En bange hest er farlig...
Fra : Anet

Dato : 04-10-03 09:57

Nedenstående indlæg er en lille morale som jeg har holdt for min datter i
går og moralen er :at en bange heste er dødsens farlig ting.

I går var det ellers nær gået frygtelig galt her. Rainbow vores arabervallak
på 15 år har jo ikke gjord på så tit mere, og har jo det der gjordkrampe.
Gjordkrampen er arveligt fra hans morfar Astara(araber ox hingst). Jeg har
jo selv kendte Astara i mange år, og redet sammen med denne hingst mange
gange i mine yngre år. Sandie min datter på 13 år som ejer hesten trak
Rainbow ud af stalden med sadlen på, og vi andre var på vej ud med vores to
heste også for vi skulle ud at ride tur. Så spændte hun sadel efter. Ikke
hårdt, men bare et enkelt hul det var nok til at han stod helt stiv. Sandie
satte sig op, og så sprang Raini op på bagbenene og kastede sig dernæst
fremover i et stort spring, og op igen på bagbenene. Han stod helt lodret og
kastede sig atter frem i et stort spring i panik. Hans øjne lyste helt af
angst. Så op igen på bagbenene og fremad, og så lykkes det Sandie at komme
til at springe af, og Frank fik fat i gjordstroppen og hurtigt fik løsnet
gjorden. Frank min mand var helt rystet, og Sandie var blevet meget
forskrækket. Rainbow har stået i 14 dage og været halt og så har min datter
ikke været hjemme og han er kun bleve longeret lidt i grimen på banen, gået
med en tur som håndhest osv. Nu kender jeg jo Rainbow rigtig godt. Han har
været i familiens eje i 10 år og vi har haft ham hos os i 4 år. Så jeg tog
ham bare med ned på ridebanen og satte en longe på ham og tog sadlen over
armen. Jeg lagde så sadlen på igen og spændte i yderste hul. I yderste hul
vil sige at sadlen sidder så løs så den nemt kan løftes 15 cm fra ryggen af
hesten. Så gik jeg bare ved siden af ham, og spændte gjorden et hul ad
gangen og lod ham så løbe en runde i longen og så spændte jeg gjorden igen,
og så i løbet af 5 minutter så sad Sandie atter på ryggen af ham uden
problemer, og vi red afsted ud på tur Sandie, Frank og jeg. Vi havde en
skøøøøøøn tur og det smådryppede ganske lidt. Ca. 10 minutter efter, at vi
kom hjem begyndte det at regne rigtigt og meget.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 04-10-03 19:34

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> skøøøøøøn tur og det smådryppede ganske lidt. Ca. 10 minutter efter, at vi
> kom hjem begyndte det at regne rigtigt og meget.

Sikke en god og meget tålmodig måde at få ham på rette spor igen

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 04-10-03 19:58

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke en god og meget tålmodig måde at få ham på rette spor igen
>
> Mvh. Marlene.

(klip)

Ja, men mange var nok blevet bange hvis de havde set hvordan han sprang
rundt, men jeg kender ham jo så godt og ved hvordan jeg nemmest tackler hans
gjordkrampe. Gjordkrampen er der nemlig kun lige når vi spænder gjorden. I
løbet af få minutter generer det ham ikke mere.

Min datter sagde så bagefter at nu forstod hun det jeg altid havde sagt til
hende :

En uartig hest kan hurtigt afrettes og der kan gøres noget for at forbedre
tingene, men en bange og skræmt hest er dødsens farlig for den handler i
panik.....

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Musen

Dato : 04-10-03 23:03

klip--
> Gjordkrampen er der nemlig kun lige når vi spænder gjorden. I
> løbet af få minutter generer det ham ikke mere.

Hvad kommer gjordkrampe egentlig af? Det tror jeg ikke jeg har hørt om før.

Venlig hilsen Mia

p.s. Det var da godt din datter ikke kom noget til...

Fra : Anet

Dato : 05-10-03 16:45

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kommer gjordkrampe egentlig af? Det tror jeg ikke jeg har hørt om
før.

(klip)

Gjordkrampen kan være arvelig som det er det i det her tilfælde. Flere afkom
efter hingsten Astara har arvet det. Det er lidt en form for "klaustrofobi"
når gjorden spændes. Men hvis det gøres hver dag og forsigtigt så i løbet af
få minutter så slipper skrækken hesten igen og hesten slapper atter af og
har så ikke mere problemer med at have gjord på.
Nogen heste har lidt det samme angående deres ører og et hovedtøj. Men langt
de fleste bliver bedre med alderen og hvis de bliver iført hovedtøj dagligt.
Som regel giver disse ting ikke de store problemer når bare man er forsigtig
og gør tingene langsomt og tit.

> Venlig hilsen Mia
>
> p.s. Det var da godt din datter ikke kom noget til...

(klip)

Ja, det er jeg også glad for. Hun var vist heldig.

Fra : Marlene

Dato : 05-10-03 14:11

> "Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> (klip)
>
> Ja, men mange var nok blevet bange hvis de havde set hvordan han sprang
> rundt,

Ja, det tror jeg nok, at jeg ville blive - i hvert fald i første omgang.

Snip

> En uartig hest kan hurtigt afrettes og der kan gøres noget for at forbedre
> tingene, men en bange og skræmt hest er dødsens farlig for den handler i
> panik.....

Ja, det kan der være noget om!

Mvh. Marlene.

Fra : bandit

Dato : 05-10-03 18:25

Hej Annette Sikke en forskrækkelse, godt der ikke skete noget. Tænk engang
at det kan gå så galt, og Rainbow som er så sød og rar, pludselig bliver så
skræmt.
hilsen Sanni

Fra : Anet

Dato : 05-10-03 20:50

"bandit" <lissau-(spam)holberg@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det kan gå så galt, og Rainbow som er så sød og rar, pludselig bliver

(klip)

Ja, hejsa Sanni

Du kender jo Rainbow godt og ved hvor dejlig og skøn en hest han er. Syntes
bare at det var en god anledning til at fortælle om at selv den dejligste
hest kan gøre noget uventet som kan være meget farligt.

knuz

Annette

Fra : bandit

Dato : 09-10-03 15:23

Hej Annette
Ja han er verdens sødeste og roligste hest, og det er udemærket at andre kan
se, at det pludselig kan gå galt.
KNUS Sanni

Fra : Anet

Dato : 09-10-03 22:08

> Hej Annette
> Ja han er verdens sødeste og roligste hest, og det er udemærket at andre
kan
> se, at det pludselig kan gå galt.

(klip)

Jeg havde sat mig for at longere Rainbow i dag med trense og sadel på. Jeg
lagde bare trensen på i stalden. Lagde så sadel på i stalden og spændte i
aller yderste hul. Så gik vi ud af stalden. I gårdspladsen spændte jeg
gjorden óg gik et par skridt og spændte så gjorden igen. Så gik vi side om
side ned på ridebanen og spændte et hul på vej dernede og så i løbet af to
runder i skridt var sadlen spændt ordentligt om Rainbow mave. Den var så
stram at jeg nemt kunne have sat foden i bøjlen og svinget mig op på hans
ryg og redet lidt på ham. Så det er jo dejligt at det ser ud til igen
lynhurtigt at have vendt sig igen.

--
~ Hilsen
Annette ~