Hvordan undgår jeg uønskede installationer
Fra : Misser007

Dato : 07-10-03 10:23

Jeg har for 14 dg. siden været inde på nogle lidt snuskede sider på nettet,
og der blev der automatisk installeret en masse pinlige og irriterende ting
på min PC, så som porno menubar til Explorer, programmer der giver mig en
masse porno popup's, samt to andre programmer der forstyrrede min færden på
internettet.

Hvordan forhindrer jeg sådanne installationer i fremtiden? De er godt nok
svære at komme af med, og én af dem var en virus (trojaner).

Min browser er følgende: Internet Explorer Version 6.0.2800.1106

Det er sq lidt pinligt, at man sidder der, med seriøst arbejde på sin
arbejdsplads, og chefen står der bag ens skulder, og følger med i, hvad man
laver, og pludselig, sådan ud i det blå, er der store babser og blinkende
bannere over det hele på skærmen...haha.

Hilsen Trine

Fra : Henrik Gemal

Dato : 07-10-03 10:38

Misser007 wrote:

> [...]
> laver, og pludselig, sådan ud i det blå, er der store babser og blinkende
> bannere over det hele på skærmen...haha.

Brug en rigtig browser såsom Mozilla. Det er og bliver den bedste
løsning. I Mozilla kan sådanne ting ikke foregå!
http://mozilla.org/

Hvis du kun er interesseret i browserdelen kan jeg varmt anbefale
Mozilla Firebird:
http://mozilla.org/products/firebird/

Du kan også prøve at holde Internet Explorer up2date med alle
sikkerhedspakker via windowsupdate.microsoft.com men det er umuligt.
Hullerne i IE er rigtigt mange og det kan tage tid før Microsoft fixer
hullerne.

--
Henrik Gemal
Mozilla Evangelist

Mozilla Blog with news, devinfo, links, etc:
http://gemal.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-03 10:43

Misser007 skrev:

> Hvordan forhindrer jeg sådanne installationer i fremtiden? De
> er godt nok svære at komme af med, og én af dem var en virus
> (trojaner).

Bedste råd - brug en anden browser. Praktisk taget alt "snavs" til
browsere er skrevet til IE og virker kun i denne browser.

Jeg kan anbefale Mozilla (www.mozilla.org) eller Opera
(www.opera.com) - begge er glimrende browsere med indbygget pop op-
blokker, type ahead-find og gode muligheder for at specificere hvad
en hjemmeside skal have lov til.

Næstbedste råd er at bruge programmer som AdAware og SpyBot der kan
finde og fjerne de uønskede ekstraprogrammer du har fået ind. Det
kan kombineres med to små tillægsprogrammer fra Mike Lin - StartUp
control panel og StartUp Monitor - førstnævnte giver en nem adgang
til at se og rette hvilke programmer der startes automatisk, mens
sidstnævnte overvåger hvilke programmer der tilføjes til automatisk
start.

Hver gang der er noget der skal startes automatisk dukker en lille
dialogboks op så man kan godkende eller afvise programmet (husk i
den forbindelse at mange installationsprogrammer skal kunne lægge
ting i autostart - det er ikke hvad som helst man kan sige nej
til).

Og endelig er det altid en god ide at tænke sig om når man browser
- ikke mindst på "snuskede" sider. Lad aldrig en side installere
noget på din computer eller i din browser medmindre du er helt
sikker på hvad det indebærer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Misser007

Dato : 07-10-03 11:42

> [...]
> (www.opera.com) - begge er glimrende browsere med indbygget pop op-
> blokker, type ahead-find og gode muligheder for at specificere hvad

Jeg prøver at hente -og installere Mozilla lige nu, så må vi se, hvad jeg
siger til den. Lidt nyt legetøj er jo også spændende

> [...]
> den forbindelse at mange installationsprogrammer skal kunne lægge
> ting i autostart - det er ikke hvad som helst man kan sige nej

Links til disse programmer kunne være en ekstra lækker hjælp

> [...]
> - ikke mindst på "snuskede" sider. Lad aldrig en side installere
> noget på din computer eller i din browser medmindre du er helt

Ang. de ''snuskede'' sider, så sagde jeg rent faktisk også NEJ i
dialogboxen, da der kom besked om installationen, hvilket ikke hjalp. Jeg
siger ikke JA til noget som helst af sådan noget.

Mange tak for dine mange gode råd.

Hilsen Trine

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-10-03 12:02

On Tue, 7 Oct 2003 12:41:31 +0200, Misser007 wrote:

> Links til disse programmer kunne være en ekstra lækker hjælp

Google! ...eller nap den jeg lige havde liggende.

http://www.lavasoftusa.com/
http://www.safer-networking.org/
http://www.mlin.net/

--
Lars

Fra : Misser007

Dato : 07-10-03 12:22

> Google! ...eller nap den jeg lige havde liggende.

Jeg napper den

> http://www.lavasoftusa.com/
> http://www.safer-networking.org/
> http://www.mlin.net/

Tusind tak!

Trine

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-10-03 12:03

Misser007 wrote:

> Ang. de ''snuskede'' sider, så sagde jeg rent faktisk også NEJ i
> dialogboxen, da der kom besked om installationen, hvilket ikke hjalp. Jeg
> siger ikke JA til noget som helst af sådan noget.

Du har vel ikke tilfældigvis stadig adressen til det pågældende site?
Evt. i browserens historie.

Vi har jævnligt diskussioner, om det kan lade sig gøre at få installeret
den slags snavs, uden man først har klikket ok (eller har sat
sikkerheden ned på lav). Jeg vil gerne teste sitet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-03 12:10

Misser007 skrev:

> Jeg prøver at hente -og installere Mozilla lige nu, så må vi
> se, hvad jeg siger til den. Lidt nyt legetøj er jo også
> spændende

Held og lykke. Jeg har efterhånden kun IE fremme når jeg skal
tjekke designet af mine egne sider - Mozilla er bedre på mange
områder.

> Links til disse programmer kunne være en ekstra lækker hjælp

Prøv at google - det bør ikke være svært at finde.

NB: Du må gerne klippe lidt mere i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Misser007

Dato : 07-10-03 12:21

> NB: Du må gerne klippe lidt mere i dine citater.

Jeg skal prøve

Trine