Infektion ?????
Fra : Mars

Dato : 08-10-03 17:57

Hej

Jeg har en Gul Labrador retriever som for 6 mdr siden fik en staffelikok
infektion, et vædskende sår på halsen.

Han kom til dyrlæge og fik kløestillende og antibiotica.
Nu har han imidlertidig fået det igen, og dyrlægen vil se ham igen.

Han siger at det er noget lyse retrievere lider meget af, og hvis det er
tilfældet er det nok den sidste gule lab jeg får, da det jo bliver temmelig
dyrt hvis han skal koste 600,- hver gang jeg skal på jagt og han bliver bidt
af en flåt eller hvad pokker der nu forårsager det !!

er der nogen af jer som er bekendt med problemet? som måske har en løsning
på det ? jeg tænkte selv på at smøre det med streptosillin vet med
antibiotica, men virker det !?

Nu skal indlægget ikke misforståes som sådan at jeg er en nærigpind ikke vil
koste nogle penge på min hund, det er ikke tilfældet, han skal have den
bedste behandling hvis det er påkrævet !!!

Mvh

MS

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 08-10-03 20:46

Hej

Jeg kender mange der har gule labber (som også bruges på jagt) og det er
ikke min erfaring at de har flere af den slags problemer end andre hunde.

Jeg har selv en flat, og hvis hun får sår eller rifter så renser jeg det
med atamon (det sviger ikke og opløser ikke evt. sårdannelse men
renser), derefter smørger jeg det med enten fucidin salve eller alovera.
Det har altid virket godt for mig. Jeg gør det samme hvis jeg har
fjernet en flåt fra min hund.

Jane

FJERN * EFTER .dk I MAILADRESSEN
-------------------------------------
Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Mars

Dato : 09-10-03 19:38

Hej

Var ved dyrlægen idag og han k alder det et "hotspot" !!

MS

Fra : Winther

Dato : 09-10-03 21:55

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Var ved dyrlægen idag og han k alder det et "hotspot" !!
>
> MS

Det er også det samme som vådeksem.

Vh. Winther

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-10-03 08:43

On Thu, 9 Oct 2003 22:54:54 +0200, "Winther"
<falk-petersen@fjerntele2adsl.dk> wrotd:

>"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse

>Det er også det samme som vådeksem.
>
>Vh. Winther

,og igen det samme som retrivereksem "kært barn" har mange navne,
jeg har selv oplevet det med min første hund, da han legede meget med
en anden hund hver dag og de gumlede meget i hinanden hele tiden under
legen, og der så blev fugtigt og fyldt med bakterier, den anden hund
fik faktisk en stor byld pga det, og min fik "hotspot" det gælder bare
om at når de har leget på den måde eller blevet våde så tør dem når
man kommer hjem, og hvis man ved at der er kommet godt med bakterier,
som der gjorde på vores hunde dengang, så skal det renses med
klorhexidin, siden jeg begyndte på det kom der aldrig noget mere.

Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund
http://home13.inet.tele.dk/kattehad/forhtml.htm

Fra : Siv-Helen

Dato : 09-10-03 13:27

"Mars" <no@name.com> skrev i melding
> [...]
> koste nogle penge på min hund, det er ikke tilfældet, han skal have den
> bedste behandling hvis det er påkrævet !!!

Hei

Det høres ut som at hunden din har noe som vi på norsk kaller for
"fukt-eksem" eller "våt-eksem", Den beste behandlingen kan du gjøre selv:
Klipp rent omdådet og sørg for at du klipper så pass mye at det er 5 mm med
frisk hud rundt sår området, Vask såret med grønnsåbe 2 ganger pr dag og
smør på aloevera 2 ganger pr dag. til såret er grodd.

Dette er et problem hos mange korthårede raser og et tips til forebygging av
slike sår er å Tørke hunden godt når den har vært ute i regnet, evt badet
(noe labradorer elsker). Og prøv å bytt for til en type med lite proteiner,
da våt-eksem kan komme av proteinutslett.

Min Bullmastiff var veldig plaget med våt-eksem ca 2 ganger pr år (vår og
høst) fra hun var 1 år til hun var ca 5 år da byttet jeg fra lone star
Hearty choyse (25% protein) til Labb honnør (21 %protein) og hunden har vært
frisk siden. Men i tillegg til forbytte så passer jeg på å tørke henne godt
når hun har vært ute i regnvær og under vår daglige kosestund så går jeg
over hele hunden for å se om hun kan ha fått rifter eller stikk av noe slag,
og har hun det så følger jeg med hver dag på om de utvikler seg.
Jeg har også gått til innkjøp av klippemaskin slik at keg kan klippe henne
selv, hvis det skulle være noe. Med dette sparer jeg kr 500,- (vet.utgifter)
for hver gang.

Ellers ønsker jeg deg lykke til i behandlingen og håper du får en frisk hund
til høstjakta.

--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : Søren Voigt

Dato : 11-10-03 13:14

"Mars" <no@name.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har en Gul Labrador retriever som for 6 mdr siden fik en staffelikok
> infektion, et vædskende sår på halsen.

Som du selv skriver er der formentlig tale om et "hotspot". Jeg har selv
Labrador og har kun haft hotspot i en kort periode hvor jeg ikke brugte mit
sædvanlige foder.

Det er nu ikke noget stort problem at behandle. Klip en pæn kant fri omkring
såret og få din dyrlæge til at skrive nogle tuber "Kenalog" op til dig. Det
er så vigtigt at du vasker såret grundigt i desinficerende sæbe (kan købes
hos dyrlægen eller hos Matas), hvorefter du smører såret ind i Kenalog. Gør
dette to gange dagligt og sørg for at hunden ikke kan komme til at slikke
sig eller klø sig i såret (evt. forbinding eller krave). Så burde det være
hurtigt ovre.

Mvh
Søren Voigt

Fra : Mars

Dato : 14-10-03 19:44

Så er det her at jeg ikke forstår hvorfor min dyrlæge giver ham diverse
insprøjtninger antibiotika kure øredråber og creme han skal smøres i !!!!!!

det lyder som om jeg er blever taget i R....... :(

Mvh

MS

Fra : Mars

Dato : 14-10-03 19:54

Jeg var på jagt med et par svenskere her i weekenden hvor den ene var
dyrlæge, han foreslog stort set det samme som de råd jeg har fået her i
gruppen, men han sagde også at for stort fedt og protein indhold i foderet
kunne være årsagen !!!

Hvilket foder bruger du til din lab ? bruger du den til jagt ?

Mvh

Martin Sørensen

Fra : Søren Voigt

Dato : 14-10-03 21:15

> [...]
> kunne være årsagen !!!
>
> Hvilket foder bruger du til din lab ? bruger du den til jagt ?

Ja - jeg bruger dem til jagt og markprøve. Jeg vil helst ikke gøre reklame
for mit foretrukne mærke, for efter at have været med i gruppen her i et par
år orker jeg ærlig talt ikke foderdiskussionen for 118. gang. Søg evt. på
Google Groups og du vil forstå hvad jeg taler om

Der er da sikkert flere gode mærker, der opfylder behovet med relativt lavt
proteinindhold. Tal evt med din dyrlæge eller gå tilbage i gruppens
tidligere foderdiskussioner.

Mvh
Søren Voigt