Forklaring på MySQL JOIN
Fra : Harald

Dato : 08-10-03 14:37

Hej

Findes der en forklaring på de forskellige JOIN muligheder i MySQL nogen
steder? Jeg syntes ikke at MySQL manualen giver en forklaring der er til at
forstå.

/HK

Fra : Harald

Dato : 08-10-03 17:14

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der en forklaring på de forskellige JOIN muligheder i MySQL nogen
> steder? Jeg syntes ikke at MySQL manualen giver en forklaring der er til

Her er hvad jeg skal bruge: Jeg har 2 tabeller:

Table1:
IDKode integer
Navn string

Table2:
IDKode integer
Ejer integer
NogetAndet : string

Disse 2 tabeller skal joines, skal man gøre sådan?

SELECT * FROM table1 LEFT JOIN table2 ON table1.IDKode = table2.Ejer
WHERE table2.IDKode IS NOT NULL

eller?

SELECT * FROM table1 RIGHT JOIN table2 ON table1.IDKode = table2.Ejer

begge metoder virker men der er måske en 3. metode der er bedere?

Mvh
HK

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-03 17:20

Den Wed, 08 Oct 2003 18:14:28 +0200. skrev Harald:

> [...]
> Ejer integer
> NogetAndet : string
>
> Disse 2 tabeller skal joines, skal man gøre sådan?

Hvorfor ikke blot: select * from Table1,Table2 where IDKode=Ejer

--
Hilsen/Sincerely, Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Harald

Dato : 08-10-03 18:11

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke blot: select * from Table1,Table2 where IDKode=Ejer

Er det den hurtigeste metode?

/HK

Fra : Troels Arvin

Dato : 08-10-03 19:04

On Wed, 08 Oct 2003 19:10:55 +0200, Harald wrote:

> Er det den hurtigeste metode?

Den er sandsynligvis ikke specielt langsommelig, i hvertfald. Og den er i
hvertfald let læselig.

Du nævnte tidligere noget med left joins; var der en særlig grund til
det?

Fra : Harald

Dato : 08-10-03 19:49

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse

> Den er sandsynligvis ikke specielt langsommelig, i hvertfald. Og den er i
> hvertfald let læselig.
>
> Du nævnte tidligere noget med left joins; var der en særlig grund til
> det?

Kun fordi at brugeren også har mulighed for at vælge at se alle poster i
table1, også selvom der ingen tilhørende poster er i table2 og til dette
bruger jeg:

SELECT * FROM table1 LEFT JOIN table2 ON table1.IDKode = table2.Ejer

og jeg havde en idé om at JOIN var smartere at bruge end alt andet :)

/HK

Fra : Troels Arvin

Dato : 08-10-03 20:20

On Wed, 08 Oct 2003 20:49:22 +0200, Harald wrote:

> Kun fordi at brugeren også har mulighed for at vælge at se alle poster i
> table1, også selvom der ingen tilhørende poster er i table2

Jep, så skal du netop have fat i et outer join, såsom et left join.

> og jeg havde en idé om at JOIN var smartere at bruge end alt andet :)

Der er tale om joins i begge tilfælde, blot formuleret med lidt
forskellige vendinger.

Fra : Harald

Dato : 08-10-03 21:26

> Jep, så skal du netop have fat i et outer join, såsom et left join.

> Der er tale om joins i begge tilfælde, blot formuleret med lidt
> forskellige vendinger.

Ja det har jeg også fundet ud af nu efter at have læst forskellige
forklaringer.

/HK

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-03 20:20

Den Wed, 08 Oct 2003 20:49:22 +0200. skrev Harald:

> [...]
>
> SELECT * FROM table1 LEFT JOIN table2 ON table1.IDKode = table2.Ejer
>
> og jeg havde en idé om at JOIN var smartere at bruge end alt andet :)

Jamen, så har du misforstået noget Mit forslag laver også en join.
Hver gang du beder om output, hvor output er bestemt af sammenhængen
mellem 2 felter i forskellige tabeller, laves der en implicit join.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-10-03 18:44

Harald wrote:

> Findes der en forklaring på de forskellige JOIN muligheder i MySQL nogen
> steder?

Mig bekendt er der ikke forskel på MySQL os SQL hvad det angår, så
enhver SQL Joins-forklaring 'virker'.

Den her
<http://epoch.cs.berkeley.edu:8000/sequoia/dba/montage/FAQ/Joins.html>

så godt ud, og der er en stak mere her:
<http://www.google.com/search?q=SQL%20joins%20explained>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Harald

Dato : 08-10-03 20:02

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt er der ikke forskel på MySQL os SQL hvad det angår, så
> [...]

Der her er go:
http://www.databasejournal.com/features/mssql/article.php/1438001

Så jeg har fattet det nu. Jeg takker.

/HK