SATA spørgsmål på A7N8X Deluxe - begynders~
Fra : Chanelle

Dato : 09-10-03 05:29

Hej alle.
Jeg har et ASUS A7N8X Deluxe ver 1.04. Jeg har en seagate harddisk med et
alm. UDMA66 kabel, og det kører fint nok, men jeg vil nu gerne have lidt
mere plads. Jeg er så blevet anbefalet at købe en SATA (Seriel ATA), da mit
bundkort understøtter dette. Jeg har læst lidt i manualen til bundkortet, og
der står om RAID 0 og 1, men jeg vil bare sætte en enkelt harddisk til i.
Kan jeg godt forbinde kun en enkelt harddisk til et af SATA-stikkene? Eller
virker det kun med RAID? Skal jeg gøre andet end at flytte den jumper der er
beskrevet i manualen for at få BIOS til at genkende en SATA-disk?
Hvad med strømstik? Med mit bundkort medfulgte 2 kabler (vistnok
data-kabler), men jeg har læst, at en SATA disk har et andet strømstik, og
sådan et har jeg ikke. Eller følger det med, når man køber en SATA disk?

Hvad er fordelen med en SATA fremfor en alm. harddisk?

Jeg laver tit en ghost (med boot fra en DOS-diskette), ugentligt backup, så
hastigheden i DOS må gerne være stor. Hvad vil være hurtigst til Ghost, en
gammeldags + en SATA, eller 2 gammeldags harddiske?

Jeg har ikke så meget forstand på alt dette, og vil derfor gerne have lidt
mere info inden jeg køber. PC'en står forøvrigt tændt altid, så det skal
ikke være en harddisk som kun må køre i 8 timer om dagen, som der var nogle
der kun kunne for noget tid siden. Uanset om jeg kan benytte SATA eller ej,
skal jeg have en ny harddisk, og jeg regner med, at det skal være en på
120Gb, men hvilken? Min seagate er meget stille og har virket upåklageligt,
men den er lidt langsom i forhold til andre PC'ere jeg har set, så jeg ved
ikke rigtig hvad jeg skal vælge.

På forhånd tak for hjælp og gode råd

Hilsen
Chanelle

Fra : C. Kampmann

Dato : 21-10-03 21:31

Tag og brug en almindelig ATA100/133, der er for meget bøvl med at
køre ATA og SATA sammen.
Der er ikke den store hast forskel, og ikke noget der betyder noget.
Har selv nævnte MB og SATA diske og ATA og bøvler en del med det
CK

Fra : Henrik Petersen

Dato : 22-10-03 15:18

"C. Kampmann" <c-olsen-danmark@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er ikke den store hast forskel, og ikke noget der betyder noget.
> Har selv nævnte MB og SATA diske og ATA og bøvler en del med det

Har lige købt
Asus A7N8X Deluxe GD
SATA 160GB HHD 8MB Cache
Safire Radeon 9600 Pro 128MB
54*32*54 CD-R
DVD
AMD Barton 2800+ /333
2*512MB DDR Ram PC3200 Samsung
Midi tover
a-drev
Win XP pro

overvejer en ekstra disk og køre RAID

Det eneste der var lidt irrerterende ang SATA, var at der fra ASUS side ikke
var i diskette med driveren til SATA med, der er en cd-rom, men den kan man
jo ikke bruge, der skal den være på en diskette....hvem har en diskette idag
lige ved hånden...men det køre uden problemer.....

henrik