Unicode uvidenhed
Fra : Chris

Dato : 06-10-03 14:49

Skal der altid L foran alle slags Unicode citationstegn?
Altså både for eksempel L"xyz" og L'z'?

Kan jeg i så fald bruge _T("xyz") og _T('z')?

vh
Chris
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.

Fra : Peter Kragh

Dato : 06-10-03 19:41

"Chris" <chris_PRIVACY_@ngweb.biz> wrote in message
> Skal der altid L foran alle slags Unicode citationstegn?
> Altså både for eksempel L"xyz" og L'z'?

Ja. Se C++ standarden kap. 2.13.2.

> Kan jeg i så fald bruge _T("xyz") og _T('z')?

Ja. Se følgende "pseudo kode":

#ifdef _UNICODE
#define _T(x) L ## x
#else
#define _T(x) x
#endif

Bemærk dog, at _T(x) ikke er standard C++. Det er noget din
compiler-leverandør har fundet på.

Mvh.
Peter

Fra : Chris

Dato : 06-10-03 18:59

On Mon, 6 Oct 2003 19:40:36 +0100, "Peter Kragh"
<peter.kragh@__remove__this__mensa.dk> wrote:

Tak
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-10-03 21:17

"Peter Kragh" <peter.kragh@__remove__this__mensa.dk> wrote in message

> "Chris" <chris_PRIVACY_@ngweb.biz> wrote in message
>
> Ja. Se C++ standarden kap. 2.13.2.

Som jeg læser kapitel 2.13.2 i C++ Standarden, står der ikke at det er
Unicode.

L'z'
angiver en "wide-character literal".
Der står at den faktiske _værdi_ er implementation-defined.
Det _kan_ således være tale om Unicode, men det er ikke givet og ikke
specificeret i C++ Standarden.

På samme måde som
'z'
angiver en "narrow-character literal".
Den har en værdi der svarer ud eksekveringsmiljøet tegnsæt.
Det _kan_ være ASCII, ISO 8859 eller EBCDIC.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-10-03 21:31

Den Tue, 7 Oct 2003 22:17:08 +0200 skrev Mogens Hansen:

> [...]
>angiver en "narrow-character literal".
>Den har en værdi der svarer ud eksekveringsmiljøet tegnsæt.
>Det _kan_ være ASCII, ISO 8859 eller EBCDIC.

Hvad så hvis eksekveringsmiljøets tegnsæt er unicode?

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-10-03 22:58

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad så hvis eksekveringsmiljøets tegnsæt er unicode?

<Fra §2.13.2-2>
The value of a wide-character literal containing a single c-char has value
equal to the numerical value of the encoding of the c-char in the execution
wide-character set.
<Fra §2.13.2-2/>

Så er det formodentlig Unicode hvis eksekveringsmiljøets tegnsæt er Unicode,
når man skriver L'z'.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 08-10-03 15:56

Den Tue, 7 Oct 2003 23:57:35 +0200 skrev Mogens Hansen:

> [...]
><Fra §2.13.2-2/>
>
>Så er det formodentlig Unicode hvis eksekveringsmiljøets tegnsæt er Unicode,

Nu var det godt nok narrow-character jeg tænkte på.

Den der skulle indeholde tegnet eksekveringsmiljøets tegnsæt.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Peter Kragh

Dato : 08-10-03 00:02

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> angiver en "narrow-character literal".
> Den har en værdi der svarer ud eksekveringsmiljøet tegnsæt.
> Det _kan_ være ASCII, ISO 8859 eller EBCDIC.

Du har ret. Den overså jeg.

Tillad mig do at uddybe en anelse. Da OP spurgte om _T() makroen, gik jeg ud
fra, at han bruger MSVC, og der er en wchar_t en Unicode karakter. Min
reference til C++ standarden var måske lidet velvalgt.

Mvh.
Peter Kragh

Fra : Chris

Dato : 09-10-03 13:22

On Wed, 8 Oct 2003 00:02:17 +0100, "Peter Kragh"
<__remove__this__peter.kragh@mensa.dk> wrote:

>Tillad mig do at uddybe en anelse. Da OP spurgte om _T() makroen, gik jeg ud
>fra, at han bruger MSVC, og der er en wchar_t en Unicode karakter. Min
>reference til C++ standarden var måske lidet velvalgt.

Det vigtigste var, at du gav mig et brugbart svar, da jeg spurgte.
Jeg spurgte nemlig ikke om, hvad L'z' betyder i forhold til
C++-standarden, men om der altid skal L foran alle slags Unicode
citationstegn.

De andre vil bare diskutere. Jeg ville have et svar, og det fik jeg.
Tak endnu en gang.

Venligst
Chris
---
Reply with no _PRIVACY_ in mail address.