>Derimot hvis dette var en diskusjon ved et årsmøte i DIS-Danmark eller
>en av de andre store foreninger, så kanskje var det lurt om noen

Det er en meget præcis beskrivelse. Desværre er der nogen, der løber
rundt med en illusion om, at denne gruppe er dansk slægtsforsknings
centrum. Det påvirker naturligvis deres mening om, hvilken betydning
gruppen skal tillægges.

Sandheden er bare, at langt de fleste slægtsforskere aldrig har hørt
om denne gruppe, og formentlig lever ganske godt uden.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-10-03 11:16

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 20 Oct 2003 10:19:58 +0200

>Desværre er der nogen, der løber
>rundt med en illusion om, at denne gruppe er dansk slægtsforsknings
>centrum.

Nej - nu må du altså styre dig. En forkert påstand bliver altså ikke
mere rigtig af at blive gentaget.

Jeg var ellers gået ud af diskussionen. Men der må altså være en kant
for hvor længe du kan tillade dig at blive ved med at pådutte folk
synspunkter de ikke har og ikke har gvet udtryk

> Det påvirker naturligvis deres mening om, hvilken betydning
>gruppen skal tillægges.

Igen en forkert påstand. Det handler som ofte nænt ikke om hvilken
betydning gruppen, eller enkeltpersoner her, skal tillæges. Det handler
ej heller om hvem der får indflydelse på hvad.

Men alene om hvorvidt udvalget er interesseret i at opsøge de
synspunkter og den viden der findes *mange* steder rundt omkring, eller
om de vil sidde og vente på at den kommer til dem af sig selv.

Og da du jo end ikke selv er medlem af udvalget er du næppe den rigtige
til at besvare det spørgsmål.

Men som så ofte før er det lykkedes for dig få diskussionen drejet væk
fra emnet (som du iøvrigt selv rejste), og gøre det til en ørkeløs
diskussion om selve diskussionen.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-10-03 11:58

On Mon, 20 Oct 2003 12:15:44 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>synspunkter og den viden der findes *mange* steder rundt omkring, eller
>om de vil sidde og vente på at den kommer til dem af sig selv.

Kan du ikke godt selv se problemet i ovenstående? Netop det, at
synspunkter og viden findes *mange* steder, gør det da til en ret
håbløs opgave at være opsøgende. Så kunne man jo ikke lave andet, og
man ville aldrig nå et resultat.

Dertil kommer, at det her burde være en fælles opgave, som vi
allesammen burde have en fælles interesse i. Derfor burde de
mennesker, som har synspunkter og viden også have en helt naturlig
interesse i at bidrage hermed. Dermed burde det slet ikke være
nødvendigt at være opsøgende. Det burde være fuldt tilstrækkeligt, at
udsende en indbydelse til at bidrage.

Desværre er der altså nogen, som selv mener at de har en helt unik
viden om emnet; men som samtidig ikke vil gøre en aktiv indsats for at
bidrage til vores allesammens fælles projekt. Det er da lidt træls;
men spørgsmålet er så bare, om de frivillige, som virkelig gør en stor
og ulønnet indsats til fordel for os allesammen, oven i købet skal
bruge tid på at opvarte disse "selvbevidste eksperter med
prinsesse-nøkker", eller om man skal koncentrere sig om arbejdet? Jeg
tror på det sidste.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-10-03 12:36

> [...]
> synspunkter og viden findes *mange* steder, gør det da til en ret
> håbløs opgave at være opsøgende. Så kunne man jo ikke lave andet, og

Sikken noget vrøvl!

Man nedsætter jo ikke et udvalg for at sylte sagen, men netop for at
dette udvalg aktivt skal udføre et opsøgende arbejde og skaffe
information om de berørtes parters ønsker om et fremtidigt resultat.

Hvad skulle man ellers nedsætte et udvalg for?

Men naturligvis er et sådant udvalg for nogen blot et stykke værktøj til
at knægte den offentlige mening så det er udvalget der i praksis får og
udøver magten - i stedet for på demokratisk vis at videreformidle en
indsamlet viden til beslutningstagerne.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-10-03 17:38

On Mon, 20 Oct 2003 13:36:08 +0200, "Poul Erik Jensen"
<noreply@null.dk> wrote:

> [...]
>information om de berørtes parters ønsker om et fremtidigt resultat.
>
>Hvad skulle man ellers nedsætte et udvalg for?

For at have et forum, hvor alle interessere kan mødes og i fællesskab
udføre et praktisk stykke arbejde. Hvis nogen vil deltage i dette
arbejde, så kan de gøre det - og dem der ikke gider kan lade være -
sådan er det i et frit land.

Det er derimod ikke meningen, at udvalget skal bruge sin tid på at
rende rundt og lede efter folk med gode ideer. Hvis nogen har noget at
sige, så må de altså selv komme ud af busken - eller lade være.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-10-03 18:01

Mon, 20 Oct 2003 18:38:00 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
> rende rundt og lede efter folk med gode ideer. Hvis nogen har noget at
> sige, så må de altså selv komme ud af busken - eller lade være.

Nej uha da da, man skal holde sig fra virkeligheden - man risikerer jo at
møde den

Det er uden tvivl rigtigt, at der _udenfor_ denne nyhedsgruppe er mange,
kompetente slægtsforskere - og også kompetente edb-brugere af slagsen.

Men der er heller ikke tvivl om, at der _i_ denne gruppe er mange, der både
har kompetance i og bevidste holdninger til brug af digitale kilder, medier
og metoder - specifikt i forbindelse med slægtsforskning. De har så valgt
det ekstra, meget aktuelle redskab, der hedder internet og nyhedsgrupper.

Og hvis man ikke vil kommunikere med de slægtsforskere, der _bruger_ tidens
nok
mest brugte kommunikationsredskab - hvordan vil man så komme i kontakt med
de, der _ikke bruger_ dette redskab, og som er de, du antyder, man
foretrækker at samarbejde med (om nogen)?

mvh
Krabsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-10-03 20:44

On Mon, 20 Oct 2003 19:00:44 +0200, Gert Krabsen
<krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote:

> [...]

>det ekstra, meget aktuelle redskab, der hedder internet og nyhedsgrupper.

Og netop derfor har jeg fortalt om det kommende udvalg her i gruppen,
og jeg har fortalt hvor evt. interesserede, som ønsker at deltage i
arbejdet, kan henvende sig. Det er da netop fordi jeg har en ide om,
at der her i gruppen muligvis kunne være nogen, som kunne bidrage med
noget.

Eller havde du forestillet dig, at udvalgsarbejdet skulle foregå her i
gruppen? Det mener du da forhåbentlig ikke alvorligt.

> [...]
>de, der _ikke bruger_ dette redskab, og som er de, du antyder, man
>foretrækker at samarbejde med (om nogen)?

Jeg har ikke antydet, at man foretrækker at samarbejde med nogen. Jeg
har jo netop skrevet her i gruppen, at alle er velkomne. Hvad vil du
egentlig mere?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-10-03 21:09

Mon, 20 Oct 2003 21:44:14 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
>
> Eller havde du forestillet dig, at udvalgsarbejdet skulle foregå her i
> gruppen? Det mener du da forhåbentlig ikke alvorligt.

Jeg har skam ikke forestillet mig noget som helst
Jeg forsøger at påpege, at unødigt stejle holdninger (og måske især
formuleringer) kan betyde, at man afskærer sig fra at udnytte nogle af de
kompetancer, der rent faktisk findes.

En imødekommende holdning fra udvalget - formentlig bare en tilkendegivelse
af, at man af og til er med på en lytter - kunne sikkert få nogle af
diskussionisterne til at melde sig. Mange er aktive i andre sammenhænge, så
det er jo ikke dovenskab, der trykker.
I stedet er resultatet nu, at de læner sig tilbage, lægger armene over kors
og mumler "tihvertivald ikke mig!".

> Jeg har ikke antydet, at man foretrækker at samarbejde med nogen. Jeg
> har jo netop skrevet her i gruppen, at alle er velkomne. Hvad vil du
> egentlig mere?

Jeg vil egentlig ikke noget som helst. Derfor har jeg heller ikke deltaget
i diskussionen før nu. Netop derfor betragter jeg mig selv som en neutral
person.

Og i den (selvbestaltede) egenskab gør jeg stilfærdigt opmærksom på, at
dine budskaber tydeligvis opfattes anderledes af andre end af dig selv.
Nemlig som en indædt vrissen af alle, der formaster sig til at have en
mening.

Du mener ikke du har antydet, at man foretrækker at samarbejde med nogen.
Muligvis, men når jeg læser dine indlæg virker det, som der er nogen, man
absolut _ikke_ ønsker at samarbejde med.

Jeg tror ikke det er din holdning - hvorfor skulle det dog være det? Men
det virker altså sådan. Og jeg bliver altid lidt ærgelig, når en god sag
mister ved at blive smadret af gnideri, småskubben og usmidige
formuleringer.

mvh
Krabsen

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 20-10-03 21:46

Gert Krabsen wrote:

> [...]
> Men det virker altså sådan. Og jeg bliver altid lidt ærgelig, når en
> god sag mister ved at blive smadret af gnideri, småskubben og usmidige

Jeg er fuldstændig enig med Gert.
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-10-03 22:03

On Mon, 20 Oct 2003 22:09:28 +0200, Gert Krabsen
> [...]

>Muligvis, men når jeg læser dine indlæg virker det, som der er nogen, man
>absolut _ikke_ ønsker at samarbejde med.

Det forstår jeg altså absolut ikke. Jeg har kun fortalt, at et udvalg
er ved at blive nedsat og at alle, som har interesse i sagen og gerne
vil bidrage, kan henvende sig til Ole Degn. Hvordan i alverden kan du
opfatte det som udtryk for, at der er nogen, der _ikke_ er velkomne i
samarbejdet?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-10-03 08:02

Mon, 20 Oct 2003 23:02:32 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]
> vil bidrage, kan henvende sig til Ole Degn. Hvordan i alverden kan du
> opfatte det som udtryk for, at der er nogen, der _ikke_ er velkomne i

Nåh, du har nu skrevet en hel del mere end det. Dine efterfølgende indlæg i
tråden har haft et præg af:

"Der er ingen af den nedsatte gruppe der er så dumme, at de læser med
her, for alle der skriver her er nogle bagstræveriske kværulanter, som vi
egentlig helst er fri for!!!"

Som jeg skrev, er der uden tvivl ikke din hensigt - ovenikøbet skriver du
indimellem det stik modsatte, men, men - det er altså den opfattelse, som
trænger sig på, når man læser indlæggene i tråden.

Hvordan jeg får den opfattelse må du spørge en hjernekirurg om

mvh
Krabsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-10-03 13:07

On Tue, 21 Oct 2003 09:02:01 +0200, Gert Krabsen
> [...]

>indimellem det stik modsatte, men, men - det er altså den opfattelse, som
>trænger sig på, når man læser indlæggene i tråden.

Jamen jeg beklager da, hvis man kan få det indtryk. Forskellen er
måske, at jeg hermed slet ikke ønskede at give udtryk for min holdning
til gruppen.

Jeg ville egentlig kun _fortælle_, at der rundt omkring i foreninger,
arkivverden m.m. er en udbredt og negativ holdning til denne gruppe.
Det betyder, at mange centrale personer helt bevidst vælger gruppen
fra. Det finder jeg egentlig beklageligt, for det betyder jo, at vi
mister en kommunikationskanal. Egentlig ville det da være herligt,
hvis medarbejderne på SA og de centrale personer i diverse foreninge
læste med her, og vi på den måde kunne kommunikere direkte; men sådan
er det altså ikke.

Nu kan man naturligvis bebrejde mig, at jeg tillader mig, at komme her
og fortælle, at denne gruppe har et imageproblem. Jamen, jeg kunne da
også bare have ladet være med at fortælle det. Det er bare sådan, at
denne gruppes imageproblem har visse konsekvenser. Det betyder nemlig,
at de gode ideer, der fremsættes her (f.eks. om indtastning) næppe
nogensinde vil nå frem til rette vedkommende. Det synes jeg
diskussionsdeltagerne her i gruppen skal vide. Man kan naturligvis
stadig diskutere og komme med ideer her; men hvis man kun fremsætter
sine ideer her, så vil de om få uger være forsvundet i de evige
bit-marker. Hvis det er hvad man vil, så gerne for min skyld - jeg
synes bare, man skal vide det.

Og så kan man naturligvis stadigvæk skælde ud på mig, fordi jeg
fortæller, at gruppen har dette imageproblem - men vil du bestride, at
det er sådan?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-10-03 13:51

Tue, 21 Oct 2003 14:06:45 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> [...]

> Jeg ville egentlig kun _fortælle_, at der rundt omkring i foreninger,
> arkivverden m.m. er en udbredt og negativ holdning til denne gruppe.

Så synes jeg, du skulle have skrevet det. Så kunne vi i fællesskab have
arbejdet på at gøre disse holdninger mere positive. Helt uafhængigt af den
aktuelle 'sag'.

I stedet er det formentlig lykkedes dig at grave grøfterne endnu dybere
(Ikke for mig, jeg hverken graver grøfter eller falder i dem - men jeg kan
indimellem få øje på dem..)

> [...]
> hvis medarbejderne på SA og de centrale personer i diverse foreninge
> læste med her, og vi på den måde kunne kommunikere direkte; men sådan

Bør der så ikke _i fællesskab_ arbejdes på det i stedet for at råbe 'Æv-
bæv, vi vil ikke lege med jer' ad hinanden? Dette er nok ikke kun

> Og så kan man naturligvis stadigvæk skælde ud på mig, fordi jeg
> fortæller, at gruppen har dette imageproblem - men vil du bestride, at
> det er sådan?

Det vil jeg hverken bestride eller bekræfte, for jeg har ingen anelse om
det.
Og personligt skælder jeg dig skam ikke ud for noget som helst; jeg gør
blot opmærksom på, at dine _formuleringer_ tydeligvis opfattes anderledes
af dig end af de andre debattører.

mange hilsner

Krabsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-10-03 14:45

On Tue, 21 Oct 2003 14:51:20 +0200, Gert Krabsen
> [...]

>arbejdet på at gøre disse holdninger mere positive. Helt uafhængigt af den

Jeg mente altså også, at det var det jeg skrev

>Bør der så ikke _i fællesskab_ arbejdes på det i stedet for at råbe 'Æv-
>bæv, vi vil ikke lege med jer' ad hinanden?

Jo, det bør der vel. Jeg kan nu ikke få øje på nogen, der råber
'Æv-bæv, vi vil ikke lege med jer'. Der er jo slet ikke nogen råben -
man har simpelthen droppet gruppen, og er gået sin vej i absolut
stilhed.

Hvis jeg så (andre steder) fortæller om noget, jeg har læst i gruppen,
så kigger man på mig, som om jeg havde sagt, at jeg læste
Ekstra-Bladet. Eller der kommer en hurtig forsikring om, at det er
evige tider siden den pågældende har kigget i gruppen.

Det er efter min mening et symptom på, at der er noget fundamentalt
galt i denne gruppe - eller alternativt, at Usenet er uegnet til
seriøs debat?

Men spørg mig ikke, hvad der kan gøres. Det eneste jeg kan sige er, at
det der kræves er ændringer _her_ i gruppen. Det er her det skulle
starte - og det tror jeg efterhånden ikke rigtigt på
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-10-03 16:41

Tue, 21 Oct 2003 15:44:50 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev:

> Jo, det bør der vel. Jeg kan nu ikke få øje på nogen, der råber
> 'Æv-bæv, vi vil ikke lege med jer'. Der er jo slet ikke nogen råben -
> man har simpelthen droppet gruppen, og er gået sin vej i absolut stilhed.

Jeg snakker ikke om dem, der _ikke_ deltager, men om dem, der _deltager_.
F.eks. i denne laaaange tråd.
Det er jo netop det, der har fået mig til at gå ind i debatten: Du kan ikke
se nogen råben, mens andre opfatter tydeligvis dine indlæg mere negativt
end dig selv - og muligvis omvendt.

> [...]
> Ekstra-Bladet. Eller der kommer en hurtig forsikring om, at det er
> evige tider siden den pågældende har kigget i gruppen.

Hvis det er evigheder siden de har været i gruppen kan de vel ikke vide,
hvordan den fungerer - eller om det er de samme 'useriøse' deltagere der
stadig er her?

> [...]
> det der kræves er ændringer _her_ i gruppen. Det er her det skulle
> starte - og det tror jeg efterhånden ikke rigtigt på

Tja, jeg forsøger da - netop ved at påpege, hvor indlæg opfattes mere
negativt, end de (forhåbentlig) er ment.

Og igen: Hvis 'de frafaldne' ikke kigger med i gruppen kan de jo ikke se,
om der sker ændringer.

<insinuation start>
...med mindre nogen (ingen nævnt, ingen glemt?) fortæller dem, at 'det
stadig er det samme ubrugelige fnidder'. Og hvem er det så, der arbejder
_for_ sagen eller _mod_ sagen?
</insinuation slut>

mvh

Krabsen

--
Using Opera

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-10-03 17:15

On Tue, 21 Oct 2003 17:41:22 +0200, Gert Krabsen
<krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote:

>Og igen: Hvis 'de frafaldne' ikke kigger med i gruppen kan de jo ikke se,
>om der sker ændringer.

Ja, det er jo netop det store problem. Når man en gang har fået et
dårligt omdømme, så er det altså svært at rette op på - for det er
slet ikke givet, at man får en chance for at vise, at man har ændret
sig (hvis man har). Derfor kan jeg også dårligt se, hvordan denne
gruppe skulle kunne avancere til et centralt mødested for dansk
slægtsforskning.

LOL
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Alf Christophersen

Dato : 22-10-03 21:37

> [...]

>det ekstra, meget aktuelle redskab, der hedder internet og nyhedsgrupper.

Men noen må jo forklare utvalget om netnews eksistens og bruksområde
og hvordn bruke det, og i neste rekke instruere om hvordan bruke
dk.videnskab.historie.genealogi (og forklare dem hvorfor gruppen heter
så) og til slutt argumentere for hvorfor de bør bruke tid til å lese
masse artikler som ikke har noe som helst med deres arbeidsutvalg å
gjøre i det hele tatt (for til slutt finne en masse krangel om hvorfor
utvalgets medlemmer har å komme til dk.videnskab.historie.genealogi
for å lytte til de vise )

Vel, en enklere måte er kanskje at noen tar på seg å videreposter til
utvalget de artikler som måtte være relevante ?? Selvsagt spør man
brevskriver først om tillatelse, men det burde vel ikke være problem
her.

Men la dem slippe krangelen
Det får de ta del i senere om det skulle vise seg å være interessant.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-10-03 18:16

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 20 Oct 2003 18:38:00 +0200

> [...]
>
>Det er derimod ikke meningen, at udvalget skal bruge sin tid på at
>rende rundt og lede efter folk med gode ideer.

Altså: Hvis folk ikke vil komme til udvalget, så skyldes det dovenskab.
Hvis udvalget ikke vil komme til folket, så er det fordi deres tid er
for kostbar til det. Så fik vi da i det mindste det sat på plads.

>Hvis nogen har noget at
>sige, så må de altså selv komme ud af busken - eller lade være.

Hvis dem der har noget at sige sætter op på en lignede piedestal og
siger "Hvis udvalget vil noget så må de komme til mig", så kommer vi jo
aldrig længere.

Hvorfor i alverden ikke lade diskussionen køre i eet eller flere
offentlige fora, hvor alle kan være med og hvor alle kan give deres
mening tilkende. Hvis der så kommer noget frem udvalget kan bruge, så er
det jo fint. Og gør der ikke, så er der jo ingen der har taget skade af
det.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-10-03 21:00

On Mon, 20 Oct 2003 19:15:31 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>mening tilkende. Hvis der så kommer noget frem udvalget kan bruge, så er
>det jo fint. Og gør der ikke, så er der jo ingen der har taget skade af

Jo, men det ville jo så forudsætte, at medlemmerne af udvalget skulle
læse med her i gruppen, og det er formentlig ikke tilfældet.

Jeg kan naturligvis ikke helt udelukke det; men jeg deltager ikke selv
i det pågældende udvalg og så vidt jeg ved er der ikke andre fra DIS
bestyrelsen eller fra KIK, som læser med her regelmæssigt. Jeg kan
selvfølgelig tage fejl; men jeg syntes altså, at jeg burde gøre
opmærksom på, at de guldkorn, som man kun udbreder her i gruppen
formentlig aldrig vil komme videre.

Det kan du så hidse dig voldsomt op over, men sådan er virkeligheden
altså - og det er forresten ikke mig du skal skælde ud på, for jeg
læser altså ind imellem her i gruppen.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-10-03 21:51

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 20 Oct 2003 21:59:39 +0200

> [...]
>selvfølgelig tage fejl; men jeg syntes altså, at jeg burde gøre
>opmærksom på, at de guldkorn, som man kun udbreder her i gruppen

Alene det at emnet blev diskuteret offentligt, hvis altså diskussionen
om selve emnet overhovedet var kommet igang før du afbrød den, kunne i
sig selv have medført at der var kommet synspunkter og måske helt nye
ideer frem som ellers ikke vil være kommet frem.

Men som Krabsen ganske rigtig nævner, så er den chanche forspildt nu. Og
der sidder sikkert nogle stykker rundt omkring nu, som ihvertfald ikke
vil have 'ørene i maskinen' og som derfor holder sig tilbage.

>Det kan du så hidse dig voldsomt op over, men sådan er virkeligheden
>altså - og det er forresten ikke mig du skal skælde ud på, for jeg
>læser altså ind imellem her i gruppen.

Jeg hidser mig ikke op over dette. Jeg nøjes med at give udtryk for min
egen mening om hvad der *burde* gøres.

Det ville være en fordel, hvis du i også højere grad nøjedes med
redegøre for din egen mening, i stedet for at skrive kategorisk om hvad
der *vil* ske (det kan du jo af gode grunde ikke vide noget om), og i
stedet for at blive ved med at gentage de samme fraser igen og igen om
hvad vi andre mener og tænker (det kan du jo af gode grunde heller ikke
vide noget om).

Fra : Alf Christophersen

Dato : 22-10-03 21:37

On Mon, 20 Oct 2003 21:59:39 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>selvfølgelig tage fejl; men jeg syntes altså, at jeg burde gøre
>opmærksom på, at de guldkorn, som man kun udbreder her i gruppen
>formentlig aldrig vil komme videre.

Tja, de er vel søkbare på Google? De fleste i hvertfall

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-10-03 20:32

> Det er derimod ikke meningen, at udvalget skal bruge sin tid på at
> rende rundt og lede efter folk med gode ideer.

Det er jeg lodret uenig i. Det er netop et udvalgs opgave at finde de
rigtige folk og rette løsninger på det problem de er sat til at
undersøge.

Desværre kan selv masiv opposition jo ikke ændre din opfattelse, så
yderligere debat er blot ørkesløs tomgang.
EOD.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-10-03 21:04

On Mon, 20 Oct 2003 21:32:00 +0200, "Poul Erik Jensen"
<noreply@null.dk> wrote:

>Det er jeg lodret uenig i. Det er netop et udvalgs opgave at finde de
>rigtige folk og rette løsninger på det problem de er sat til at
>undersøge.

Ja, selvfølgelig skal man søge de rigtige folk. Det var jo netop
grunden til, at jeg her i gruppen skrev, at alle folk med gode ideer
er velkomne. Men vi kan da dårligt gøre mere end at _indbyde_
interesserede. Hvis folk ikke vil deltage i arbejdet, så kan vi da
ikke tvinge dem til det, vel?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-10-03 14:29

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev Mon, 20 Oct 2003 12:58:10 +0200

> [...]
>bruge tid på at opvarte disse "selvbevidste eksperter med
>prinsesse-nøkker", eller om man skal koncentrere sig om arbejdet? Jeg

Kom lige ned på jorden.!

Gider du godt sætte navn på de pågældende eller også stoppe med din
evindelige mistænkeliggørelse af andre.

I det hele taget ville niveuaet blive højnet væsentligt hvis du nøjedes
med selv at udtrykke din *egen* mening og lade andre gøre ligeså.

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-10-03 15:06

I et senere indlæg:

> Kom lige ned på jorden.!
>
> Gider du godt sætte navn på de pågældende eller også stoppe med din
> evindelige mistænkeliggørelse af andre.

Jeg synes I skal have ret, hver især. Den rigtige gruppe til at
debattere, hvor også udvalget vil følge med og opfange eventuelle
forslag, må være DIS-Forum. Der er hele tre grupper man kan vælge
imellem:
Foreningsforhold - KildeIndtastning og Slægtsforskning, metode og
teknik.

--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-10-03 15:20

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev Mon, 20 Oct 2003 16:05:55
+0200

>Jeg synes I skal have ret, hver især. Den rigtige gruppe til at
>debattere, hvor også udvalget vil følge med og opfange eventuelle
>forslag, må være DIS-Forum.

Det var faktisk også een af de muligheder jeg nævnte i eet af mine
allerførste indlæg - men også det er jo blevet afvist.

X--- citat L. J. Helbo: ----------------

X-------------------------

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-10-03 00:02

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Mon, 20 Oct 2003 15:28:59
+0200

>Gider du godt sætte navn på de pågældende eller også stoppe med din
>evindelige mistænkeliggørelse af andre.

Jeg fik aldrig svar på mit spørgsmål.?

Trækker du din gennerelle udtalelse om "selvbevidste eksperter med
prinsesse-nøkker" tilbage, eller sætter du navn på.?

Eller skal jeg til på god gammeldags Oxford-maner til at remse op hvad
jeg har bidraget med af "ulønnet indsats til fordel for os allesammen"
netop når det gælder kirkebøger.?

Kan du iøvrigt nævne bare een eneste enkeltperson her i kongeriget der
har bidraget med mere.?

Men hvis det omtalte udvalg skulle være interesseret i at høre mere om
mine erfaringer og synspunkter vedr. registre til kirkebøger - så skal
de være hjertelig velkomne til at aflægge mig et besøg, du kender
adressen.

Men ring lige i forvejen, jeg arbejder 40 - 50 timer ugentlig og har
desuden mit fritidslandbrug og min familie mv. at tage hensyn til.

Og jeg vil jo meget nødigt spilde udvalgets åbenbart meget kostbare tid
med at besøge mig på et tidspunkt hvor jeg feks. sover efter natarbejde.

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 21-10-03 15:23

On Tue, 21 Oct 2003 01:01:39 +0200, Arne Feldborg
> [...]

>Og jeg vil jo meget nødigt spilde udvalgets åbenbart meget kostbare tid
>med at besøge mig på et tidspunkt hvor jeg feks. sover efter natarbejde.

Og fra et tidligere indlæg skrevet af Lars Jørgen Helbo:

[...]

Er det kun mig, der finder det besynderligt, at netop denne person er
blevet udpeget til formand for dette udvalg?

Var det ikke samme Ole Degn, for hvem det ved sidste generalforsamling
helt egenthændigtlykkedes, at få sat en stopper for videreudviklingen af
WinKip, inkl. en stærkt tiltrængt 32-bit version????

Med venlig hilsen,
Ejvind Vestergaard

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-10-03 01:28

Ejvind Vestergaard <vestergaard@canada.com> skrev Tue, 21 Oct 2003
10:22:38 -0400

>Var det ikke samme Ole Degn, for hvem det ved sidste generalforsamling
>helt egenthændigt lykkedes, at få sat en stopper for videreudviklingen af
>WinKip, inkl. en stærkt tiltrængt 32-bit version????

Jo. Og samtidig også for et næsten færdigt layout til en
kirkebogsskabelon, som jo netop er det man nu står og mangler.

Men det var altså den 'tak' den gamle hædersmand O. C. Thygesen fik for
sit arbejde med WinKip - programmet som mere end noget andet har båret
kildeindtastningen frem til det stade det har nu.

Hvis så endda den øvrige bestyrelse havde været ansvarsbevidste nok til
efterfølgende at tage afstand fra dette overlagte karaktermord - men
nej, heller ikke det har vi set.

End ikke den (eller de) betyrelsesmedlemmer der ikke var til stede på
genralforsamlingen, og som dog med en vis ret kunne hævde at de ikke
havde del i dette, har vi set tage afstand.

Så når man, dvs. DIS-Danmark og Ole Degn, indbyder folk til at stille
viden, erfaring, og arbejdskraft til rådighed, for at genopfinde den
dybe tallerken endnu engang, så skal man altså lige gøre sig klart hvad
det er men går ind til.!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-10-03 15:26

Mon, 20 Oct 2003 10:19:58 +0200, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>rundt med en illusion om, at denne gruppe er dansk slægtsforsknings
>centrum. Det påvirker naturligvis deres mening om, hvilken betydning

Nej, det er ikke en præcis beskrivelse. Den svarer til - i min analogi
- et møde i en Venstre-vælgerforening. Politikere kan forhåbentlig
ikke nøjes med input og inspiration fra lukkede foreninger?

>Sandheden er bare, at langt de fleste slægtsforskere aldrig har hørt
>om denne gruppe, og formentlig lever ganske godt uden.

Jeg er da helt klar over det forhold. Faktisk har jeg aldrig påstået,
at denne gruppe er det eneste saliggørende. men vi er trods alt nogen
hundrede stykker der er aktive her. jeg vil ikke påstå at vi er
klogere end gennemsnittet af DIS-medlemmer, men hvis ellers vi kan
blive fri for at du og andre i toppen af hierarkiet saboterer seriøse
debatter, kommer der faktisk mange gode ideer og synspunkter frem her
i gruppen..... synes JEG.

Fra : Alf Christophersen

Dato : 22-10-03 21:37

On Mon, 20 Oct 2003 10:19:58 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Sandheden er bare, at langt de fleste slægtsforskere aldrig har hørt
>om denne gruppe, og formentlig lever ganske godt uden.

De har neppe hørt om news en gang.

Får kanskje rydde støv av min gamle artikkel i norske Slekt og Data om
news og Free agent og publisere i Slægt og Data og i Diskulogen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-10-03 15:22

Mon, 20 Oct 2003 01:29:56 +0200, skrev Alf Christophersen:

>Se heller på våres diskusjoner i news som enhver diskusjon som foregår
>ved enhver families middagsbord.

Den analogi kan jeg ikke tilslutte mig. Denne nyhedsgruppe er
offentlig tilgængelig og hundredevis af hinanden ubekendte mennesker
mødes her og diskuterer slægtsforskning.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-10-03 17:34

On Mon, 20 Oct 2003 16:21:43 +0200, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Den analogi kan jeg ikke tilslutte mig. Denne nyhedsgruppe er
>offentlig tilgængelig og hundredevis af hinanden ubekendte mennesker
>mødes her og diskuterer slægtsforskning.

Det samme kan du sige om en hel stribe andre fora på nettet, alle
lokale slægtsforskningsforeninger og samtlige loaklarkiver rundt
landet. Hvis der skulle laves opsøgende virksomhed alle de steder, så
fik man travl, og så ville man næppe få udrettet meget andet end at
opsøge.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-10-03 18:42

Mon, 20 Oct 2003 18:34:29 +0200, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>landet. Hvis der skulle laves opsøgende virksomhed alle de steder, så
>fik man travl, og så ville man næppe få udrettet meget andet end at

Hvad har man da udrettet de seneste 12 år vedrørende indtastning af
kirkebøger? Set i det perspektiv, kan en høringsrunde og noget
opsøgende arbejde i et halvt års tid vel ikke skade?

Tillad mig at citere Arne Feldborg fra et tidligere indlæg i denne
tråd:

Fra : Alf Christophersen

Dato : 22-10-03 21:37

> [...]

>offentlig tilgængelig og hundredevis af hinanden ubekendte mennesker
>mødes her og diskuterer slægtsforskning.

På news pågår ca. 25000 forskjellige diskusjoner i hver sin
konferanse. Hver slik er sin egen familie, sin egen andedam, og det å
introdusere for nybegynnere å delta i disse andedammene er ganske så
mye arbeide.

Kun ved å skrive i hvert eneste nrav Slægt og Data om konferansene,
også ikke-danske, så som de norske og svenske gruppene samt alle
soc.genealogi.* og alt.genealogy, så vil du få flere til å delta, og
kanskje også Ole Degn??

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 20-10-03 22:58

Den 20/10-2003 klokken 18:38, skrev Lars J. Helbo <lars@helbo.org> i
> [...]

> udføre et praktisk stykke arbejde. Hvis nogen vil deltage i dette
> arbejde, så kan de gøre det - og dem der ikke gider kan lade være -

Mon ikke hele problematikken er, at de, som har nogle gode ideer/forslag,
_ikke_ blot kan fremlægge disse for udvalget til fri evaluering, men
_skal_ deltage i det praktiske arbejde?
Sådan forstår - i hvert fald jeg - din udlægning.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-10-03 07:30

On Mon, 20 Oct 2003 23:57:43 +0200, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
wrote:

> [...]
>_skal_ deltage i det praktiske arbejde?
>Sådan forstår - i hvert fald jeg - din udlægning.

Det synes jeg, man må aftale med udvalget. Som jeg har sagt et par
gange, så er det Ole Degn, der står for koordineringen af arbejdet, og
jeg deltager ikke selv i det.

Hvis man har forslag og gode ideer til arbejdet, så synes jeg
imidlertid godt, at man kan fremlægge det for udvalget, selvom man
ikke yderligere vil/kan bidrage til arbejdet.

Der hvor vandene skiller er i udtrykket "fremlægge for udvalget". Jeg
ønskede sådan set blot at påpege, at det sker ved at fremsende
bidraget til udvalget (f.eks. til Ole Degn). Det foregår ikke ved, at
skrive sine ideer i et eller andet forum, som ingen i udvalget læser.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Alf Christophersen

Dato : 17-10-03 21:01

> [...]

>det handler faktisk slet ikke om indflydelse - men derimod om at det er
>udvalgets opgave at nå frem til det bedst mulige resultat.

Og da må du skrive om dine meninger et helt annet sted. I og med at
det du skriver her er glemt om fire-fem uker

Fra : Hugh Watkins

Dato : 19-10-03 00:25

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote in message news:1jhvovktsrgs13j2qdp5rk6jjdouhkj4gk@4ax.com...

> [...]
> for at få det hele med.
>
> Altså et register. For en kirkebog må det dreje sig om følgende:

snip

Google er mit register

I am using EXCEL style spead sheet
made some test posting in WIN KIP

exported it

added headers from the fine WIN KIP help files

eg F10 F32

searching will be on page
by CTRL F
or via Google for mega searches

Jeg har lige et nye ECDL Euro Computer Køre Kort
også har jeg mere forstand

Hugh W

--
http://hughw36.blogspot.com GENEALOGE
http://jorvik.blogspot.com Viking

Fra : Bent Mortensen

Dato : 17-10-03 12:06

Hvorfor ikke som her , både i HTML og Ecxel
http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/bjoernsholm.htm

Bent Mortensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-10-03 12:24

Fri, 17 Oct 2003 13:06:17 +0200, skrev Bent Mortensen:

>Hvorfor ikke som her , både i HTML og Ecxel
>http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/bjoernsholm.htm

Det ser interessant ud. Mon KOKI også kigger på sådanne løsninger så
det kan indgå i overvejelserne?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-10-03 18:06

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev Fri, 17 Oct 2003 13:06:17
+0200

>Hvorfor ikke som her , både i HTML og Ecxel
>http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/bjoernsholm.htm

Jo det er jo nydeligt. Men selve præsentationen er jo sekundær i forhold
til den her diskussion.

Under alle omstændigheder bør (læs = skal ubetinget) data først lægges
ind i ensartede databaser. Øveslen lige nu går ud på at hurtigst muligt
at få defineret formattet for dette - så de mange forskellige tiltag der
nu er igang kan samles i eet ensartet system. Netop så vi kan undgå de
mange forskellige systemer der pt. er i anvendelse.

Når først data er lagt i sådanne databaser (og det kan forsåvidt godt
bare være en fast skabelon i Excell eller Accces) kan det derfra
præsenteres som HTML, i Wordformat, som ren tekst, eller som noget helt
fjerde. Flere små datasæt kan samles til store og store datasæt kan igen
deles i mindre. Og endelig kan det sættes op i større eller mindre
søgbare systemer.

Og som Kurt skriver så er der jo altså grænser for hvormange forskellige
typer af kirkelige handlinger der findes i de eksisterende kirkebøger.
Og som tidligere nævnt har OCT allerede for flere år siden lavet et
udmærket forslag til feltinddeling, så det burde ikke være det helt
store problem for det nedsatte udvalg at få dette arbejde gjort færdig.