kloge og dumme hunde :-) se
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 06-10-03 23:25

http://www.hunde-info.dk/page73.shtml

lidt skræmene at en pudel tager en anden plads

--

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Siv-Helen

Dato : 07-10-03 00:31

Og jeg som trodde at Bullmastiffen (69 plass) var klokere enn Grand
Danoisen(48 plass). huff huff, jeg har vist en dum rase.......

--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : Musen

Dato : 07-10-03 10:23

"Og jeg som trodde at Bullmastiffen (69 plass) var klokere enn Grand
> Danoisen(48 plass). huff huff, jeg har vist en dum rase.......

ææævbæææv :oÞ *GGG*

/Mia og Samson (ja gæt selv: Grand danois

Fra : Siv-Helen

Dato : 08-10-03 12:36

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i melding

> "Og jeg som trodde at Bullmastiffen (69 plass) var klokere enn Grand
>
> ææævbæææv :oÞ *GGG*
>
> /Mia og Samson (ja gæt selv: Grand danois

Ikke mobb meg..........
--
Siv-Helen Alterskjær
sivhelen@frisurf.no

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 07-10-03 07:12

On Tue, 07 Oct 2003 00:25:15 +0200, Bo M Mogensen
<chokmah@spamcop.net> wrotd:

>http://www.hunde-info.dk/page73.shtml
>
>lidt skræmene at en pudel tager en anden plads

,,,,,,,ja og min hund er lige så dum som en gravhund på 49 pladsen

måske vi skulle igang med at øve dans ligesom hende i Miss Hund i går
på Zulu eller gå på forbenene, eller hvad med at kravle på stige
og på line bagefter og gå med barnevogn, hvor er jackrussel terrieren
henne på listen ?

gad vide om vi kan få målt Stanley Corens intelligents i forhold til
hundene ?

Tilbyd aldrig en kat mad.....BRUG den som mad til din hund
http://home13.inet.tele.dk/kattehad/forhtml.htm

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-03 07:27

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> escribió en el mensaje
> http://www.hunde-info.dk/page73.shtml
>
> lidt skræmene at en pudel tager en anden plads

Haha, og jeg der gerne ville have en Basenji (78. plads) men endte
med en Engelsk Springer Spaniel (13. plads) skal vist vñre godt
tilfreds. Btw, min chef har en Chow Chow og den er da ikke stjenedum
som testen angiver. Faktisk virker den ofte ret så kvik

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-10-03 07:50

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

> [...]
> tilfreds. Btw, min chef har en Chow Chow og den er da ikke stjenedum
> som testen angiver. Faktisk virker den ofte ret så kvik

Jeg synes nu også at man skal tage det lidt med forbehold.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-10-03 08:02

> Jeg synes nu også at man skal tage det lidt med forbehold.

Til dig Christian kan jeg så fortælle, at Stanley Coren selv har flatcoatede
retrievere

-Trine

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-10-03 08:52

"Trine Dyrgaard" <pipoSLET@kantorvaenget.dk> wrote in message

> Til dig Christian kan jeg så fortælle, at Stanley Coren selv har
flatcoatede
> retrievere

Jeg er faktisk mest overrasket over placeringen af racer som Blodhund, Old
english sheepdog, Rhodesian ridgeback, Boxer og
Grand danois.

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 07-10-03 11:46

Nu er det jo ikke intelligens men intelligens i forbindelse med lydighed
vi snakker om.

FJERN * EFTER .dk I MAILADRESSEN
-------------------------------------
Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-10-03 11:56

"Jane Kiilerich" <mail@retrieverne.dk*> wrote in message
> Nu er det jo ikke intelligens men intelligens i forbindelse med lydighed
> vi snakker om.

Jo, men er Blodhund, Old English Sheepdog, Rhodesian Ridgeback, Boxer og
Grand Danois specielt ulydige ?
Jeg ville forvente dem placeret noget længere oppe ad listen.

Jeg tror listen er udarbejdet udfra hvor let en hun havde ved at lære
øvelserne. Det vil sige at dovne eller stædige hunde vil virke dummere end
de er. Mens racer som vil gøre alt for deres fører ville måske blive
placeret for højt (derfor undrer det mig at flatten ikke er højere) og
derved virke klogere end racen berettiger til.

Men dette beviser vel bare at man kan ikke IQ inddele hunderacer.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-10-03 13:22

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> escribió

> Men dette beviser vel bare at man kan ikke IQ inddele hunderacer.

....Eller gætte uden noget belæg hvordan en bestemt test er udført

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 07-10-03 17:41

Det er jeg enig med dig i. Jeg tror også at selvstændige hunde i denne
test bliver "dumme" fordi de tænker selv og måske derfor ikke lige gør
som "der bliver sagt". Jeg forstår heller ikke hvorfor flatten ikke er
højere oppe, for de - som du selv skriver - vil da slå knuder på sig
selv for at behage og de lærer da efter min mening hurtigt for at glæde.
Men jeg er ligeglad høj skore eller ej jeg kunne ikke finde på at skifte
race.

Jane

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-03 07:11

> [...]
> selv for at behage og de lærer da efter min mening hurtigt for at glæde.
> Men jeg er ligeglad høj skore eller ej jeg kunne ikke finde på at skifte

Heller ikke mig

--
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 07-10-03 18:54

Tja jeg har en Grand danois som blev kreds mester i lydighed kl. 1 i maj
2003. Vi træner nu til lp2 og det ser lovende ud. Så jeg synes GD er meget
intelligente.

Janni

Fra : Michael Hjorth

Dato : 07-10-03 23:30

On Tue, 07 Oct 2003 12:56:27 +0200, Christian B. Andresen wrote:

> Jo, men er Blodhund, Old English Sheepdog, Rhodesian Ridgeback, Boxer og
> Grand Danois specielt ulydige ?

Min Ridgeback er ganske utroligt lærenem, hvis hun gider. Faktisk er
jeg ind i mellem imponeret over hvor hurtigt hun fatter nye ting i
forhold til min gamle Labrador/Dalmatiner blanding. Jeg kan få hende til
næsten hvadsomhelst med hjælp fra ostestumper el. lign. meeen hun gider
nu ikke gentage den samme øvelse mere end 3-4 gange før der skal ske
noget andet. Det er nok der problemet ligger, hunde som kræver afveksling
og belønning er ikke specielt egnede til den klassiske lydighedstræning
og ryger derfor langt ned på listen.

Michael.

Fra : Per, Odense

Dato : 07-10-03 23:45

Michael Hjorth, <mhjorth1@netscape.net>
skrev i pan.2003.10.07.22.30.16.957387@netscape.net, bl.a. (forkortet):

> [...]
> kræver afveksling og belønning er ikke specielt egnede til den
> klassiske lydighedstræning og ryger derfor langt ned på listen.

Sådan er det med de dygtige elever i klassen, de keder sig når de andre skal
have det hele gentaget for mange gange
Måske kræver lydighed at man ikke er alt for spids?
(Det er da en positiv vinkel når nu drømmedyret er lidt ulydig en gang
imellem )

--
MVH Per Herholdt, Odense
Molly (Vizsla):

Fra : Michael Hjorth

Dato : 07-10-03 23:57

On Wed, 08 Oct 2003 00:44:42 +0200, Per, Odense wrote:

> Michael Hjorth, <mhjorth1@netscape.net>

> Sådan er det med de dygtige elever i klassen, de keder sig når de andre skal
> have det hele gentaget for mange gange
> Måske kræver lydighed at man ikke er alt for spids?

Jeg må ihvertfald ikke være for hård, hvis det er det du mener, hun
går fuldstændig i baglås og kryber hen ad jorden hvis jeg begynder at
skælde ud. Det er noget andet end en Labrador, hvor man bare råber
lidt højere hvis den ikke lystrer første gang. Jeg har måttet lære en
helt ny måde at opdrage hund på, jeg skal lokke hende til at gøre nye
ting, for ellers virker det simpelt hen ikke!

> (Det er da en positiv vinkel når nu drømmedyret er lidt ulydig en gang
> imellem )

Tjaa... der kan jo være et snus som er bedre end de godbidder jeg har
med, og så er hørelsen ikke så fantastisk god længere

Michael.

Fra : Leyna

Dato : 07-10-03 20:49

On Tue, 07 Oct 2003 12:46:09 +0200, Jane Kiilerich
<mail@retrieverne.dk*> wrote:

>Nu er det jo ikke intelligens men intelligens i forbindelse med lydighed
>vi snakker om.

Og så ændrer sagen sig vel lidt, for mange hunde ved da godt hvad der
forventes af dem, men det er ikke sikkert at de lige gider!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-10-03 07:50

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-10-03 15:36

On Tue, 7 Oct 2003 08:49:59 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Jeg synes nu også at man skal tage det lidt med forbehold.

jaeeee man kan jo være klog på så mange måder :)
men jeg synes nu den er meget sjov !

--

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Musen

Dato : 07-10-03 10:24

> [...]
> tilfreds. Btw, min chef har en Chow Chow og den er da ikke stjenedum
> som testen angiver. Faktisk virker den ofte ret så kvik

Men så alligevel...Mon ikke en dum hund er mindre krævende end en klog hund?
*SSSS*

/Mia

Fra : Allan F. Hermansen

Dato : 07-10-03 09:05

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> http://www.hunde-info.dk/page73.shtml
> lidt skræmene at en pudel tager en anden plads

HA! Jeg har en Golden Retriever! Nogen højere???

De venligste hilsener

Allan
--
Mail: quincy_md@hotmail.com

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-10-03 09:25

"Allan F. Hermansen" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> HA! Jeg har en Golden Retriever! Nogen højere???

Jep, jeg går og venter på min border collie hvalp

Slå den!

-Trine>

Fra : Margrethe Møller Tho~

Dato : 07-10-03 10:24

> Jep, jeg går og venter på min border collie hvalp
>
> Slå den!
>
> -Trine>

Tja min Berner er den mest rare og pæne hund på denne jord. Muligvis er hans
intellekt ikke det største, men det gør ikke noget - hunden skal jo ligne
sin ejer ikke

Men border eller ej så er der nok ikke noget der er ret meget bedre en at
vente på en hvalp

Margrethe

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-10-03 10:12

"Margrethe Møller Thomsen" <smat"slettes"@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Tja min Berner er den mest rare og pæne hund på denne jord. Muligvis er
hans
> intellekt ikke det største, men det gør ikke noget - hunden skal jo ligne
> sin ejer ikke:

Hmm, hvorfor er Robin slet ikke med på listen.....? Men på den anden side,
så er han jo hverken pæn eller rar¨- måske hans race er klog nok til at lade
som om, de er dumme, den dag testen bliver taget

Jeg synes i hvert fald han er både klog og charmerende alligevel - verdens
allergo'este hund, faktisk.

> Men border eller ej så er der nok ikke noget der er ret meget bedre en at
> vente på en hvalp

Jo, at have hvalpen - gider snart ikke vente mere!

-Trine

Fra : Raptor

Dato : 07-10-03 16:04

> [...]
> som om, de er dumme, den dag testen bliver taget
>
> Jeg synes i hvert fald han er både klog og charmerende alligevel - verdens

nix det er min tjavs

som iøvrigt slår alle på listen, for han er nemlig en blanding med 1/3
schæfer ;oD

mvh.

Brian C.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 07-10-03 15:37

On Tue, 7 Oct 2003 10:25:20 +0200, "Trine Dyrgaard"
<pipoSLET@kantorvaenget.dk> wrote:

>"Allan F. Hermansen" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>

>Jep, jeg går og venter på min border collie hvalp

min mor har haft dem i 24 år altså en gangen jeg lover dig den er rent
faktisk utrolig ....
--

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 07-10-03 17:14

> HA! Jeg har en Golden Retriever! Nogen højere???

Hohoho... Jeg har 3 flattere så sammenlagt må de give mere end 1 golden!
*GG*

(Har iø. også en Golden..)

Rinnie

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 07-10-03 09:06

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message
> http://www.hunde-info.dk/page73.shtml
>
> lidt skræmene at en pudel tager en anden plads
>

> --
>
> Mv.
> Bo M Mogensen

Weeeee min hund ligger på tredie pladsen :0)

Er altså bare så stolt! Har slet ikke fået lavet nogen tale *ss* Men jeg vil
gerne takke en eller anden for at Schæferen er som den er og.....ej,
*snøft*...jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige!

*gg*

Okay måske lidt overdrevet men hva fa'en. Man har kun det sjov man selv
laver ;0p

Hilsen Betina

Fra : Musen

Dato : 07-10-03 10:22

> lidt skræmene at en pudel tager en anden plads

*SSS* ikke overraskende ligger Samson ehmn et godt stykke nede af listen,
nemlig på en 48. plads *GGG*
Men ja jeg er også overrasket over pudlen, og egentlig også over at labberen
ikke er højere oppe...

V.h. Mia

Fra : Pia J

Dato : 07-10-03 10:56

Listen viser hundes "indlæringsintelligens", dvs. hvor nemme de er at få til
at lave et nyt trick fx. Og enhver som kender chowchow ved, at de slet ikke
er dumme, men derimod smarte nok til at selektere blandt alt det pjat vi
mennesker finder på....

Der er en grund til at pudler altid bruges i cirkus. Det er en apporterende
jagthund ligesom labben og fuldstændig malplaceret hos gamle damer med lilla
hår. Derfor ses de ofte bjæffende, kulrede og komplet understimulerede.

:Pia (nej, ikke chow-ejer)

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-03 11:30

> [...]
ikke
> er dumme, men derimod smarte nok til at selektere blandt alt det pjat vi

Vi fik af vide, da vi fik vores GD, at denne race ikke var blandt de
klogeste og bestemt ikke kunne finde ud af, at apportere ligesom labradoren.
Vi synes nu nok, at han lære meget hurtigt. Han kiggede på Buffy et par
gange og så sprang han selv i vandet, for, at " redde " pindende fra
druknedøden, sååh...

Hvor seriøst man ellers skal tage listen ved jeg ikke, men sjov er den da og
Border collien er bestemt en intelligent hund.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ditte K

Dato : 07-10-03 15:55

> lidt skræmene at en pudel tager en anden plads

Har man haft en puddel i familien vil man helt sikkert give testen ret i at
denne hund er placeret rigtigt. Min mors puddel lyser af klogskab!

Og jeg er ganske sikker på gravhunden (som jeg selv har 2 stk af), ville
være højere oppe på listen hvis den ikke hele tiden blev opgivet pga
stædighed.

Ditte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 07-10-03 16:18

On Tue, 7 Oct 2003 16:55:06 +0200, "Ditte K" <ditte.K@oncable.dk>
wrotd:

> [...]
>
>Og jeg er ganske sikker på gravhunden (som jeg selv har 2 stk af), ville
>være højere oppe på listen hvis den ikke hele tiden blev opgivet pga

,,,,,gravhunden ligger på samme plads som min gør, og jeg vil sige at
jeg giver intet for de plaseringer de har givet hundene, min race er
gennerelt meget lærrenem hvis man går lidt op i det, jeg så på et
tidspunkt resultater fra noget verdensmesterskab i agility hvor der
var collier på de første 17 pladser og så en Staffordshire Bull
Terrier på 18 pladsen, så ifølge de resultater skulle den jo være nr2
og andre har sikkert helt andre resultater at vise frem, der
tilgodeser deres race jeg er godt klar over at collier,schæfere,
pudler er kloge/lærenemme, men resten af listen giver jeg nu ikke
meget for.

Og vil en collie så være klog hvis den ikke bliver aktiveret rigtigt
med at få lov til at gænne får eller hvad de nu laver ? og vil en
pudel hos fru jensen der skidder i en kattebakke være klog ? og
schæferen der aldrig har været til træning, eller fået god nok mad, og
nok opmærksomhed osv ?

jeg har da mødt mindst en collie der er totalt dum men ejeren er
også alkoholiker, men hvis den skulle have representeret collierne i
denne test så havde de vist været på sidstepladsen

Fra : dpl

Dato : 07-10-03 17:09

Åh *gisp*, er ejer af en skt. bernhard nr. 65, og en basset hound, nr.
71!!!
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=2

Hilsen Dorthe

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 07-10-03 18:58

Til dem der føler deres hund ikke er højt nok på listen kan jeg da
fortælle at der overhovedet ikke er tale om en rangording efter IQ.
Forfatteren definerer mange forskellige slags intelligens for hunde,
f. ex. tilpasningsintelligens, problemløsningsintelligens m.v. samt
altså lydighedsintelligens, som listen handler om.

Lydighedsintelligens er evnen til at lære lydighed, det er klart at
det er noget helt andet end f.ex. problemløsningsintelligens. En hund
er måske ikke god til at lære lydighed simpelthen fordi den ikke
ønsker at underkaste sig et menneskes vilje, derfor kan den jo godt
være ekspert til at løse et problem.

Testen er lavet på den måde at forfatteren har spurgt omkring 200
dommere ved lydighedskonkurrencer i USA og Canada om hvilke 10 racer
de mener er bedst til at lære lydighed og hvilke 10 som er dårligst.
Listen er så et resultat af en statistisk bearbejdning af
besvarelserne.

Forfatteren nævner i øvrigt at der var ret stor enighed om at have
disse racer blandt de 10 bedste: Border collie, shetland sheepdog,
pudel og schæfer - og disse blandt de 10 dårligste: Afghansk mynde,
chow chow, basenji.

PS. (Min schæfer er da også meget lærenem og har i øvrigt også let ved
at tilpasse sig. Om hun er bedre eller ringere end andre til at løse
problemer har jeg ingen anelse om.)

Mvh
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-03 07:15

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message
> [...]
> f. ex. tilpasningsintelligens, problemløsningsintelligens m.v. samt
> altså lydighedsintelligens, som listen handler om.

Er der lavet lister fro de andre former for intelligens ?
For hvis der er, så tror jeg min Trille ville lægge højere på fx.
problemløsningsintelligenslisten.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 08-10-03 16:47

On Wed, 8 Oct 2003 08:15:19 +0200, "Christian B. Andresen" >
>Er der lavet lister fro de andre former for intelligens ?

Nej, det er nok fordi lydigheden var det eneste som man overhovedet
kunne skaffe statistisk material om.

Jeg kan lige tilføje, at forfatteren bemærkede at der for nogle racer,
eks. labrador og doberman, var stor forskel på hanner og tæver således
at hanner typisk var bedre til problemløsning og tæver bedst til
lydighed, hos andre racer, eks. terriere, var der ingen forskel mellem
kønnene.

Mvh
Søren

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 07-10-03 19:03

Forfatteren laver også nogle interessante definitioner af de
forskellige placeringer på listen, med bl. andet hvor mange
gentagelser en hund behøver for at forstå en øvelse og hvor stabil den
vil være i øvelsen i procent, når den har lært den rigtigt:
Placering 1 til 10: Mindre end 5 gentagelser, lystrer 95% af tiden
eller mere.
Placering 11 til 26: 5 til 15 gentagelser, 85%
Placering 27 til 39: 15 til 20 gentagelser, 70%
Placering 40 til 54: 25 til 40 gentagelser, 50%
Placering 55 til 69: 40 til 80 gentagelser, 30%
Placering 70 til 79: mere end 100 gentagelser (og selv da vil de virke
langsomme og ustabile)

Jeg ved ikke om gruppens hunde passer ind i deres placering efter
denne definition???????

Mvh
Søren

Fra : Anja Bjerke

Dato : 07-10-03 22:21

Søren Lausten-Hansen wrote:
> [...]
> Placering 55 til 69: 40 til 80 gentagelser, 30%
> Placering 70 til 79: mere end 100 gentagelser (og selv da vil de virke

Jeg skjønner nok det stemmer for gravhunder - at man må gjenta 25 til 40
ganger før de lærer! (Eller før de gidder å late som om de har skjønt det.)
Om man brukte andre kriterier enn lydighet, ville nok gravhunden komme
lenger opp på listen.

--
Hilsen Anja

anjagtb att online dot no

Fra : Per, Odense

Dato : 07-10-03 22:31

skrev i 3f84fea5.4282303@news.webpartner.dk, bl.a. (forkortet):
> [...]
> langsomme og ustabile)
>
> Jeg ved ikke om gruppens hunde passer ind i deres placering efter

Hej
Nu er min Vizsla godt nok glathåret, men det passer nok meget godt med antal
gentagelser ved indlæring.
Når det så kommer til lydighed er det lidt sværere at måle. Hvis jeg står og
svinger med en halv kylling er hun altså mere lydhør for mine forslag, end
hvis hun er fri på marken og der kommer en spændende legekammerat

Fra : Anja Bjerke

Dato : 07-10-03 23:11

Per, Odense wrote:
> [...]
> står og svinger med en halv kylling er hun altså mere lydhør for mine
> forslag, end hvis hun er fri på marken og der kommer en spændende

Sånn er det visst her også! Kylling eller vafler, og hun gjør hva som helst
umiddelbart!

--
Hilsen Anja

anjagtb att online dot no

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-10-03 07:43

On Tue, 07 Oct 2003 18:03:15 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

> [...]
>langsomme og ustabile)
>
>Jeg ved ikke om gruppens hunde passer ind i deres placering efter

,,,,,,,,,Jeg vil sige at jeg har haft 2stk S.B.T. og de har været
ekstremt lydige, og lærrenemme, dem jeg kender "nogle stykker" med
racen siger det samme Racen er ekstremt knyttet til mennesket og jo
mere en hund er knyttet til ejeren jo mindre vil den skuffe ejeren, og
så siger det jo sig selv, at hunden bliver lydig hvis det er hvad
ejeren vil have af den.Begge mine hunde har lært komandoer inden for
de første 3 forsøg !, og har begge kommet når jeg har kaldt selv om
der har været en tæve i løbetid, min første gik jeg på hundeskole med,
men stoppede efter 4-5 gange da han da kunne alt allerede der, og de
andre vist syntes at det var ireterende at se på og nr 2 gad jeg
ikke gå på skole med da jeg jo havde lært de små fif til at få hunden
til at komme på plads, vente, osv, så jeg har selv lært ham det på
ingen tid faktisk . Så plaseringen passer ikke på min race
overhovedet, jeg skal ikke gøre mig klog på de andre racer, men hvis
der er skudt så meget forkert hvad min race angår så tvivler jeg på at
de andre er helt rigtigt skudt, udover de første par stykker som alle
jo ved at er meget intelligente. Men jeg har det egentlig helt fint
med at min race ikke er i toppen af listen, for det er ikke mit mål at
udbrede min race, jeg kan godt lide at have en lidt special/sjælden
hund, og det ville sikkert gå galt hvis den blev modehund, så det er
egentlig fint med mig hvis testen viser at hunden ikke er for klog

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 08-10-03 16:54

Ifølge bogen er der også stor variation mellem individer inden for
samme race, blandt de kloge racer kan der være individer som ikke var
i stand til at lære noget som helst, og omvendt.

Fra : Margrethe Møller Tho~

Dato : 08-10-03 10:40

> [...]
> langsomme og ustabile)
>
> Jeg ved ikke om gruppens hunde passer ind i deres placering efter

Min berner lever ikke op til ovenstående, men det gør ikke noget vi vidste
da vi købte ham, at bernere normalt ikke er de skarpeste knive i skuffen, og
helt ærlig kan jeg ikke forstå at det er så vigtigt for folk. Jeg synes det
er dejligt at min hund finder sig i nærmest alt - måske gør han det fordi
han er er lidt smådum, men pyt med det, bare han er rar, så er jeg glad.

MVH
Margrethe