Den sidste række i en forespørgsel?
Fra : marc

Dato : 06-10-03 13:28

Jeg har en tabel, der i har jeg kolonne med tal, kolonne N.
Her vil jeg så gerne trække hele den række ud. Hvor N er størst, men kun
den række.
Kan jeg gøre det i en forespørgsel??

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-03 14:36

marc skrev:

> Jeg har en tabel, der i har jeg kolonne med tal, kolonne N.
> Her vil jeg så gerne trække hele den række ud. Hvor N er
> størst, men kun den række.

Hvilken database?

I MSSQL, Access og muligvis flere andre kan man skrive:

SELECT TOP 1 *
FROM tabel
ORDER BY ditTalfelt DESC

I mySQL skal man bruge LIMIT - jeg tror nok syntaksen er som
følger:

SELECT 1 *
FROM tabel
ORDER BY ditTalfelt DESC
LIMIT 1,1

- men jeg er bestemt ikke sikker.

I begge tilfælde skal du være opmærksom på at metoden ikke er
fejlfri. Hvis der er flere poster der indeholder maxværdien af
kolonne N, vil det stadig kun være én der udvælges. Det er muligt
at lave en forespørgsel der trækker alle poster med maxværdien ud,
men du må selv afgøre om det er nødvendigt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jimmy

Dato : 06-10-03 16:13

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> I mySQL skal man bruge LIMIT - jeg tror nok syntaksen er som
> [...]

LIMIT 1
eller
LIMIT 0,1

Mvh
Jimmy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-03 20:07

Jimmy skrev:

> LIMIT 1
> eller
> LIMIT 0,1

Tak for rettelsen. Jeg garanterer dog ikke for at jeg kan huske det
til næste gang
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Velkommen hen til Paris International!