Dele en internetforbindelse mellem flere l~
Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-10-03 22:29

Hej NG
Jeg skal have lavet et netværk i en lille andelsforening. Jeg har forhørt
mig hos stort set alle udbydere efter en forbindelse jeg kan dele med andre
uden for husstanden. Desværre er der åbenbart ingen der tilbyder dette for
tiden.
Men TDC fortalte, at de fra nytår begynder at udbyde til foreninger.
Nu er mit spørgsmål så, at hvis vi er en forening og ingen vil hæfte for
hvad andre laver af ballade via internetopkoblingen, kan det så lade sig
gøre.
Vi er under 10 personer, hvis det skulle være, skal man så logge alt trafik
så man kan finde frem til den skyldige i tilfælde af ulovligheder?

Kan det lade sig gøre at dele en internetforbindelse i mellem flere
husstande uden at en af husstandende står med ansvaret for hele netværket?
Og kan det lade sig gøre uden at logge al trafik hvis man er under et vist
antal personer på netværket?

Fortæl mig hvad reglerne er og hvad der er af muligheder.

Før i tiden tilbød tdc at man kunne dele erhvervsforbindelser som en
forening og at man endda kunne slippe for at have ansvaret for hele
netværket som enkeltperson, men hvem hæftede så hvis der foregår
ulovligheder?

Et meget langt spørgsmål, men jeg er virkeligt på bar bund mht reglerne og
kunne meget godt tænke mig at vide hvad man kunne gøre.

Mvh
Peter

Fra : Towli

Dato : 07-10-03 22:31

Jeg har da hørt at man godt må dele Tiscali's adsl og Tdc erhverv's???

/T

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-10-03 08:31

"Towli" <towli@(fjernes)oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har da hørt at man godt må dele Tiscali's adsl og Tdc erhverv's???

Tiscali giver lov til at dele deres Bredbånd Plus (erhverv), men det vil
stadigvæk være en enkeltperson der hæfter for al aktivitet via forbindelsen.
TDC erhverv siger selv, at de ikke tillader det pt.

Mvh
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 13-10-03 17:35

Peter Anskjær kalligraferede, i
> Tiscali giver lov til at dele deres Bredbånd Plus (erhverv), men det
> vil stadigvæk være en enkeltperson der hæfter for al aktivitet via
> forbindelsen.

Det er ikke noget Tiscali bestemmer, hvis vi taler om ulovligheder. De kan
selvfølgelig bestemme at de vil lukke forbindelsen hvis den benyttes til
ulovligheder, men det har intet at gøre med hvem der "hæfter".

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : yoda

Dato : 08-10-03 00:20

Hej Peter

Hvis du kan give mig følgende informationer, skal jeg med glæde komme med et
uforpligtende tilbud på hele balladen

....hvor i landet ligger denne boligforening?
....under 10 lejligheder.. hvor mange er det helt præcist?
....Hvor meget båndbredde er i på jagt efter ?
....Vil i købe eller leje udstyr ?
....skal det være med fri trafik eller med trafik afregning ?
....skal i have offentlige ip adresser eller "skjulte" ip adresser ?
....vil i selv stå for kabling, eller skal dette også udføres ?
....ønsker i servere til mail, web, spil og lign ?

Venlig hilsen
Lars Andersen
Wing-IT
tilbud@wing-it.dk

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-10-03 08:36

"yoda" <lars@yoda.dki> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> uforpligtende tilbud på hele balladen
>
> ...hvor i landet ligger denne boligforening?

København Ø

> ...under 10 lejligheder.. hvor mange er det helt præcist?

Pt er vi 6 lejligheder, men som det maksimale vil det dreje sig om 11
lejligheder hvis alle vil kobles på.

> ...Hvor meget båndbredde er i på jagt efter ?

1024 kbit / 256 kbit vil være tilstrækkeligt til vores behov.

> ...Vil i købe eller leje udstyr ?

Købe, hvilket udstyr drejer det sig om?

> ...skal det være med fri trafik eller med trafik afregning ?

Fri trafik.

> ...skal i have offentlige ip adresser eller "skjulte" ip adresser ?

Vi har ikke brug for at hoste noget, så 1 offentlig ip skulle være
tilstrækkeligt.

> ...vil i selv stå for kabling, eller skal dette også udføres ?

Det står vi selv for.

> ...ønsker i servere til mail, web, spil og lign ?

Nej, det er der ikke interesse for.

Mvh
Peter

Fra : Arne Kjærulf Pederse~

Dato : 08-10-03 07:34

Jeg er ikke bekendt med de eksakte regler, men jeg vil henlede din
opmærksomhed på en
hjemmeside som IT- og Telestyrelsen har lavet:

http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=128952710

Den beskriver de fleste aspekter af deling af bredbånd i små
foreninger.

Hilsen Arne

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-10-03 08:39

"Arne Kjærulf Pedersen" <ar.p@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=128952710
>
> Den beskriver de fleste aspekter af deling af bredbånd i små

Ja, den har jeg kigget på. Men jeg kan ikke finde noget med ansvar, altså
hvordan man undgår at en enkeltperson har hele ansvaret. Det er det jeg er
interesseret i at finde ud af. Og det skal være uden at logge al aktivitet.

Mvh
Peter

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-10-03 08:10

Peter Anskjær skrev :
> [...]
>
> Et meget langt spørgsmål, men jeg er virkeligt på bar bund mht reglerne og
> kunne meget godt tænke mig at vide hvad man kunne gøre.

Jeg mener at Tiscali og CyberCity tillader deling. TDC installerede deres
udstyr i et kælderskab hos os og vi er 15 om at dele en 2 MBit linie. Det
går helt fint, bortset fra én der prøver at opsætte en Apache Server og
lægger hele nettet ned ved det.
Vi har et moralsk problem idet der er en der sidder på Kazaar hele tiden, og
det er jo ikke skide smart hvis AntiPiratGruppen får øje på det. Så ved de
ikke hvad de skal konfiskere og tager vel bare det hele...
Jeg har dog lavet dokumentation på hvem det er der bruger Kazaar, og det
viser kun en enkelt bruger (incl hans bruger navn).

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-10-03 08:49

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har dog lavet dokumentation på hvem det er der bruger Kazaar, og det
> viser kun en enkelt bruger (incl hans bruger navn).

Jeg har, som skrevet andetsteds, fundet ud af at Tiscali tillader deling af
linje, jeg ved ikke med CyberCity.
Mht Apache Server, så kan du vel bare lukke af for den mulighed på routeren
hvis selvfølgelig i har aftalt at det ikke er tilladt at opstille server på
netværket.
Mht KaZaA, så kan det jo være mange andre ulovlige ting der foregår.
Teoretisk, hvad hvis en person har hang til børn og han sender e-mails med
sygt indhold, så vil det jo ikke være til at bevise hvem der har gjort det,
hvem har så ansvaret. Med en forbindelse fra Tiscali vil det være den person
der har tegnet abonnementet. Så kommer man igen ud i at skulle logge al
trafik, jeg ved ikke om det er den eneste måde at slippe for alt ansvaret
på.

Mvh
Peter

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 08-10-03 13:12

Peter> Mht KaZaA, så kan det jo være mange andre ulovlige ting der foregår.
Peter> Teoretisk, hvad hvis en person har hang til børn og han sender e-mails med
Peter> sygt indhold, så vil det jo ikke være til at bevise hvem der har gjort
Peter> det,

Det er ikke trivielt, men heller ikke umuligt.

Peter> hvem har så ansvaret. Med en forbindelse fra Tiscali vil det være den person
Peter> der har tegnet abonnementet. Så kommer man igen ud i at skulle logge al
Peter> trafik, jeg ved ikke om det er den eneste måde at slippe for alt ansvaret
Peter> på.

Man har ikke ansvaret for at ens naboer ikke er kriminelle.
Men der er så en, der er skyldig og det er politiets opgave at bevise det.

Man har ikke pligt til at overvåget sine naboers trafik, medmindre man er
mange eller det er kommercielt.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-10-03 17:16

Peter Anskjær skrev :
> "Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Jeg har, som skrevet andetsteds, fundet ud af at Tiscali tillader deling
af
> linje, jeg ved ikke med CyberCity.

CyberCity var en mulighed for et år siden - jeg ved ikke om de har ændret
noget ved det.

> Mht Apache Server, så kan du vel bare lukke af for den mulighed på
routeren
> hvis selvfølgelig i har aftalt at det ikke er tilladt at opstille server

> netværket.

Hans server kan ikke ses udenfor foreningen, da han ikke kender "hullet" i
routeren, men det er jo det han forsøger på at finde. Men han har fået at
vide at han skal droppe det, ellers kan der lukkes for hans forbindelse, thi
vi har taget højde for at ingen må opsætte server eller tilrage sig eneret
på lokalnettet.

> [...]
> der har tegnet abonnementet. Så kommer man igen ud i at skulle logge al
> trafik, jeg ved ikke om det er den eneste måde at slippe for alt ansvaret

Jeg er flinterende ligeglad med hvad han downloader og sender af mails.
Problemet opstår hvis foreningens IP adresse står på APG's ransagningsliste.
Da vi ikke fører log risikere vi at de tager alt, grundet begrundet
mistanke, og den situation vil jeg nødigt ud i. Jeg håber heller ikke at de
har lov til det.

> Mvh
> Peter

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 07:18

Michael Lund Sørensen wrote:

> [...]
>vi har taget højde for at ingen må opsætte server eller tilrage sig eneret

Men hvorfor han derfor kan nedlægge Jeres netværk vil jeg gerne hører
mere om, det burde ikke være muligt at nedlægge et netværk bare ved at
forsøge at komme igennem indefra og udtil via forskellige porte.

Dog ikke - du kan ikke hæfte for dine naboers fejl, og er ej heller
ansvarlig for deres gerninger.
Du har ikke pligt til at logge trafik, dette er heller ikke muligt at
finde huller i da der i teorien sikkert bruges dynamiske LAN ip
adresser, og ikke statiske.

> [...]
>Da vi ikke fører log risikere vi at de tager alt, grundet begrundet
>mistanke, og den situation vil jeg nødigt ud i. Jeg håber heller ikke at de

Det vil jeg ikke mene de har, som det ser ud nu mht. APG, skal de møde
op med en dommerkendelse på alle Jeres rum/lejligheder/og evt. kælder
rum hvor Jeres maskiner/udstyr er placeret.
Den info kan de ikke få nogle steder - altså hvem der er på Jeres net.
Desuden kan de ikke bevise hvem der har gjort det - derfor vil de lade
Jer være i fred. En fil på en harddisk er ikke bevis nok, læs selv
indlægget på newz.dk omhandlende APG og netparties.

--
MvH Sprekcer - Fjern [dot] og [at] i email adressen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-11-03 11:13

> Men hvorfor han derfor kan nedlægge Jeres netværk vil jeg gerne hører
> mere om, det burde ikke være muligt at nedlægge et netværk bare ved at
> forsøge at komme igennem indefra og udtil via forskellige porte.

Jeg ved ikke nøjagtigt hvad han gør. Han nedlægger ikke nettet, men jeg kan
ikke komme på Internettet, når han sætter hans server op. Jeg kan derimod
godt se hans server og jeg kan lave en Net Send samt scanning af nettet. Men
hullet ud får han lukket - måske bruger han routerens IP adresse - og dog
han maskine har ikke den adresse.

Men jeg lægger hans server ned ved at sætte min reserve maskine op på samme
IP adresse som hans server - og så virker min primære maskine igen!
Det viirker hver gang!

Det er dog ikke noget problem mere. Han er færdig med at lege, da man ikke
kan komme i kontakt udefra.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Peter Anskjær

Dato : 02-11-03 13:54

> [...]
samme
> IP adresse som hans server - og så virker min primære maskine igen!

Er det ikke fordi hans server giver sig til at være dhcp-server og din
maskine derfor kontakter den for at komme på nettet.
Da jeg boede på kollegium havde vi et lign. problem, det var en der
installerede 2000 server på sin maskine for sjov, det resulterede i at den
gav sig til at dele ip-numre ud og andre computere automatisk forsøgte at få
tilgang til internettet via den maskine hvilket de selvfølgeligt ikke kunne.

Mvh
Peter

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-11-03 16:22

Peter Anskjær skrev :
> [...]
> gav sig til at dele ip-numre ud og andre computere automatisk forsøgte at

> tilgang til internettet via den maskine hvilket de selvfølgeligt ikke

Du er muligvis inde på noget, men vi bruger faste IP'er, så jeg ved sku ikke
lige om det kan være derfor. Det lyder ikke helt sandsynligt.
Måske redirector han mit web kald... Jeg ved det ikke.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 08-10-03 12:55

Peter> Hej NG
Peter> Jeg skal have lavet et netværk i en lille andelsforening.

Ligesom vores paa www.agol.dk

Peter> Jeg har forhørt
Peter> mig hos stort set alle udbydere efter en forbindelse jeg kan dele med andre
Peter> uden for husstanden. Desværre er der åbenbart ingen der tilbyder dette for
Peter> tiden.

CC og Tiscali gor vist.

Peter> Vi er under 10 personer, hvis det skulle være, skal man så logge alt trafik
Peter> så man kan finde frem til den skyldige i tilfælde af ulovligheder?

Nej, ikke hvis I sorger for ikke at tjene penge paa det. Arne gav et link til
reglerne.

Peter> Kan det lade sig gøre at dele en internetforbindelse i mellem flere
Peter> husstande uden at en af husstandende står med ansvaret for hele netværket?

Nogen skal naturligvis have ansvaret for at betale hver maaned. Fx
andelsforeningen eller en netforening.

Peter> Og kan det lade sig gøre uden at logge al trafik hvis man er under et vist
Peter> antal personer på netværket?

Ja, 10 er ikke noget problem.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-10-03 15:08

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Peter> Hej NG
> Peter> Jeg skal have lavet et netværk i en lille andelsforening.
>
> Ligesom vores paa www.agol.dk

Alletiders hjemmeside med meget nyttig information.

> [...]
med andre
> Peter> uden for husstanden. Desværre er der åbenbart ingen der tilbyder

Tiscali gør i hvert tilfælde.

> [...]
>
> Nej, ikke hvis I sorger for ikke at tjene penge paa det. Arne gav et link

Det er ikke planen at skulle tjene penge på det, det skal kun gå rundt.

> [...]
netværket?

> Nogen skal naturligvis have ansvaret for at betale hver maaned. Fx

Det er ikke noget problem, jeg vil bare helst ikke have ansvaret for
trafikken.

> Peter> Og kan det lade sig gøre uden at logge al trafik hvis man er under
et vist
> Peter> antal personer på netværket?
>
> Ja, 10 er ikke noget problem.

Men Tiscali support sagde til mig, at hvis nogen på netværket begår
ulovligheder, så er det mit problem. Så er det mit problem, eller skal
politiet bevise hvem der har gjort det for at kunne retsforfølge?

Mvh
Peter

Fra : Claus Hansen

Dato : 08-10-03 15:29

Kig ind på www.falcondata.dk/forum det er et forum vi har oprettet til brug
ved oprettelse af såkaldte IT-Laug.
Der får man mange tips og tricks også omkring diverse udbydere og hvem der
er gode og hvem der ikke er.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 08-10-03 15:47

Peter> Men Tiscali support sagde til mig, at hvis nogen på netværket begår
Peter> ulovligheder, så er det mit problem. Så er det mit problem, eller skal
Peter> politiet bevise hvem der har gjort det for at kunne retsforfølge?

Tiscali kan jo godt beslutte at det er dit (foreningens) problem _i forhold
til jeres abonnement_. Dvs. hvis nu en af beboerne (eller hans crackede
maskine) begynder at spamme hele verden eller deltage i et Denial of Service
angreb eller laver racistiske hjemmesider eller sådan noget, så kan de sikkert
sige at I har misligeholdt jeres abonnement og så kan de lukke jeres
forbindelse. Derfor er det nok klogt at læse betingelserne og gøre det klart
at det kan gå ud over alle hvis man ikke opfører sig ordentligt.
CC skriver dog fx:

===
I tilfælde af afbrydelse - som følge af kundens misligholdelse - vil
Cybercity underrette kunden om årsagen til afbrydelsen. Cybercity kan efter et
konkret skøn tillade eventuel genåbning
===

Men det betyder jo ikke at du kan straffes for hvad andre gør af ulovligheder.
Medmindre du er medvirkende i ulovlighederne fx ved at sætte en FTP server op
som du ved skal bruges til ulovlig kopiering.

Det er nok en god ide, at du gør det tydeligt, at det ikke er din private
forbindelse. Fx. ved at bringe det op jeres generalforsamling eller lave en
netforening eller lade beboernes betaling gå gennem jeres administrator.

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-10-03 17:23

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> wrote:

>Men det betyder jo ikke at du kan straffes for hvad andre gør af ulovligheder.

Uanset om man kan straffes, vil det da lidt irriterende at
vaere den person, hvis navn og adresse figurerer paa
ransagningskendelsen, naar politiet (eller APG) moeder op.

Baseret paa empiriske data fra pressen ville jeg personligt
ikke have tiltro til, at politiet i den situation ville vaere
saa kompetente, at de kunne bringes til at forstaa, hvorfor
min bolig ikke var det rette maal for en ransagning.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 13-10-03 13:44

Allan> Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> wrote:
> [...]

Allan> Uanset om man kan straffes, vil det da lidt irriterende at
Allan> vaere den person, hvis navn og adresse figurerer paa
Allan> ransagningskendelsen, naar politiet (eller APG) moeder op.

Ja.

Allan> Baseret paa empiriske data fra pressen ville jeg personligt
Allan> ikke have tiltro til, at politiet i den situation ville vaere
Allan> saa kompetente, at de kunne bringes til at forstaa, hvorfor
Allan> min bolig ikke var det rette maal for en ransagning.

Det ville jeg heller ikke have så meget tiltro til.
Det er nok klogt at få de rigtige adresser på indmeldelsesblanketterne. Man
kan vist både have en betalingsadresse og en installeringsadresse.

Mit navn står på vores forbindelse, men det tror jeg ikke havde været nødvendigt.
Det betyder sikkert, at hvis APG kommer, tager de mine maskiner og lader
foreningens server stå.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-10-03 17:27

Niels Elgaard Larsen skrev :

> Peter> Hej NG
> Peter> Jeg skal have lavet et netværk i en lille andelsforening.
>
> Ligesom vores paa www.agol.dk

Sjovt at se!
Vores forening er 2 opgange af 10 lejligheder. Vi har trukket kablet på
hovedtrapperne og lige inden for i lejligheden sidder stikdåsen.
Alle har fået en stikdåse, men ikke alle ønsker at være med. Dem der ikke
ønsker det er koblet fra i swichen i kælderskabet.
Vi har ingen PC, blot et ADSL-modem (ja det kalder TDC det) en Linksys box
(jeg ved ikke hvorfor den er der vi indkøbte også en ZyWall1) og en Switch.
Simpelt - og det virker.
Vi har 2 Mbit linie og giver 70 kr/mdr. Vi er to storforbrugere og 13
minimal forbrugere, så jo det er dejligt at sidde med en 2 Mbit linie til 70
kr/mdr!

Michael Lund Sørensen (Der varmt kan anbefale Aarhus gade #1 - dejlig mad)
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Peter Anskjær

Dato : 08-10-03 18:10

Jeg takker alle for de forklarende indlæg. Jeg er nu kommet frem til at jeg
godt tør dele en forbindelse ud til de andre i opgangen. Det var meget
interessant at høre om hvordan i andre har gjort det.

Mvh
Peter