Kartplotter til seilbåt
Fra : Jon Kåre Hellan

Dato : 06-10-03 11:10

Vi har nylig anskaffet en 25 fots seilbåt. Begeistrede
seilinteresserte slektninger har lyst til å gi oss en liten
kartplotter, f.eks Garmin 182.

Er det vits i slikt utstyr på en båt av denne størrelsen, eller blir
det litt "harry"?

Jeg forestiller meg at den vil gjøre mest nytte for seg i cockpiten,
så vi tenkte å eventuelt plassere den der. Er dette fornuftig? Må den
felles inn i skottet, eller går det an å ha den på brakett? (Fordel å
kunne ta den med hjem for å snakke med en PC, men den blir vel bedre
beskyttet mot vær og sjø hvis den blir innfelt.)

Ser at mange bruker håndholdt GPS med kart, men da blir skjermen
ganske knotete. Det er også et poeng at min kone ikke ser så godt, og
vil ha nytte av en større skjerm. På den annen side, kartplotter i
full størrelse kan det bli vanskelig å finne plass til i cockpit.

Synspunkter?

Jon Kåre

Fra : Jørn Søderholm

Dato : 06-10-03 11:45

> Er det vits i slikt utstyr på en båt av denne størrelsen, eller blir det
litt "harry"?

"Harry" er noe som andre synes om hva du gjør. Jeg gjør det jeg mener er
best for meg, mine og mitt bruk. Og så driter jeg i hva andre mener om det
jeg gjør.

I cockpiten på min Vega har jeg en liten håndholdt Garmin GPSmap76S med
plotter-/kartfunksjon. Skjermen er bitteliten, men det er et meget nyttig
hjelpemiddel til underveisnavigering.

> Jeg forestiller meg at den vil gjøre mest nytte for seg i cockpiten, så vi
tenkte å eventuelt plassere den der. Er dette fornuftig?

Ja, dette er fornuftig. Ofte er skipper, navigatør og rormann ett og samme
menneske. Da må du ha den i nærheten. Når du har en kone, sønn/datter,
kompis e.l. å overlate rattet eller rorkulten til, er det hyggelig å kunne
gjøre navigasjonen i cockpit. Har du dessuten en datakabel som er lang nok,
kan du koble den til en pc under dekk. Denne løsningen bruker jeg før og
etter seilas.

>Må den felles inn i skottet, eller går det an å ha den på brakett? (Fordel
å kunne ta den med hjem for å snakke med en PC, men den blir vel bedre
beskyttet mot vær og sjø hvis den blir innfelt.)

Jeg tror den gjør seg best på brakett. Boksen er i utgangspunktet beskyttet
mot vær og vind, beregnet på utendørs bruk. Under sprayhooden lever den et
trygt og beskyttet liv. Får du en grønn en over dekk som røsker med seg
sprayhooden har du uansett et større problem enn at gpsen blir våt...

> Ser at mange bruker håndholdt GPS med kart, men da blir skjermen ganske
knotete.
Litt knotete, ja. Det blir en hel del inn- og utzooming.

>Det er også et poeng at min kone ikke ser så godt, og vil ha nytte av en
større skjerm.
Mnja, navigatøren må uansett sitte nær plotteren for å gjøre selve
navigasjonsjobben. Når du har satt opp en rute eller et kurspunkt å gå mot,
vil det være naturlig å bytte til motorvei-modus. Da går det greit, selv med
knoteskjermen på en håndholdt.

> På den annen side, kartplotter i full størrelse kan det bli vanskelig å
finne plass til i cockpit.

Det blir nok trangt, ja. Dersom du klarer å grave opp 30-40 000 til å kjøpe
den, da...

Jørn Søderholm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-10-03 14:10

Jeg ville synes det var mange penge at bruge på en meget stor kortplotter
til en lille båd. Men det er jo et spørgsmål om temperament. Der er folk der
installerer fjernsyn, DVD og barskab i deres bil, så hvorfor ikke også en
182'er i din båd ....

Jeg tror I ville få mere glæde af at bruge de penge på noget andet udstyr
til båden.

Den skal helt selvklart sidde i cockpiten. Jeg ville foretrække at felle den
inn i skottet, ellers skal du skrue den af og på hver gang du skal bruge den
(så den ikke bliver stjålet) og du skal sikre, at der ikke komme saltvand i
stikkene. Feller du den inn i skottet, så sidder den fast med ledninger tørt
og godt på bagsiden.

Jeg har brugt en håndholdt GPS i nogle år (Garmin eTrex venture), men det er
altså en backup løsning. Det er ikke særligt praktisk med de små skærme og
de er svære at se når de er helt våde. - men den er glimrende til vandreture
og som backup, når båden løber tøt for strøm.....

Jeg har nu købt en Garmin gpsmap 162 som felles ind i skottet, men en 152'er
ville også have kunnet gøre det .... De koster kun hhv halvdelen og en
trediedel af en 182'er

/Bjarke

Fra : Jens Kr. Kirkebø

Dato : 06-10-03 15:51

On Mon, 6 Oct 2003 15:10:17 +0200, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:

>Jeg har nu købt en Garmin gpsmap 162 som felles ind i skottet, men en 152'er
>ville også have kunnet gøre det .... De koster kun hhv halvdelen og en
>trediedel af en 182'er

Har selv en 168, som er en 162 med ekkolodd integrert. Det finnes eget
innfellingskit til denne, meget praktisk IMHO. Bilde av min:

http://jkk1.scm.no/bilder/hpim0345.jpg

Anbefaler 168 om du har bruk for ekkolodd også og dårlig plass. Den
fjernes meget lett fra innfellingskit-et, press inn en knapp på hver
side, dra ut og løsne et par kabler. Tar maks 5 sekunder, enklere enn
brakett-modellene synes jeg.

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 16:10

"Jens Kr. Kirkebø" <jkk@scm.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> fjernes meget lett fra innfellingskit-et, press inn en knapp på hver
> side, dra ut og løsne et par kabler. Tar maks 5 sekunder, enklere enn

Den kan også købes til en billig penge - BEMÆRK ... det er *uden*
transducer:

http://navcity.co.uk/catalog/product_info.php+cPath+8_30_33+products_id+44

Denne her er med det hele (transducer og GPS-antenne):

http://navcity.co.uk/catalog/product_info.php+cPath+8_30_33+products_id+23

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-10-03 20:55

Er det billigt ??

Den kan også fås for 5400 hos www.topdane.dk

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 21:06

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blshat$rd6$1@news.cybercity.dk...
> Er det billigt ??

Jep.

> Den kan også fås for 5400 hos www.topdane.dk

Du sparer incl. forsendelse (10£) ca. 400 - 500 kr. via England.

Hvad koster en transducer hos Topdane..den er vist heller ikke med i
deres sæt....?

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-10-03 22:49

øhh hvornår har du sidst checket hvad pundet står i ??

Hvad har du regnet med ??

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 23:18

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blso0r$13rq$1@news.cybercity.dk...
> øhh hvornår har du sidst checket hvad pundet står i ??

Jeg gør det lige i dette sekund.

> Hvad har du regnet med ??

Den 06.10.2003 - 10,6857 danske kroner for 1 engelsk pund.

Det giver for min egen Magellan FX324 Map Colur: kr. 5.460,40 excl.
forsendelse (den er 106,857 kr).

Topdane skal have: kr.8.995,- og mon ikke forsendelsen koste 100 kr.
også..?

Det er en besparelse på siger og skriver: 3.534,60 kr.

Bluenav XL koster 279 $ = 6,35 x 279 = 1.771,65 så det kan du betragte
som værende gratis.

Jeg har stadig sparet: 1.762,95 kr.

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-10-03 23:42

Nu kommer du også med andre eksempler. De to link du præsenterede først var:

En Garmin 168 uden transd. til 489,97 pund. Omregnet med din kurs så er det:
5236 kr. Den koster 5395 hos Topdane. Altså sparer man 159 kr. Det er ikke
meget

En Garmin 185 til 624,98 pund. Den model er udgået fra Garmins program, så
den burde have været på et meget lavere tilbud.

Jeg vil ikke afvise, at der er ande eksempler hvor besparelsen er større.
Man skal nok kigge sig lidt om....

/Bjarke (ham der lige har købt en Garmin 162'er til 2.800 kr i USA ....)

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 23:46

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blsr49$1859$1@news.cybercity.dk...

KLIP

Du har ret.

> Jeg vil ikke afvise, at der er ande eksempler hvor besparelsen er
større.
> Man skal nok kigge sig lidt om....

Det gælder altid om at kigge sig om/for...

> /Bjarke (ham der lige har købt en Garmin 162'er til 2.800 kr i USA
.....)

Se det er en god pris..

Dem der har tid til at vente, ved måske at dollaren forventes ned i 6
kroner indenfor relativ kort tid....

Man må håbe, de danske forhandlere har solgt varelageret inden da.

Hr. Bjørn

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-10-03 00:03

Ja, og det var endda via en dårlig kurs på mit creditcard (kontanterne lå
hjemme på værelset, hvor glemsom har man lov at være ??) og jeg nåede ikke
at reimburse den lokale moms i lufthavnen. Havde jeg haft lidt mere styr på
det, var jeg kommet under 2.500 !!

> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> [...]
klip

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-03 02:08

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blssc2$19l3$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Havde jeg haft lidt mere styr på
> det, var jeg kommet under 2.500 !!

Surt sjov.

For at vende tilbage til spørgsmålet.

Jeg sad lige og summede lidt på prisen på min Magellan FX324.

Den koster faktisk blot nogle få pakker tyggegummi mere end de andre
foreslåede.

Jeg ville helt klart vælge den.

Man kan så senere spare sammen til de specielle navigationskort (eller
anvende DLSK)...

Hr. Bjørn

Fra : PCkurt

Dato : 07-10-03 10:17

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-10-03 20:52

Et "innfellingskit" ?? Hvad gør dette som man ikke kan med 4 skruer bagfra
?? Hvor kan man læse mere om det ??(står næsten med værktøjet i hånden ...)

Hvad betyder IMHO ??

/Bjarke

Fra : Jens Kr. Kirkebø

Dato : 06-10-03 21:05

On Mon, 6 Oct 2003 21:51:34 +0200, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:

>Et "innfellingskit" ?? Hvad gør dette som man ikke kan med 4 skruer bagfra
>?? Hvor kan man læse mere om det ??(står næsten med værktøjet i hånden ...)

Innfellingskitet gjør at det er veldig lett å få det pent samt at dte
er meget lett å ta ut plotteren. Jeg tar den alltid ut når jeg
forlater båten så den ikke skal bli stjålet.

>Hvad betyder IMHO ??

In My Humble Opinion

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-10-03 21:59

OK, jeg gider ikke tage den ud, og den bliver jo skruet fast fra indersidne
af båden, så ...

Tak.

Fra : Tore Wik

Dato : 07-10-03 08:44

"Jon Kåre Hellan" <Jon.Kare.hellan@uninett.no> skrev i melding
> [...]
> kartplotter, f.eks Garmin 182.
>
> Er det vits i slikt utstyr på en båt av denne størrelsen, eller blir

Jeg satte i sommer inn en kombinert GPS/kartplotter/ekkolodd i en gammel
16-fots Askeladden, og kan ikke annet enn å lovprise det. Har vært på steder
i Arendal og Kragerø som jeg ellers ikke ville tørre å besøke. Det er en
Humminbird Matrix 55X med kartbrikke som dekker området mellom Gøteborg,
nordlige Danmark, Egersund og Oslofjorden. Bor med strandlinje til
Drammenselven, men brikken dekker ikke helt opp dit jeg bor. Der er det
basekartet som dekker. Ser at du har fått anbefalt kartplotter med bare
basekart, til det er å si: Glem det. Du trenger en skikkelig kartbrikke med
dybder, fyr og staker.

mvh
Tore Wik

Fra : Lasse Sørensen

Dato : 09-10-03 20:52

Har nylig montert en 182C i cockpiten på min seilbåt. Båten er 31 fot og jeg
monterte den på brakett slik at den kan taes vekk når jeg ikke bruker den.
Fungerer knallbra!

Fra : Kristian Martinsen

Dato : 10-10-03 15:40

Mitt forhold til Kartplotter er noe blandet. Uten tvil en nyttig sak, men
nøyaktigheten kan til tider være dårlig, og
man blir merkbart mye slappere med kartarbeidet. Det første gjør at du bør
beregne sikkerhetsmarginer på 100-200 m. og det andre betyr at dersom
plotteren streiker kan det være litt jobb å ta seg inn igjen med papirkart.
Selv er jeg mest glad i kombinasjonen vanlig GPS og papirkart. Å plotte inn
en posisjon fra GPS'en i papirkartet tar bare noen sekunder med litt øvelse.
Å knotte inn Waypoints tatt fra kartet inn i GPS'en tar litt lenger tid.

KM

Fra : Glenn Ivar Klausen

Dato : 10-10-03 19:20

Kristian Martinsen wrote:
> [...]
> Å knotte inn Waypoints tatt fra kartet inn i GPS'en tar litt lenger tid.

Jeg deler din bekymring på dette punktet. Kartarbeid bør være første
pri. Selv valgte jeg helt bevisst å kjøpe GPS uten kartplotter funkjsjon
(Garmin 76). Først og fremst for å tvinge meg selv til å bruke kartet.
Nå ser jeg ikke det som noe problem for meg selv. Med kystskipper og
relativ lang erfaring i kartet sitter både praktisk navigering og og
teorien bak gaske godt, men jeg var heller ikke villig til å ta sjansen
på å bli slappere. Nå har jeg en typisk regattabåt, og det er ikke
sikkert at det var en god idee da båten definitivt krever sitt. Jeg har
aldri opplevd en båt som broacher fortere, og med en slik villkatt hadde
en Garmin 182C helt klart vært er fordel...

Glenn

Fra : Tore Johannesen

Dato : 14-10-03 10:12

Hej Jon,

Fin idee med kortplotter. Selv har jeg en gonav 6 (standalone). Du kan
læse min artikle om dette på min klubs hjemmeside:

http://www.rj85.dk/artikler/gps/plotter.htm

Fordelen er, at den tilsuttes cigaretstik og sættes fast med sugekop.
det betyder, at jeg kan placere den hvor jeg vil i cockpittet. Når jeg
sejler alene sætter jeg den lige overfor mig. Og kan sugekoppen holde?
Ja som regel. I fjor holdt den i 20 timer fra Falsterbokanalen til
Gudhjem i hård vind, så det må vel være rigeligt. Den kan ikke
tilsluttes PC ell. lign. Men du kan jo sidde nede i kahytten og lægge
ruter etc. eller i bilen hvis du vil. Jeg ville aldrig undvære den,
men husk at ikke alle elektroniske søkort er perfektye alle steder. Af
en eller anden årsag, har inge plottere jeg kender kunne få Gudhjem
havn og Salnebugten rigtigt.

Mvh

Tore
Rosa
D 394
www.rj85.dk
Lynetten, København

Fra : Tore Wik

Dato : 14-10-03 10:50

"Tore Johannesen" <tojo@sol.dk> skrev i melding
> men husk at ikke alle elektroniske søkort er perfektye alle steder. Af
> en eller anden årsag, har inge plottere jeg kender kunne få Gudhjem
> havn og Salnebugten rigtigt.

Det er sikkert fordi kartet ikke er korrekt. Det er ikke alle områder som
stemmer med de korrekte posisjonene man får med en GPS, f.eks. kjørte jeg i
følge kartplotteren på land hver gang jeg passerte broen ved utløpet av
Nidelven og inn til Arendal.

mvh
Tore Wik

Fra : Jan

Dato : 19-10-03 22:31

> [...]
> vil ha nytte av en større skjerm. På den annen side, kartplotter i
> full størrelse kan det bli vanskelig å finne plass til i cockpit.

Slik kan en 182 brukes:
http://baatplassen.no/forum/YaBB.pl?board=A;action=display;num=1051877552

Jan