montering af ide-kabler
Fra : dalhash

Dato : 10-04-01 22:31

hej i gruppen.

Jeg er interesseret i at vide hvordan f..... man monterer ide-kablerne
korrekt ???????????

jeg har fået alt mulig historie værk smid i hovedet af de forskellige
forhandler....

mit grej er følgende :
: ide1 = hd-master + brænder.
: ide2 = hd-slave + cd-rom.

er det ok. ??

eller det :
ide1~ hd + hd
ide2~ cd + cd-rw .??.

og lige til sidst HVIS nu man har to harddiske,,,,den ene er master
(udma-33),,,,den anden en rågammel(pio 4),,,,,på samme ide-kabel,,,bliver
33´eren så lige så sløv som pio4´eren ?????,.

det er jo dumt ikke at spørge hvis man kan hente lidt hastighed bare ved at
forbinde kablerne ordenligt ik´

Med Venlig Hilsen,
Dalhash

Yamaha xs 650 twin
med brænder :-}

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 10-04-01 22:42

> mit grej er følgende :
> : ide1 = hd-master + brænder.
> : ide2 = hd-slave + cd-rom.
>
> er det ok. ??

Ja, du bestemmer jo fuldstændigt selv, hvordan du vil sætte dit udstyr op.
Men jeg vil anbefale løsningen med harddiskene på hver sit kabel - ellers
trækker den langsomme harddisk den hurtige med ned. Desuden er det en fordel
af have cd-rom-drevene på hvert sit kabel, hvis du brænder direkte fra
cd-rom til brænder.

Mvh.
Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-04-01 22:45

dalhash skrev...

>Jeg er interesseret i at vide hvordan f..... man monterer ide-kablerne
>korrekt ???????????

Du bør sætte enheder med samme(gode) ydelse på samme IDE kanal, idet 2
enheder på samme IDE kanal adrig vil yde mere end den langsomste enhed.

Så smid harddiskene på den primære IDE kanal og CD enhederne på den
sekundære.

--
kent - Overclocking FAQ:
www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-04-01 12:04

Hej Kent

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse news:Xns907FF19DBD4C5kentoldhojdk@212.54.64.135...

> Du bør sætte enheder med samme(gode) ydelse på samme IDE kanal, idet 2
> enheder på samme IDE kanal adrig vil yde mere end den langsomste enhed.

Det holder vist ikke længere generelt.......
I dk.edb.hardware.bundkort var der en der skrev:

--------------------
Ifølge Intel:

The Intel Ultra ATA Driver allows different IDE or ATAPI devices that
have different maximum
transfer rates to be independently configured even when both devices are
located on the same
IDE cable. For example, if you have an IDE hard drive that is capable of
Ultra ATA/66 transfers
set up as the Master device on the Primary Channel and you have an ATAPI
CD-ROM that is
only capable of UDMA-2 (Ultra ATA/33) set up as the Slave device on the
Primary Channel,
each device can be independently configured. In the past, the slowest
device installed on an
IDE cable determined the rate at which both devices could transfer data.
In the above example,
this would mean that the rate for both devices would have been set at
UDMA-2 because it is the
slowest device. This was done to ensure that a device using an older
technology was not
damaged by using a transfer protocol that it was incapable of using. The
Intel Ultra ATA Driver
allows each device installed on the same IDE cable to be independent of
the other device.

Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/>
!-! Remove _X_ from Email address

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-04-01 22:49

Hejsa

I dit tilfælde ville jeg nok prøve
1) Bootharddisk + cd-rom
2) Brænder + sløv harddisk

Nogle brænde programmer fx Nero bryder sig ikke om at brænder og cd-rom
sidder på samme kabel hvis du vil kopiere fra cd til brænder. Det undgår du
her. Den sløve harddisk bør ikke sidde på samme kabel som den hurtige.
Brænderen bør sidde som master. Alt i alt!

Men du vil nok få andre forslag, og du kan jo prøve dig lidt frem!

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

dalhash <dalgas@post.com> skrev i en news:9avtp6$83p$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-04-01 00:16

Michael Lund Sørensen skrev...

>I dit tilfælde ville jeg nok prøve
>1) Bootharddisk + cd-rom
>2) Brænder + sløv harddisk

Jeg er enig. Overså lige at den ene harddisk var meget sløvere end den
anden.

Fra : Khawk

Dato : 11-04-01 00:57

Jeg tænker på om det ikke ville være bedre at bytte om på cd-rom og brænder
for at undgå fejlbrændte cd'er som følge af at den sløve harddisk sænker
brænderen.
Hvad siger de kloge hoveder: Er dette en reel risiko?
mvh
Kim

Fra : Peter Jespersen

Dato : 11-04-01 12:10

On Wed, 11 Apr 2001 01:56:31 +0200, Khawk wrote:

> [...]
>brænderen.
>Hvad siger de kloge hoveder: Er dette en reel risiko?

Der er forskellige metoder, til omgåelse af dette problem
(BurnProof er vist øjeblikkets varmeste bud)...men er det en
lidt ældre brænder der der ikke understøttelse af disse....og
man må forlade sig på diskcache.

Jeg ville selv sætte det på denne her vis (har faktisk gjort det
på denne vis, benytter en gammel 4x HP CD-Writer og har ikke
haft fejlbrændinger pga dette)

1) hurtig disk+brænder
2) sløv-disk+CD-ROM

Dette gør at der er god forbindelse ved :
* Direkte kopering (CD-ROM -> Brænder)
* Installation af ting og sager (CD-ROM -> hurtig disk)
* Brændig af image (sløv-disk -> brænder)

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
nil desperandum (never despair)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-04-01 17:17

Hej Kim

Reelt er det lidt lige meget, men hvis dit argument skal holde, burde være
CD-rom drevet, der ikke må sidde sammen med den sløve harddisk!
Brænderen brænder med max (pt) 16x og for at en direkte kopiering (uden brug
af Burn-Proof eller andet sikkerhedsnet) skal gå godt skal cd-rom drevet
køre ganske hurtigt! Et 36x drev køre kun lige akkurat med 16x ved start
inderst på skiven. Så CD-rom drevet må bestemt ikke sløves!

Note: Brænderen brænder med konstant hastighed (med mindre det er en Yamaha,
for den gør det ikke), men hastigheden på CD-Rom drevet variere ret meget!

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Khawk <khawk@stofanet.dk> skrev i en

Fra : dalhash

Dato : 11-04-01 14:46

huhaa jeg er da meget glad for alle jeres svar!!!!!!!!!( og den gode
sommerdag)
så jeg sætter nu følgende kabler

primær hd-master + cdrw...

ja sekundær siger jo sig selv!!.........

så mange tak alle sammen.,,,i er virkelig oppe på dupperne..skidegodt håber
jeg kan hjælpe en anden gang....

P.S hvis i mangler motordele til en suzuki gs 450 har jeg lidt af hvert der
er GRATIS.
jeg ved godt det er langt udenfor gruppen meeeeen den er jo ikke til salg.
så bær over og gør muligvis en mc-kører i hardware-gruppen glad.