Ensomhed er der hvor tingene sker
Fra : Bo Warming

Dato : 06-10-03 22:59

Ensomhed er der hvor tingene sker

Hæsblæsende og blindt prækes "vær social, send din unge i børnehave" og
her startes falsk liv med 15 minutters smigrende falsk berømmelse.

Pædagoger tror, at man kun kan være lykkelig i flok, og at enspændere er
egoister, der skal bekæmpes.

Er man sig selv nok, kaldes man sindsyg - selvom næsten al stor kunst og
alle opfindelser er sket i enrum.

Der er overhovedet ingen grund til at skattepenge skal bruges på at tvinge
folk ind i meningsløst tomt fællesskab, der blot fører til mobning, fordi
kedsomhed giver aggressioner.

Men behandlerne elsker mobning - så har de problemer at løse. Ligesom politi
elsker autonome, så de kan få overarbejdstimer.

"Ethvert mennesker, der har lidenskab, er noget ensom. Det er kun
savlehovederne, der altid går op i det selskabelige. Søren Kierkegaard

"Ensomhed er godt, når man har fred med sig selv og en bestemt
opgave at løse. Goethe

"Et menneske, der lader sig lede af fornuften, er langt friere i en stat,
hvor han lever i overensstemmelse med den fælles lov, end i ensomheden hvor
ingen lov gælder"Nietzsche Rousseau

"Kravet om at blive elsket er den yderste arrogance.Nietzsche

Andre mennesker er ganske forfærdelige. Det eneste udholdelige selskab er en
selv.Oscar

Be good and you will be lonesome. Mark Twain

De velopdragne modsiger andre Mennesker. De vise modsiger sig
selvOscar Wilde

Den fromme er aldrig ensom. Nietzsche

Den selvoptagne skal ingenlunde dømmes, før man ved, hvad han er optaget
af. Frithiof Brandt

Den, der tror at kunne finde så meget i sit indre, at han kan undvære alle
mennesker,
tager meget fejl; men den, som tror, at menneskene ikke kan undvære ham,
tager endnu mere fejl. La Rochefoucauld

Det er meningsløst (et for stærkt ord) at udskille det, der er ens eget, fra
det fremmede i den åndelige kamp.Kafka 19. oktober 1917

Glæden ved flokken er ældre end glæden ved jeg'et. Og så længe den gode
samvittighed hedder flok, siger kun den dårlige samvittighed: "jeg".
Nietzsche

I ensomhed æder mennesket sig selv, i gruppen ædes man af andre. Vælg selv.
Nietzsche

Jeg er så gammeldags opdraget, at jeg er halv, når jeg er alene, jeg er hel,
når vi er to - sådan tror jeg, det er for mange mennesker til syvende og
sidst. Margrethe II af Danmark

Jeg tror på kødets lyst og sjælens ubodelige ensomhed. Hjalmar
Söderberg

Stig kun ned i ensomhed, måske kommer du - hvem hved - gennem
ensomhedens port ud til noget frit og stort, og det fælles - store fund - lå
på ensomhedens bund. Otto Gelsted

Loneliness for a certain time is necessary in order that a creature may
become completely permeated with his own soul - cured and hard. Nietzsche

Loneliness for a certain time is necessary in order that a creature may
become completely permeated by his own soul - cured and hard.

Man lever i grunden kun, når man nyder andres velvilje. Goethe

Men fear silence as they fear solitude, because both give them a glimpse of
the terror of life's nothingness. Andre Maurois 1885-1967

Mennesket kan undvære meget - blot ikke mennesker. La Rochefoucauld

Other people are quite dreadful, the only possible society is one's self.
Oscar Wilde

Sig selv kender han, de andre tror han på. Denne modsigelse saver alt i
stykker for ham.Kafka

The lonely one offers his hand too quickly to whomever he
encounters.Friedrich Nietzsche

The thinker does not need applause, if he is sure on his own. Nietzsche

There is less harm to be suffered in being mad among madmen than in being
sane all by oneself. Denis Diderot(1713-84)

Whoever proceeds on his own path meets nobody. That is the feature of
one's "own path".

Let there be spaces in your Togetherness. Kahlil Gibran

Den lykkelige kvinde bryder sig ikke om selskabelighed. Balzac

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N