Egtved-syge
Fra : Charlotte & Jesper

Dato : 10-04-01 23:05

Hej
I aften i tv avisen sagde de at der var udbrudt Egtvedsyge på to dambrug i
Vejle å.
Hvilke konsekvenser får det for åens fiskebestand??
VH
Jesper

Fra : Fishymaster

Dato : 10-04-01 23:28

"Charlotte & Jesper" <lotjes@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> I aften i tv avisen sagde de at der var udbrudt Egtvedsyge på to dambrug i
> Vejle å.
> Hvilke konsekvenser får det for åens fiskebestand??

Normalt ingen og dog...

Bækørreder og havørreder ogsv. dør ikke af egtved sygen (virus forekom 1
gang i egtved deraf navnet) men er smittekilder og kan sprede virussen til
andre åer.
Det samme gør sig gældende for lystfiskere og deres grej de kan overføre
smitten hvis de ikke desinficerer deres grej eller tøj/fodtøj før de skifter
å sø ogsv.
Den bedste måde at slå virus ihjel på, er ved udtøring ved 20-25 grader
eller ved at sprøjte udstyr med vircon S eller jod før at man skifter
fodtøj.
Derudover er bla hejre smittebærer pgr af deres fugtige næb.

Neden for store åen er virus zone dvs. at der ovenfor storeåen ikke
forefindes virus andet end sporadiske angreb der bliver slået ned med det
samme.
Landet er delt ind i zoner hvor de forskellige zoner er opdelt i smittet
under observation og fri for egtved syge.
Det er forbudt at overføre fisk fra virus zoner til ikke viruszoner ogsv..

smittede åer er bla Skjern å systemet (har været det i en meneske alder) og
nu desværre vejle å igen (13 år siden sidst.)
Fra egen lejer (dambrug) kan jeg kun sige at de dambrug som ligger ved vejle
å med sikkerhed vil blive tørlagt i løbet af sommeren og desinficeret inden
der kommer nye fisk ind...

Så tænk lige over hvor i fisker så vi ikke for den spredt til hele landet...

Fishymaster.
P.s
Det er VHS ikke IHN.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-04-01 21:46

Fishymaster wrote:

> Så tænk lige over hvor i fisker så vi ikke for den spredt til hele landet...

Egtved-syge er ikke en trussel for de vilde bestande, den giver kun
problemer i dambrug, hvor alt for mange fisk holdes på alt for lidt plads.

Derfor kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide, hvorfor vi lystfiskere
skulle være interesseret i at supportere dambrugerne, de tror jo at de
har hals- og håndret over vandet og fiskene i åløbene.

Vi er jo nogen, der godt kan huske dengang da dambrugsforeningens
officielle dagsorden var, at man skulle gøre alt for at få udryddet
bestandne af vilde ørreder i åløbene, så dambrugerne undgik smittefaren
fra de vilde fisk.

Og dambrugerne har jo ikke opgivet deres drøm om ørredfrie vandløb, de
er bare blevet så kloge, at de holder den dagsorden skjult.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 11-04-01 22:17

Niels Ebbesen wrote:

---en masse sludder igen----

For fanden mand, nu må du s'gu tage dig sammen!!
Sidder du ikke der og opfordrer direkte til at sprede en smitsom sygdom i vore
vandløb?

Og gider du ikke snart holde dine sædvanlige uunderbyggede injurierende
perfiditeter for dig selv? Vi gider ikke læse alle de pladsforbrugende evindelige
gentagelser.

Mon ikke du snart trænger til en god lang ferie, så du kan få fødderne ned på
jorden igen!

/Alex

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-04-01 01:37

Alex Linaa wrote:

> Sidder du ikke der og opfordrer direkte til at sprede en smitsom sygdom i vore
> vandløb?

Hvordan kan du komme til den udlægning...?

Hvis lystfiskerne skal hjælpe dambrugserhvervet med at bekæmpe
Egtved-sygen, så vil det da være rimmeligt med en grundig forklaring, og
en eller anden form for modydelse. Og jeg efterlyser jo sådan set kun en
nærmere forklaring omkring, hvorfor en dambruger mener at det er
rimmeligt, at vi skal bade vores udstyr i vircon S.

Det er jo ikke lystfiskerne, åen eller de vilde fisk der skaber
problemet, det er åbentlyst den driftsform der benyttes indenfor
dambrugserhvervet, som gør sygdommen problematisk. Du mener tilsyneladne
at det er odiøst, at vi lystfiskere sætte spørgsmålstegn ved dambrugnes
driftsform.

Og der er også flere naturlige og iøvrigt meget mere oplagte
smittespredere, som det nok ikke er muligt at disinficere med vircon S.

> Og gider du ikke snart holde dine sædvanlige uunderbyggede injurierende
> perfiditeter for dig selv? ......

Nu er du vist lidt hurtigt ude med riven, dengang Egtved-sygen hærgede
allerværst, kom der officielle udtallelser fra dambrugserhvervet, med
forslag om, at man fjernede alle vildfisk i åerne, for at stoppe
smittespredningen, dambrugsforeningen blev ganske vist hurtigt klar
over, at den udmelding ikke var så heldig, så den blev hurtigt trukket tilbage.

Men dambrugnes opstemninger og forurening har nogle steder været tæt på,
at ha' den ønskede effekt, og hvordan ville billedet ha' set ud, hvis
ikke der gennem årene var sørget for, at flytte gydefisk op forbi opstemningerne.

> ..................Vi gider ikke læse alle de pladsforbrugende evindelige
> gentagelser.

Det ville også pynte gevaldigt, hvis du indstiller din newsklient, så
den deler linierne i dine indlæg indenfor 72 tegn, og det vil også være
en stor fordel, hvis du følger de vedtagne regler for citering, du kan
læse hvordan du bør bruge citatfunktionen på http:www.usenet.dk

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fishymaster

Dato : 12-04-01 10:23

> [...]
> nærmere forklaring omkring, hvorfor en dambruger mener at det er
> rimmeligt, at vi skal bade vores udstyr i vircon S.

Du mener så heller ikke det er rimeligt at befolkningen hjælper landbruget
med ikke at smitte med mund og klovsyge ???
Tja det skulle man da tro.
Det lyder næsten som om du går indfor at hver gang en borger af dette land,
som har været udenlands. Skal have en modydelse, for ikke at indføre
madvarer eller andre former for smittekilder ??
Om det er rimeligt at lystfiskerne lige tænker sig om, er jo op til
lystfiskerne, jeg gør opmærksom på problemet og hvordan det kan løses her og
nu. Jeg pålægger ingen at gøre det eller at følge det, men gør som sagt kun
opmærksom på problematikken og hvordan den kan løses.

> [...]
> dambrugserhvervet, som gør sygdommen problematisk. Du mener tilsyneladne
> at det er odiøst, at vi lystfiskere sætte spørgsmålstegn ved dambrugnes

Som nævnt før i mit andet indlæg rammer virusen regnbueørreder også dem som
lever i åen.
selve driftsformen har ikke den store indflydelse. Selv et dambrug der blev
drévet økolgisk, ville i dette tilfælde blive smittet.
Du må gerne stille spørgsmålstegn ved driftsformen og du gør det oxo ebbe,
det der ingen der forhindrer dig i.. men prøv at gøre det med
veldukuomenterede påstande, fremfor evig og altid at kaste om dig med dine
negative holdninger, omkring de erhverv, som jo oxo har været med til at
bygge dette land..
Debat ja, men lad os gøre det sagligt og fagligt.

> Og der er også flere naturlige og iøvrigt meget mere oplagte
> smittespredere, som det nok ikke er muligt at disinficere med vircon S.

ja der er mange andre smittekilder, som fugle rotter ogsv, men det
forhindrer jo ikke andre i at tage deres forholdsregler.

> [...]
> smittespredningen, dambrugsforeningen blev ganske vist hurtigt klar
> over, at den udmelding ikke var så heldig, så den blev hurtigt trukket

Hvornår var det ebbe i 60 ???. Ja engang for mange år siden var folk ikke
særlig kloge de vidste ikke det vi ved idag omkring økobalancer og hvordan
vi undgår at ødelægge naturen jeg husker engang i slutningen af 30 og
starten af 40 da en masse mennesker trode at jøder var nogle farlige nogle
og at disse skulle behandles derefter - gør det alle tyskere til nazister
idag ?? ja jeg spørger jo bare.
Du hænger mere ved fortidens synder ebbe end at glæde dig over de fremskridt
som er sket idag år 2001
Du så helst dambrugene lukket - fint så sig det lige ud "jeg bryder mig
ikke om dambrug og mener alle dambrug bør lukkes"
kig det kan jeg forholde mig til, ikke dine konstante ufunderede angreb.

> Men dambrugnes opstemninger og forurening har nogle steder været tæt på,
> at ha' den ønskede effekt,

Ja det havde mejeriernes husholdningernes fabrikernes oxo ebbe fortiden var
grim lad os lære af den..

> og hvordan ville billedet ha' set ud, hvis
> ikke der gennem årene var sørget for, at flytte gydefisk op forbi
opstemningerne.

Ja hvis dambrugerne og lystfiskerne ikke hvert år udsatte en masse bla
bækørreder oven for dambrugenes opstemninger ville åløbene nok være fisket
tomme de fleste steder korekt.
En strygløsning er det bedste redskab for alle parter og kan fint
implementeres med de nuværende driftsformer på dambrugene og der kommer
heldigvis flere og flere hver dag (stryg altså ).

>klip det sidste har jeg fjernet<

Nå nu vil jeg tage på påske ferie, og fiske fra kysten, læse en god bog og
nyde familien. Så kan vi jo debatere videre efter påske.
Knæk og bræk og god påske til alle jer som orker at følge med i denne
debat....

Fishymaster

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-04-01 01:19

Fishymaster wrote:

> Du mener så heller ikke det er rimeligt at befolkningen hjælper landbruget
> med ikke at smitte med mund og klovsyge ???

De foranstaltningerne, pligter og restriktioner vi som borgere pålægges
i kampen mod mund og klovsyge, har hjemmel i div. direktiver, som er
baseret på lovgivning.

> Om det er rimeligt at lystfiskerne lige tænker sig om, er jo op til
> lystfiskerne, jeg gør opmærksom på problemet og hvordan det kan løses her og
> nu. ........

Hvis myndighedderne indførte nogle love og påbud, der pålægger
lystfiskere at disinficere deres grej, så vil jeg naturligvis gøre dette
i.h.t. reglerne, men jeg føler mig ikke motiveret til sådanne
foranstaltninger, bare fordi en dambruger fremsætter et ønske herom.

> Som nævnt før i mit andet indlæg rammer virusen regnbueørreder også dem som
> lever i åen.

Det er måske løsningen på faunaforureningen, med regnbueørreder der
undsluppet fra div. dam- og havbrug.

> ja der er mange andre smittekilder, som fugle rotter ogsv, men det
> forhindrer jo ikke andre i at tage deres forholdsregler.

Du glemmer vist, at dambrugserhvervet selv transporterer tonsvis af
levende fisk rundt, og en del af disse udsætter de f.eks. i Put&Take
vande, og mange af dem har et afgitret afløb til et vandløbssystem.

> Du så helst dambrugene lukket - fint så sig det lige ud "jeg bryder mig
> ikke om dambrug og mener alle dambrug bør lukkes"
> kig det kan jeg forholde mig til, ikke dine konstante ufunderede angreb.

Ja det er da ikke en hemmelighed, at vi er en del der mener, at de
danske vandløb vil være bedst tjent med, at der slet ikke fandtes
dambrug, som opstemmer, bruger og forurener åvandet.

Hvis dambrugne etablerer en driftform, hvor de kører som lukkede
systemer, der renser og recirkulerer vandet, så har jeg intet imod dambrug.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 14-04-01 11:46

Niels Ebbesen wrote:

> De foranstaltningerne, pligter og restriktioner vi som borgere pålægges
> i kampen mod mund og klovsyge, har hjemmel i div. direktiver, som er
> baseret på lovgivning.

Så hvis ikke der var lovgivning omkring bekæmpelsen af mund og klovsyge, siger du
direkte her at du uden blussel ville hjembringe svinekoteletter fra England, hvis
det var det du havde lyst til.

> [...]
> i.h.t. reglerne, men jeg føler mig ikke motiveret til sådanne
> foranstaltninger, bare fordi en dambruger fremsætter et ønske herom.

Du har et samfundssind som en dynge afbrændte PVC-tønder uden for en misligholdt
gård Ebbesen.
Fy for pokker!!!

Nu står jeg s'gu af, og EOD'er definitivt. Det her er en kamp som selv guderne for
længst har opgivet .

Til resten af NG'en vil jeg blot undskylde min til tider FOR brydske facon i denne
debat, og set i bakspejlet har det været aldeles forgæves. Det er vandet og gåsen
om igen.
God påske og lad os få nogle fisk på bordet.

/Alex

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-04-01 20:14

Alex Linaa wrote:

> Så hvis ikke der var lovgivning omkring bekæmpelsen af mund og klovsyge, siger du
> direkte her at du uden blussel ville hjembringe svinekoteletter fra England, hvis
> det var det du havde lyst til.

Hvis der ikke er lovgivning, som forbyder mig at importere min aftensmad
fra England, så kan jeg ikke se noget odiøst i dette, vi er vel medlem
af EU med det åbne indre marked, som dansk landbrug lagde så stor vægt
på, at vi kom ind i dengang vi stemte om det i 72.

Det næste bliver vel, at en eller anden landmand poster et indlæg og
foreslår, at vi alle sammen bliver hjemme og holder ferie i costa del
baghave, så vi allesammen hjælper dansk landbrug med at begrænse faren
for overførsel af mund & klovsyge smitte.

Og hvis en eller anden skulle være så fræk, at han har nogle
indvendinger eller venligt spørger til, om dansk landbrug vil yde os en
eller anden form for kompensation, hvis alle danskere supporterer
landbruget med en så vidtrækkende hjælp - så kommer lille alex og
fortæller os, hvor slemt og grimt det er, at vi forventer en modydelse
for en ydelse....)))

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 14-04-01 21:04

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> af EU med det åbne indre marked, som dansk landbrug lagde så stor vægt
> på, at vi kom ind i dengang vi stemte om det i 72.

Nej det er vist efterhånden gået op for de fleste af os.

> [...]
> baghave, så vi allesammen hjælper dansk landbrug med at begrænse faren
> for overførsel af mund & klovsyge smitte.

Det næste bliver vel at du lader dig bide af en hund i Rusland, så du kan tage på besøg
i de danske hundekenneler når du kommer hjem. Jow jow da, når alle danske hunde har
rabies, så skider de ikke så meget nitrat i vore parker.
Mand du er laaaaaangt ude!!!

Nu PLONK'er jeg altså, så der bliver lidt rent i min newsreader.

/Alex (Som IKKE gør alt op i penge og modydelser)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-01 01:51

Alex Linaa wrote:

> Nej det er vist efterhånden gået op for de fleste af os.

Det var da rart, for du var fandme længe om at forstå, at en dambruger
ikke kan pålægge os lystfiskere, at vi skal desinficere vores udstyr og
fiskegrej, det er kun veterinærmyndighedderne, som kan udstede et sådant påbud.

> Det næste bliver vel at du lader dig bide af en hund i Rusland,
> så du kan tage på besøg i de danske hundekenneler når du kommer hjem.
> Jow jow da, når alle danske hunde har rabies, ...............

For mig at se, så er du vist allerede inficeret med en eller anden form
for "galskab", om det er ko- eller hunde varianten, det kan jeg ikke afgøre...

> Nu PLONK'er jeg altså, så der bliver lidt rent i min newsreader.

Herligt, så kan vi måske fremover slippe for dine evindlige udgydelser,
hver gang der i denne gruppe er en snak, der ud fra et lystfisker
synspynkt focuserer på miljømæssige problemstillinger, som har
relationer til lanbruget, dambrugerhvervet og redskabsfiskeriet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-04-01 11:11

Shit, der gik et eller andet galt i mit killfilter

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> fiskegrej, det er kun veterinærmyndighedderne, som kan udstede et sådant påbud.

Der er s'gu da ingen der har bedt dig om at decinficere dit fiskegrej, blot at vise
lidt omtanke. Siden dette åbenlyst ikke er muligt kan jeg da godt fortælle dig hvad
omtanke ville være i dette tilfælde, nemlig ikke at fiske i Vejle å, for derfra
direkte at tage op og fiske i Gudenåen. Det kan da ikke være så svært? For vi andre
lystfiskere er det i hvert tilfælde ikke.

> [...]
> synspynkt focuserer på miljømæssige problemstillinger, som har
> relationer til lanbruget, dambrugerhvervet og redskabsfiskeriet.

Stop nu den evindelige VI-form, for een ting er sikker, og det er at du ikke på nogen
måde kan forveksles med en lystfisker. Dine evindelige udgydelser afspejler kun en
neo-rabiat miljøfidus' snævertsynede opfattelse enkeltsager, uden at fatte den store
sammenhæng i tingene. Jeg mener, hvilken lystfisker ville overhovedet risikere at
sprede en smitsom sygdom, som i værste fald også kunne trække tæppet væk under de
tusinder af fiskere der ynder at fiske i P&T vande?

Men nu virker mit killfilter med garanti. Det er helt formålsløst overhovedet at
beskæftige sig med en person der er totalt uimodtagelig for saglige argumenter, og
diskuterer som et forudrettet barn.

PLONK

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-04-01 20:26

Alex Linaa wrote:

> Shit, der gik et eller andet galt i mit killfilter

Du har vist ikke det fulde herredømme over dig selv og din PC...

> Der er s'gu da ingen der har bedt dig om at decinficere dit
> fiskegrej, ......

Det blev der ellers kraftigt og utvetydigt opfordret til i
<news:9b01ek$nt6$1@news.inet.tele.dk> - men det ka' jo ske at
"Fishymaster" også er i dit vandtætte kill-filter, så du ikke har læst
hvad han skrev.

Og der er ikke fremført saglige argumenter, der begrunder at vi
lystfiskere skal pålægge os selv begrænsninger eller restriktioner, blot
fordi en dambruger poster et indlæg i denne gruppe, og så længe
dambrugserhvervet ikke mener, at sagen er så alvorlig, at der straks
indføres et totalt stop for flytning og transport af levede fisk, så har
jeg altså ikke tænkt mig at tage specielle forholdsregler.

Jeg kan til gengæld oplyse, at jeg har konstateret, at dine
jagtkollegaer har indført en meget kedelig virus fra Tyskland, som de er
i færd med at sprede i den danske natur se: http://www.photo-gallery.dk/oversigt/uge_16/efter_jagten-17.jpg

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 16-04-01 21:53

> [...]
> <news:9b01ek$nt6$1@news.inet.tele.dk> - men det ka' jo ske at
> "Fishymaster" også er i dit vandtætte kill-filter, så du ikke har læst

Det er muligt at du ikke skal decinficere dit grej men
Å mænd
Fiskerikontrollen
Amtets tilsynsmænd/kvinder
Dyrlæger
Transportbiler
Veterinær tilsyns folk
De skal og jeg synes du skal tænke på at næste å du inficrer måske er den
samme som huser en af sporstfiskernes egne anlæg og som der med er nød til
at smide alle deres avls fisk ud og der så ikke bliver udsat fisk de næste
år pga det.

> [...]
> indføres et totalt stop for flytning og transport af levede fisk, så har
> jeg altså ikke tænkt mig at tage specielle forholdsregler.

Nå men det har nu i flere år været sådan at landet var delt op i zoner for
netop at undgå spredning af sygdomme

Her kan du læse om forholdsregler ved smittetsprædning
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdo
c&numdoc=393L0053&lg=DA

Og jeg synes at du trænger til lidt fagligt _korrekt_ input så du kan jo
starte her
http://www.fvm.dk/publikat/pdf/Fiskerisektorplan.pdf

Og du må meget undskylde jeg skriver her i gruppen som dambruger. for efter
din opfattelse er det åbenbart kun lystfisker som er websnedker der må
skrive i gruppen og ikke lystfisker som er dambruger.

--
/Mogens
http://www.svend-bent.dk/ Startsiden med Emneindex, robotsøgning, hitlist,

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-04-01 23:48

Mogens Dyhre Hansen wrote:

> [...]
> at smide alle deres avls fisk ud og der så ikke bliver udsat fisk de næste

Det vil jeg ikke bestride, og det er sikker fornuftigt og velbegrundede
forholdsregler, og hvis veterinærmyndighedderne udstedte nogle
påbud/direktiver til lystfiskere, så vil jeg naturligvis rette mig efter
dem til punkt og prikke...

Og veterinærmyndighedderne plejer ikke at ryste på hænderne, hvis de
mener at der er behov for tiltag, der kan begrænse spredning af smitte
mellem forskellige besætninger, og det at de ikke er kommet med påbud
til lystfiskerne vil jeg tolke derhen, at lystfiskerne ikke udgør en
reel smittefare, da vores grej som regel når at tørre 100% mellem hver fisketur.

Det eneste sted hvor jeg kan se et alvorligt problem i forbindelse med
lystfiskere, er ved fiskeri med friske ørredrogn, de kan jo nemt stamme
fra en inficeret besætning.

Men så længe, der stadig fragtes levende fisk rundt til div. Put&Take
søer, mange af disse har jo en eller anden forbindelse til et åløb, så
er problemet vist ikke så stort, det kan jo forholdvis nemt ske, at der
leveres fisk som er smittet, men som endnu ikke har nået at vise
symtomer på sygdommen. Og det publikum der sædvanligvis færdes i
Put&Take vande, er vist ikke typen, der interesserer sig voldsomt for om
der er Egtved-syge, og disinficerer deres gummistøvler og fiskegrej...

Og mig bekendt, så opdrætter lystfiskerne ikke regbueørreder, så jeg kan
ikke se, at disse anlæg skulle være direkte truet af Egtved-sygen.

Din viden om havørreder stækker sig vist ikke dertil, at du har hørt om
fejlgængere, men jeg kan da hjælpe dig og oplyse, at en del havørreder
går fejl og vrandrer op i et andet åløb end det de oprindligt kom fra.

Objektivt set, så er I oppe imod naturen, og konklutionen må blive, at
lukkede recirkulerede anlæg, er den eneste måde hvorpå dambrugerne kan
gardere sig mod smitte fra åløbet og de vilde fisk, og så er der stadig
faktorer som hejrer, ænder, mosegrise o.s.v.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Fishymaster

Dato : 17-04-01 00:49

<hvis veterinærmyndighedderne udstedte nogle
> påbud/direktiver til lystfiskere, så vil jeg naturligvis rette mig efter
> dem til punkt og prikke...
Det glæder mig, så der da lidt fornuft tilbage ;)

> [...]
> til lystfiskerne vil jeg tolke derhen, at lystfiskerne ikke udgør en
> reel smittefare, da vores grej som regel når at tørre 100% mellem hver

Nu kender jeg en del lystfiskere der kører mange km mellem fiskestederne på
en dag så den holder ikke helt.
Men du har ret at lystfiskerne da ikke er den største fare for spredning af
smitte, derfor "opfordrede" jeg jo oxo kun, om folk vil følge det er jo op
tiul dem selv...

> Det eneste sted hvor jeg kan se et alvorligt problem i forbindelse med
> lystfiskere, er ved fiskeri med friske ørredrogn, de kan jo nemt stamme
> fra en inficeret besætning.

Den har vi jo haft før ebbe så den husker jeg lige ....

> [...]
> Put&Take vande, er vist ikke typen, der interesserer sig voldsomt for om
> der er Egtved-syge, og disinficerer deres gummistøvler og fiskegrej...

Tja at nedgøre P&T fiskere er jo op til dig, men det siger da en del om din
person...
Landet er som sagt indelt i zoner og disse skal overholdses hvad erhvervet
angår også P&T.

> Og mig bekendt, så opdrætter lystfiskerne ikke regbueørreder, så jeg kan
> ikke se, at disse anlæg skulle være direkte truet af Egtved-sygen.
Anlægene er ikke i direkte fare, men bliver der fundet VHS i besætningen må
de fisk der opholder sig på anlæget ikke udsættes pgr. af faren for
smittespredning.

> Din viden om havørreder stækker sig vist ikke dertil, at du har hørt om
> fejlgængere, men jeg kan da hjælpe dig og oplyse, at en del havørreder
> går fejl og vrandrer op i et andet åløb end det de oprindligt kom fra.

Jeg tror nu at mogge har hørt om blindgængere.... især sådanne som ... ahh
nej lad vær....

> Objektivt set, så er I oppe imod naturen,
Ja objektivt set er hele meneskeheden op mod naturen ;)

> [...]
> gardere sig mod smitte fra åløbet og de vilde fisk, og så er der stadig
> faktorer som hejrer, ænder, mosegrise o.s.v.

Du har ret ebbe, det derfor man bygger baser på månen, det billigere end at
placere dem i en geofysisk bane om jorden kaldt rumstationer....
Ebbe bare fordi det er muligt at bygge en månestation , er det jo ikke
sikkert det kan svare sig økonomisk og det kan det ikke pt. fordi folk som
dig og dine medmennesker ikke er villige til at betale den pris det
koster..... "det samme gælder for månestationer."

AK ja ebbe vi to kan blive ved vi er ikke enige og vi bliver det aldrigt....

så til lidt fiskeri...
5 dage langeland 2 fiske dage 1 hug 1 mistet fisk (lille) ellers dejligt

Fishymaster....

Fra : Alex Linaa

Dato : 17-04-01 11:04

"Fishymaster" <meurer@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja objektivt set er hele meneskeheden op mod naturen ;)

Med denne ganske korte sætning har du ramt essensen af hele denne
efterhånden afsporede debat!
Vil vi have mad på bordet, så koster det på miljøkontoen - Så enkelt er det.
Vi kan ikke brødføde Danmarks eller verdens befolkning med økologiske
spidskål, eller recirkulerede jerseykøer :)
Som samfund skal vi så blot have skabt ballancen mellem at kunne brødføde os
selv, og ikke at behandle naturen som en losseplads. Intet er 100% sort
eller hvid i denne verden, og jeg synes faktisk vi på mange områder er
rigtigt gode til at finde en bæredygtig ballance.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Alex Linaa

Dato : 12-04-01 11:49

Niels Ebbesen wrote:

> Hvordan kan du komme til den udlægning...?

Fishymaster skrev: "Så tænk lige over hvor i fisker så vi ikke for den spredt til
hele landet..."

Du skrev som svar: "Derfor kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide,
hvorfor vi lystfiskere skulle være interesseret i at supportere dambrugerne,
de tror jo at de har hals- og håndret over vandet og fiskene i åløbene."

Den er vist så klokkeren som den kan være!!!

> [...]
> nærmere forklaring omkring, hvorfor en dambruger mener at det er
> rimmeligt, at vi skal bade vores udstyr i vircon S.

Alt Fishy bad om, var at vi viste lidt omtanke og hensyn. Kender
du overhovedet disse ord?

---klip resten af de sædvanlige personangreb----

/Alex

Fra : Fishymaster

Dato : 12-04-01 09:54

> Egtved-syge er ikke en trussel for de vilde bestande, den giver kun
> problemer i dambrug, hvor alt for mange fisk holdes på alt for lidt plads.

Ikke helt korekt ebbe det er regnbue ørrederne der dør, af virusen dambrug
med fks bækørreder har ingen problemer med dem, regnbue ørreder som svømmer
rundt i åen dør højst sandsynlig oxo af sygdommen.
Desuden dør alle fisk ikke, en 30 -40 % kan gøre det hvis de overhovedet når
at dø inden vandtemperturen er på et leje hvor smittede regnbueørreder ikke
dør nævneværdig af sygdommen. Problemet er mest at undgå smittespredningen.

> Derfor kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide, hvorfor vi lystfiskere
> skulle være interesseret i at supportere dambrugerne, de tror jo at de
> har hals- og håndret over vandet og fiskene i åløbene.

Lol da ebbe du lever da i fortiden.... Jeg har før i denne gruppe fortalt om
hvor vi som dambrugere har hjulpet til med at opretholde bestande af fisk i
åer (og stadigvæk gør det) vederlagsfrit for foreninger hvor vi har strøget
og klækket deres fisk og fodret dem op som smolt og udsat dem.. meget af
dette er desvære gået tabt idag pgr. af lystfiskere som dig (fisker du
overhovedet ??)

> [...]
> officielle dagsorden var, at man skulle gøre alt for at få udryddet
> bestandne af vilde ørreder i åløbene, så dambrugerne undgik smittefaren

Læs senere indlæg

> Og dambrugerne har jo ikke opgivet deres drøm om ørredfrie vandløb, de
> er bare blevet så kloge, at de holder den dagsorden skjult.

Sikke noget sluder ebbe, de påstande du kommer med er jo grebet ud af den
kolde luft, du savler jo nærmest ud over det hele med dine påstande om
ditten og datten, gang på gang står fråden dig om munden ,når du kommer med
dine udfald mod bla dambrugserhvervet.
jeg har prøvet på at tilbagevist dem med tal og fakta angivet med
kildeangivelse ogsv. og så snart du så kommer i deffensiven, begynder du med
dit dambrugerne vil slå alle fisk ihjel i åerne gud fader i skuret tag dig
sammen!! det da alt for tydeligt at din skjulte dagsorden er at få udrydet
dambrugserhvervet, alt ikke økolgisk landbrug, samt at tvinge samtlige
borgere i dette land til at have din holdning, for ellers kommer ebbe med
sit fotografiaperat og hænger dem ud.

UHHH jeg bange nu !!!!

Fishymaster.