Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
SU - egenindkomst og pensionsindbetaling
Fra : Kenn Gerdes

Dato : 04-10-03 22:22

Er der nogen der ved om pensionsindbetalinger fragår i egenindkomsten?

www.su.dk fremgår det at "eventuelle fradrag, som skattemyndighederne
har godkendt, kan du ikke trække fra som fradrag i din egenindkomst. Det
betyder, at vi ikke modregner indkomster, der er negative (fx underskud
i en virksomhed) og fradrag i din personlige indkomst eller
kapitalindkomst (fx renteudgifter) og ligningsmæssige fradrag i øvrigt,
når vi beregner din egenindkomst.
Det afgørende for om beløbet medregnes i egenindkomsten er, om det
optræder med et positivt beløb på din årsopgørelse fra Told*Skat".

Umiddelbart tolker jeg det som om evt. pensionsindbetaling ikke fragår
egenindkomsten. Men hvad hvis pensionsordningen er
arbejdsgiveradministreret? Så er pensionsindbetalingerne jo fratrukket i
lønnen inden skatteberegning. Tager SU højde for det eller kigges der
kun på bruttoløn, efter ATP og pensionsindbetaling?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Peter Thomsen

Dato : 04-10-03 23:01

Kenn Gerdes wrote:

> [...]
> fratrukket i lønnen inden skatteberegning. Tager SU højde for det
> eller kigges der kun på bruttoløn, efter ATP og pensionsindbetaling?

En arbejdsgiverstyret ratepension bliver ikke medregnet i din indkomst af
SU-styrelsen. Så tjener du millioner og vil have et godt otium, og leve af
din SU nu, tja, så må du have gang i en sådanne. Men man kan ikke pludseligt
oprette en i slutningen af året og få overført hele sin løn dertil. I såfald
bliver toldogskat mistænksomme og (ved ikke lige hvad, men de kan gøre et
eller andet, har jeg hørt en pensionsekspert udtale).

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 04-10-03 23:00

"Peter Thomsen" skrev

> En arbejdsgiverstyret ratepension bliver ikke medregnet i din indkomst
af
> SU-styrelsen.

Det anede mig. Så vi har altså et system hvor arbejdsgiveradministreret
pensionsordninger giver fradrag i egenindkomst, mens det ikke er muligt
at opnå fradrag ved en "alm." pensionsordning? Tosset, men det undrer
mig ikke.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Peter Thomsen

Dato : 05-10-03 12:10

Kenn Gerdes wrote:
> [...]
> egenindkomst, mens det ikke er muligt at opnå fradrag ved en "alm."
> pensionsordning? Tosset, men det undrer mig ikke.

1) Det er fordi manikke kan hæve det indestående før det fyldte 60. år
1.b) Gør man det skal man betale 60% i skat.

2) Er den arbejdsgiverstyret kommer der en konstant og jævn strøm, og ikke
et stort beløb for at få sænklet sin indkomst i slutningen af året.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-10-03 17:17

Peter Thomsen wrote:

> 2) Er den arbejdsgiverstyret kommer der en konstant og jævn strøm, og ikke
> et stort beløb for at få sænklet sin indkomst i slutningen af året.

Hm, har du mere på det ?

Vi bruger det en del til indbetaling fra egne Aps'r, så det vil interesse
mig.
Og her er indbetalingen alene foretaget i 12. måned.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 06-10-03 19:15

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Hm, har du mere på det ?
>
> Vi bruger det en del til indbetaling fra egne Aps'r, så det vil
> interesse mig.
> Og her er indbetalingen alene foretaget i 12. måned.

Det kan jeg godt forstå, i såfald. Men det har jeg egentligt ikke. Ikke
andet end jeg skrev i en tidligere meddelelse:

CITAT:
> ... har jeg hørt en pensionsekspert udtale ...

Manden er basisbanks førende ekspert på pensionsområdet, og derfor tror jeg
da umiddelbart på ham. Men mere ved jeg faktisk ikke.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-10-03 19:22

Peter Thomsen wrote:

> CITAT:
>
> Manden er basisbanks førende ekspert på pensionsområdet, og derfor tror jeg
> da umiddelbart på ham. Men mere ved jeg faktisk ikke.

Så brug det ikke til noget

Jeg har efter lidt ransagning haft tre sager indenfor de seneste fem år,
hvor indbetaling er sket i dec, med op til kr 300.000, og det har ikke
været bemærket, men derimod at den seneste ikke stod i forhold til den
indsats, der var ydet i firmaet.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 06-10-03 20:28

> ikke været bemærket, men derimod at den seneste ikke stod i forhold
> til den indsats, der var ydet i firmaet.

???

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-10-03 10:58

Her er lidt godnat læsning:

Kapitel 6

Egenindkomst, fribeløb og forældreindkomst

§ 22. Uddannelsesstøtten i et støtteår nedsættes ved den endelige tildeling
for dette år, hvis den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret, jf. §
23, overstiger et beløb, der er summen af de månedlige fribeløb i
støtteåret, jf. § 24 og § 25, stk. 6, (årsfribeløbet).

Stk. 2. Når den uddannelsessøgendes egenindkomst er højere end det beregnede
årsfribeløb, nedsættes først stipendium, herunder supplerende stipendium
efter § 7, stk. 2, dernæst studielån og slutlån. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom.

§ 23. Den uddannelsessøgendes egenindkomst opgøres for hele støtteåret
uanset støtteperiodens længde.

Stk. 2. Egenindkomsten er enhver positiv indkomst, der henføres til eller
indgår i den personlige indkomst, kapitalindkomsten og aktieindkomst, der
beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 2.

Stk. 3. I egenindkomsten fradrages

1) stipendium efter afsnit I i denne lov,

2) arbejdsmarkedsbidrag, der fragår ved opgørelse af den skattepligtige
indkomst efter ligningslovens § 8 M, og

3) tilskrevne renter af beløb, der er opsparet den 31. december 1993 på en
uddannelseskonto efter lov om uddannelsesopsparing og ikke senere er hævet.
Det opsparede beløb omfatter renter, der er tilskrevet senest den 31.
december 1993.

Stk. 4. Styrelsen kan i enkelte tilfælde godkende andre særlige fradrag i
egenindkomsten.

§ 24. Fribeløbet er 4.467 kr. pr. måned (laveste fribeløb).

Stk. 2. Fribeløbet er 11.158 kr. pr. måned (mellemste fribeløb) for hver
måned i støtteåret, hvor den uddannelsessøgende har

1) valgt stipendium og studielån fra,

2) været indskrevet ved en uddannelse, der giver ret til
uddannelsesstøtte, men har haft orlov fra uddannelsen, jf. dog stk. 3, nr.
5,

3) været indskrevet ved en uddannelse, der giver ret til
uddannelsesstøtte, men ikke har været studieaktiv, jf. dog stk. 3, nr. 5,
eller

4) været i praktik, der ikke giver ret til uddannelsesstøtte, jf. dog stk.
3, nr. 5.

Stk. 3. Fribeløbet er 19.918 kr. pr. måned (højeste fribeløb) for hver måned
i støtteåret, hvor den uddannelsessøgende

1) ikke gennemgår en uddannelse i Danmark eller i udlandet, der giver ret
til uddannelsesstøtte efter afsnit I,

2) ikke opfylder aldersbetingelsen for at få uddannelsesstøtte, jf. § 2,
stk. 1, nr. 3, og stk. 2,

3) gennemgår en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, men ikke
er dansk statsborger eller i støttemæssig henseende ligestillet med danske
statsborgere, jf. § 2, nr. 1,

4) i perioder, der i øvrigt giver ret til uddannelsesstøtte, får anden
offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne, jf. § 2, stk.
1, nr. 5, eller

5) ikke kan få stipendium og studielån, fordi støttetiden, jf. § 17, er
brugt, og ikke får udbetalt slutlån.

Stk. 4. Årsfribeløbet forhøjes med 16.135 kr. for hvert af den
uddannelsessøgendes børn, der er under 18 år.

Stk. 5. Fribeløbet og beløbet i stk. 4 reguleres en gang årligt efter
bestemmelsen i § 12, stk. 3.

Stk. 6. Årsfribeløbet forhøjes, hvis en uddannelsessøgende i et støtteår
gennemgår ph.d.-studiet og får SU-ph.d.-stipendium efter afsnit II, med:

1) Beløb, den uddannelsessøgende får i SU-ph.d.-stipendium.

2) Beløb, den uddannelsessøgende får i supplerende ph.d.-stipendium i
forbindelse med rejseudgifter til studierejser i Danmark og i udlandet, jf.
§ 52, og beløb, stipendiegiver afholder til rejseudgifter til studierejser i
Danmark og i udlandet, når de er indkomstskattepligtige i støtteåret for den
uddannelsessøgende, jf. § 52.

Stk. 7. Årsfribeløbet kan efter ansøgning forhøjes med det beløb, en
uddannelsessøgende får som:

1) Legater eller lignende, der gives med uddannelsesformål for øje, hvis
sådanne beløb indgår i egenindkomsten.

2) Udbetalinger i henhold til lov om arbejdsskadeforsikring og lov om
erstatningsansvar, hvis sådanne beløb indgår i egenindkomsten.

Stk. 8. Årsfribeløbet forhøjes for uddannelsessøgende, der har indgået
kontrakt med forsvaret om deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende,
fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver i udlandet. Indgår
følgende særlige indtægter i egenindkomsten, forhøjes fribeløbet med disse
indtægter efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, jf. § 23, stk. 3, nr. 2:

1) Løn og tillæg, der er indtjent under ovennævnte særlige tjenester i
udlandet samt de hertil knyttede missionsforberedelses- og
afviklingsperioder.

2) Særlig godtgørelse og bonus, der udbetales eller frigøres i henhold til
kontrakten.

3) Feriegodtgørelse af de indtægter, der er nævnt i nr. 1 og 2.

Stk. 9. Undervisningsministeren fastsætter regler om forhøjelse af
fribeløbet efter stk. 7.

§ 25. Uddannelsessøgende på 18 og 19 år får uden for klippekortet et
grundstipendium på 1.108 kr. om måneden. For uddannelsessøgende, der får
stipendium med udeboendesats efter § 8, stk. 4, er grundstipendiet dog 2.250
kr. om måneden. Grundstipendiet gives indtil udgangen af den måned, hvor den
uddannelsessøgende fylder 20 år, og er uafhængigt af forældrenes indkomst.

Stk. 2. De uddannelsessøgende får tillæg til grundstipendiet, hvis
forældrenes samlede indkomstgrundlag på grundlag af deres indkomst i det
andet kalenderår forud for støtteåret ikke overstiger 191.900 kr. Tillægget
svarer til forskellen mellem maksimalt stipendium efter § 8, stk. 1, samt
eventuelt supplerende stipendium efter § 11 og grundstipendiet. Tillægget
nedsættes ved et højere indkomstgrundlag og bortfalder helt ved et
indkomstgrundlag på 335.331 kr.

Stk. 3. De uddannelsessøgende får dog uafhængig af forældrenes indkomst
stipendium med det maksimale beløb efter § 8, stk. 1, når de har et barn.

Stk. 4. Forældrenes samlede indkomstgrundlag nedsættes med 20.369 kr. for
hver af ansøgers søskende, der er under 18 år.

Stk. 5. Beløbene i stk. 1, 2 og 4 reguleres én gang årligt efter § 12, stk.
3.

Stk. 6. Uddannelsessøgende, hvis tillæg til grundstipendiet nedsættes eller
helt bortfalder efter stk. 2, kan

1) optage yderligere studielån med et beløb, der svarer til nedsættelsen,

2) få årsfribeløbet forhøjet med et beløb, der svarer til nedsættelsen,
eller

3) samtidig optage yderligere studielån og få forhøjet årsfribeløbet med
et beløb, der sammenlagt svarer til nedsættelsen.

Stk. 7. De uddannelsessøgende skal ved ansøgning om uddannelsesstøtte oplyse
forældrenes navn, adresse og personnummer.

Stk. 8. Undervisningsministeren kan fastsætte regler

1) om, at forældrenes indkomstgrundlag ikke skal lægges sammen,

2) om nedsættelse af indkomstgrundlaget efter stk. 4,

3) om, hvilket indkomstgrundlag der skal anvendes, når indkomstgrundlaget
ændres,

4) om fravigelse af indkomstgrundlaget, når forældrenes indkomst er faldet
væsentligt,

5) om beregningsgrundlaget for forældre med indkomst og formuebeløb på
Færøerne og i Grønland og

6) om beregningsgrundlaget for forældre med indkomster og formuebeløb, der
ikke er skattepligtige i Danmark.

§ 26. Forældrenes indkomstgrundlag består af personlig indkomst med tillæg
af positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning af indkomstskat efter
personskattelovens § 7, dog før de deri nævnte bundfradrag og fradrag for
grundbeløb, samt med tillæg af aktieindkomst, der beskattes efter
personskattelovens § 8 a, stk. 2.

Stk. 2. Skatteministeren stiller oplysninger til rådighed til brug for
opgørelse af indkomstgrundlaget.

Stk. 3. Skatteministeren træffer bestemmelse om, hvilke myndigheder der skal
opgøre indkomstgrundlaget. Skatteministeren kan fastsætte regler om adgangen
til at påklage afgørelser om indkomstgrundlaget.

§ 27. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om fradrag i stipendiet
for kost og logi, når den uddannelsessøgende har fået hel eller delvis
fritagelse for betaling af opholdsudgifter.

Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om minimal tildeling af
uddannelsesstøtte.

\MK