/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Årlige udgifter til sejlbåd?
Fra : Herman Persson


Dato : 04-10-03 05:35




Jeg overvejer at købe en Maxi 68 eller lignende til en pris omkring 50.000
kr. og har aldrig selv haft båd før.

Hvad skal jeg regne med at de årlige driftsomkostninger løber op i?



Altså havneplads, op- og nedtagning, vinteropbevaring, forsikring,
småreparationer, små og store udskiftninger (hvor længe holder sejlene?),
påhængsmotorservice mm, kontingenter og afgifter.

Vi ser bort fra kapitalomkostninger.



Det forventes at båden vil blive brugt 60-80 dage pr. sæson.



Hilsen Herman.





 
 
Steffen Skov (04-10-2003)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 04-10-03 09:49

Hej Herman

For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
For det andet, koster forsikringen (helårs) 1500kr med 66000kr kasko.
Havneplads er afhængig af hvilken havn man vælger, men oftest er der en
optagning og en søsætning inkluderet i prisen. Bundmaling burde kunne gøres
for ca. 1200kr årligt. Almindelig vedligehold er afhængig af eget
temperament. Passer man sine sejl ordentligt og ikke er kapsejladsfreak kan
de nemt holde over 10 år.
Hilsen
Steffen

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f7e4e11$0$13204$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
>
> Jeg overvejer at købe en Maxi 68 eller lignende til en pris omkring 50.000
> kr. og har aldrig selv haft båd før.
>
> Hvad skal jeg regne med at de årlige driftsomkostninger løber op i?
>
>
>
> Altså havneplads, op- og nedtagning, vinteropbevaring, forsikring,
> småreparationer, små og store udskiftninger (hvor længe holder sejlene?),
> påhængsmotorservice mm, kontingenter og afgifter.
>
> Vi ser bort fra kapitalomkostninger.
>
>
>
> Det forventes at båden vil blive brugt 60-80 dage pr. sæson.
>
>
>
> Hilsen Herman.
>
>
>
>



Bjarke Christensen (04-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 04-10-03 10:29

Det afhænger *meget* af hvilket ambitionsniveau man har, som Steffen
skriver:

Du skal have forsikring, plads, op/nedtagning og vedligehold/reparationer.

Forsikring:
koster mellem 2 og 3% af bådens værdi, afhængig af hvor god en aftale du har
med dit forsikringsselskab. det er altså mellem 1000 og 1500 kr. for den
nævnte både.

Pladser og optagningsafgifter:
varierer *meget* fra egn til egn og fra havn til havn. Eksempler fra Køge
Bugt:
Hundige Havn Hejren: 5000 kr. årligt plus 850 i optagning/ilægning
Hundige Havn Mågen: (500 meter fra den anden, men lidt lavere
"serviceniveau"): 3100 kr. årligt plus 600-700 i optagning/ilægning
(I begge havne kan man *købe* en andel og nøjes med at betale
fællesudgifter, men det skal man vente med til man er sikker på man vil
sejle i mange år ....)

Vedligehold:
Jeg mener ikke det koster 1200 at bundmale. En 68'er kan nøjes med to bøtter
af Hempels den normale og køber du det gennem Maxi klubben (*annonce*,
glimrende klub !!) kan det fås for under 6-900 kr. afhængig af typen.

Herudover er det som Steffen skriver meget afhængigt af ambitionsniveau. Jeg
er lidt "per nitten" med mine ting, så jeg kan godt finde på at bruge 10.000
på en sæson i tovværk, blokke, klamper og mindre forbedringer (i år har jeg
købt ny log/lod og ny navigator (totalt 7-8000 kr.); næste år står den på ny
teakdørk, nye søgelænder og ny trappe/køleskab som sikkert også løber op i
6-8000 kr.). Regn med mellem 3 og 10.000 kr. pr år afhængig af dine
ambitioner og "lyster" i den retning.

Hertil komme jo "afskrivninger" på sejl. Et stel koster godt og vel 10.000
kr. og passer du på dem, kan de holde i 10 år.

Som du kan se kan det ende under 10.000 kr/år eller helt op mod 20.000 kr/år

Håber det vejleder lidt, men husk, Du bliver ikke alene skipper i båden. Du
bliver også skipper over økonomien. Det er dig der bestemmer ....

Check out www.maximalt.dk inden du køber en Maxi !! (det er også en slags
annonce for klubbens aktiviteter, nu bliver jeg muligvis overfaldet af
fundats præster; men husk lige, at Maxi klubben er skabt at frivillige
kræfter og arbejder for at gøre Maxi ejere glade .....)

/Bjarke
Maxi Magic

"Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:blm1ie$im1$1@news.cybercity.dk...
> Hej Herman
>
> For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
> http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
> For det andet, koster forsikringen (helårs) 1500kr med 66000kr kasko.
> Havneplads er afhængig af hvilken havn man vælger, men oftest er der en
> optagning og en søsætning inkluderet i prisen. Bundmaling burde kunne
gøres
> for ca. 1200kr årligt. Almindelig vedligehold er afhængig af eget
> temperament. Passer man sine sejl ordentligt og ikke er kapsejladsfreak
kan
> de nemt holde over 10 år.
> Hilsen
> Steffen
>
> "Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f7e4e11$0$13204$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> >
> >
> > Jeg overvejer at købe en Maxi 68 eller lignende til en pris omkring
50.000
> > kr. og har aldrig selv haft båd før.
> >
> > Hvad skal jeg regne med at de årlige driftsomkostninger løber op i?
> >
> >
> >
> > Altså havneplads, op- og nedtagning, vinteropbevaring, forsikring,
> > småreparationer, små og store udskiftninger (hvor længe holder
sejlene?),
> > påhængsmotorservice mm, kontingenter og afgifter.
> >
> > Vi ser bort fra kapitalomkostninger.
> >
> >
> >
> > Det forventes at båden vil blive brugt 60-80 dage pr. sæson.
> >
> >
> >
> > Hilsen Herman.
> >
> >
> >
> >
>
>



Herman Persson (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 06-10-03 16:50


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blm3s4$m0a$1@news.cybercity.dk...
> Det afhænger *meget* af hvilket ambitionsniveau man har, som Steffen
> skriver:
>
> Du skal have forsikring, plads, op/nedtagning og vedligehold/reparationer.
>
> Forsikring:
> koster mellem 2 og 3% af bådens værdi, afhængig af hvor god en aftale du
har
> med dit forsikringsselskab. det er altså mellem 1000 og 1500 kr. for den
> nævnte både.

Jeg har ikke dulighedsbevis og regner ikke med at bruge en ugentlig aften en
hel vinter på noget,
som jeg kan. Har det betydning for præmien?


>
> Pladser og optagningsafgifter:
> varierer *meget* fra egn til egn og fra havn til havn. Eksempler fra Køge
> Bugt:
> Hundige Havn Hejren: 5000 kr. årligt plus 850 i optagning/ilægning
> Hundige Havn Mågen: (500 meter fra den anden, men lidt lavere
> "serviceniveau"): 3100 kr. årligt plus 600-700 i optagning/ilægning
> (I begge havne kan man *købe* en andel og nøjes med at betale
> fællesudgifter, men det skal man vente med til man er sikker på man vil
> sejle i mange år ....)

Er der en site, hvor man kan se ledige havnpladser / ventetid? Jeg vil helst
have plads i
Roskilde Fjord - Lynæs, Frederiksværk, Frederikssund/Marbæk.




> Vedligehold:
> Jeg mener ikke det koster 1200 at bundmale. En 68'er kan nøjes med to
bøtter
> af Hempels den normale og køber du det gennem Maxi klubben (*annonce*,
> glimrende klub !!) kan det fås for under 6-900 kr. afhængig af typen.

Maxiklubben ser ud til at være et særdeles hyggeligt sted.



> Herudover er det som Steffen skriver meget afhængigt af ambitionsniveau.
Jeg
> er lidt "per nitten" med mine ting, så jeg kan godt finde på at bruge
10.000
> på en sæson i tovværk, blokke, klamper og mindre forbedringer (i år har
jeg
> købt ny log/lod og ny navigator (totalt 7-8000 kr.); næste år står den på
ny
> teakdørk, nye søgelænder og ny trappe/køleskab som sikkert også løber op i
> 6-8000 kr.). Regn med mellem 3 og 10.000 kr. pr år afhængig af dine
> ambitioner og "lyster" i den retning.

Vel nærmere de 10.000 kr.


>
> Hertil komme jo "afskrivninger" på sejl. Et stel koster godt og vel 10.000
> kr. og passer du på dem, kan de holde i 10 år.



> Som du kan se kan det ende under 10.000 kr/år eller helt op mod 20.000
kr/år
>
> Håber det vejleder lidt, men husk, Du bliver ikke alene skipper i båden.
Du
> bliver også skipper over økonomien. Det er dig der bestemmer ....

Jeg aner ikke, hvordan jeg bliver som skipper. Måske helt hysterisk, og
måske noget
tilbagelænet - uden dog at gå på kompromis med sikkerheden.

> Check out www.maximalt.dk inden du køber en Maxi !! (det er også en slags
> annonce for klubbens aktiviteter, nu bliver jeg muligvis overfaldet af
> fundats præster; men husk lige, at Maxi klubben er skabt at frivillige
> kræfter og arbejder for at gøre Maxi ejere glade .....)

Det er til at blive glad allerede inden, man er ejer

Hilsen Herman.




Calle. (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 06-10-03 16:54

Herman Persson wrote:
> Jeg har ikke dulighedsbevis og regner ikke med at bruge en ugentlig
> aften en hel vinter på noget,
> som jeg kan. Har det betydning for præmien?
>
Nej men det har betydning, om du i det hele taget må sejle
--
Calle



Herman Persson (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 06-10-03 18:58


"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
news:seggb.1438$_S4.41@news.get2net.dk...
> Herman Persson wrote:
> > Jeg har ikke dulighedsbevis og regner ikke med at bruge en ugentlig
> > aften en hel vinter på noget,
> > som jeg kan. Har det betydning for præmien?
> >
> Nej men det har betydning, om du i det hele taget må sejle

Ikke forstået!

Hilsen Herman.



Bjarke Christensen (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 06-10-03 20:58

Ja, det er forkert det Calle skriver. Du må gerne sejle en 68'er uden papir.
Det påvirker forsikringen lidt, men ikke meget. Ca 100-200 kr pr år, så det
tager mange år at tjene kursusafgift og bøger ind ...

- Men derfor skal man selvfølgelig have et duelighedsbevis alligevel. - for
ens egen skyld ...

Forsikringen på 2-3 % består at 1% statsafgift og 1-2 % til
forsikringsselskabet ....

/Bjarke


"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> wrote in message
news:3f81ad2a$0$13210$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
> news:seggb.1438$_S4.41@news.get2net.dk...
> > Herman Persson wrote:
> > > Jeg har ikke dulighedsbevis og regner ikke med at bruge en ugentlig
> > > aften en hel vinter på noget,
> > > som jeg kan. Har det betydning for præmien?
> > >
> > Nej men det har betydning, om du i det hele taget må sejle
>
> Ikke forstået!
>
> Hilsen Herman.
>
>



Herman Persson (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 07-10-03 15:44


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blshh9$rpe$1@news.cybercity.dk...
> Ja, det er forkert det Calle skriver. Du må gerne sejle en 68'er uden
papir.
> Det påvirker forsikringen lidt, men ikke meget. Ca 100-200 kr pr år, så
det
> tager mange år at tjene kursusafgift og bøger ind ...

Jeg sidder over.....


>
> - Men derfor skal man selvfølgelig have et duelighedsbevis alligevel. -
for
> ens egen skyld ...

Næh, det mener jeg ikke. Jeg kan reglerne og har mange års erfaring
på havet.


> Forsikringen på 2-3 % består at 1% statsafgift og 1-2 % til
> forsikringsselskabet ....

Ok, så var der en afgift. Synes nok at jeg kunne huske skriverier
om det.

Hilsen Herman.




Calle. (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 07-10-03 15:58

Herman Persson wrote:
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:blshh9$rpe$1@news.cybercity.dk...
>> Ja, det er forkert det Calle skriver. Du må gerne sejle en 68'er
>> uden papir. Det påvirker forsikringen lidt, men ikke meget. Ca
>> 100-200 kr pr år, så det tager mange år at tjene kursusafgift og
>> bøger ind ...
>
> Jeg sidder over.....
>
>
>>
>> - Men derfor skal man selvfølgelig have et duelighedsbevis
>> alligevel. - for ens egen skyld ...
>
> Næh, det mener jeg ikke. Jeg kan reglerne og har mange års erfaring
> på havet.
>
>
Jeg kender også færdselsreglerne, og har mange års erfaring på vejene som
fodgænger/cyklist, alligevel skal jeg have kørekort for at må køre bil
--
Calle



Claus Tersgov (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 07-10-03 18:03


"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
news:wvAgb.1914$BZ.277@news.get2net.dk...

> Jeg kender også færdselsreglerne, og har mange års erfaring på vejene som
> fodgænger/cyklist, alligevel skal jeg have kørekort for at må køre bil

Ja, for det siger loven!

Claus





Bjarke Christensen (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 07-10-03 20:23

Ja, det er jo en vurdering du selv må gøre dig. Jeg kan godt lide at gøre
tingene ordentligt, så jeg har en duelighedsprøve og en Y3 eksamen. Det
skader i hvert fald ikke ....

/Bjarke

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> wrote in message
news:3f82d140$0$13246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
KLIP
>
> > - Men derfor skal man selvfølgelig have et duelighedsbevis alligevel. -
> for
> > ens egen skyld ...
>
> Næh, det mener jeg ikke. Jeg kan reglerne og har mange års erfaring
> på havet.
>
KLIP

> Hilsen Herman.
>
>
>



Claus Tersgov (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 07-10-03 01:22


"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
news:seggb.1438$_S4.41@news.get2net.dk...

> > Jeg har ikke dulighedsbevis og regner ikke med at bruge en ugentlig
> > aften en hel vinter på noget,
> > som jeg kan. Har det betydning for præmien?
> >
> Nej men det har betydning, om du i det hele taget må sejle

Vrøvl, alle må sejle båd under 15mtr/20t....

Claus



Calle. (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 07-10-03 15:56

Claus Tersgov wrote:
> "Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
> news:seggb.1438$_S4.41@news.get2net.dk...
>
>>> Jeg har ikke dulighedsbevis og regner ikke med at bruge en ugentlig
>>> aften en hel vinter på noget,
>>> som jeg kan. Har det betydning for præmien?
>>>
>> Nej men det har betydning, om du i det hele taget må sejle
>
> Vrøvl, alle må sejle båd under 15mtr/20t....
>
nix, jeg skal f.eks have kort til min 4,5 meters efter de nye regler fordi
der er motor på.

--
Calle



Claus Tersgov (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 07-10-03 18:06


"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
news:WtAgb.1881$cX.927@news.get2net.dk...

> nix, jeg skal f.eks have kort til min 4,5 meters efter de nye regler fordi
> der er motor på.

Er det virkelig smuttet for dig, at der ifølge "emne" er tale om en sejlbåd?

Hvorfor blander du bevidst tingene sammen?

Claus



Calle. (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 07-10-03 19:42

Claus Tersgov wrote:
> "Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
> news:WtAgb.1881$cX.927@news.get2net.dk...
>
>> nix, jeg skal f.eks have kort til min 4,5 meters efter de nye regler
>> fordi der er motor på.
>
> Er det virkelig smuttet for dig, at der ifølge "emne" er tale om en
> sejlbåd?
>
nej der blev skrevet "alle" må sejle op til 15m/20t uden kort, det er jo så
ikke helt korrekt, derfor kommenterede jeg det.

--
Calle



Claus Tersgov (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 08-10-03 08:43


"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
news:gNDgb.5256$sM3.4255@news.get2net.dk...

> > Er det virkelig smuttet for dig, at der ifølge "emne" er tale om en
> > sejlbåd?
> >
> nej der blev skrevet "alle" må sejle op til 15m/20t uden kort, det er jo så
> ikke helt korrekt, derfor kommenterede jeg det.

Jo, det er da absolut korrekt. *Alle* må sejle sejlbåde op til 15mtr/20bt.

Det er da klart, at jeg intet nævner om speedbåde, fordi det er fuldstændig
uinteressant i denne tråds sammenhæng. Tråden omhandler sejlbåde og der er
ingen her, der taler om speedbåde - bortset fra dig. Det er vel ikke for
meget forlangt, at du læser det, du kommentere på..

Claus



Calle. (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 08-10-03 14:29

Claus Tersgov wrote:
> "Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
> news:gNDgb.5256$sM3.4255@news.get2net.dk...
>
>>> Er det virkelig smuttet for dig, at der ifølge "emne" er tale om en
>>> sejlbåd?
>>>
>> nej der blev skrevet "alle" må sejle op til 15m/20t uden kort, det
>> er jo så ikke helt korrekt, derfor kommenterede jeg det.
>
> Jo, det er da absolut korrekt. *Alle* må sejle sejlbåde op til
> 15mtr/20bt.
>
ordet sejlbåd var ikke med i hans sætning, så derfor bemærkningen.
Og du skal overhovedet ikke blande dig i hvad jeg kommenterer, du kan jo
bare lade være med at læse det, istedet for at tærske langhalm på et indlæg
der ikke lige passer dig.

--
Calle



Bjarke Christensen (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 08-10-03 18:12

Det hedder ikke ordkløver !!

"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> wrote in message
news:_hUgb.396$ud5.258@news.get2net.dk...

> ordet sejlbåd var ikke med i hans sætning, så derfor bemærkningen.
> Og du skal overhovedet ikke blande dig i hvad jeg kommenterer, du kan jo
> bare lade være med at læse det, istedet for at tærske langhalm på et
indlæg
> der ikke lige passer dig.
>
> --
> Calle
>
>



Ukendt (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-03 18:15


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:bm1ggd$dtf$1@news.cybercity.dk...
> Det hedder ikke ordkløver !!

Tjaee .... se evt. emnelinien for helt konkret bådtypebetegnelse.

Á tror ikke, den type er planende...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Martin Rise Christen~ (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Rise Christen~


Dato : 08-10-03 18:16


"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f84460b$0$94883$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:bm1ggd$dtf$1@news.cybercity.dk...
> > Det hedder ikke ordkløver !!
>
> Tjaee .... se evt. emnelinien for helt konkret bådtypebetegnelse.
>
> Á tror ikke, den type er planende...
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>

Tjahhh - de kan de faktisk godt være - med lad os nu ikke tærske langhalm på
den.

Mvh,

Martin Rise Christensen



Ukendt (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-03 18:18


"Martin Rise Christensen" <martinsletdette@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:bm1gpa$jsd$1@sunsite.dk...

KLIP

> Tjahhh - de kan de faktisk godt være - med lad os nu ikke tærske
langhalm på
> den.

Havde der så ikke stået 'jolle'..?...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Martin Rise Christen~ (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Rise Christen~


Dato : 08-10-03 18:23


"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f8446c7$0$94886$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Martin Rise Christensen" <martinsletdette@rise.dk> skrev i en
> meddelelse news:bm1gpa$jsd$1@sunsite.dk...
>
> KLIP
>
> > Tjahhh - de kan de faktisk godt være - med lad os nu ikke tærske
> langhalm på
> > den.
>
> Havde der så ikke stået 'jolle'..?...
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>
Nej - en trimaran er jo ikke en jolle men kan bestemt plane - spørg bare hr.
Børge Quorning i Skærbæk.....

Hi - der er nu ikke noget som en lille rask gang ordkløvning - nærmende sig
insektsex

Fortsat god dag til alle - og undskyld for de par ekstra bytes vi har brugt
af jeres tid.

Mvh,

Martin Rise Christensen



Ukendt (08-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-03 18:28


"Martin Rise Christensen" <martinsletdette@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:bm1h6g$58j$1@sunsite.dk...

KLIP

> Nej - en trimaran er jo ikke en jolle men kan bestemt plane - spørg
bare hr.
> Børge Quorning i Skærbæk.....

Hmmm .... jeg vil ikke anerkende en kølbåd/sværd som værende
planende....hverken enkelt- eller flerskrogs sejlbåde..

En planende båd rider på det bageste af agterstavnen uden andet i
vandet...

> Hi - der er nu ikke noget som en lille rask gang ordkløvning -
nærmende sig
> insektsex

Nope.

> Fortsat god dag til alle - og undskyld for de par ekstra bytes vi har
brugt
> af jeres tid.

Det er båre hyggeligt.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Claus Tersgov (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 09-10-03 04:35


"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f844904$0$94866

> Hmmm .... jeg vil ikke anerkende en kølbåd/sværd som værende
> planende....hverken enkelt- eller flerskrogs sejlbåde..

Jeg var til et foredrag om Nokia dengang de lige havde vundet Sidney-Hobart.

Morten Lorentzen oplyste dengang, at båden havde planet over en længere
distance med en fart på ca. 32 knob (hvis jeg husker farten korrekt)

Jeg var sgu sprunget af for længst!

Claus



Ukendt (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-10-03 11:27


"Claus Tersgov" <xxtc342ANTISPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bm2l13$1fed$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Morten Lorentzen oplyste dengang, at båden havde planet over en
længere
> distance med en fart på ca. 32 knob (hvis jeg husker farten korrekt)

Der sandelig fart på de racere.

Det lyder blot så morsomt at en kølbåd planer med så meget under
vandlinien...

> Jeg var sgu sprunget af for længst!

Nej da ... det var magsfart i min speedbåd.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Claus Tersgov (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 10-10-03 17:49


"Bjørn Jørvad" <hrbjoern AT post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3f8537e9$0$94861

> Der sandelig fart på de racere.

Mon ikke det var derfor de vandt

> Det lyder blot så morsomt at en kølbåd planer med så meget under
> vandlinien...

Det rette ordvalg var vist osse "surfede". Det skal naturligvis ses i
sammenhæng med, at der vist var det, man kunne kalde kæmpe bølger...

Jeg kan ikke huske de nærmere omstændigheder, men når Nokiafolkene siger det
var vildt, så er det nok det vi andre ville kalde sindsygt...

> > Jeg var sgu sprunget af for længst!
>
> Nej da ... det var magsfart i min speedbåd.

Ja, men ikke dernede i storm/kuling og gigantiske bølger samt med et par
rigtig store sejl!

Claus



Ukendt (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-03 18:50


"Claus Tersgov" <xxtc342ANTISPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bm6nts$2an6$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Mon ikke det var derfor de vandt

Det giver jo mening...

Jeg kun gæstet Stofanet og synes det er en ganske imponerende bådtype.

> Det rette ordvalg var vist osse "surfede". Det skal naturligvis ses i
> sammenhæng med, at der vist var det, man kunne kalde kæmpe bølger...

Det ord brugte vi som unge først senere. I stanten kaldte vi det "at
ride på bølgerne".

Bortset fra det, er det jo ganske fornøjeligt, men kræver at rorgængeren
holder tungen lige i munden, når ført "ridtet" tager rigtig fart.

> Jeg kan ikke huske de nærmere omstændigheder, men når Nokiafolkene
siger det
> var vildt, så er det nok det vi andre ville kalde sindsygt...

Det har du ganske ret i.

> Ja, men ikke dernede i storm/kuling og gigantiske bølger samt med et
par
> rigtig store sejl!

Det er ikke ligefrem *det* vejr, mine tidligere speedbåde har været ude
i..

Det vildeste var nok, da knægten og jeg fløj ud af vandet efter, vi
havde krydset en motorbåds hækbølge med den ydmyge fart af ca. 60 knob.

Man bliver aldeles ydmyg efter sådan en oplevelse/erfaring.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Martin Sorensen[2840~ (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sorensen[2840~


Dato : 09-10-03 09:43

> Hmmm .... jeg vil ikke anerkende en kølbåd/sværd som værende
> planende....hverken enkelt- eller flerskrogs sejlbåde..
>
> En planende båd rider på det bageste af agterstavnen uden andet i
> vandet...
>
Når vi nu er i gang med insektformeringen...

Du må vist til at revidere din opfattelse. Planing er almindeligvis
betegnelsen for det der sker når vandliniehastigheden overskrides, kan ikke
lige huske formlen.

Hvis du nogenside har sejlet en planende sejljolle vil du ikke være i tvivl
om forskellen.

mvh

Martin



Ukendt (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-10-03 11:30


"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@VEDget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f85201d$0$22641$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Du må vist til at revidere din opfattelse. Planing er almindeligvis
> betegnelsen for det der sker når vandliniehastigheden overskrides, kan
ikke
> lige huske formlen.

Det er blot mit princip som ejer af en planende motorbåd (og en ditto
tidligere speedbåd)...

> Hvis du nogenside har sejlet en planende sejljolle vil du ikke være i
tvivl
> om forskellen.

Det har jeg. I mine unge dage var det OK samt Pirat jolle og hvem husker
ikke Laser jollen, da den kom frem.

Du har ganske ret, man kan sagtens mærke når det hele glider som var det
i smør.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Claus Tersgov (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 09-10-03 04:31


"Calle." <FAKE@FAKE.FAKE> skrev i en meddelelse
news:_hUgb.396$ud5.258@news.get2net.dk...

> ordet sejlbåd var ikke med i hans sætning, så derfor bemærkningen.
> Og du skal overhovedet ikke blande dig i hvad jeg kommenterer, du kan jo
> bare lade være med at læse det, istedet for at tærske langhalm på et indlæg
> der ikke lige passer dig.

For det første er dette et offentligt forum, så jeg blander mig i hvad som
helst, der passe mig!

Problemet er, at du begyndte at give urigtige informationer, blot fordi, du
ikke havde fulgt ordentlig med. Det er sørme ikke videre begavet!

Claus



Tine Andersen (04-10-2003)
Kommentar
Fra : Tine Andersen


Dato : 04-10-03 11:19


"Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:blm1ie$im1$1@news.cybercity.dk...
> Hej Herman
>
> For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
> http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
> For det andet, koster forsikringen (helårs) 1500kr med 66000kr kasko.

Mener du det - det er mere end bådens værdi (kaskoen, altså)?

Eller er det en ansvarsforsikring med 66000 kr i selvrisiko?

Tine



Steffen Skov (04-10-2003)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 04-10-03 17:01

Kasko er noget man får udbetalt.
Og ja, den er sat højere pgr.a selvrissiko, men premien er stadig den samme.
Og båden er reelt mere værd, men sådan er det med brugte både.
Hilsen
Steffen

"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:z3xfb.3125$Kv.73557@news000.worldonline.dk...
>
> "Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:blm1ie$im1$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Herman
> >
> > For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
> > http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
> > For det andet, koster forsikringen (helårs) 1500kr med 66000kr kasko.
>
> Mener du det - det er mere end bådens værdi (kaskoen, altså)?
>
> Eller er det en ansvarsforsikring med 66000 kr i selvrisiko?
>
> Tine
>
>



Herman Persson (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 06-10-03 16:40


"Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:blm1ie$im1$1@news.cybercity.dk...
> Hej Herman
>
> For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
> http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
> For det andet, koster forsikringen (helårs) 1500kr med 66000kr kasko.

Tak for svarene, dejligt med så meget hjælpsomhed.

Er forsikringen inkl. statsafgift?

Almindelig vedligehold er afhængig af eget
> temperament. Passer man sine sejl ordentligt og ikke er kapsejladsfreak
kan
> de nemt holde over 10 år.

Det bliver min første båd, og selv om jeg er meget rutineret på havet efter
mange år i motorbåd, en smule gastning i kølbåde og en del jolle sejlads,
regner jeg med at det kun bliver til hyggesejlads.

Hilsen Herman.



Herman Persson (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 06-10-03 16:58


"Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:blm1ie$im1$1@news.cybercity.dk...
> Hej Herman
>
> For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
> http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm

Den ser interessant ud, men først vil jeg lige gå i realitetsforhandlinger
med en bekendt, som har en til salg.
Hvor kan jeg finde en uvildig ekspert, som kan gennemgå båden?

Hilsen Herman.



Steffen Skov (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 06-10-03 18:12


"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f8190f0$0$13266$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:blm1ie$im1$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Herman
> >
> > For det første har jeg en god Maxi 68 til salg. Se
> > http://sskov.homepage.dk/maxi/maxi.htm
>
> Den ser interessant ud, men først vil jeg lige gå i realitetsforhandlinger
> med en bekendt, som har en til salg.
> Hvor kan jeg finde en uvildig ekspert, som kan gennemgå båden?
>
> Hilsen Herman.
>

Få en bådebygger eller agent med ned til båden og betal dem for at være
uvildig. Oftest kan man få en kammerat med sejler/båd erfaring med og se på
herlighederne.
Hilsen
Steffen




Herman Persson (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 06-10-03 18:59


"Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:bls7pg$dcl$1@news.cybercity.dk...
>
> "Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> > Hvor kan jeg finde en uvildig ekspert, som kan gennemgå båden?
>
> Få en bådebygger eller agent med ned til båden og betal dem for at være
> uvildig. Oftest kan man få en kammerat med sejler/båd erfaring med og se

> herlighederne.

Måske kan Maxi-klubben med fordel kontaktes.

Hilsen Herman.



Bjarke Christensen (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 06-10-03 21:04

Du kan få et opslag på vores meget aktive opslagstavle. Så er der muligvis
en 68 ejer (eller 77 eller lign) der vil hjælpe for et par flasker vin eller
en kasse blå cola'er ...

Da jeg købte min første båd gav jeg en fra sejlklubben 500 kr for at
gennemgå båden. Med de observationer han gjorde fik jeg presset prisen
yderligere 900 ned (længere ned end det jeg selv havde forhandlet), så det
var jo en fin forretning der gav mig en sikkerhed uden nogle omkostninger.

/Bjarke


"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> wrote in message
news:3f81ad77$0$13203$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Steffen Skov" <sskov@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:bls7pg$dcl$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> > > Hvor kan jeg finde en uvildig ekspert, som kan gennemgå båden?
> >
> > Få en bådebygger eller agent med ned til båden og betal dem for at være
> > uvildig. Oftest kan man få en kammerat med sejler/båd erfaring med og se
> på
> > herlighederne.
>
> Måske kan Maxi-klubben med fordel kontaktes.
>
> Hilsen Herman.
>
>



Herman Persson (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 07-10-03 15:42


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:blshsa$s2p$1@news.cybercity.dk...
> Du kan få et opslag på vores meget aktive opslagstavle. Så er der muligvis
> en 68 ejer (eller 77 eller lign) der vil hjælpe for et par flasker vin
eller
> en kasse blå cola'er ...
>
> Da jeg købte min første båd gav jeg en fra sejlklubben 500 kr for at
> gennemgå båden. Med de observationer han gjorde fik jeg presset prisen
> yderligere 900 ned (længere ned end det jeg selv havde forhandlet), så det
> var jo en fin forretning der gav mig en sikkerhed uden nogle omkostninger.

Lige så snart jeg nærmer mig en beslutning, vil jeg kontakte klubben og
søge en rutineret mand til atr undersøge båden.
Ja, de penge er nok givet godt ud.

Hilsen Herman.



Steffen Skov (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 07-10-03 21:49

Jeg vil gerne gennemgå min til salg Maxi 68 for kun 2 flasker rødvin. Du
spare oppropningen, det ka´a´sel´
Hilsen
Steffen
'
"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f82d0af$0$13245$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:blshsa$s2p$1@news.cybercity.dk...
> > Du kan få et opslag på vores meget aktive opslagstavle. Så er der
muligvis
> > en 68 ejer (eller 77 eller lign) der vil hjælpe for et par flasker vin
> eller
> > en kasse blå cola'er ...
> >
> > Da jeg købte min første båd gav jeg en fra sejlklubben 500 kr for at
> > gennemgå båden. Med de observationer han gjorde fik jeg presset prisen
> > yderligere 900 ned (længere ned end det jeg selv havde forhandlet), så
det
> > var jo en fin forretning der gav mig en sikkerhed uden nogle
omkostninger.
>
> Lige så snart jeg nærmer mig en beslutning, vil jeg kontakte klubben og
> søge en rutineret mand til atr undersøge båden.
> Ja, de penge er nok givet godt ud.
>
> Hilsen Herman.
>
>



Kurt Becher (07-10-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Becher


Dato : 07-10-03 22:05

Bjarke Christensen wrote:

> Da jeg købte min første båd gav jeg en fra sejlklubben 500 kr for at
> gennemgå båden. Med de observationer han gjorde fik jeg presset prisen
> yderligere 900 ned (længere ned end det jeg selv havde forhandlet),
> så det var jo en fin forretning der gav mig en sikkerhed uden nogle
> omkostninger.

Hejsa

Jeg synes, det vigtigste ved at have en fagmand med er trygheden ved at købe
en båd i ordentlig stand.

Kan han påpege nogle småfejl og få prisen presset lidt ned, er det helt
fint, men det er peanuts i forhold til at man selv opdager f.eks. alvorlig
osmoseangreb 2 år efter man købte båden på egen hånd.

Summa summarum: Pengene er givet godt ud, uanset om han opdager noget eller
ej!

MVH

Q



Claus Tersgov (04-10-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 04-10-03 15:14


"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3f7e4e11$0$13204

> Hvad skal jeg regne med at de årlige driftsomkostninger løber op i?

Gennemsnitligt kr. 500-800 pr. måned uden havneplads og forsikring. Noget mere
hvis du hvis du regner større slidtage og afskrivninger med.

Claus



Herman Persson (06-10-2003)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 06-10-03 16:56


"Claus Tersgov" <xxtc342ANTISPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:blmkjb$1c8t$1@news.cybercity.dk...
>
> "Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f7e4e11$0$13204
>
> > Hvad skal jeg regne med at de årlige driftsomkostninger løber op i?
>
> Gennemsnitligt kr. 500-800 pr. måned uden havneplads og forsikring. Noget
mere
> hvis du hvis du regner større slidtage og afskrivninger med.

Jeg regner ikke med afskrivning og forrentning og forventer ikke det helt
store tab, hvis det efter
nogle år viser sig at jeg alligevel ikke vil være bådejer.

Hilsen Herman.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste