trådløst LAN anbefalinger
Fra : cazonmobil_w

Dato : 06-10-03 21:39

Jeg skal lave et lille trådløst LAN, foreløbig med kun to computere.

Det skal foregå via et kabelmodem på en lokal fællesantenne.

Jeg regner med:

Accesspoint, med inbygget router, DHCP server
2 stk PCI trådløse netkort.

Hvad har I an anbefalinger, pris, udstyr, mv.

Førstnævnte står ved den ene computer.

Carsten

Fra : Jens

Dato : 07-10-03 06:37

"cazonmobil_w" <security_50@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har I an anbefalinger, pris, udstyr, mv.

Til hvilke computere, der bruges til hvad ?

> Førstnævnte står ved den ene computer.

bærbar eller stationær ?

Mvh Jens

Fra : cazam@mail.dk

Dato : 07-10-03 08:03

>"cazonmobil_w" <security_50@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jens
Skriver lige fra en anden lokation- derfor et andet navn.

>Til hvilke computere, der bruges til hvad ?

1 stk Win98 II, samt en WinXP home.

Det skal primært benyttes til kontakten til Internettet, måske
dele en printer på den ene computer. Alt er rent privat- og ikke
de store filudveklingsbehov. Det installeres dog hos "ikke erfarne
overhovedet" så stabilitet vil være ønskelig. Et reset i ny og næ
er dog acceptabel.

>bærbar eller stationær ?

begge statinære

Mvh

Carsten

Fra : Jens

Dato : 07-10-03 09:55

<cazam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> begge statinære

Jeg ville vælge en Linksys , med 4 porte, og så køre kablet net, indtil der
dukkede en bærbar op.

Dels for at få mulighedden for 100Mbit, dels for at få muligheden for en
printserver, så begge kan udskrive uden den med printeren er tændt.

http://www.elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=BEFW11S4

Denne eller en uden antenner, inden længe kommer der muligvis hurtigere
trådløse, men de er her ikke endnu, og netkabler kan laves for ca 5kr/m
(trådløse netkort er ikke billige, og en w98 er efter min mening ikke værd
at ofre det på.)

Mvh Jens

Fra : cazam@mail.dk

Dato : 07-10-03 10:20

>100Mbit, dels for at få muligheden for en
>printserver, så begge kan udskrive
>uden den med printeren er tændt.

Se det er jo smart. Jeg har selv en Wireless Intel Pro.. et eller
andet. Så vidt jeg ved har den ikke den mulighed.

>http://www.elsborglink.dk/butik.php?s
>ektion=vis_produkt&varenr=BEFW11S4

Jegf så den også hos PCnetto
>Denne eller en uden antenner, inden
> [...]

De trådløse PCI kort koster ca. 400 til 500,- kr. Kablingen er
rigtig nok en del billigere, men der hvor det skal laves er det et
fa'ens bøvl..

... men den kan vel køre trådløs på Win98 mon ikke?

Carsten

Fra : Jens

Dato : 07-10-03 10:33

> Se det er jo smart. Jeg har selv en Wireless Intel Pro.. et eller
> andet. Så vidt jeg ved har den ikke den mulighed.

Der er ikke printserver indbygget i linksyssen heller.
(den skal anskaffes løs)

> Jegf så den også hos PCnetto

Elsborglinket er kun valgt fordi de har manualerne til dimserne, så man kan
kigge dem igennem inden man vælger.

> De trådløse PCI kort koster ca. 400 til 500,- kr. Kablingen er
> rigtig nok en del billigere, men der hvor det skal laves er det et
> fa'ens bøvl..

Hvordan bøvl ?

> .. men den kan vel køre trådløs på Win98 mon ikke?

Joda, sagtens, men det trådløse netkort eller usb donglen som nok er bedre,
koster jo næsten sådan en maskines værdi selv.

Mvh Jens

Fra : cazam@mail.dk

Dato : 07-10-03 10:47

>Der er ikke printserver indbygget i
>linksyssen heller.
>(den skal anskaffes løs)

Ok så er jeg med!

>Elsborglinket er kun valgt fordi de
>har manualerne til dimserne, så man kan
>kigge dem igennem inden man vælger.

Jeg kiggede lige forbi hos Elsborg, ser interessant ud

>Hvordan bøvl ?

Mest fordi... hmmm jeg ikke gidder, men det er op og ned af vægge,
på lofter, i rockwool og det kradser, så du kan godt se at der er
meget galt ikke

>Joda, sagtens, men det trådløse
>netkort eller usb donglen som nok er bedre,
>koster jo næsten sådan en maskines værdi selv.

Hæ ... det er jo rigtig nok!

Carsten

Fra : Jens

Dato : 07-10-03 10:59

> Mest fordi... hmmm jeg ikke gidder, men det er op og ned af vægge,
> på lofter, i rockwool og det kradser, så du kan godt se at der er
> meget galt ikke

Nej, netkablet kan ligge bag/under fodlisten, hvis det er samme etage.
(kablet er jo ikke tykkere end de tynde elledninger.)

stik fås løse til ca 5kr, ´netkabler til 4kr meter, og en tang til ca 100kr,
det får du ikke meget trådløst for.
Heller ikke hvis du bruger 50m kabel til at nå rundt om/i rummene.
Hvis det er flere etager er det ikke sikkert et trådløst virker, da de
sender signallet vandret ud.

Mvh Jens

Fra : cazam@mail.dk

Dato : 07-10-03 14:04

>Nej, netkablet kan ligge bag/under
> [...]
.... kan godt se det... lad os se hvad det bliver.

Tak for informationerne i hvertfald

Carsten

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-10-03 13:42

cazonmobil_w wrote:

> Førstnævnte står ved den ene computer.
Hvis det er kabelmodemet der står ved siden af den ene computer er det i
hvert fald oplagt at koble den på med normalt kablet netværk. Det
udelukker ikke at den anden kan kobles til enten trådløst eller kablet
efter hvad der nu passer bedst.

MVH
Mads

Fra : cazam@mail.dk

Dato : 07-10-03 15:07

Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> skrev:

>Hvis det er kabelmodemet der står
> [...]

Hej Mads

Ja denne løsning benytter jeg hos mig selv allerede. Dog havde jeg
et fa'ens til besvær med at få den kablede computer til at se
computeren på den trådløse side. Jeg endte op med en anden (ekstra)
protocol før det virkede.

Carsten