Ormekultur
Fra : Rene´

Dato : 04-10-03 14:17

Jeg tænker på at få mig en lille ormekultur ude i min garage for at have
nogle regnorm om vinteren, hvordan kan man lave sådan en ??? Jeg tænker evt
på en murebalje, men hvad fodre man orm med ??

og hvor hurtig vokser de ??

nogle der har nogle ider ?

Fra : Jens og Jannie

Dato : 04-10-03 23:54

Rene´ wrote:
> Jeg tænker på at få mig en lille ormekultur ude i min garage for at
> have nogle regnorm om vinteren, hvordan kan man lave sådan en ??? Jeg
> tænker evt på en murebalje, men hvad fodre man orm med ??

Det er såmen ikke nødvendig at have den i garagen, tag en stor tøne af
plastik med låg, fyld den med nedfalds plade, og grav den ned i baghaven,
det vil være en fordel med en lille slat halv rådne plade i bunden, da de
vil være med til at varme tønden op, den skal graves ned så den er 5 cm.
under jord højden, læg så en flaminkoplade over, i de kolde nætter, der skal
selvfølgelig være huller i låget, men ikke ret mange.

> og hvor hurtig vokser de ??

Det ved jeg faktisk ikke, men min kammerat, der fisker en del, har sådan en
tønde, og mig bevidst kommer han aldrig nye orm i, skifter bare blade et par
gange om året.

Jens

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 06-10-03 12:24

"Rene´" <virker@ikke.mars> skrev i en meddelelse
> [...]
evt
> på en murebalje, men hvad fodre man orm med ??

Jeg holdt mere end 1.000 store orme henover en hel vinter (2-3 måneder), ved
at lade dem gå i ren kaffegrums (!!). Det elskede de tilsyneladende - ingen
døde, pånær de få, der var blevet skadet under selve "indfangningen"...

> og hvor hurtig vokser de ??

Svjh voksede de ikke nævneværdigt (de var store nok i forvejen), men de
tabte heller ikke i vægt. Til gengæld skal man passe på de ikke stikker af,
f.eks ved at lægge en plade henover kassen/gården. Mere end én gang opdagede
jeg ved et tilfælde selv månedsvis efter, en indtørret "pind" under et tæppe
mv, som altså var en orm der var stukket af.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 07-10-03 21:26

.... og et andet råd som ikke har været nævnt, er at når ormene "udsættes" i
ormegården, så sørg endelig for at lægge dem oven på jorden og lad dem selv
grave sig ned. Vent nogle timer, og kassér så de orme der bliver liggende på
overfladen. Selv brugte jeg et baby-badekar, som jeg fyldte med jord og
blade ... jeg stillede det i et frostfrit rum, og det virkede glimrende.
Metoden med tønden er garanteret lige så god, dog. Held og lykke.

mvh
Kim Frederiksen