Katte og hunde
Fra : Leyna

Dato : 06-10-03 09:22

Jeg har siden Juli måned ikke set ret meget til mine to katte, da der
på det tidspunkt flyttede en hund mere ind her, og denne hund var IKKE
kattevant.
Kattene er begyndt at komme ind i huset, men er stadig nogetforsigtige
med at vove sig for langt ind. De har fred i baggangen, hvor alle
deres ting også står, og i vores soveværelse, men jeg ville jo gerne
have dem ind i stuerne igen.
Kattene er to selvstændige damer på hhv 2 og 4 år, og de ser ikke ud
til at have den store glæde af hinanden. Med det mener jeg, at de ikke
leger sammen. Den yngste vil gerne, men den ældste har nok i sig selv
og gider ikke. Sådan har hun altid været. Hun legede heller ikke meget
som killing.
Den ældste af hundene (på snart 1½år) har vi haft fra hvalp, og
kattene accepterer ham, selvom de ikke er ret vilde med ham. Mens vi
kun havde ham kunne vi sagtens have katte liggende at drive den af
hvor som helst i huset, men efter hund nr. 2 ankom, så er de altså
mere eller mindre emigreret til baggangen og soveværelset, og kommer
kun ganske sjældent i køkkenet.
Jeg har overvejet om en killing ville kunne danne bro imellem dem, og
måske være til glæde for den yngste kat, som jo gerne vil lege, men da
jeg har haft store problemer med at den ældste kat hurtigt bliver
fornærmet over nyt selskab, så er jeg meget i tvivl om hvad jeg skal.
Jeg ved at jeg har spurgt jer, der har både hunde og katte før, om
hvad jeg skal stille op, men nu nærmer vinteren sig, og så kunne jeg
altså godt tænke mig, at vi allesammen kunne være i de lune stuer - og
så er tålmodighed altså ikke en af mine dyder!
Men, hvad mener I? Ville det være en ide at vænne specielt hund nr. 2
til katte med en killing, eller ville det slet ikke gå? Det skal lige
siges at han ikke er aggressiv overfor dem, men han vil så gerne
"lege" med dem, og det betyder at kattene bliver jagtet. *suk* Hvad
ville I gøre?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 11:16

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har siden Juli måned ikke set ret meget til mine to katte, da der
> på det tidspunkt flyttede en hund mere ind her, og denne hund var IKKE
> kattevant.

Jeg må indrømme, at vi skilte os af med Tarzan, fordi han ikke var hundevant
eller kattevant, for den sags skyld.
Han plejede, at gå rundt i hele hytten, men efter Buffy kom til, ville han
ikke forlade den lukkede altan. Han var hunderæd for hende. Han ville gerne
snakke med os, som han plejede. Men han ville ikke, komme ind til os pga.
hunden. Han var den type kat, der gerne vil sidde på skødet af os hele dagen
og også på gæsterne, hvis vi havde gæster.
Vi syntes, at det var synd for ham, at han ikke fik den kontakt, han havde
brug for, derfor fandt vi et nyt, godt hjem til ham. Vi hører jævnligt til,
hvordan det går ham og han er faldet godt til det nye sted, hvor han nu er
både ude og indekat.
Jeg savner dog stadig Tarzan tit, men jeg ved jo, at han har det godt, i sit
nye hjem.

> [...]
> siges at han ikke er aggressiv overfor dem, men han vil så gerne
> "lege" med dem, og det betyder at kattene bliver jagtet. *suk* Hvad

Det kommer nok lidt an på killingen.
Vi har før haft killinger, der hvæste og spruttede og spillede uvenner med
hunden i lang tid. Dette er nok beskrivelsen af den typiske killing. Vi
havde dog en, der gik lige hen til hundene med højt løftet hale og ikke lod
sig bekymre om hundenes størrelse. Den satte sig midt i mellem dem og lod
dem snuse, samtidig med, at den selv undersøgte dem. Den var opvokset sammen
med hunde og havde derfor selvtilliden i orden.
Sådan en killing, vil måske være en mulighed, men jeg skal ikke kunne sige
det.

Dette var nok ikke megen hjælp, men jeg håber, at du finder en løsning, så i
alle kan være i stue sammen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 06-10-03 15:13

On Mon, 6 Oct 2003 12:15:36 +0200, "Buffy"
<sander(snabel-a)tjekmig.dk> wrote:

>Dette var nok ikke megen hjælp, men jeg håber, at du finder en løsning, så i
>alle kan være i stue sammen.

I hvert fald er der ingen der skal ud, for de trives jo rimeligt
allesammen, og kattene er heller ikke rædselsslagne for hundene. De
har da "hilst" på hinanden, men kattene vil stadigvæk ikke komme ind
og ligge at flyde, som de gjorde før i tiden. Det er mest det jeg
savner.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 17:45

> I hvert fald er der ingen der skal ud, for de trives jo rimeligt
> allesammen, og kattene er heller ikke rædselsslagne for hundene.

Jeg mener da heller ikke, at du skal skille dig af med nogen af dem.

> De
> har da "hilst" på hinanden, men kattene vil stadigvæk ikke komme ind
> og ligge at flyde, som de gjorde før i tiden. Det er mest det jeg
> savner.

Hvad sker der, hvis du lukker dem alle i stue sammen og kattene ikke har
mulighed for, at stikke af ? Er hundene så over dem konstant eller kunne de
måske lære og slappe af, hvis kattene er der længe nok ? Evt. kan katten (
e) sidde hos dig ( i sikkerhed for hund), hvis de altså er typerne, der
gider det ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 06-10-03 21:35

On Mon, 6 Oct 2003 18:44:31 +0200, "Buffy"
<sander(snabel-a)tjekmig.dk> wrote:

>"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg mener da heller ikke, at du skal skille dig af med nogen af dem.

Det kommer heller ikke på tale, så hellere ha' dem som de er nu.

> [...]
>e) sidde hos dig ( i sikkerhed for hund), hvis de altså er typerne, der

Det har jeg godt nok ikke prøvet. Hvad mener I andre? Er det en go'
ide? Umiddelbart kan jeg forestille mig at hundene gør kattene så
bange at de splitter det meste af stuen ad, men jeg kan selvfølgelig
ikke vide det... Begge misser elsker at ligge og flyde hos mig, og den
ældste kunne aldrig finde på at ligge hos nogen andre, men jeg er ikke
sikker på at jeg har lyst til at holde hende, når hundene er i
nærheden. Hun får IKKE klippet kløer, såeh...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-03 22:02

> Det har jeg godt nok ikke prøvet. Hvad mener I andre? Er det en go'
> ide?

Det er godt nok mig igen meeen....

> [...]
> sikker på at jeg har lyst til at holde hende, når hundene er i
> nærheden. Hun får IKKE klippet kløer, såeh...

Hunde har det jo med, at synes det man ikke kan nå / få fat i, er meget
spændende. Når de først har undersøgt sagen, i dette tilfælde katten, så
bliver tingene mere kedelige og så kan man slappe af igen.

Der er selvfølgelig en risiko involveret i forsøget, med flyvende katte,
ligeså flyvske hunde + den manglende klipning af kløer... Avs !

På den anden side: Hvad ofrer man ikke for lidt idyl mellem hund og kat,
hvilket er et rigtigt dejligt syn, hvis det endelig kan lykkedes.

God fornøjelse

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Leyna

Dato : 06-10-03 22:37

On Mon, 6 Oct 2003 23:02:26 +0200, "Buffy"
<sander(snabel-a)tjekmig.dk> wrote:

>Der er selvfølgelig en risiko involveret i forsøget, med flyvende katte,
>ligeså flyvske hunde + den manglende klipning af kløer... Avs !

Hihi... Mine katte render altså mest ude, og de elsker at klatre, så
de har brug for alle sømmene!

>På den anden side: Hvad ofrer man ikke for lidt idyl mellem hund og kat,
>hvilket er et rigtigt dejligt syn, hvis det endelig kan lykkedes.

Tror lige at jeg skal ta' lidt mere mod til mig, før jeg forsøger mig
med det, men det er da under overvejelse.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pia J

Dato : 07-10-03 07:09

Ja, jeg har foreslået det før, og du var ikke meget for at tage deres
frihed, men i disse dage med regn og rusk måske?

Hvis jeg lukker kattelemmen et par dage og tvinger alle til at være inde, så
bliver de umådeligt kælne og puttesyge. Og affinder sig rimelig hurtigt med
situationen. Du har også nemmere ved at tage fat i Hansen og sige NEJ, hvis
han bliver for vild, og rose ham når han er forsigtig. Aflede ham med noget
andet hver gang han vil lege med de der sjove hvæselarmeting. Fx. hver gang
man ser sådan en, så får man en bold!!!

:Pia

Fra : Leyna

Dato : 07-10-03 09:51

On Tue, 7 Oct 2003 08:08:47 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Ja, jeg har foreslået det før, og du var ikke meget for at tage deres
>frihed, men i disse dage med regn og rusk måske?

Ja, jeg ville da helst have dem inde nu, og det har jeg stort set
også. De holder sig bare til de steder hvor hundene ikke har adgang.

> [...]
>andet hver gang han vil lege med de der sjove hvæselarmeting. Fx. hver gang

Der er to ting i dette... for det første så er jeg meget, meget
forsigtig med at skælde ud eller bare tale med store bogstaver til
Hansen, for han er altså temmelig kuet, og taler man for højt til ham,
så tisser han på gulvet af skræk.
For det andet, så er det ikke til at fange hans opmærksomhed, når
kattene er i nærheden. De er ALT ALT for spændende.
Men jeg skal nok få taget mod til mig på et tidspunkt og så gøre
forsøget. Jeg ved jo at det kan lade sig gøre.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Bodil Clausen

Dato : 06-10-03 20:01

Leyna <webmaster@big-girls.dk> wrote in message news:<e1u2ov8kf6ktmlb9ti156pema4mqobr3pi@4ax.com>...

> [...]
> har da "hilst" på hinanden, men kattene vil stadigvæk ikke komme ind
> og ligge at flyde, som de gjorde før i tiden. Det er mest det jeg

Vi har en kat på nu 8 år, sidste år fik vi hund.
Det gik helt galt i starten katten kunne slet ikke tåle synet af
hunden, den forsvant øjeblikkelig.
Der gik ca. et halvt år med krig, hunden gøede helt hysterisk hver
gang katten kom ind, og katten gik ud så snart den havde spist.
Det er nu blevet meget bedre, katten er faktisk i stuen igen og hunden
slapper også mere af.
Problemet er at man nok ikke kan gøre så meget, man må bare vente og
håbe at tiden løser problemet, en killing tror jeg ikke vil hjælpe de
gamle katte vil sikkert føle sig tilsidesatte og selv om hunden måske
kan lære at omgås killingen så er de voksne katte noget helt andet.
Bodil

Fra : Leyna

Dato : 06-10-03 21:36

On 6 Oct 2003 12:00:53 -0700, leifcla@vip.cybercity.dk (Bodil Clausen)
wrote:

> [...]
>gang katten kom ind, og katten gik ud så snart den havde spist.
>Det er nu blevet meget bedre, katten er faktisk i stuen igen og hunden

Okay, så jeg skal "blot" være tålmodig... *suk*

Joeh, det kan du sikkert ha' ret i...

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ragna

Dato : 07-10-03 11:58

Hej Lenya!

Måske kunne du få gavn af et nyt produkt til beroligelse af hunde, som jeg
tilfældigvis så hos min dyrlæge.
Det hedder DAP, og skulle ifølge beskrivelsen virke stort set på samme måde
som Feliway virker på katte.
Hvis du smører Feliway på hundene og DAP på kattene, bliver de måske mere
afslappede over for hinanden!

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Leyna

Dato : 07-10-03 17:42

On Tue, 7 Oct 2003 12:58:21 +0200, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk>
wrote:

>Hvis du smører Feliway på hundene og DAP på kattene, bliver de måske mere
>afslappede over for hinanden!

DET lyder som noget der helt klart er et forsøg værd. Det vil jeg
spørge min dyrlæge om.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ragna Skott

Dato : 07-10-03 20:39

Lenya skrev:

> DET lyder som noget der helt klart er et forsøg værd. Det vil jeg
> spørge min dyrlæge om.

Held og lykke med forsøget!
Lad os høre, hvordan det går.

Venlig hilsen, Ragna